Toch nachttreinen voor Amersfoort

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Daniel »

Toch nachttreinen voor Amersfoort
Geplaatst op: donderdag 17 november 2011 19:16
Laatst bijgewerkt: donderdag 17 november 2011 19:20


Amersfoort krijgt toch nog aansluiting op het zogeheten nachtnet, een treinverbinding van en naar Utrecht in de nachtelijke uren van het weekeinde. Een voorstel van D66, PvdA en GroenLinks daarvoor is dinsdagavond aangenomen.
De nachttreinen moeten zo snel mogelijk, als de dienstregeling het toelaat, gaan rijden. De maatregel kost twee ton, dat wordt gehaald uit het reservepotje voor 'stedelijke voorzieningen'.

AD/Amersfoortse Courant, 17 november 2011
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door VIRM »

Goed nieuws voor Amersfoort. :)
Jammer dat Haarlem, Alkmaar en Zaandam zo lang moeten wachten. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Suus »

Wat is er mis met bus 452 dat er opeens een trein nodig is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Daniel »

Enige wat ik kan bedenken zijn de aansluitingen... de eerste rit van 452 sluit goed op het NS-nachtnet aan in Utrecht, de tweede rit heeft een overstap van drie kwartier.
Dat de rijtijd van de bus langer is, tja, da's natuurlijk op zich logisch. Al bestaat bv. tussen Dordrecht en Rotterdam ook zowel een nachttrein als nachtbus in de nacht van zaterdag op zondag, inmiddels al enkele jaren. Ze vullen elkaar dus kennelijk vooral ook aan i.p.v. dat het echt met elkaar concurreert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Suus »

Een dienstregeling is te veranderen, het aantal ritten ook. Laat ze eerst eens kijken of dat beter kan voordat er een nodeloos dure trein tegenaan wordt gesmeten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Klaasje »

Het gaat hier om de gemeenteraad neem ik aan? Die gaan dus geld betalen aan NS zodat die een nachttrein gaan rijden vanuit Utrecht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Geert »

Ik kan me ook wel voorstellen dat bijna 3 kwartier in een bus zitten 's nachts niet zo aantrekkelijk is als een trein dat in 1/3e van de tijd kan doen :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Klaasje »

Helaas zit je vanuit het centrum van Utrecht niet erg snel op de A28.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Daniel »

De 452 gaat niet over de A28 maar rijdt grotendeels de route die lijn 52 ook rijdt. Gaat dus via De Bilt, Zeist en Soesterberg over de provinciale weg naar Amersfoort
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Wubbo »

Ik vraag me heel erg af wat ze precies van plan zijn. Elk uur een trein in beide richtingen in de nachten vrij/za en za/zo? Hebben ze al gevraagd of daar uberhaupt mogelijkheden voor zijn? Dat zou nog wel eens problemen op kunnen leveren namelijk met onderhoud...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Daniel »

Het lukt toch ook om het spoor te onderhouden op de huidige nachtnetroute? Al heb je daar inderdaad wel wat meer opties om een andere route te nemen als er werkzaamheden plaatsvinden... naar Amersfoort kan je het al snel sneller met een bus als je om zou moeten rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Geert »

Het gebeurt anders vaak zat dat het nachtnet op een deeltraject niet rijdt door werkzaamheden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Daniel »

Maar dat is ook logisch gezien het nachtnet Rtd - Asd - Ut dagelijks rijdt. Het niet rijden van het Nachtnet Brabant door werkzaamheden komt bijvoorbeeld al minder vaak voor, wat ook logisch is want daar zijn ook nog nachten over waarin je de boel wel kunt onderhouden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Wubbo »

Rtd - Gv wordt regelmatig in een doordeweekse nacht opgeheven ivm onderhoud
Gv - Ledn rijdt in principe altijd omdat je op 4 sporen altijd dubbelsporig onderhoud kan uitvoeren
Ledn - Shl - Asd wordt regelmatig omgeleid via Hlm (volgens mij in een nacht zondag op maandag) ivm onderhoud
Asd - Ut wordt regelmatig omgeleid via Hvs ivm onderhoud (maar dat merk je verder niet)

Voor Ut - Amf is dat alternatief er niet, of je moet de rijtijden zo ruim maken dat je ook via Hilversum kan rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Daniel »

Ja, ik zeg toch net dat dat logisch is omdat die nachttrein elke dag rijdt... bij het Nachtnet Brabant zie ik zoals reeds gezegd veel minder opgeheven diensten i.v.m. onderhoud gezien dat ook alleen in/rond het weekend rijdt. Voor Amersfoort zal dat zeer waarschijnlijk ook zo zijn en je moet natuurlijk wel appels met appels vergelijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Vinny »

Het zal ook om enkele ritten per nacht gaan neem ik aan...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Wubbo »

Dubbelsporig onderhoud zit ongeveer per definitie in de nacht za/zo of zo/ma, de andere nachten rijden er goederentreinen. Daar zit dan weer zo'n afstemming in dat er altijd een goederenroute open is. Ik weet niet hoe Utrecht - Amersfoort in die cyclus zit, maar dat kan best een uitdaging worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Meltrain »

Maar ik mag er toch vanuit gaan dat er niet elke week werkzaamheden zijn tussen Ut en Amf?
Dus de NS kunnen diie nachtnettrein gewoon opnemen in de Drgl en op nachten dat er werkzaamheden zijn, rijden er bussen in plaats van treinen. It can't be that difficult :?
Wubbo schreef:Rtd - Gv wordt regelmatig in een doordeweekse nacht opgeheven ivm onderhoud
In 90% van de gevallen is dat de nacht woensdag/donderdag (vanaf 22:00). :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Dubbelsporig onderhoud zit ongeveer per definitie in de nacht za/zo of zo/ma,
De nachttreinen waar we het nu over hebben rijden waarschijnlijk in de nachten van vr/za of za/zo, dus als dat onderhoud wordt uitgevoerd in de nacht zo/ma is er geen probleem.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door willy84 »

Is er al wat meer informatie beschikbaar op papier? Om hoeveel ritten gaat het en op welke tijden. Wordt er doorgereden naar Amersfoort Schothorst, Vathorst en evt Nijkerk?
immer kwaliteits posts
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door VIRM »

willy84 schreef:Is er al wat meer informatie beschikbaar op papier? Om hoeveel ritten gaat het en op welke tijden. Wordt er doorgereden naar Amersfoort Schothorst, Vathorst en evt Nijkerk?
Tenzij anders staat aangegeven, zou ik er maar vanuit gaan dat het in de nachten van vr/za en za/zo 1x/uur Utrecht Centraal - Amersfoort wordt. Waarom zou er door moeten worden gereden naar Schothorst, Vathorst en Nijkerk?
Beul van de blindegeleidelijn
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door willy84 »

VIRM schreef: Waarom zou er door moeten worden gereden naar Schothorst, Vathorst en Nijkerk?
Rond al die stations liggen (grote) woonwijken. Je wilt toch zoveel mogelijk reizigers trekken. Ik weet niet hoe de dienst is en hoeveel er wordt gereden maar misschien kun je ipv 30 min stilstaan op amf even doorkarren om wat extra klanten te trekken.
immer kwaliteits posts
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door BR628 »

Vervolgens gaat Harderwijk huilen, die willen dan ook meedoen. En vervolgens wil Zwolle eigenlijk ook wel. :roll:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door Klaasje »

En als dat soort plaatsen mee kunnen doen mag de noordvleugel van de Randstad niet ontbreken. (Haarlem, Zaanstreek, Hoorn, Almere)
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Toch nachttreinen voor Amersfoort

Bericht door VIRM »

Klaasje schreef:En als dat soort plaatsen mee kunnen doen mag de noordvleugel van de Randstad niet ontbreken. (Haarlem, Zaanstreek, Hoorn, Almere)
Voor de eerste drie wordt al langer geroepen om een nachttrein. Voor de laatste: aangezien Almere toch een veredelde buitenwijk van Amsterdam is, is een nachttrein naar Amsterdam toch logisch?
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten