Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ik stel voor dat we de discussie stoppen omdat we volgens mij langs elkaar heen werken en er toch niet uit gaan komen.
Wederom, jij hebt het puur over de lengte van voertuigen terwijl ik het al sinds het begin over het totaalpakket heb. Daar gaat het dus mis. Zoals ik net zei, met een Amsterdamse Combino of Rotterdamse Citadis in dubbelbedrijf voorzie ik weinig problemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

En wat is dan het probleem in Den Haag. Dat de trams wat breder zijn? Dat maakt echt geen bal uit, als je eenmaal de sporen uit elkaar hebt gelegd is het toch goed. Sporen moeten toch onderhouden worden, als je dan toch bezig bent leg je ze wat verder uit elkaar. Er is geen enkel probleem, niet met de lengte, niet met de breedte en zeker niet in Den Haag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:En wat is dan het probleem in Den Haag. Dat de trams wat breder zijn? Dat maakt echt geen bal uit, als je eenmaal de sporen uit elkaar hebt gelegd is het toch goed. Sporen moeten toch onderhouden worden, als je dan toch bezig bent leg je ze wat verder uit elkaar. Er is geen enkel probleem, niet met de lengte, niet met de breedte en zeker niet in Den Haag.
Je spreekt jezelf nu gewoon tegen... Laten we je vorige reactie er even bij pakken:
Bee schreef:Dat is een langslepend probleem in Den Haag, een van de redenen is de combinatie GTL en RegioCitadis die eigenlijk net een ander soort rails nodig hebben waardoor de sporen erg te lijden hebben. Sommige GTL's hebben onderstellen die al meer dan 50 jaar oud zijn omdat ze hergebruikt zijn van oudere PCC's, dat kan soms voor problemen zorgen.
Het volledige Haagse net aanpassen naar sneltram standaarden gaat er echt niet in zitten in paar jaar tijd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Dat gaat over de rails. De PCC-draaistellen trekken de rails krom terwijl de RegioCitadis daar niet zo goed tegenkunnen. Dat is een probleem wat specifiek speelt in Den Haag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door robert55 »

R-Flow schreef: Ik heb het nooit enkel over de lengte gehad, waarom je daarop blijft hangen weet ik niet... Een 5-delige Combino in dubbelbedrijf valt overal in te passen in Amsterdam met her en der een aangepaste halte. Er kunnen immers ook twee (of meer) losse trams achter elkaar rijden... Het gaat om het totaalplaatje wat je dus (wederom) in Den Haag ziet van te zware, te brede en wellicht te lange voertuigen.

In de Duitse steden die jij origineel noemde rijden ze allemaal rond met wat wij sneltrams zouden noemen, een situatie die je hier op veel plekken niet wil hebben.
In Den Haag is in een eerder stadium de afweging gemaakt tussen een [relatief] korte/brede en een lange/smalle tram. Uit de kostenberekening kwam toen dat de aanpassing van de infrastructuur voor kort/breed nauwelijks duurder was en voor de indeling van de trams meer perspectief bood. Want ook voor een smalle tram moet veel worden aangepast: een deel van de Rotterdamse problemen is juist terug te voeren op het feit dat men op een oud net ging rijden.

Wat je zegt over Duitsland klopt gewoon niet. Steden als Bremen, Dresden, Leipzig en Berlijn hebben vrij traditionele tramnetten, dat is geen Stadbahn-B gebeuren. En heb je de Combino Supra un Boedapest wel eens gezien.

Wat betreft lengte als wel/geen probleem spreek je je zelf een beetje tegen, maar denk je nou echt dat je met 2*29 meter Combino door de Leidsestraat kan rijden? Sommige haltes in de oude stad zijn trouwens nog steeds niet op de drie meter extra lengte t.o.v. de Blokkendozen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

robert55 schreef:Wat je zegt over Duitsland klopt gewoon niet. Steden als Bremen, Dresden, Leipzig en Berlijn hebben vrij traditionele tramnetten, dat is geen Stadbahn-B gebeuren. En heb je de Combino Supra un Boedapest wel eens gezien.
Wederom had ik het over de steden waar Bee in het begin mee op de proppen kwam, niet iedere stad met een tramnet in heel Duitsland... Stuttgart bijvoorbeeld heeft geen traditioneel tramnet meer en zelfde geldt eigenlijk ook voor Keulen. Nogmaals, dat zijn de steden waar Bee het aanvankelijk over had.
robert55 schreef:Wat betreft lengte als wel/geen probleem spreek je je zelf een beetje tegen, maar denk je nou echt dat je met 2*29 meter Combino door de Leidsestraat kan rijden? Sommige haltes in de oude stad zijn trouwens nog steeds niet op de drie meter extra lengte t.o.v. de Blokkendozen.
Beide haltes in de Leidsestraat zijn lang genoeg voor twee losse Combino's achter elkaar, dus ja natuurlijk kan dat... Waar ik mezelf tegenspreek zie ik niet, bovenstaand gaf ik al aan dat er hoe dan ook enige aanpassingen gemaakt moeten worden maar die zullen relatief gezien vrij minimaal zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Keulen heeft voor een deel nog steeds een conventioneel tramnet, voornamelijk op de lagevloerslijnen. Lijn 1, 7, 9 en 12 hebben bijvoorbeeld vrij lange straattrajecten. Ook in Stuttgart rijden die DT8-wagens op diverse plaatsen nog over straat, onder andere op delen van de routes van lijn 1, 2, 4, 9 en 15 zijn er korte of lange straattrajecten. Been there, saw it.

Het tramnet van Amsterdam is in de huidige vorm niet geschikt voor gekoppelde Combino's. Veel haltes zijn te kort, de verkeerslichten er niet op aangepast etc. Bovendien zijn de wagens nogal onhandig ingedeeld voor gecombineerde inzet door indeling toegespitst op conducteurs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door reisthijs »

R-Flow schreef:
Bee schreef:Dat is een langslepend probleem in Den Haag, een van de redenen is de combinatie GTL en RegioCitadis die eigenlijk net een ander soort rails nodig hebben waardoor de sporen erg te lijden hebben. Sommige GTL's hebben onderstellen die al meer dan 50 jaar oud zijn omdat ze hergebruikt zijn van oudere PCC's, dat kan soms voor problemen zorgen.
Nou ja hiep hiep hoera. Met dat probleem blijf je zitten dus want het halve lijnennet blijft gewoon uitsluitend met GTLs rijden de komende tijd...
Als er op een deel van het netwerk nieuwe trams rijden wordt een deel van de GTLs overbodig en kunnen die trams die op hergebruikte PPC-onderstellen rondrijden afgevoerd worden. Dat is alvast weer een probleem minder.

Het probleem dat je verschillende rails nodig hebt kan je vermijden als alle lijnen die een traject delen met Randstadrail aangepast worden voor nieuwe trams zodat je daar geen GTLs meer hebt rijden. Daarom ook logisch dat ze nu beginnen met lijn 2 omdat die net als Randstadrail door de tramtunnel gaat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door R-Flow »

reisthijs schreef:Het probleem dat je verschillende rails nodig hebt kan je vermijden als alle lijnen die een traject delen met Randstadrail aangepast worden voor nieuwe trams zodat je daar geen GTLs meer hebt rijden. Daarom ook logisch dat ze nu beginnen met lijn 2 omdat die net als Randstadrail door de tramtunnel gaat.
Is dat denk je iets wat haalbaar is? Denk aan delen in het centrum waar aardig wat verschillende lijnen overlappen met elkaar. Tenminste, op korte termijn dan he...

Hoe lang moeten die GTLs eigenlijk nog mee? Hoorde laatste dat een hele reeks een nogal uitgebreide revisie krijgt...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Meltrain »

Ik ben benieuwd waarom men voor tweerichtingtrams heeft gekozen. :S
Op de RR-lijnen na, is het hele net immers geschikt voor éénrichtingtrams.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door reisthijs »

R-Flow schreef:Is dat denk je iets wat haalbaar is? Denk aan delen in het centrum waar aardig wat verschillende lijnen overlappen met elkaar. Tenminste, op korte termijn dan he...
Er zijn in het centrum al best wat stukken aangepast daar daar zullen bredere trams niet zo veel problemen geven. Denk dan ook in de eerste plaats aan de tramtunnellijnen (2 tot 6) die hebben veel overlap met elkaar maar heel weinig met andere lijnen.
R-Flow schreef:Hoe lang moeten die GTLs eigenlijk nog mee? Hoorde laatste dat een hele reeks een nogal uitgebreide revisie krijgt...
Dat verschilt per serie.
Van de 3000-serie krijgen 50 stuks nu een revisie (zie http://haagsetrams.com/gtl/lvo/lvo.html ) daarna kunnen ze nog 7 jaar mee, dus tot 2019. De rest van de serie die geen revisie krijgt zal dus wel binnen een paar jaar afgevoerd worden die zijn onderhand toch ook rond 30 jaar oud. En daar komen dus de nieuwe trams voor in de plaats.
De 3100en zijn pas 20 jaar oud dus kunnen nog minstens 10 jaar mee.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Overigens is een tweedeling in het tramnet in Den Haag nog goed te doen. Je hebt op dit moment al twee bundels in het centrum eigenlijk. Noord-Zuid over CS Hoog en de tramtunnel en de overigen Oost-West die gewoon op straat rijden.

Lijn 2 is nu geschikt gemaakt voor brede trams, lijn 6 is dan de laatste stap (maar wel de lastigste). Lijn 19 is bij de aanleg volgens mij al geschikt gemaakt voor brede trams. Lijn 16 en 17 hebben ook redelijk nieuwe trajecten richting Rijswijk en Wateringen, als daar goed vooruitgedacht is is daar het toepassen van brede trams ook niet echt een probleem. Bij lijn 15 idem dito richting Nootdorp. Lijn 11 heeft altijd al een breder ruimteprofiel gehad, dus als het goed is kan men daar ook met minimale aanpassingen het maximale bereiken. De overige trajecten kunnen per lijn aangepakt worden, zolang de levering loopt kan men elke keer een nieuwe lijn omschakelen dan. Doordat het nieuwere GTL-materieel nog wel zo'n 10 jaar meekan heeft men nog even de tijd.
Meltrain schreef:Ik ben benieuwd waarom men voor tweerichtingtrams heeft gekozen. :S
Op de RR-lijnen na, is het hele net immers geschikt voor éénrichtingtrams.
Het lijkt in Den Haag niet nodig nee, maar er is wel wat voor te zeggen. Zo zijn tweerichtingstrams veel flexibeler. Met een overloopwissel kan een tijdelijk eindpunt ingericht worden, bij nieuwe tramlijnen in geen ruimtevretende keerlus meer nodig en doordat er deuren aan twee zijdes zijn kunnen er ook eilandperrons gebruikt worden bij haltes. De keuze lag in de lijn der verwachting na de komst van RandstadRail.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Lange_Dre »

Meltrain schreef:Ik ben benieuwd waarom men voor tweerichtingtrams heeft gekozen. :S
Op de RR-lijnen na, is het hele net immers geschikt voor éénrichtingtrams.
Men wil diverse eindpunten vervangen door een trailtrack... Zodat er bijvoorbeeld bij het MCH Antoniushove nieuwbouw gebouwd kan worden.
dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door dAb »

Bee schreef: Nee, maar je houdt dus die bovengenoemde tweedeling. En tja ik weet eigenlijk niet in hoeverre het nou zou wenselijk is om met halve treinen door de stad te rijden... Ik vind het nogal wat die Regio Citadis op straatniveau, helemaal in gekoppeld bedrijf. Dan vindt ik de Combino en Rotterdamse Citadis toch een stuk beter in het straatprofiel passen.
In Nederland zijn we nog conservatief gebleven met de lengte van trams. Bij stadstrams zijn we nooit boven de 30 meter uitgekomen, in onze buurlanden zijn ze al voorbij de 43 meter met individuele wagens. Gekoppelde wagens mogen zelfs 75 meter zijn, in Nederland gebeurt dat niet maar hell yeah dat ze in Duitsland met gekoppelde wagens van 75 meter door de straten scheuren! Keulen, Hannover, Karlsruhe of Stuttgart presteren het.
Overigens vind ik het (zwak uitgedrukt) opvallend om te zien hoeveel ongelukken er plaatsvinden in Den Haag waarbij trams betrokken zijn. Zowat iedere week zie ik wel wat voorbij komen van een Regio Citadis die uit de bocht vliegt, een GTL die geschept wordt etc. Waar dit soort ongevallen in Amsterdam en Rotterdam uitzondering zijn, is het in Den Haag eerder de regel. Kijkend naar hoe vaak er nu al een Regio Citadis ontspoord is lijkt het net alsof die dingen totaal ongeschikt zijn voor in de stad.
Dat is een langslepend probleem in Den Haag, een van de redenen is de combinatie GTL en RegioCitadis die eigenlijk net een ander soort rails nodig hebben waardoor de sporen erg te lijden hebben. Sommige GTL's hebben onderstellen die al meer dan 50 jaar oud zijn omdat ze hergebruikt zijn van oudere PCC's, dat kan soms voor problemen zorgen.
Ik vind het nogal van dat wat kortzichtig en onnozel snel gepraat van de verder geachte Heer Bee getuigen.!. Die draaistel problematiek is met name ontstaan NA de inzet van het veel te starre en treinachtige RandStadMaterieel (Alstom = RC) met nu juist te weinig torsieslappe draaistellen, enz. en natuurlijk is eenrichting-materieel veel comfortabeler, zeker ingeval het met normale (Jacobs)-draaistellen -- zoals het GTL8-materieel -- zou zijn uitgerust. Maar enfin: de beste stuurlui staan ook hier weer aan wal, en de toekomst zal het mijn inziens wel wijzen.
:shock: D.A. Borgdorff 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Eenrichtingsmateriaal is dus comfortabeler dan tweerichtingsmateriaal. Misschien qua stoelindeling, maar voor de rest is dat onzin natuurlijk :roll: En ja, draaistellen zijn comfortabeler dan vaste assen, maar als je een 100% lagevloerstram wil is dat erg moeilijk/onmogelijk toe te passen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Suus »

Ik citeer uit de HOV/Railnieuws van juli 2007:
Groot onderhoud tramnet
Vanaf 4 juni 2007 is de HTM gestart met groot onderhoud aan het tramnet. Deze onderhoudswerkzaamheden worden zowel aan de rails als aan de GTL's uitgevoerd. Dit onderhoud gebeurt in fasen en houdt in dat er tijdens een aantal periodes een gedeelte van een lijn buiten dienst zal worden gesteld. Er wordt dan onderhoud gepleegd aan dat trajectdeel en aan een aantal trams.
De werkzaamheden aan de sporen houden in dat bepaalde delen van het net worden 'opgelast'. Tegelijkertijd krijgen ook de draaistellen en wielen van een aantal trams een aanpassing.

Achtergrond
"De circa dertig jaar oude trams van de HTM zouden eigenlijk vervangen moeten worden. Dit stellen technische medewerkers van het openbaarvervoersbedrijf naar aanleiding van de vele kostbare revisies aan de voertuigen en de grote reeks ontsporin- gen (...) Een woordvoerder van de HTM zegt het verhaal van de technici niet te herkennen: „De looptijd van een tram is onge- veer 35 jaar. Het allereerste voertuig dateert van 1981, dus daar komen we nog lang niet aan. Wel krijgt het hele lijnennet op dit moment een behoorlijk ingrijpende opknapbeurt, evenals de wielen van de trams.”

Weliswaar dateert het allereerste voertuig van 1981 (= 'maar' 26 jaar geleden), maar de B3-draaistellen zijn afkomstig van PC- C's die in de jaren 1963-1974 gebouwd zijn. Alleen de 3001-3065 hebben nieuw gebouwde BN-draaistellen van goede kwaliteit. De draaistellen die in de jaren 90 nieuw gebouwd zijn voor een deel van de 3100-serie, zijn nu al aan vervanging toe. Bekende euvelen zijn speling in de koningspen en scheef lopen van het draaistel. In plaats van rechthoekig wordt het draaistel dan trapeziumvormig, met als gevolg extreme slijtage aan de wielbanden en ontsporingsgevaar, vooral wanneer ook de spoorligging enigszins scheluw is. Met behulp van o.a. onderdelen uit PCC-draaistellen uit Marseille (type B3 en daterend uit de jaren 1968- 84) zijn de slechtste exemplaren hersteld.

In Den Haag worden de problemen veroorzaakt door:
  • de bovengenoemde problemen met de draaistellen
  • het onderhoudspeil van de baan
  • het overgaan op een nieuw railprofiel
  • dat (letterlijk) niet 'spoort' met de wielbandprofielen
  • sinds enige tijd het samenrijden met RandstadRail-trams waarvan de wielstellen een totaal andere rijkarakteristiek hebben.
  • (overigens is de passage van een museum-800 op een tweeassige vaste truck met grote radstand in deze omstandigheden ook funest voor de baan).
Hoe los je dit op? De HTM heeft besloten GTL's die al grondig gecontroleerd zijn en waarvan de wielbanden vers zijn afge- draaid, te concentreren op bepaalde lijnen en trajecten, zodat de toestand van de rails niet wordt verstoord door de passage van materieel met een afwijkende rijkarakteristiek. Het is te hopen dat dit, samen met de geïntensiveerde onderhoudsslag waaraan men nu bezig is, afdoende is. Die goeie GTL's moeten toch echt nog wel een tijdje mee.
Het origineel is hier beschikbaar: http://www.hov-rn.nl/pdf/0707HOV1k.pdf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door willy84 »

Als ik dit lees dan mis ik het HOV-RN. Immer betrouwbaar, helder, begrijpelijk. *O* Dat is wat anders dan een onsamenhangend en speculatief verhaal. :X
immer kwaliteits posts
dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door dAb »

van coll. "Bee" op.cit.: Achtergrond
"De circa dertig jaar oude trams van de HTM zouden eigenlijk vervangen moeten worden. Dit stellen technische medewerkers van het openbaarvervoersbedrijf naar aanleiding van de vele kostbare revisies aan de voertuigen en de grote reeks ontsporin- gen (...) Een woordvoerder van de HTM zegt het verhaal van de technici niet te herkennen: „De looptijd van een tram is onge- veer 35 jaar. Het allereerste voertuig dateert van 1981, dus daar komen we nog lang niet aan. Wel krijgt het hele lijnennet op dit moment een behoorlijk ingrijpende opknapbeurt, evenals de wielen van de trams.”
Natuurlijk ken ik dat hele verhaal, dat is opgetekend, nadat bijna alle zeer deskundige HTM-medewerkers (al dan niet noodgedwongen, of tot zwijgen gedoemd, omdat ze bv. teveel wisten) het Gemengd Bedrijf der HTM hebben moeten verlaten ... Een voorbeeld: De Centrale Hoofdwerkplaats aan de Lijsterbesstraat is ontmanteld en "opgeheven" waarbij ongeveer de hele inventaris aan opgeslagen kennis en tekeningen ergens in de ronde archieven is verdwenen. Gelukkig heb ik voortijdig mijn hoofdarchief (deels) en GTL8-subverzameling (niet zonder moeite) kunnen onderbrengen bij het HGA nr. 1189. De overige collega-deskundigen zijn verplaatst of vervroegd gepensioneerd, dus dat draaistel-verhaal is (zoals een broodje aap) enigzins uit de duim gezogen, hoewel ontroerend (als bovenstaand) verwoord ... tja, je zou er bijna tranen van in de ogen krijgen, hoe slecht wel niet al die PCC+GTL8-trucks zijn, vergeleken met de moderne RR-Regio-Citadis wielstellen, welke natuurlijk nauwelijks meer "onderhoud" behoeven. Echter ... in de praktijk blijkt het tegendeel het geval in de nieuwe CWP "Zichtenburg", nog afgezien van de bergen verspilde wielbanden, onnodig geslijp etc. a.g. van het "treinen" met RR (zoals de H52 Locomotief) op tramsporen. Lees het boekwerk van ir. H.P. Kaper » "Moderne sneltrams" eens, waarin -- hoewel gedateerd -- de techniek van sporen grondig op niveau wordt besproken.
En ineens, "zomaar" uit de lucht gevallen, moet het gehele tramnet (toen met spoed) "ingrijpend opgeknapt" worden, = uit de lucht gevallen als een bliksemstraal bij heldere hemel ?/... en er gaan géén *bellen rinkelen* over de eventuele of zeer waarschijnlijke correlatie met andersoortig materieel, eigenlijk niet voor de straat, maar bestemd voor Hoofdspoorwegen ?? Vult U -- inzake de geloofwaardigheid -- de rest dus zelf maar in. Wat die zgn technische medewerkers hadden te beweren, hebben ze i.i.g. niet van mij te leren gehad, o.a. in diverse PCC-cursussen e.d. gehouden in de Remise-Depots LB + FH + SCH + CWP in de jaren 70 en 80 bij de HTM. 8-) [-] D.A. Borgdorff :shock:
Zie (eventueel verder nog) de bibliografie: http://nds-nl.wikipedia.org/wiki/Gebruk ... bliografie
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Siemens Avenio, de nieuwe Haagse tram

Bericht door Lange_Dre »

Persbericht van de HTM:

HAAGS EN OV-NIEUWS, geplaatst vrijdag 18 november 2011 om 11:12 uur.


HTM bestelt 40 Avenio trams bij Siemens

HTM heeft de opdracht voor de levering van veertig vierledige 100 procent lagevloertrams van het type Avenio aan de Siemens-divisie Rail Systems gegund. Hiermee wordt de regeringsstad de eerste stad ter wereld waar met de nieuwe generatie Avenio-trams gaat worden gereden.
Afbeelding
De opdracht voor 40 voertuigen inclusief bestuurderstraining, documentatie en onderdelen vertegenwoordigt een waarde van ruim € 100 miljoen. Daarnaast is met Siemens een optie voor nog eens maximaal 40 Avenio-trams overeengekomen. De Avenio wordt gebouwd in de Siemens-fabriek in Wenen, Oostenrijk. Met de leveringen aan Den Haag zal naar verwachting in februari 2014 worden gestart.

Belangrijke criteria voor de gunning van de opdracht aan Siemens waren voor HTM naast de koopprijs en de kwaliteit ook de exploitatiekosten en de duurzaamheid van de Avenio.

De eerste tram komt in 2014
De eerste van in totaal veertig vierledige voertuigen zullen naar verwachting in februari 2014 worden uitgeleverd, de laatste trams ontvangt Den Haag naar verwachting een jaar later. De trams dienen o.a. ter vervanging van de huidige oudere GTL-voertuigen. Elke Avenio voor Den Haag is 35 meter lang en biedt 70 zit- en 168 staplaatsen. Het gangpad heeft geen treden, aangezien de Avenio een 100 procent lagevloertram is.

Bij de Avenio is bijzondere aandacht besteed aan het comfort van zowel reizigers als bestuurder, maar ook aan een lage slijtage van wielen en rail. Hiervoor zijn de draaistellen van de Avenio zo vormgegeven, dat zij tot 4,5 graden kunnen uitdraaien. Hun gedrag in de bochten is dus beter dan dat van onderstellen die vast met de wagenbak zijn verbonden. Daarnaast zijn de ontwikkelaars erin geslaagd, de tractie- en remgeluiden te verminderen. Dit is niet alleen prettig voor de passagiers, maar ook voor de voorbijgangers en de omwonenden. De lagere geluidproductie kon met name worden gerealiseerd door geluidarm elektrisch af te remmen, de wielbanden van een rubberen vering te voorzien en de hulpaggregaten bij stilstand te dempen of geheel uit te schakelen. Daarnaast zorgt ook de volledig afgeveerde aandrijving voor een lagere geluidemissie en minder vibratie. Door al deze maatregelen is de Avenio een van de stilste lagevloertrams ter wereld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Edit Chauf21: Enkele van de onderstaande berichten zijn afgesplitst van het topic: R-net binnenkort uit de startblokken.

Wat bedoel je in vredesnaam met een lager profiel? Ik vind de Combino's persoonlijk vrij plomp overkomen, ook in andere kleurstellingen (ter vergelijking een foto van een Bambino in Nordhausen)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Wat bedoel je in vredesnaam met een lager profiel? Ik vind de Combino's persoonlijk vrij plomp overkomen, ook in andere kleurstellingen (ter vergelijking een foto van een Bambino in Nordhausen)
De neus lijkt bij de Avenio veel hoger en natuurlijk breder. Kan optisch bedrog zijn hoor, heb 'm nog niet in het echt gezien. Kan het niet heel erg goed uitleggen ben ik bang. Vind de hele tram een nogal massief ogen t.o.v. de Combino en Citadis. De Regio Citadis vind ik net zo'n lomp kreng, gewoon niet echt mooi in de binnenstad.

PS Lol... Een fotootje bijvoegen van hoe een Combino eruit ziet voor een Amsterdammer. Bedankt hè, ik zie die dingen nog niet vaak genoeg natuurlijk! :D

Maar goed, de Avenio zal denk ik op termijn ook wel in Amsterdam gaan rijden.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Lange_Dre »

R-Flow schreef:
Bee schreef:Wat bedoel je in vredesnaam met een lager profiel? Ik vind de Combino's persoonlijk vrij plomp overkomen, ook in andere kleurstellingen (ter vergelijking een foto van een Bambino in Nordhausen)
De neus lijkt bij de Avenio veel hoger en natuurlijk breder. Kan optisch bedrog zijn hoor, heb 'm nog niet in het echt gezien. Kan het niet heel erg goed uitleggen ben ik bang. Vind de hele tram een nogal massief ogen t.o.v. de Combino en Citadis. De Regio Citadis vind ik net zo'n lomp kreng, gewoon niet echt mooi in de binnenstad.

PS Lol... Een fotootje bijvoegen van hoe een Combino eruit ziet voor een Amsterdammer. Bedankt hè, ik zie die dingen nog niet vaak genoeg natuurlijk! :D
De neus van de Avanio is inderdaad breder en de neus lijkt hoger dan een Combino, dat komt door dat de Avanio voor Den Haag 2,55 breed wordt tegenover de 2,40 van de Combino en dat de neus hoger lijkt, lijkt mij optisch bedroch.

Daarnaast, De vergelijking van de Combino en de Regio Citadis, dat kan je niet vergelijken.
De Combino is een STADStram en de Regio Citadis is een SNEL-REGIO tram!
Daarbij komt dat de lijnen 3 en 4 geen stadlijnen meer zijn.

Maar je mag de Regio Citadis niet mooi vinden in de binnenstad.
Combino 020:
Afbeelding
Regio Citadis 070:
Afbeelding
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Lange_Dre schreef:Daarnaast, De vergelijking van de Combino en de Regio Citadis, dat kan je niet vergelijken.
De Combino is een STADStram en de Regio Citadis is een SNEL-REGIO tram!
Daarbij komt dat de lijnen 3 en 4 geen stadlijnen meer zijn.
Kan het prima vergelijken. Dat ding rijdt toch deels over het reguliere tramnet of niet? Overigens negeer je het heugelijke feit dat stadstram 2 straks met dat massieve RR-materieel gaat rijden. Ben totaal geen fan van die lompe sneltrams in de stad. Ben er lichtelijk huiverig voor dat dit ook in Amsterdam gaat gebeuren wanneer ze van metro 51 en/of tram 5 een regiotram maken.

Leuk dat plaatje van de tramtunnel maar die komt een eindje verder natuurlijk gewoon bovengronds midden in de stad uit...
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Lange_Dre »

R-Flow schreef:
Lange_Dre schreef:Daarnaast, De vergelijking van de Combino en de Regio Citadis, dat kan je niet vergelijken.
De Combino is een STADStram en de Regio Citadis is een SNEL-REGIO tram!
Daarbij komt dat de lijnen 3 en 4 geen stadlijnen meer zijn.
Kan het prima vergelijken. Dat ding rijdt toch deels over het reguliere tramnet of niet?

Leuk dat plaatje van de tramtunnel maar die komt paar honderd meter verder gewoon midden in de Haagse binnenstad uit.
Dus dan kunnen we die krengen die op de sneltram lijn 51 in Amsterdam rijden ( deels over de sporen van lijn 5) ook vergelijken met een Combino? :Y :X

Lijn 3 en 4 zijn geen stadslijnen, maar sneltram lijnen, die over de oude route van de voormalige stadstram lijn 3 rijd en de 4 over een nieuwe route die deels overde route van stadstram lijn 2 loopt. En op die lijn gaan ook dezelfde sneltrams rijden. De enige stadslijn die met stadtrams rijd is lijn 6 en daarbij gaat het alleen over een klein deel van de route (tramviaduct waar lijn 3 en 4 aanhaken naar CS- CS- Tramtunnel, Spui, Grote markt) Dus dat kan je niet echt het reguliere tram net noemen.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Lange_Dre »

:Y :Y :Y :Y
R-Flow schreef:
Lange_Dre schreef:Daarnaast, De vergelijking van de Combino en de Regio Citadis, dat kan je niet vergelijken.
De Combino is een STADStram en de Regio Citadis is een SNEL-REGIO tram!
Daarbij komt dat de lijnen 3 en 4 geen stadlijnen meer zijn.
Kan het prima vergelijken. Dat ding rijdt toch deels over het reguliere tramnet of niet? Overigens negeer je het heugelijke feit dat stadstram 2 straks met dat massieve RR-materieel gaat rijden. Ben totaal geen fan van die lompe sneltrams in de stad. Ben er lichtelijk huiverig voor dat dit ook in Amsterdam gaat gebeuren wanneer ze van metro 51 en/of tram 5 een regiotram maken.

Leuk dat plaatje van de tramtunnel maar die komt een eindje verder natuurlijk gewoon bovengronds midden in de stad uit...

Haha even snel je reactie wijzigen he :?:

maar goed een reactie er op, ja lijn 2 gaat ook met die Regio Citadis rijden, zelf ben ik daar geen tegen stander van, maar dan moet deroute wel beter beveiligd worden en niet zoveel onbeveiligde overgangen hebben. Helaas zijn deze kosten daarvoor te hoog en aangezien de regiring abnormaal veel wil bezuinigen is hier geen geld voor. Dus dank aan de kiezers van de rechtse regirings partijen... :?

Maar goed dan kunnen we nogsteeds die sneltram 51 ook vergelijken met een Combino! Want dat vind ik pas echte bakbeest monsters!:Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten