Arriva Lelystad topic

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Stefan »

En om vervolgens te gaan miepen dat de remmen zo hard slijten...
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Klaasje »

Één ding scheelt: Dan kunnen de omwonenden weer klagen over meer fijstof. :pos:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door fogeltje »

Al meer nieuws over dat kort geding? Om wat voor haltes gaat het eigenlijk? Zijn dat speciaal opgehoogde haltes? In dat geval zou het een duur geintje worden om voor een paar zeikerds dat alles "per direct af te breken" zoals ze eisen. Als je de kosten dan gaat verhalen op die lui is het natuurlijk ook weer niet goed.
"Een touringcar is geen bus"
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

Bewoners van de Lelystadse wijk De Buitenplaats hebben dinsdagochtend voor de rechtbank in Zwolle hun beklag gedaan over de bussen die door hun wijk rijden.

Ze eisten in een kort geding tegen de gemeente dat de busroutes gewijzigd worden. Ook willen ze dat nieuw aangelegde bushaltes verwijderd worden. Sinds Arriva het stadsvervoer heeft overgenomen rijden er stadsbussen door de wijk. De bewoners zeggen veel last van lawaai en trillingen te hebben.

De rechter gaf aan dat zij zich over de busroutes niet kan uitspreken. Dit is namelijk een zaak van busmaatschappij Arriva. Alleen over de bushaltes kan de rechter een beslissing nemen. Deze komt er over een week.

Bron:
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/85 ... -bushaltes
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

fogeltje schreef:Al meer nieuws over dat kort geding? Om wat voor haltes gaat het eigenlijk? Zijn dat speciaal opgehoogde haltes? In dat geval zou het een duur geintje worden om voor een paar zeikerds dat alles "per direct af te breken" zoals ze eisen. Als je de kosten dan gaat verhalen op die lui is het natuurlijk ook weer niet goed.
De halte op de Buitenplaats zelf is niet speciaal opgehoogd, maar verder is het wel een echte halte met een zwart-wit tegelvlak (zoals overal in Lelystad), abri, verlichting enzovoorts. De tegenhalte bestaat nog alleen uit een haltepaal. De bus rijdt vanaf de Buitenplaats verder via de Delta naar de Parkdreef, en op de Delta is ook een nieuwe halte aangelegd (naam Oostkaap). Ook deze is niet speciaal verhoogd, maar verder met alles erop en eraan net als de halte Buitenplaats.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Ik heb het filmpje bekeken en ik zeg 1 ding over de actie. Domme en nutteloze actie. Ze gebruiken ook erg domme argumenten die zo afgekraakt kunnen worden.

1) Het argument straatklinkers: Zowat dat de straat bestaat uit klinkers. In verschillende steden zijn klinkers gebruikt als bestrating en daar heb ik geen gevolgen (voor zover ik heb kunnen zien) van verzakking gezien. En als dat gebeurt is het een kleine moeite om er iets aan te doen (vervanging, ophoging etc.)

2) Het argument geluidsoverlast: Ooit gehoord van dubbel glas?!?! Waarschijnlijk niet.

3) Het argument bushalte op een plek waar ook fietsers rijden: Uhm...... Tja wat kan ik daar over zeggen..... Daar zul je altijd last van hebben. Bij mij in de buurt rijden ook bussen door straten heen waar ook fietsers op de weg rijden en niet op een speciaal daarvoor bedoelde fietspad. En dat zijn niet allemaal 30 km/h wegen, maar ook doorgaande wegen (50 km/h). Ik noem maar de Spinhuiswal in 's-Hertogenbosch of de Sint-Michielstraat in Sint-Michielsgestel, of de bekendste halte van Nederland, de straat bij de halte Maaskantje in jawel Maaskantje. Die halte staat zelfs nog geen 5 tot 10m van een bocht af.

Je krijgt nu eenmaal te maken met fietsers op de weg en ja soms kunnen haltes op rare plekken komen, maar om daar een rechtzaak over te maken :S. Ook kun je de geluidsoverlast zelf reduceren door gewoon isolerende beglazing aan te schaffen. De Buitenplaats is een doorgaande weg, dus je kon er van te voren al uitgaan dat er nu eenmaal zulk soort verkeer er kan komen (incl. vrachtverkeer).

Overigens op het einde van de filmpje staat de 3e persoon van rechts wel heel erg raar te juichen wanneer de bus voorbij kwam :S. Of ze is blij met de bus, of ze is blij dat de bus zojuist voorbij reed, of ze is blij dat ze eindelijk eens een keer op tv is geweest.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door midnet »

den herhaal ik nog eens wat ik eerder heb gemeld: al jullie theorien en afkrakingen zijn totaal verspilde moeite.
In dit soort cases gaat het altijd om 1 ding: eigen huis-vrees voor waardedaling (zo moeder al toen ik als 15 jarige voor het eerst op TV ditzelfde soort axis zag); so-eige huis seker? Gelukkig gaat de waarde van eigen huizen toch al omlaag-en klaag ook verder niet-heb eigen flat(je)-geheel afbetaald
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Dus al met al heeft het niets met hoe of wanneer de bus rijdt of waar de halte ligt als die theorie waar is. Raar volkje zeg :S.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Jef400 »

Jongens, Ik ben een jongen die alleen een op een blauwe maandag op vriendschapsbezoek gaat in "Lelijke Stad" ( Van huis uit mede gekregen ) Wat is een interessante lijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Neem lijn 2 door de Buitenplaats ;). Nee geintje, op pagina 2 staat deze tekst:

''de 2 naar lelycentre, de 7 naar airport. 4 naar kustwijk en 1 naar haven''
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

Michael 1988 schreef:Neem lijn 2 door de Buitenplaats ;). Nee geintje, op pagina 2 staat deze tekst:

''de 2 naar lelycentre, de 7 naar airport. 4 naar kustwijk en 1 naar haven''
Als je lijn 7 naar Airport neemt, kun je tegelijk een bezoek aan het Aviodrome brengen nu het nog kan. Dat grote luchtvaartmuseum heeft surseance van betaling aangevraagd. Het is te hopen dat het Aviodrome gered wordt, maar zeker is dat niet.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

De gemeente Lelystad laat onderzoek doen naar alternatieve busroutes in de Atolwijk. Het college van burgemeester en wethouders komt hiermee tegemoet aan de wens van de gemeenteraad. Die wil dat het multifunctioneel centrum Atolplaza beter bereikbaar is met het openbaar vervoer.
Begin september nam Arriva de stadsdienst van Connexxion over. Toen zijn ook andere routes gemaakt. De halte bij Atolplaza verdween.
In het onderzoek wordt gekeken of de bussen via de Parkdreef naar het multifunctioneel centrum kunnen rijden. Volgend maand moet het onderzoek klaar zijn.

Bron: Omroep Flevoland
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/85 ... e-atolwijk
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

Het college van de gemeente Lelystad is een onderzoek gestart naar de busroutes in de Atolwijk. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de wens van de gemeenteraad om te kijken naar de bereikbaarheid van de Atolplaza met de bus. Sinds 4 september rijdt Arriva de Lelystadse stadsdienst en is er geen halte meer bij Atolplaza.


Voor- en nadelen
In het onderzoek dat het college uit laat voeren worden de voor- en nadelen van verschillende alternatieve routes onderzocht. Daarnaast wordt gekeken naar het moment waarop wijzigingen eventueel doorgevoerd kunnen worden. Een oplossing via de Parkdreef, waarbij Atolplaza wordt aangedaan, maakt nadrukkelijk onderdeel uit van het onderzoek. In het onderzoek worden tevens de routes meegenomen, waar de bus in het verleden reed.

Uitkomsten
In december zal het college de gemeenteraad per brief informeren over de uitkomsten van het onderzoek met de voorkeursvariant van het college. De raad kan dan in 2012 een standpunt innemen over deze variant. De eventuele aanpassingen nemen na de raadsbehandeling enkele maanden in beslag.

Bron: gemeente Lelystad
http://www.lelystad.nl/nl/Gemeente/DeGe ... lwijk.html
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Buurtbewoners buitenplaats verliezen kort geding
Twee nieuw aangelegde bushaltes in de Lelystadse wijk de Buitenplaats mogen daar blijven. Dat heeft de rechtbank bepaald.

Een groep bewoners van de Buitenplaats was naar de rechter gestapt, omdat ze zegt overlast te ondervinden van een nieuwe busroute door de wijk.

De gemeente heeft geen fouten gemaakt bij het plaatsen van die haltes en dus mogen ze gewoon blijven staan, zo oordeelde de rechtbank
Bron : http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/85 ... ort-geding

Bewoners buitenplaatse bedenken alternatieve busroute

Een groep inwoners van Lelystad heeft een alternatieve busroute voor de oostelijke wijken bedacht. Daarin rijdt de stadsbus niet meer via de Buitenplaats.

Een aantal bewoners van die straat wil de bus daar weg hebben. In het nieuw plan gaat de bus via de Oostranddreef en stopt hij bij het wijkcentrum Atolplaza.

Daar werd de halte in september weggehaald. De gemeente heeft nog niet gereageerd op het plan.

Bron : http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/85 ... e-busroute

Ik vind dit 2e bericht eigenlijk een beetje belachelijk aangezien de dienstregeling van lelystad zo op elkaar zit dat als je dit wil uitvoeren je ook meteen een nieuwe dienstregeling moet maken voor lijn 1,2,3,4,7 en 8. En het gaat hier om een doorlopende openbare weg. De meest simpele oplossing lijkt mij is asfalteren. (en dan meteen er een 4 baans weg van maken om de bewoners eens te laten zien wat pas echt verkeersoverlast is :P )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Suus »

Ik zit al die filmpjes te kijken en ze kijken echt naar het OV alsof het besmettelijke ziektes met zich meebrengt en werkelijk niemand het OV echt heeft gebruikt. "Ik woon hier al 40 jaar en heb nooit het OV gebruikt" :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Bee schreef:"Ik woon hier al 40 jaar en heb nooit het OV gebruikt" :X
Da's zowiezo knap... even Googlen leert dat de woningen aan de Buitenplaats nog geeneens 40 jaar oud zijn :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Daniel schreef:
Bee schreef:"Ik woon hier al 40 jaar en heb nooit het OV gebruikt" :X
Da's zowiezo knap... even Googlen leert dat de woningen aan de Buitenplaats nog geeneens 40 jaar oud zijn :mrgreen:
Haha, daar heb je zeker een punt.
Maar ik ree net nog met de bus door de buitenplaats. Valt reuze mee. Die weg is sowieso aan onderhoud toe en dan kunnen ze hem meteen asfalteren. Dan is de. 2 nog wat eerder op het lelycentre. Reist (zodat ik mijn aansluiting kan halen :-P)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Chauf21 »

Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Bartjk schreef:Die weg is sowieso aan onderhoud toe en dan kunnen ze hem meteen asfalteren.
Ik wist wel dat er een andere reden moest zijn dan dat de verzakking van de weg veroorzaakt wordt door de bus. Zoals ik al eerder zei, er zijn zat steden en dorpen die ook klinkers in de straat hebben waar een bus doorheen rijdt. Daar zijn (van de routes die ik meestal heb) niet in 2 maanden tijd een verzakking geweest.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Meltrain »

Ik zie nu pas dat lijn 2 inderdaad een (iets) andere route rijdt dan lijn A destijds.
Weet iemand waarom dat gedaan is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

Meltrain schreef:Ik zie nu pas dat lijn 2 inderdaad een (iets) andere route rijdt dan lijn A destijds.
Weet iemand waarom dat gedaan is?
Door een deel van de inwoners van de Wijngaard en Buitenplaats werd al lang geklaagd dat er geen bus in de buurt kwam. Dat blijkt onder andere uit een onderzoek dat de PvdA in Lelystad gehouden heeft.
http://www.pvdalelystad.nl/docs/Eindrap ... 7-2008.pdf Zoek in het document op Buitenplaats en Wijngaard, en je ziet dat de wens tot verbetering van het busvervoer hier hoog in de wensenlijst stond, samen met andere wensen als een bus via de Harderwijkstraat. Deze opmerkingen vanuit de inwoners van Lelystad zijn duidelijk ter harte genomen, want ze zijn in de dienstregeling van Arriva verwerkt. Overigens goed dat er zo uitvoerig onderzoek naar de wensen van de inwoners gedaan is. Dat gebeurt lang niet overal in Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Zag gisteren trouwens een foto van een Wright in IKEA-uitmonstering (een van de wagens die bij IKEA Eindhoven gependeld heeft dus) op de dienst in Lelystad i.v.m. veel defecten aan de eigen bussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Flevolander schreef:
Meltrain schreef:Ik zie nu pas dat lijn 2 inderdaad een (iets) andere route rijdt dan lijn A destijds.
Weet iemand waarom dat gedaan is?
Door een deel van de inwoners van de Wijngaard en Buitenplaats werd al lang geklaagd dat er geen bus in de buurt kwam. Dat blijkt onder andere uit een onderzoek dat de PvdA in Lelystad gehouden heeft.
http://www.pvdalelystad.nl/docs/Eindrap ... 7-2008.pdf Zoek in het document op Buitenplaats en Wijngaard, en je ziet dat de wens tot verbetering van het busvervoer hier hoog in de wensenlijst stond, samen met andere wensen als een bus via de Harderwijkstraat. Deze opmerkingen vanuit de inwoners van Lelystad zijn duidelijk ter harte genomen, want ze zijn in de dienstregeling van Arriva verwerkt. Overigens goed dat er zo uitvoerig onderzoek naar de wensen van de inwoners gedaan is. Dat gebeurt lang niet overal in Nederland.
Eerst zeuren dat er een bus moet komen en nu er een bus rijdt zeuren dat die weer weg moet. Oke nu snap ik echt helemaal niets meer van die bewoners. Hoe dom kun je zijn?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Klaasje »

Er wonen natuurlijk meer dan twee bewoners op de buitenplaats :wink:
Je hebt bewoners die het allemaal wel best vinden, bewoners die blij zijn met de bus en ook bewoners die de trillingen en het geluid vervelend vinden.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

Wethouder Wout Jansen komt nog in december met een plan om de klachten over de busroute door de Lelystadse Atolwijk aan te pakken. Dat bleek dinsdag op een bewonersavond waar zo'n zeventig mensen op af kwamen.

Buslijn 2 rijdt sinds begin september door de Buitenplaats en daar zijn verschillende bewoners fel op tegen. Ze zeggen last te hebben van lawaai en trillingen. Onlangs hebben ze tevergeefs via de rechter geprobeerd de bus een andere route te laten rijden.

De wethouder wil nu in overleg met de bewoners kijken of er alsnog aanpassingen gedaan kunnen worden. Eén verandering die zo goed als zeker wordt doorgevoerd is het terugplaatsen van een bushalte bij multifunctioneel centrum Atolplaza.

Bron: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/86 ... g-busroute
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten