Klaasje schreef:En wie zegt dat een sprinter tussen Dordrecht en Rotterdam niet ingehaald wordt door een Ic die in Dordrecht begint? Er valt best een behoorlijke dienstregeling te bedenken op het spoor daar, gezien de viersporigheden tussen Dordrecht en Rotterdam waardoor de drukte van de stoppers behoorlijk afgeroomd kunnen worden.
Kennelijk is lezen in dit topic erg lastig, ik heb het immers over de capaciteit op het stuk tussen Dordrecht en Breda en niet tussen Dordrecht en Rotterdam. Op het eerstgenoemde stuk gaat het niet alleen om de reizigers van de stations langs dat traject, maar in principe om alle reizigers vanaf Rotterdam Blaak richting Breda (waarvoor via de HSL reizen betekend dat je gaat terugsteken wat alleen maar reiskosten toevoegt en dus relatief onaantrekkelijk is)
Vandaar dus het idee om bij de ICs op zich niks te veranderen ten opzichte van de op de kaart met de toekomstvisie vermelde frequenties (dus gewoon 2x/uur tot Dordrecht, 2x/uur naar Vlissingen) en bij de Sprinters i.p.v. 2x/uur tot Dordrecht, 2x/uur naar Breda en 2x/uur naar Roosendaal een treindienst te bieden met 4x/uur naar Breda en 2x/uur naar Roosendaal. In Breda zou je die extra sprinter weer kunnen knopen aan de daar eindigende sprinter vanuit de richting Tilburg.
Echte nadelen kan ik zogauw niet verzinnen van deze oplossing, terwijl je ook hier dan juist de regionale functie van de trein versterkt. Zo heb je best een aardige forensen- en studentenstroom op dat stuk die je echt niet op de A16 erbij wilt hebben (is nu al goed druk). Een 6x/uur bediening van Dordrecht Zuid biedt ook genoeg potentie gezien hoe snel je daarvandaan dan op station Dordrecht bent en het feit dat de verbinding tussen de nabijgelegen wijk Sterrenburg en het CS nu al met afstand de zwaarste vervoersstroom in het Dordtse stadsvervoer is.