Reizigers dupe van "spoorstrijd"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Reizigers dupe van "spoorstrijd"

Bericht door Daniel »

Reizigers dupe van "spoorstrijd"
Geplaatst op: woensdag 16 november 2011 19:54
Laatst bijgewerkt: woensdag 16 november 2011 20:05


Intercity sluit niet aan op Valleilijn

Amersfoort - Reizigers op station Amersfoort zijn geregeld de dupe van de slechte afstemming tussen de Intercitytreinen van NS en de Valleitreinen van Connexxion. Zo zien overstappers uit Utrecht de Valleilijn naar Barneveld vaker net voor hun neus wegrijden. FNV Spoor ziet in de problemen op Amersfoort Centraal het bewijs dat marktwerking op het spoor ten koste gaat van de reiziger.
De treinen van de Valleilijn vertrekken op papier pas als de intercity vanuit Utrecht is gestopt en reizigers met een bestemming richting Barneveld zijn overgestapt. In de praktijk pakt het anders uit, omdat de intercity's door een tekort aan beschikbare sporen op Utrecht Centraal steevast met enkele minuten vertraging vertrekken.

De NS is volgens Stevens van mening dat concurrentie op het spoor niet werkt. "Concurrentie om het spoor is prima, maar geen twee maatschappijen op hetzelfde traject alsjeblieft"

Bron: AD/Amersfoortse Courant; 16 november 2011
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigers dupe van

Bericht door Daniel »

In de praktijk pakt het anders uit, omdat de intercity's door een tekort aan beschikbare sporen op Utrecht Centraal steevast met enkele minuten vertraging vertrekken.
De feiten verdraaien is ook een kunst... die enkele minuten vertraging ontstaan in 99% van de gevallen simpelweg doordat de trein vertraagd aankomt. En dat heeft dan niets met minder beschikbare sporen te maken: de NoordOost heeft hooguit last van zichzelf in Utrecht door het ontbreken van spoor 9 en heeft dan gewoon onderweg vertraging opgelopen.

Er wordt vaak zat gewoon op tijd uit Utrecht vertrokken en als er al een kleine vertraging is dan wordt die er doorgaans onderweg gewoon weer uit gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Reizigers dupe van

Bericht door Ronald »

Het probleem speelt zich ook vaak genoeg af tussen NS-treinen onderling. Hoe vaak komt het niet voor dat je bij een vertraging van 3 minuten je aansluitende NS-trein net ziet wegrijden...
Het is toch ook de taak van de verkeersleiding om te besluiten of dit soort overstappen overgenomen worden of niet? Dan zou een overstap tussen NS onderling en tussen NS en een andere vervoerder dus niet mogen uitmaken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizigers dupe van

Bericht door Wubbo »

Ik snap werkelijk niet wat dit met aanbestedingen te maken heeft. Het heeft hoogstens te maken met slechte afspraken, maar alles in 1 bedrijf is zeker geen garantie voor goede afspraken. Dat bewijst NS regelmatig.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Reizigers dupe van

Bericht door greyhound »

Wubbo schreef:Ik snap werkelijk niet wat dit met aanbestedingen te maken heeft. Het heeft hoogstens te maken met slechte afspraken, maar alles in 1 bedrijf is zeker geen garantie voor goede afspraken. Dat bewijst NS regelmatig.
Sterker nog, de trajecten die aanbesteed zijn, rijden vaak een stuk punctueler dan de traditionele NS trajecten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigers dupe van

Bericht door Geert »

Voor wie spreekt FNV Spoor eigenlijk? Dit lijkt me meer een probleem wat door een organisatie als Rover opgepakt zou worden. Of is dit een gezocht argument tegen aanbestedingen?

Inderdaad komt het net missen van aansluitingen bij NS ook vaak genoeg voor (misschien ook wel juist in Amersfoort), dat laat wel zien dat dit niet een probleem is van aanbestedingen.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Reizigers dupe van

Bericht door Flevolander »

Vandaag op Amsterdam CS: mijn trein was iets vertraagd, reed natuurlijk helemaal door naar het einde van het perron, dus een eind teruglopen. Vervolgens lange rijen voor de roltrap, mensen die allemaal stilstaan op de roltrap. Gevolg: op het nadere perron aangekomen zag ik net de deuren van de trein dichtgaan die ik moest hebben. Dus inderdaad: dit is tussen NS-treinen onderling helaas ook schering en inslag. Het probleem is niet de aanbesteding van treinen, maar het feit dat de treinen niet op tijd rijden. En gezien de beroerde kwaliteit van de NS mag van mij het hoofdspoornet snel in de aanbesteding. Overigens hebben we in Nederland ook vaak slechte aansluitingen tussen treinen en bussen. Is de vakbond er voor dat de bussen oook maar allemaal door de NS gereden gaan worden?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Reizigers dupe van

Bericht door BR628 »

Wubbo schreef:Ik snap werkelijk niet wat dit met aanbestedingen te maken heeft. Het heeft hoogstens te maken met slechte afspraken, maar alles in 1 bedrijf is zeker geen garantie voor goede afspraken. Dat bewijst NS regelmatig.
Opdrachtgever eist een bepaalde, vaak extreem hoge punctualiteit bij dit soort regionale, aanbestede lijntjes. Connexxion moet daarom dus op tijd vertrekken, anders krijgt het een boete opgelegd. Helaas is in dit soort gevallen bij zo'n opdrachtgever de reiziger dus maar tot een bepaald niveau belangrijk...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizigers dupe van

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Inderdaad komt het net missen van aansluitingen bij NS ook vaak genoeg voor (misschien ook wel juist in Amersfoort), dat laat wel zien dat dit niet een probleem is van aanbestedingen.
Knoop Amersfoort is inderdaad wel een groter probleem geworden... zeker nu je met minder voortreinen met meer overstappers zit in combinatie met de vertragingen (door wat voor oorzaak dan ook) bij vertrek uit Utrecht. En de andere kant op heb je met name in de herfst natuurlijk de vertragingen van treinen die al glibberend van de Veluwe af komen...

Vaak wordt er wel aansluiting overgenomen, maar heel vaak ook niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizigers dupe van

Bericht door reisthijs »

BR628 schreef:Opdrachtgever eist een bepaalde, vaak extreem hoge punctualiteit bij dit soort regionale, aanbestede lijntjes. Connexxion moet daarom dus op tijd vertrekken, anders krijgt het een boete opgelegd. Helaas is in dit soort gevallen bij zo'n opdrachtgever de reiziger dus maar tot een bepaald niveau belangrijk...
Dat heeft er dus niets mee te maken dat die lijntjes zijn aanbesteed. NS moet net zo goed aan punctualiteitseisen voldoen.

Overigens vraagt de provincie Gelderland een punctualiteit van 90%, zo extreem is dat niet als je bedenkt dat NS een punctualiteit van 93% moet halen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizigers dupe van

Bericht door Klaasje »

Punctualiteit met hoeveel marge? Ik denk dat daar de clou voornamelijk zit. Daarnaast moeten we ook niet vergeten dat CXX op een enkelsporig traject rijdt, daardoor kan je sowieso niet te lang kan wachten omdat alles dan compleet verstoort raakt. Kortom.. de vakbonden doen weer aan zwartmakerij terwijl dat misschien wel helemaal niet terecht is.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Reizigers dupe van

Bericht door R-Flow »

Ik maak regelmatig mee dat de ene NS-trein niet eens wacht wanneer de andere NS-trein vertraagd is. Kan ik daaruit concluderen dat één maatschappij op hetzelfde traject ook niet werkt?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Reizigers dupe van

Bericht door BR628 »

Klaasje schreef:Punctualiteit met hoeveel marge? Ik denk dat daar de clou voornamelijk zit.
Wat dacht je van het aantal ritten waarop de punctualiteitsnorm van kracht is. Je zit sneller aan bijv 10% te laat als je 1000 ritten rijdt dan als je 10.000 ritten rijdt. Nogal een verschil dus tussen het grote NS of een Arriva of Connexxion op een regionale spoorlijn.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Reizigers dupe van

Bericht door Klaasje »

Als het over het verschil tussen 100 en 1000 ritten had gehad, ja, maar 1000 t.o.v. 10.000.. Dan klopt de steekproef wel hoor. Een beetje een calimeroargument.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten