Het grote computertopic! #4

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

Ik was wat onduidelijk :) Maar je maakt toch wel eens filmpjes met je camera van je tripjes, waarbij je je camera om moet draaien en je niet precies ziet wat je doet? Nu kan je met de frontfacing (maar ok, slechte) camera die filmpjes maken, terwijl je ziet wat je doet...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Fles »

oh ja, dat is zo idd. Ik heb vooralsnog 1 filmpje gemaakt, met de backfacing camera. Maar eens ff mee prutsen :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Zo, maar liefst 3 firmwareupdates geïnstalleerd op mijn Mac vanavond, alweer de zoveelste in een hele rij firmwareupdates. En ik verwacht er nog wel meer. Ik zit toch elke keer weer met spanning achter de computer of het goed gaat :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Fles »

Bee schreef:Zo, maar liefst 3 firmwareupdates geïnstalleerd op mijn Mac vanavond, alweer de zoveelste in een hele rij firmwareupdates. En ik verwacht er nog wel meer. Ik zit toch elke keer weer met spanning achter de computer of het goed gaat :?

Was dat niet die kerk die zo liep te schamperen over Windows die zo veel updates nodig had en elk moment kon crashen? :')
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Klaasje »

De rollen zijn zo langzamerhand omgedraaid. Ach ja, dan kunnen we ook fanboy-afzeiken 8-)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Fles »

Ach ja, Apple lovers zul je altijd houden. Prima. Je kunt mensen nou eenmaal niet tegen hun zin in gelukkig maken. Maar betaal rustig drie keer zoveel voor je laptoppie omdat ie een bepaald knopje wel of niet heeft :pos: Domheid mag bestaan hier, is een vrij land :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

De software is maar een aspect en voor mij niet eens de belangrijkste. De allerbelangrijkste reden was de batterij. Die is gewoon beter dan in bijna elke andere laptop en de combinatie met software zorgt ervoor dat ik het de hele dag volhoudt. Ik had vandaag 5 uur college achter elkaar, heb ook nog een presentatie gegeven met de computer en na die vijf uur had ik nog 2,5 uur batterijtijd over. Ik heb nog geen laptop met Windows gevonden die ook maar 2,2 kilo weegt en dezelfde batterijprestaties haalt :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Klaasje »

Het hangt ook van je instellingen af.. Mijn laptop haalt ook moeiteloos 7 uur onder windows 7 als ik hem op "energiezuinig" instel. Dat is een vier jaar oude, lompe, Thinkpad die ik tussentijds een nieuwe accu, SSD en wat RAM gegund heb.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

En die weegt maar 2,2 kilo :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Geert »

No offence, maar software vind ik zo ongeveer het belangrijkste aspect van een computer :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Mac OS en Windows zijn allebei gebruikersvriendelijk, ze zijn alleen iets anders ingedeeld. En waar Windows steken laat vallen doet een Mac dat elders.

In februari postte ik dit lijstje met minpunten, inmiddels is er een nieuwe versie van Mac OS dus ik kan het even gaan afstrepen
- Office is behoorlijk traag en alle, maar dan ook alle, icoontjes zijn anders dan in Office voor Windows, het voelt gewoon niet prettig aan. Nu schijn ik nog geluk te hebben, Office 2008 schijnt echt niet vooruit te branden te zijn. Ik ben er inmiddels wel aan gewend.
- Ik heb van de week 25 euro moeten neerleggen voor een kabel van nog geen 10 centimeter om een beamer aan te kunnen sluiten. Iemand heeft bedacht dat Mac's maar een eigen type beeldschermpoort moest hebben (overigens in de nieuwe Macbook Pro wordt precies die poort gebruikt voor Thunderbolt...
- iPhoto heeft al mijn foto's opgegeten en in een bestand van meer dan een GB gestopt... Gelukkig kan je het pakket wel weer doorbladeren, maar wisselt moeilijk uit met andere computers...
- Speciale tekens op letters typen is gewoon afschuwelijk. Zo is ë bijvoorbeeld ALT+u, *geel blokje* en dan e. Ik vergeet voor sommige tekens steeds welke knop ik moet hebben.... Nu de toets langer ingedrukt houden, dan op het cijfer behorende bij het speciale teken tikken.
- Caps Lock werkt met vertraging... Je moet Caps Lock langer ingedrukt houden voordat hij het echt doet, snel drukken doet niets... (het groene led-je erin is dan wel weer een goede uitvinding)
- En waarom moet je zelf af en toe Software-Update starten, op een Windows kreeg je vanzelf een bericht ervan
- Vensters maximaliseren? Mac OS verzint zelf wel welke venstergrote je wil hebben, en dat is niet full-screen... Full-screen is toegevoegd, maar werkt nog niet met elk programma. En je kan vensters nu aan alle randen resizen
- Programma's afsluiten? Niet met het rode lampje in het verkeerslicht, dan blijft alles nog steeds vrolijk actief, maar dan zonder vensters. Er zijn natuurlijk wel weer uitzonderingen, het zal natuurlijk weer niemand verbazen dat een van die programma's van Apple zelf is (Mac App Store). Steeds meer programma's sluiten met het rode knopje
- En ook op Mac OS heeft iTunes niet de standaard look, maar een eigen type scrollbar, een verticaal verkeerslicht enzovoort aangepast in iTunes 10.4, bovendien ook nog eens 64-bits geworden, dus sneller.
- En waarom zijn Mail, Adresboek en de kalender drie verschillende programma's Heb een ander mailprogramma geinstalleerd
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

64-bit is niet per definitie 'dus sneller' ;) iTunes is het ergste gedrocht wat Apple ooit uitgepoept heeft en er valt nog heel veel aan te optimaliseren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

64 bits is juist trager/gebruikt meer geheugen bij kleine programmma's omdat je geheugenadressen groter zijn. Overigens niet echt merkbaar, maar theoretisch wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

Om iTunes op 64-bits werkend te krijgen moest de hele interface opnieuw geschreven worden. En iTunes is natuurlijk niet echt een klein programma.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Om iTunes op 64-bits werkend te krijgen moest de hele interface opnieuw geschreven worden. En iTunes is natuurlijk niet echt een klein programma.
Dit is incorrect.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Klaasje »

webguy schreef:64 bits is juist trager/gebruikt meer geheugen bij kleine programmma's omdat je geheugenadressen groter zijn. Overigens niet echt merkbaar, maar theoretisch wel.
Daarentegen is de Integer rekenkracht wel groter.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

deadlock schreef:
Bee schreef:Om iTunes op 64-bits werkend te krijgen moest de hele interface opnieuw geschreven worden. En iTunes is natuurlijk niet echt een klein programma.
Dit is incorrect.
Dat moet ik nuanceren: het kan goed zijn dat er libraries gebruikt worden die alleen 32 bit zijn. In dat geval moeten de libraries voor 64 bit worden aagepast/geport/etc. Als zo'n library betrekking heeft op de interface, dan kan het zijn dat je delen opnieuw moet schrijven...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Daarentegen is de Integer rekenkracht wel groter.
Absoluut incorrect.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Klaasje »

Er kan toch geen 64-bitsgetal in één keer verwerkt worden in plaats van dat het gesplitst moet worden?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door webguy »

Weet inderdaad niet helemaal wat je daarme bedoelt? Je kan in 32bits programma's ook 64 bit integers gebruiken mocht je dat willen doen...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Klaasje »

Ik bedoel dat als zo'n getal in 64-bit mode verwerkt wordt, er minder verwerkingsstappen nodig zijn, wat in theorie de snelheid zou moeten vergroten. Dat schijnt te zien te zijn bij het verwerken van grote hoeveelheden data.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Er kan toch geen 64-bitsgetal in één keer verwerkt worden in plaats van dat het gesplitst moet worden?
Dat is eerder afhankelijk van de databusbreedte en de instructiegrootte. 64-bit computing houdt wel iets meer dan dat in. M.i.v. de pentium konden 64-bit grote getallen al zonder dat ze uit elkaar gehaald hoefden te worden berekend worden.

En dan nog is het een boude uitspraak want het is van onnoemelijk veel factoren afhankelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Justin »

Zo, ik ga zondag lekker nerden bij de Super Mario Experience bij het Rokin. Gelukkig is dat op loopafstand van Asd, aangezien GVB staakt...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door Suus »

webguy schreef:
deadlock schreef:
Bee schreef:Om iTunes op 64-bits werkend te krijgen moest de hele interface opnieuw geschreven worden. En iTunes is natuurlijk niet echt een klein programma.
Dit is incorrect.
Dat moet ik nuanceren: het kan goed zijn dat er libraries gebruikt worden die alleen 32 bit zijn. In dat geval moeten de libraries voor 64 bit worden aagepast/geport/etc. Als zo'n library betrekking heeft op de interface, dan kan het zijn dat je delen opnieuw moet schrijven...
Het programma was nog in Carbon en moest volledig worden herschreven voor Cocoa.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #4

Bericht door deadlock »

Dat betekent niet de je de hele interface moet herschrijven ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 8 gasten