NS en Prorail splitsen was fout'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

NS en Prorail splitsen was fout'

Bericht door Ennes »

NS en Prorail splitsen was fout'

AMSTERDAM - Het was geen goed besluit om de NS en Prorail te splitsen in twee aparte bedrijven.
Dat zei oud-minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs (CDA) donderdag voor de zogenoemde commissie Spoor, die het spoorbeleid van de afgelopen jaren onderzoekt.

"Ik denk dat als ze vandaag nog bij elkaar zouden zitten, we niet op het idee zouden komen dat te doen", zei Peijs over de splitsing. Toen de NS in de jaren negentig werd geprivatiseerd werd het beheer van het spoor ondergebracht in een apart bedrijf. NS en Prorail hebben 'jarenlang' niet met elkaar gecommuniceerd, zei Peijs.

BRON: NU.nl
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS en Prorail splitsen was fout'

Bericht door Ennes »

Wat een verrassing!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS en Prorail splitsen was fout'

Bericht door Vinny »

Connexxion en Rijkswaterstaat communiceren ook niet. Ik eis kamervragen... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS en Prorail splitsen was fout'

Bericht door Klaasje »

Niets is minder waar overigens. (Het voorbeeld van Vinny)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS en Prorail splitsen was fout'

Bericht door Suus »

Volgens mij is het grootste probleem het ministerie zelf!

'Bij Waterstaat is iedere dag een rampje en iedere maand een grote ramp'
'In mijn tijd zijn ontzettend veel dingen gebeurd op het spoor, van de Betuwelijn tot de HSL, maar ik heb het meeste wakker gelegen van problemen met veiligheidssystemen'. Dat zei Karla Peijs vandaag tijdens een hoorzitting van de Tweede Kamer over de problemen die zich de afgelopen jaren op het spoor hebben voorgedaan.

Peijs, die van 2003 tot en met 2006 minister van Verkeer en Waterstaat was, wordt vandaag gehoord door de parlementaire onderzoekscommissie Onderhoud en Innovatie Spoor.

In haar tijd als minister waren er problemen met de ATB-veiligheidssystemen (automatische treinbeïnvloeding), waardoor treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur reden niet goed gemonitord werden.

Peijs stelde ook dat met de HSL belangrijke problemen waren. 'Nederland was een soort proefproject voor een fabrikant als Siemens. Bij ons kon alles worden uitgeprobeerd. Nu is dat anders.' Ook bleek het zeer lastig om alle Europese systemen te integreren. 'Ik heb er alleen maar ellende mee gehad', aldus Peijs.
Bron: Volkskrant

En Melanie vind dat ze alles volstrekt onder controle heeft

Schultz: ProRail hoeft geen rijksdienst te worden
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vindt dat ze de spoorsector zoals die nu is ingericht, prima kan aansturen. Spoorbeheerder ProRail hoeft daarom wat haar betreft geen rijksdienst te worden, zoals Rijkswaterstaat.

Dat zei ze vandaag tijdens een hoorzitting van de parlementaire commissie die onderzoek doet naar onderhoud en innovatie van het Nederlandse spoorstelsel. 'Op de weg kan iedereen zich vrijelijk bewegen, terwijl je op het spoor afspraken kan maken met een beperkt aantal vervoerders', legde ze het verschil uit.

Kort houden
Eerder vandaag was voormalig minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, eenzelfde mening toegedaan. Wel vindt hij dat de minister ProRail 'kort moet houden'. Schultz stelde dat te doen, want ze heeft maandelijks overleg met de directeur van de spoorbeheerder. ProRail is eigendom van de Staat.
Bron: Volkskrant

En nu het toch over Eurlings gaat:
'NS en ProRail hebben meerdere belangen, hou ze kort'
Het ministerie van Infrastructuur & Milieu moet de spoorsector kort houden. Dat advies gaf voormalig minister Camiel Eurlings vandaag.

Eurlings, die van 2007 tot en met 2010 minister van Verkeer en Waterstaat was, werd vandaag gehoord door de parlementaire onderzoekscommissie Onderhoud en Innovatie Spoor.

'Er zijn belangrijke lessen te leren voor de toekomst en daarom zal ik van mijn hart geen moordkuil maken', begon Eurlings zijn eerste antwoord.

Belemmering systemen
Eurlings startte zijn betoog met alle belemmeringen die aparte Europese veiligheidssystemen met zich mee brengen. De stappen die genomen werden om tot één systeem te komen (het ERTMS-systeem) waren volgens de oud-minister zeer moeizaam, maar wel noodzakelijk.

Partijen als NS en spoorbeheerder ProRail hebben meerdere belangen, schetste de prominente CDA'er. 'Met die partijen, die zich als een bedrijf positioneren, moet je vooraf je zaken goed regelen', aldus Eurlings. 'Anders ga je de strijd aan met een gebroken geweer.'
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: NS en Prorail splitsen was fout'

Bericht door Oud forumgebruiker »

volgens mij ligt het helemaal niet aan het splitsen, maar aan het gebrek om samen te kunnen werken...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS en Prorail splitsen was fout'

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Niets is minder waar overigens. (Het voorbeeld van Vinny)
NS en ProRail communiceren ook. Als dat niet zo zou zijn, dan reed er geen enkele trein meer in Nederland (althans niet op het NS net... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS en Prorail splitsen was fout'

Bericht door Ennes »

Op lagere niveaus is het dus wel heel duidelijk te merken, dat "direct" contact in veel gevallen veel moeizamer is geworden.
Om een heel simpel voorbeeld te noemen: het verzoek om een trein even vast te houden om een aansluiting over te nemen, dat ging in het verleden een stuk makkelijker, rechtstreeks, zonder een terug verwijzing naar "De eigen organisatie" En zo zijn er meer voorbeelden waardoor de communicatiewegen veel langer en omslachtiger zijn geworden, omdat er nu voor beide partijen andere belangen spelen. Nog een voorbeeldje: Toen alles nog 1 was, kon je ook makkelijk en rechtstreeks naar de omroep bellen bij een verkeerd ingestelde CTA bijvoorbeeld, ook dat was na de splitsing gelijk verleden tijd.

Ik wil niet zeggen dat alles vroeger beter was, want ook toen ging er veel fout, maar echte voordelen van de splitsing heb ik echter ook zeker nooit kunnen bedenken.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS en Prorail splitsen was fout'

Bericht door Geert »

In Duitsland zijn DB en de netbeheerder hetzelfde bedrijf en daar merk je hele duidelijke belangenverstrengeling: DB Netz is al meerdere malen op de vinger getikt omdat het DB bevooroordeelde en andere vervoerders benadeelde. In Nederland is die belangenverstrengeling er niet.

Overigens; de omroep is nu weer bij NS terecht gekomen sinds een paar maanden: is het nu gemakkelijker geworden om foute CTA's door te geven Ennes of is dat niet anders dan een jaar geleden?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS en Prorail splitsen was fout'

Bericht door Wubbo »

lex1975 schreef:volgens mij ligt het helemaal niet aan het splitsen, maar aan het gebrek om samen te kunnen werken...
Aan de ene kant moeten ProRail en NS meer samenwerken omdat NS de grootste vervoerder is. Aan de andere kant moeten ProRail en NS minder samenwerken omdat de overige vervoerders gelijk behandeld moeten worden, zeker waar het gaat om reisinformatie, verkeersleiding en dienstregelingsontwerp. Kortom: je doet het nooit goed.
Oud forumgebruiker

Re: NS en Prorail splitsen was fout'

Bericht door Oud forumgebruiker »

precies...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten