Connexxion opent jacht op zwartrijders

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Extra controles bij Connexxion

Bericht door Michael 1988 »

Extra controles bij Connexxion
Twente - 08-10-2011

TWENTE – Mag ik uw vervoersbewijs zien? Dit is deze maand een veel gehoorde vraag in de bussen van Connexxion.

Het vervoersbedrijf voert deze maand verscherpte controles uit om zwartrijden tegen te gaan. Sinds de invoering van de OV-chipkaart is het aantal zwartrijders toegenomen volgens het bedrijf. Dit terugdringen was juist een speerpunt van het systeem.
Lees verder
____________________________________
Op het eerste oog geen bijzonder artikel, maar uit het artikel blijkt dat de OV-chipkaart (of eigenlijk al sinds het begin van de eerste invoering OV-sh**-kaart alweer aan het falen is. Vanmorgen merkte ik het al toen iemand in de bus die achter mij stond of zat in stapte en nog ruim voordat die uitstapte al uitcheckte. Dat is ook zwartrijden. Ik heb nog niet gemerkt dat iemand instapte zonder in te checken, maar mij lijkt het instappen vooraan inchecken en 1 of 2 haltes verderop uitchecken en blijven zitten wel vaak zal gebeuren. Zoiets is niet te controleren en vooral in een drukke bus, metro of tram. Die incheckapparaten staan contstant aan, of de bus nu stilstaat of niet dus die kaart is gewoon geen flikker waard en maakt het zwartrijden alleen maar makkelijker. Dit persbericht bewijst het al.

Leve de ouderwetse strippenkaart!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door fogeltje »

Het is denk ik bekend dat ik geen fan van de OVC ben maar ik moet hier wel even een beetje relativeren.

Met de strippenkaart kon je net zo hard frauderen. Je zegt gewoon "ik wil 6 strippen" en maakt vervolgens een rit die 9 strippen kost. Geen enkele chauffeur die daar iets van zal zeggen, zeker als je achterin zit en het druk is. Helemaal simpel als je moet overstappen. Chauffeurs in de tweede bus zullen vooral kijken of de strippen nog geldig zijn (tijd van de stempel). Dus ik betwijfel of het zwartrijden veel toeneemt.

Overigens maak ik het verschijnsel wat jij beschrijft ook mee. Het verschil met de strippenkaart is dat je dat kunt zien wanneer iemand dat doet. Hierop controleren is verder niet anders dan met de strippenkaart. Een controleploeg kan zien waar en wanneer je ingecheckt bent (en een chauffeur kan de CICO's uitzetten net voordat een controleploeg instapt). Als ze zien dat je op dezelfde lijn 25 minuten geleden hebt ingecheckt, 20 minuten geleden hebt uitgecheckt en een minuut geleden bij de halte waar je nu staat weer ingecheckt bent (terwijl je niet bent ingestapt), dan val je door de mand. Bij uitstapcontrole val je natuurlijk helemaal door de mand.

Dat de chipkaart verder niet levert wat hij belooft is natuurlijk allang bekend, dit is gewoon het zoveelste puntje dat we kunnen wegstrepen van de lijst (1 kaart voor alles; alles wordt gemakkelijker; alles wordt eerlijker voor de vervoerder; etc)
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door fogeltje »

Klaasje schreef:Als ik kijk hoe vaak ik gecontroleerd wordt en hoe vaak er een bon uitgeschreven wordt, dan valt het allemaal nog wel mee.
Maar is dat omdat niemand zwart rijdt of omdat ze de zwartrijders niet durven te confronteren?
"Een touringcar is geen bus"
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Bluearrow »

Ik ben inmiddels al een vaste klant bij het GVU-loket op Utrecht Centraal. Alhoewel ik niet echt regelmatig met het OV naar mijn werk reis, heb ik in een tijdsbestek van een half jaar al een keer of vier meegemaakt dat bij aankomst op het station de Cico's al op 'buitendienst' staan terwijl ik wil uitstappen. Dus, dan maar weer naar het loket om 'handmatig' te laten uitchecken. Vanmiddag was het weer zo laat. Ben je weer kostbare overstapminuten kwijt, met als gevolg dat je je trein mist en weer een halfuur moet wachten. Nee, het is echt zoals ze al zeiden bij de invoering, het word allemaal gemakkelijker.....ja ja...?

Bij aankomst op Almere Muziekwijk stond een heel circus aan controleurs. Allemaal lichtgevende vestjes aan.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Klaasje »

fogeltje schreef:
Klaasje schreef:Als ik kijk hoe vaak ik gecontroleerd wordt en hoe vaak er een bon uitgeschreven wordt, dan valt het allemaal nog wel mee.
Maar is dat omdat niemand zwart rijdt of omdat ze de zwartrijders niet durven te confronteren?
Die gasten kunnen wel goed met zwartrijders omgaan hoor :wink: dat zal het probleem niet zijn.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Michael 1988 »

Ik kwam vrijdag twee zwartrijders tegen. Die vielen door de mand omdat er door Arriva een controle was op de bus. Een had als leuke smoes dat hij zeker wist dat er geld op stond, maar dat bij het inchecken er niets op stond. Tja de buschauffeur trapte erin, maar de controleurs niet en dat werd dus gewoon een boete. De tweede was eerder uitgecheckt, wat ik ditmaal wel had gezien en ook op had aangesproken. Maar hij trok zich er niets van aan en 2 haltes verderop was het raak voor ook hem. Ik zei nog, had nou maar naar mij geluisterd. Nu ben je de lul. Hij checkte nog snel in, maar ook voor hem gold een boete van €35,-.

Maar ik heb wel al een aantal keer een controle gezien in de spits. Zowel bij Arriva als bij Hermes. Maar bij Hermes was dat toen een uitstapcontrole vlakbij mijn oude school. Maar bij Arriva was dat tot nu toe meereiscontroles van een of twee chauffeurs (situatie afhankelijk). Dus ze controleren wel degelijk ook in de spits. Zelfs al is de bus helemaal vol. En ik ben er om heel eerlijk te zijn ook blij mee. Sommige bedrijven komen al geld tekort en dat er dan van dat soort mensen zijn die niet willen betalen (wat eigenlijk diefstal is dan), maar wel gebruik maken van de diensten vind ik diep triest.
fogeltje schreef:Met de strippenkaart kon je net zo hard frauderen. Je zegt gewoon "ik wil 6 strippen" en maakt vervolgens een rit die 9 strippen kost. Geen enkele chauffeur die daar iets van zal zeggen, zeker als je achterin zit en het druk is. Helemaal simpel als je moet overstappen. Chauffeurs in de tweede bus zullen vooral kijken of de strippen nog geldig zijn (tijd van de stempel). Dus ik betwijfel of het zwartrijden veel toeneemt.
Er zijn wel degelijk chauffeurs die soms onthouden wie met hoeveel strippen reist. Vooral wanneer de meeste passagiers een abbonnement hebben. Ik reis nu al 7 jaar dagelijks met de bus en heb het 2x meegemaakt op een stadslijn in Eindhoven dat iemand met 2 strippen reisde en op een bestemming moest zijn waar 3 strippen nodig voor zijn en 1x meegemaakt op een streeklijn van Den-Bosch naar Schijndel (maar die had toen ook maar 10 passagiers) waarbij iemand 4 strippen zei en vervolgens bleef zitten. Bij de laatste halte van Sint-Michielsgestel (de reislimiet van de passagier) werd hem vriendelijk verzocht uit te stappen, wat hij niet deed en na 2x vragen hardhandig de bus uitgezet werd. Nou vond ik dat laatste misschien een klein beetje overdreven, maar de chauffeur had toen wel vriendelijk gevraagd. Maar zulke sitauties zijng misschien situatie afhankelijk.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door willy84 »

Ik heb drie dames gespot die een goedkope manier hebben gevonden om van Amsterdam in Hilversum te komen. In- en gelijk (stiekem) weer uitchecken op Amsterdam Amstel en dan meereisen naar Hilversum. Het duurt even maar dan reis je wel gratis. :')
immer kwaliteits posts
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door koekje »

Michael 1988 schreef:Er zijn wel degelijk chauffeurs die soms onthouden wie met hoeveel strippen reist. Vooral wanneer de meeste passagiers een abbonnement hebben. Ik reis nu al 7 jaar dagelijks met de bus en heb het 2x meegemaakt op een stadslijn in Eindhoven dat iemand met 2 strippen reisde en op een bestemming moest zijn waar 3 strippen nodig voor zijn en 1x meegemaakt op een streeklijn van Den-Bosch naar Schijndel (maar die had toen ook maar 10 passagiers) waarbij iemand 4 strippen zei en vervolgens bleef zitten. Bij de laatste halte van Sint-Michielsgestel (de reislimiet van de passagier) werd hem vriendelijk verzocht uit te stappen, wat hij niet deed en na 2x vragen hardhandig de bus uitgezet werd. Nou vond ik dat laatste misschien een klein beetje overdreven, maar de chauffeur had toen wel vriendelijk gevraagd. Maar zulke sitauties zijng misschien situatie afhankelijk.
In de strippenkaart tijd probeerde ik ook altijd te onthouden hoeveel strippen ik stempelde. Het was eigenlijk vrij makkelijk om de 'grijsrijders' eruit te pikken:

- Een normale betalende reiziger legt z'n strippenkaart neer en zegt: "Naar Doesburg aub"
- Een grijsrijden zegt: "2 strippen aub" of "Naar <halte zonegrens>"
- Een zwartrijder probeert ongezien binnen te komen.

De mensen die een aantal strippen vragen of specifiek de zonegrens opnoemden hield ik in de gaten. 9 van de 10 keer was het raak.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Klaasje »

Ik vroeg altijd om 7 stuks.. Vallen die ook in de risicocategorie? :mrgreen:
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door koekje »

Klaasje schreef:Ik vroeg altijd om 7 stuks.. Vallen die ook in de risicocategorie? :mrgreen:
Haha zulke grote strippenaantallen stempelden we hier haast nooit af. Dus nee, dan niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door webguy »

Sommige routes kon je het beter zelf onthouden: voor de chauffeurs was dat te ingewikkeld om dan even uit te rekenen hoeveel dat werd..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Suus »

Het aantal strippen rondom Amsterdam liep al snel op inderdaad. Marken en Purmerend was 6 strippen, Volendam 7 strippen, Almere was ook al 7-8 strippen. Daar werd aardig doorgestempeld hoor :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Vinny »

"Naar <halte zonegrens>"
Een echte grijsrijder noemt natuurlijk gewoon een populaire halte, zoals "Amstelveen Busstation". Dat je daarna tot Amsterdam Centraal blijft zitten, ach dat heeft de chauffeur toch niet door :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Geert »

Ik heb een tijdlang tussen Zeist en Vianen gependeld en dat was ook 7 strippen geloof ik, maar vaak zat meegemaakt dat er een strip (en soms zelfs twee) te weinig werd afgestempeld. Ik zei daar altijd wat van omdat ik over moest stappen en dan geheid in de problemen kwam bij de volgende buschauffeur, maar stel nu dat ik gewoon was blijven zitten in de rechtstreekse bus en er is controle - is het je dan aan te rekenen als de chauffeur het verkeerde aantal strippen stempelde? (Even ervan uitgaande dat je verder niet weet wat het juiste aantal moet zijn.)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Aking »

Ik heb trouwens de afgelopen tijd in Utrecht 3 controles gehad, waarbij ik bij 2 van de 3 "de dans ontsprong" doordat de controleapparatuur niet of niet op tijd opstartte :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Ik zei daar altijd wat van omdat ik over moest stappen en dan geheid in de problemen kwam bij de volgende buschauffeur
Mwoh, dat valt op zich ook wel mee... ik heb ooit op een zomerzwerfkaart gereisd die gestempeld was met zone "536" en week "03" i.p.v. zone "5360" en week "30". Gewoon probleemloos Dordrecht - Papendrecht - Gorinchem - Geldermalsen - Tiel - Nieuwegein mee gereisd en pas toen ik in Nieuwegein overstapte merkte de chauffeur het op en kreeg ik een correctiesticker en nieuwe stempel.
Overigens had ik het toen al wel gemeld bij de chauffeur waar ik in Dordrecht bij instapte, maar die deed er verder niks mee...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door isadora »

Moest gisteren weer eens voor controle naar het Academisch Ziekenhuis.
Heenreis op lijn12 controle op de Uithof.
Maar terugreis weer, en niet één keer, maar twee keer achterelkaar.
De eerste groep controleurs was nog maar net uitgestapt, of bij de daarop volgende halte stapte het volgende team alweer in.
Algehele hilariteit bij het reizigerspubliek, had wel iets weg van cabaret.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Michael 1988 »

Dat is wel heel erg veel controles achter elkaar. Waarschijnlijk stond 1 team op een verkeerde route of hadden ze een verkeerde bus. Of het is gewoon slechte communicatie. Maar wel een leuke situatie :lol:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door hauptbahnhof »

Geert schreef:Ik heb een tijdlang tussen Zeist en Vianen gependeld en dat was ook 7 strippen geloof ik, maar vaak zat meegemaakt dat er een strip (en soms zelfs twee) te weinig werd afgestempeld. Ik zei daar altijd wat van omdat ik over moest stappen en dan geheid in de problemen kwam bij de volgende buschauffeur, maar stel nu dat ik gewoon was blijven zitten in de rechtstreekse bus en er is controle - is het je dan aan te rekenen als de chauffeur het verkeerde aantal strippen stempelde? (Even ervan uitgaande dat je verder niet weet wat het juiste aantal moet zijn.)
Ik heb altijd gehoord: "de reiziger is zelf verantwoordelijk voor zijn vervoersbewijs".

(Is eigenlijk gewoon een manier om alles bij de passagier terug te leggen).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Aking »

Afbeelding

In Utrecht hebben ze de jacht op dit moment in ieder geval redelijk geopend...

Er lopen minimaal 20/25 VIC'ers rond, er is politie bij aanwezig, er staan 4 VIC busjes, de Servicebus staat als koffiebus op het perron en er staat een geledebus naast het tramperron die dienst doet als boetekantoor.

En ze hebben aardig beet geloof ik, ik heb er even staan kijken en per tram die ik aan heb zien komen gingen er zeker wel 5 tot 10 man mee...

Daarnaast hield men bij het GVU tegelijkertijd controle op lijn 7.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Tristan »

Aking schreef:Afbeelding

In Utrecht hebben ze de jacht op dit moment in ieder geval redelijk geopend...

Er lopen minimaal 20/25 VIC'ers rond, er is politie bij aanwezig, er staan 4 VIC busjes, de Servicebus staat als koffiebus op het perron en er staat een geledebus naast het tramperron die dienst doet als boetekantoor.

En ze hebben aardig beet geloof ik, ik heb er even staan kijken en per tram die ik aan heb zien komen gingen er zeker wel 5 tot 10 man mee...
Dit was de eerste keer dat ik iets merkte van de verscherpte controles. Maar desondanks was het nog steeds eenvoudig om zwart te rijden. De controleurs hadden alleen maar oog voor de uitstappende passagiers. Als je instapte, werd je niet gecontroleerd.

Ik had eigenlijk verwacht dat er dan ook controles zouden zijn op in elk geval Nieuwegein Stadscentrum en misschien ook bij IJsselstein Binnenstad, maar op de hele route was verder niemand te zien.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door willy84 »

Je kan ook niet overal controleren.. Ik denk dat heel wat van de bezuinigingen opgevangen zouden kunnen worden als zwartrijden uitgeroeit wordt.
immer kwaliteits posts
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Klaasje »

Ik denk alleen wel dat het op grote schaal langdurig controleren duurder is dan de extra opbrengsten die een vervoerder ervoor krijgt. Conclusie: De straf voor notoire zwartrijders is te laag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door Suus »

Bovendien kan je je afvragen of de moderne tijd deze controles nog zeer succesvol maken. Ping, Whatsapp, SMS, Twitter etc en de hele vriendenkring weet dat ze controleren op het CS en gaan vanaf Westplein lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Connexxion opent jacht op zwartrijders

Bericht door willy84 »

Ik stel een systeem net als in Belgie voor. 1e keer 35 euro boete plus de ritprijs. 2e keer 350 euro en zo steeds fors hoger. Dan leren ze het wel af.
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten