KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Vinny »

Er werd een plan geopperd om een afsnijding Weert-Echt aan te leggen, waardoor Roermond-Weert niet meer door treinen bedient zou worden (2 parallele trajecten is immers onbetaalbaar)
Dan kun je natuurlijk net zo goed stoppen met alle OV-verbindingen in Nederland... :roll:

In de rest van de wereld komt het toch vaak voor (met veel minder hoge frequenties) dat een HSL spoor parralel aan een bestaande spoorlijn wordt ontwikkeld, waarbij de laatste niet wordt opgeheven...; ik zie niet in waarom dat niet hier zou kunnen.
Ik denk bijvoorbeeld aan: 2 keer per uur een 'snelle' 3500: Schiphol - A'dam Zuid - Utrecht - Eindhoven - Maastricht (- Luik); aangevuld met 2 keer per uur een 'langzame' 800: Alkmaar - Heiloo - Castricum - Zaanstad - Amsterdam - Utrecht - 's Hertogenbosch - Best - Eindhoven - Weert - Roermond - Sittard - Geleen Oost - Nuth - Heerlen. 's Avonds en in het weekend beide series 1 keer per uur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

Omdat dergelijke HSL's dan doorgaans op belangrijke corridors worden aangelegd, waarbij er genoeg reizigerspotentieel is voor 2 verbindingen.

Maastricht gaat het echt niet lukken in z'n eentje 2 IC's per uur vol te krijgen; en dat rechtvaardigt al helemaal niet de aanleg van een nieuw stuk spoor!
giuseppe
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 18:19
Locatie: Maastricht

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door giuseppe »

Maar er wordt wel iets van 20 miljoen euro uitgetrokken om Sittard-Heerlen 2 minuten te versnellen. Dan was het geld toch nuttiger besteed aan een dergelijke afsnijding waar alle inwoners van zuid-limburg ( meer dan 600.000) iets aan hebben.

Er werd trouwens in het nieuwsbericht ook nog gezegd dat de KLM aan NS heeft gevraagd om frequenter een rechtstreekse verbinding te bieden, waar de NS wel interesse in zou hebben.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Vinny »

Omdat dergelijke HSL's dan doorgaans op belangrijke corridors worden aangelegd, waarbij er genoeg reizigerspotentieel is voor 2 verbindingen.
En Amsterdam - Maastricht is geen belangrijke corridor? Hij is veel belangrijker dan het compleet overrated Amsterdam - Groningen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

Vinny schreef: En Amsterdam - Maastricht is geen belangrijke corridor? Hij is veel belangrijker dan het compleet overrated Amsterdam - Groningen.
Amsterdam-Maastricht wel. Daar liggen namelijk de grote steden Utrecht, 's Hertogenbosch en Eindhoven aan. Elk een half uurtje uit elkaar. Eindhoven-Maastricht is hier echter slechts een uitloper van. Zoveel reizigers zijn dat niet hoor, die van Eindhoven naar Maastricht reizen. Die IC daar wordt meer gebruikt voor regionaal Limburgs vervoer.

M.i. zijn snelle spoorlijnen alleen geschikt voor drukke internationale corridors, waar ook daadwerkelijk een grote vervoersvraag bestaat, zoals Amsterdam-Brussel-Paris/London en Amsterdam-Ruhrgebiet-Frankfurt/Berlin.

Ik zou de aanleg van een kleine 20 kilometer nieuw spoor voor 2 treinen per uur absoluut niet gerechtvaardigd vinden. Met de aanleg van een aantal kunstwerken (kruising A73, spoor door Maasbracht, Maasbrug, kruising A2) zal de prijs per gewonnen minuut een stuk hoger liggen dan 10 miljoen euro...
giuseppe
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 jul 2008, 18:19
Locatie: Maastricht

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door giuseppe »

Vinny schreef: En Amsterdam - Maastricht is geen belangrijke corridor? Hij is veel belangrijker dan het compleet overrated Amsterdam - Groningen.
Daar sluit ik me volledig bij aan.
Jurjen schreef: Amsterdam-Maastricht wel. Daar liggen namelijk de grote steden Utrecht, 's Hertogenbosch en Eindhoven aan. Elk een half uurtje uit elkaar. Eindhoven-Maastricht is hier echter slechts een uitloper van. Zoveel reizigers zijn dat niet hoor, die van Eindhoven naar Maastricht reizen. Die IC daar wordt meer gebruikt voor regionaal Limburgs vervoer.
Het klopt wel dat de route minder druk is dan Eindhoven-Amsterdam, maar een rustige route zou ik het echt niet noemen. Steeds meer regiokantoren zijn verhuisd van Maastricht naar Eindhoven, en die werknemers pendelen zo goed als allemaal elke dag op en neer. Verder is de werkeloosheid in zuid-limburg vrij hoog, met een verbinding naar Eindhoven die er een minuut of 40 over doet wordt het aantrekkelijker om daar werk te zoeken (En dat is er genoeg in de regio Eindhoven)
M.i. zijn snelle spoorlijnen alleen geschikt voor drukke internationale corridors, waar ook daadwerkelijk een grote vervoersvraag bestaat, zoals Amsterdam-Brussel-Paris/London en Amsterdam-Ruhrgebiet-Frankfurt/Berlin..
Daar ben ik het totaal niet mee eens, zo'n corridors worden maar door een beperkt aantal mensen gebruikt. Een route als Amsterdam-Eindhoven-(Maastricht) is vele malen drukker, en zijn er dus ook veel meer mensen die er profijt van hebben.
Ik zou de aanleg van een kleine 20 kilometer nieuw spoor voor 2 treinen per uur absoluut niet gerechtvaardigd vinden. Met de aanleg van een aantal kunstwerken (kruising A73, spoor door Maasbracht, Maasbrug, kruising A2) zal de prijs per gewonnen minuut een stuk hoger liggen dan 10 miljoen euro...
Ik snap dat de aanleg van alleen een spoor vrij duur zou worden. Maar als de A2 over een aantal jaren verbreed zal worden (En dat gaat zeker nog wel eens een keer gebeuren) dan kan er meteen een spoorlijn naastgelegd worden. Over de Maas kan dan een gecombineerde auto/trein-verkeersbrug aangelegd worden.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Jurjen »

Ik durf 'm aan dat de vervoersvraag over alle modaliteiten op Amsterdam-Den Haag-Brussel(-Parijs/London) vele malen hoger is als Maastricht-Eindhoven e.v. Veel ambtenaren uit Den Haag moeten regelmatig naar Brussel. ;-) Om over de verschillende lobbygroepen nog maar te zwijgen...
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door waldo79 »

Verder is de werkeloosheid in zuid-limburg vrij hoog, met een verbinding naar Eindhoven die er een minuut of 40 over doet wordt het aantrekkelijker om daar werk te zoeken
Als er nu al vrij veel wordt gependeld op Eindhoven is die reistijd het grootste bezwaar niet :?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: KLM staakt laatste binnenlandse lijndienst

Bericht door Karl »

En daarbij vraag ik mij af of de werkloosheid daalt wanneer de reistijd naar Eindhoven daalt. Vaak zijn het de lageropgeleiden die werkloos zijn en werk voor lageropgeleiden is vaak op meerdere plekken te doen, dus of de werkloosheid daalt als je de reistijd laat dalen tussen twee grote steden...
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten