Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ruben »

Ben benieuwd of men daar het beton ook zichtbaar laat of dat men zoals in het buitenland ook eens tegeltjes erop gaat plakken. Ik vind dat er netter uitzien en naar ik heb gelezen is het verreweg ook de meest handige optie voor in metrostations. Echt duidelijke foto's van hoe het station moet worden heb ik nog niet gevonden, enkel wat videootjes, waarop ik het station donker vond ogen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ardan »

Het boren van de tweede tunnel, parallel aan de andere tunnel CS-Rokin, kan elk moment van start gaan.

Boormachine Noortje staat aan
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

In de nacht van 19 op 20 november worden de ingangen van CS-metro Damrak en Hamerkop afgesloten en de 2 nieuwe ingangen geopend.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door JWM »

Waarom doen ze zoiets 's nachts? Je kan het ook prima overdag doen die zondag :X
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ruben »

Waarom tussen de toeristen door werken? Het is niet alsof het stationsplein 's nachts een stiltegebied is. Het enige wat er ook nog eens omheen zit zijn hotels, die over het algemeen goed geïsoleerd zullen zijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door JWM »

Ware het niet dat het meeste werk ondergronds gedaan moet worden en de metro die dag niet rijdt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ruben »

Ach so ja. 8-)
Zal al wel weer ver vooruit gepland zijn en niet meer te wijzigen. :roll:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ardan »

Er werden al flyertjes uitgedeeld in de hal, met daarop wat er staat te gebeuren. De grote houten wanden zijn deels weggehaald, en hekken met folie neergezet. Als je er tussendoor kijkt zie je de nieuwe hal! *O* *O* *O*
Goed ruim, overzichtelijk, licht, veel wit met een rode bies. Een wereld van verschil in vergelijking met de oude hal. Had helaas mijn camera niet bij me; ik ga van de week nog even kijken :)
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door R-Flow »

Wat? Voor zover ik weet hebben zo nog helemaal niks gedaan aan de centrale hal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ardan »

Afbeelding
Vanaf 20 november loopt je vanuit de metro via hier zo de hal in :)
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door R-Flow »

Oh die hal! Ik zat effe met de hoofdinggang van het CS zelf in me hoofd... :@
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door willy84 »

wordt de looproute naar de trein dan langer?
immer kwaliteits posts
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

Als je naar de Westzijde moet, maakt het geen bal uit. Voor de Oostzijde wordt het wel wat langer ja. Ik zou dan alsnog via de uitgang aan de Westzijde lopen.

Op termijn komt er alsnog een derde toegang Oost...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ardan »

Daar zijn ze inmiddels al mee aan het graven, maar dan moet eerst de oude hal worden afgebroken.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door hauptbahnhof »

Ow, ik ben al een hele tijd niet op CS oost geweest. Kreeg alleen maar lijnen die niet op CS komen, of juist CS-west.

Maar as maandag ben ik er weer, ga ik ff kijken...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Daar zijn ze inmiddels al mee aan het graven, maar dan moet eerst de oude hal worden afgebroken.
Dus er gaat nu nog maar een deel open van de hal? Er komt nog een deel richting de oostkant bij, of is dat pas in mei 2147 als de N/Z-lijn gaat rijden?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ardan »

De tunnel onder het IJ is klaar! Dat betekent dus dat het CS en Noord nu ondergronds met elkaar verbonden zijn. De boormachine in de binnenstad is ondertussen onder het Muntplein en hoeft dus nog maar een klein stukje.
Zie hier: http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/tunnel ... gaat-open/
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door Ardan »

En in januari gaan ze trouwens al beginnen met spoor aanleggen in Noord, vanaf Noorderpark (Van Hasseltweg) naar het opstelterrein bij Noord (Buikslotermeerplein) *O* Ballastbed wordt nu aangelegd.
Ik doe ook maar wat
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door FLJ »

Het begint een beetje op te schieten ja! Nu maar hopen dat de bouwputten snel verdwijnen.
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door duucoo »

@FLJ
Dat zal nog wel even duren. De Noord/Zuidlijn gaat immers vanaf 2017 rijden. Zoals de planning nu voor ligt dan wordt er tot eind 2014 nog bij de diepe stations Rokin, Vijzelgracht en de Pijp gewerkt aan de ruwbouw. Daarna kan ook hier pas de afbouw plaats vinden. Bedding, rails, miljoenen tegels, roltrappen, 70 veiligheidssystemen, testen en testrijden. Pas in de laatste fase kan ook de openbare ruimte echt opnieuw worden ingericht. Uiteraard wordt er wel gekeken of bijvoorbeeld de bouwterreinen kleiner kunnen. Bij Amsterdam Centraal zullen de bouwterreinen van de Noord/Zuidlijn al een stuk eerder beduidend kleiner zijn, maar dan komt wel de herinrichting en wordt er gestart met verplaatsing tramsporen aan de westzijde voor de bouw van een ondergrondse fietsenstalling voor minstens 7000 fietsen.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door FLJ »

duucoo, dank voor de heldere uitleg :-)
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door VIRM »

Maar als ze eind dit jaar of begin volgend jaar klaar zijn met boren, duurt het dan echt zo'n vier jaar om alles af te krijgen? Beetje lang.

Overigens: wat gaat er met de (letterlijke) putten gebeuren? Voor wie er tijdens de dag van de bouw in zo'n bouwput is geweest, ziet dat het gewoon een soort ondergrondse 'bak' is. Ik neem aan dat helemaal onderin het echte perron met metro's enzo komen, maar wat gaat er met de ruimte erboven gebeuren?
Beul van de blindegeleidelijn
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door duucoo »

VIRM schreef:Maar als ze eind dit jaar of begin volgend jaar klaar zijn met boren, duurt het dan echt zo'n vier jaar om alles af te krijgen? Beetje lang.
Het boren is weliswaar begin december zoals het er nu naar uit ziet (eerder dan gedacht), maar de boorders moeten nog wel de boel opruimen, de nooduitgangen maken en de verbinding tussen de tunnels van Molly en Victoria met station Rokin. Nog belangrijker in de algemene planning is dat de ruwbouw nog niet af van de diepe stations, die is pas klaar eind 2014. De bovenbouw / afbouw gaat op zich snel, maar daar moet qua planning nog wel een flinke slag om de arm worden gehouden. Recent opgeleverde tunnels zoals de A2 landtunnel bij Utrecht en de A73-tunnels bij Roermond zijn behoorlijk vertraagd. Bij de Noord/Zuidlijn wordt om die reden veel energie gestoken in onder andere de veiligheidssystemen die moeten worden ingebouwd.

Er wordt overigens wel getracht om een aantal optimalisaties door te voeren om een aantal dingen te versnellen, maar tegelijkertijd wordt er ook rekening gehouden dat er dingen mis gaan. Een grote kans dat de Noord/Zuidlijn in oktober 2017 volledig operationeel is (volgens de berekening die wordt gemaakt rond de 85%). Ietsjes eerder of later (december 2017 / begin 2018) zou ook kunnen. Belangrijk is om te weten dat er realistisch wordt gepland en gebudgetteerd bij de Noord/Zuidlijn.
VIRM schreef: Overigens: wat gaat er met de (letterlijke) putten gebeuren? Voor wie er tijdens de dag van de bouw in zo'n bouwput is geweest, ziet dat het gewoon een soort ondergrondse 'bak' is. Ik neem aan dat helemaal onderin het echte perron met metro's enzo komen, maar wat gaat er met de ruimte erboven gebeuren?
Bij de station De Pijp is er helemaal geen ruimte voor iets, hier zitten de sporen ook boven elkaar. Station Europaplein is ondiep net zoals de stations van de Oostlijn, wel wordt door het ontwerp een visueel groot station. Amsterdam Centraal is naast een groot station met 1 grote hal voor de NZL en Oostlijn ook een overstap station. In deze stations komen wel nog de nodige technische ruimtes en bij Europaplein en CS nog wissels. Rokin en Vijzelgracht is er zoals jij zegt een perron onderin met ruimte erboven. Bij Rokin en Vijzelgracht komt er een fietsenstalling en waterbezinkbassin. De rest van de ruimte bij Rokin wordt opgevuld door technische ruimtes (ook deel CS, om er geen ondergronds doolhof van te maken) en een 5-laags parkeergarage voor 330 auto's. Bij de Vijzelgracht is er nog ruimte zonder bestemming. Daar kan nog een parkeergarage komen (of iets anders), maar daar is nog niets definitief. Als dat zo is, dan zal dit overigens een volautomatische parkeergarage worden bij gebrek aan plek voor hellingsbanen.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn: info en nieuws

Bericht door R-Flow »

FLJ schreef:Het begint een beetje op te schieten ja! Nu maar hopen dat de bouwputten snel verdwijnen.
Dat is dus iets wat ik niet begrijp. Bij de start van het project hebben ze beloofd dat we maar ongeveer gedurende de helft van het project bovengronds echt last zouden hebben van de bouw (destijds was de schatting 2006). Daarna zou de situatie op het maaiveld weer hersteld worden en bijvoorbeeld ook weer de trams via oude route kunnen gaan rijden in de Ferdinand Bolstraat. Vooralsnog lijkt hier helemaal niks terecht van te komen.

Heeft iemand enig idee hoe dit zit?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten