Dienstregeling GVB 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Remco 12345
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:23

Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Remco 12345 »

Belangrijkste wijzigingen dienstregeling GVB 2012:

Metro:
Alle lijnen gaan op zaterdag- en zondagochtend om het kwartier rijden. Lijn 51 de hele zondag een kwartierdienst. Dit zijn nu allemaal 10-minuten diensten.

Tram:
25: Rijdt niet meer tussen CS en de PTA, reizigers kunnen met tram 26 mee.
26: Gaat vaker rijden vanwege de uitbreiding van IJburg.

Bus:
15: Gaat tussen Station Sloterdijk en het Bos en Lommerplein via de paralelweg van de A10 rijden.
19: Opgeheven en vervangen door lijn 63 en 69
22: Gaat vaker rijden. Overdag elke 7,5 minuten i.p.v. elke 10 minuten en op zondag elke 10 minuten i.p.v elk kwartier. Deels om het opheffen van lijn 43 op te vangen.
30 en 31: In de avond en in het weekend vervallen de belbusritten.
36: Rijdt niet meer tussen het Boven-IJ Ziekenhuis en de Johan van Hasseltweg. Floradorp heeft geen busbediening meer.
41: Lusje door Duivendrecht via de Satelietbaan en de van der Madeweg vervalt.
42 en 43: opgeheven en grotendeels vervangen door doorgetrokken 48
46: Wordt Amstelstation - Bijlmer ArenA, via Diemen en Duivendrecht en komt dus niet meer in Noord en bij het AMC. Gaat 2x per uur rijden, Ook 's avonds en op zondag.
48: Gaat vanaf CS doorrijden via Kattenburg en het Java-eiland naar het Borneo-Eiland ter vervanging van 42 en 43. Het Funenpark en het KNSM-Eiland hebben geen (rechtstreekse) verbinding meer met CS.
49: Rijdt rechtstreeks naar het station in Weesp i.p.v. de huidige ontsluitende route. Rijdt niet meer 's avonds en in het weekend.
60: Opgeheven. De Westergasfabriek en de Staatsliedenbuurt zijn de verbinding met Sloterdijk na twee jaar alweer kwijt.
61: Nieuwe lijn Sloterdijk - Slotervaartziekenhuis via Geuzenveld, Osdorp en Nieuw Sloten. Deels ter vervanging van 192 en versterking van lijn 69 binnen Amsterdam. Rijdt niet 's avonds en op zondag.
63: Gaat van Station Lelylaan naar Ruimzicht (Osdorpplein) niet meer via Nieuw Sloten maar via de huidige route van lijn 19 rijden.
69: Nieuwe lijn Sloterdijk - Schiphol Plaza, via Slotermeer, Osdorp en Nieuw Sloten. Voorloper van de "Westtangent". Gaat overdag elk kwartier rijden, 's avonds en op zondag elk half uur.
136: Opgeheven en vervangen door 46.
192: Naar Connexxion en ingekort tot Schiphol - Osdorp. Rijdt vanaf de Pieter Calandlaan via de Wolbrantskerkweg en Tussenmeer naar het Osdorpplein.
195: Naar Connexxion en niet meer via Nieuw Sloten. Rijdt niet meer 's avonds en in het weekend.
231: Gaat 4x per uur rijden i.p.v. 2x per uur om het vervallen van 233 op het gezamelijke traject op te vangen.
232, 233, 237, 238, 239: Opgeheven, Grote delen van Westpoort verliezen hun OV-verbinding met Sloterdijk in de spits.
240: Gaat niet meer via de Kruislaan zoals 40 naar het Sciencepark maar via de Hugo de Vrieslaan - Archimedesweg ter ondersteuning van 65.
247: Blijft in de vroege ochtend enkele ritten rijden van het Bos en Lommerplein naar Schiphol Zuid via station Lelylaan en Nieuw Sloten.
268: Opgeheven, HvA-studenten kunnen met 61 en 69 mee.

Nachtnet:
Bijna alle lijnen gaan in de nacht van donderdag op vrijdag terug van 2x/u naar 1x/u, behalve de beide Bijlmerlijnen en de lijn naar Amstelveen (354, 355 en 357)
360: Opgeheven.
369: Nieuwe nachtlijn via dezelfde route als de 69 overdag.
392: Opgeheven, Badhoevedorp verliest de (rechtstreekse) nachtverbinding met Schiphol.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door VIRM »

Wat betreft de gevolgen voor tram en metro valt het mee. Ik dacht dat de lijn naar Gaasperplas vanaf CS zou vervallen en dat de lijn vanuit Isolatorweg naar Gaasperplag zou gaan, maar kennelijk niet.
Beul van de blindegeleidelijn
Remco 12345
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:23

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Remco 12345 »

VIRM schreef:Wat betreft de gevolgen voor tram en metro valt het mee. Ik dacht dat de lijn naar Gaasperplas vanaf CS zou vervallen en dat de lijn vanuit Isolatorweg naar Gaasperplag zou gaan, maar kennelijk niet.
De gevolgen voor de bus valt helemaal niet mee er worden maar liefst 19 buslijnen opgeheven en er kom er maar 3 nieuwe buslijnen voor terug.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door VIRM »

Overigens toont 9292ov nog doodleuk reisadviezen met de oude dienstregeling als je een datum kiest waarbij de nieuwe al is ingegaan. Faal! -o-
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Ardan »

Goeie hemel, het wordt wel heeel erg uitgedund dit jaar in plaats van uitgebreid :shock: Waar is dat nou allemaal voor nodig? Geld, geld, geld?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Meltrain »

Ja.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Remco 12345
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:23

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Remco 12345 »

het staat nog niet op www.gvb.nl maar dat zal morgen wel online worden gezet
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Remco 12345 schreef:De gevolgen voor de bus valt helemaal niet mee er worden maar liefst 19 buslijnen opgeheven en er kom er maar 3 nieuwe buslijnen voor terug.
Ik kijk al jaren met verbazing hoeveel spookbussen we door de stad hebben rijden. Lijn 60 en 95 zijn daar ook weer zo'n prachtig voorbeeld van. Vind het echt niet zo heel erg gek dat er een bezem door het busnet gaat, zolang ze maar van de trams en metro's afblijven. Ik zet m'n vraagtekens bij bus 61. Kan me niet voorstellen dat een lijn die alleen overdag en niet op zondag rijdt gaat aanslaan bij de mensen.

Wat ik effe niet snap is: Voor de plannen voor 2012 stond voor het eerst in tijden nogal wat veranderingen binnen het tramnet te wachten. Waarom is daar niks meer van terecht gekomen? Kan me niet voorstellen dat dat puur met bezuinigingen te maken heeft gehad.
Laatst gewijzigd door R-Flow op zo 20 nov 2011, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door VIRM »

Is dat schrappen van die 268 wel handig? Die zit toch soms echt tjokvol met studenten?
Beul van de blindegeleidelijn
Remco 12345
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:23

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Remco 12345 »

Het schrappen van bus 42 en 43 is ook geen slimme zet het zijn twee drukke buslijnen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Dit is pas het eerste deel van het bloedbad. Volgend jaar december volgt waarschijnlijk deel 2 als de toelage van de overheid nog verder omlaag geschroefd gaat worden, dan gaan ook andere lijnen eraan geloven vrees ik.
Remco 12345 schreef:Het schrappen van bus 42 en 43 is ook geen slimme zet het zijn twee drukke buslijnen
Maar de 48 wordt in de plaats daarvan verlengd, slechts 2 haltes worden voortaan niet meer bediend (Het Funen en Veemarkt, de voormalige halte Stadsdeelkantoor). Per saldo is het dus nauwelijks een verslechtering maar wel een besparing van bijna 50% (42 en 43 reden beiden elk kwartier, lijn 48 straks ook en bedient beide bestemmingen)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Ardan »

Hoeveel geld wordt er bezuinigd met deze lijnenexecutie? En hoeveel gedwongen ontslagen zijn er gevallen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Alleen al het terugtrekken van lijn 25 tot CS levert volgens Hauptbahnhof al een forse besparing op: 1 dienstwagen minder en het aantal diensten loopt nog verder terug omdat er meer slagen in een dienst gemaakt kunnen worden. Overigens lijkt het mij slechts een tijdelijke fase voor lijn 25 totdat de bijl er definitief ingaat, het is al jaren de meest zwakke lijn van het net en met de Noord-Zuidlijn in het vooruitzicht lijkt hij al helemaal overbodig te worden.
Wat ik effe niet snap is: Voor de plannen voor 2012 stond voor het eerst in tijden nogal wat veranderingen binnen het tramnet te wachten. Waarom is daar niks meer van terecht gekomen? Kan me niet voorstellen dat dat puur met bezuinigingen te maken heeft gehad.
Lijn 25 zou voortaan naar het Amstelstation gaan. Er loopt nog steeds een discussie in de Rivierenbuurt-Zuid of men dat nu wel of niet wil. Maar met de steeds grotere kans op opheffing van lijn 25 is een routewijziging sowieso vrij nutteloos.
Lijn 12 zou via de van Wou/Rijnstraat gaan rijden ipv via de Churchill. Die wijziging is alleen nuttig als lijn 25 wel naar het Amstelstation gaat. Maar dat gaat lijn 25 niet of wellicht wel nooit.
Lijn 2 kon niet keren bij het Haarlemmermeerstation zonder het andere verkeer (bijvoorbeeld lijn 16) in de weg te zitten, dan moest de lijn worden doorgetrokken tot de VU en dat was ook niet de bedoeling. Deze wijziging is dus al in een vroeg stadium te komen vervallen.
Lijn 27 zou in de spits gaan rijden tussen Osdorp en het Surinameplein. Volgens mij zaten daar wat logistieke moeilijkheden in bij het Surinameplein, keren gaat niet zonder veel overlast voor het verkeer, de keerlus daar is alleen te gebruiken vanuit de stad.
Lijn 29 zou tussen CS en de Plantage gaan rijden, maar lijn 9 zou daarvoor in frequentie gaan dalen tot onvrede van Oost en Diemen. Aangezien de capaciteitsproblemen op lijn 9 vooral spelen tussen CS en Rembrandtplein lijkt deze uitbreiding ook maar tijdelijk nodig, als lijn 4 weer terugkeert in de Utrechtsestraat is het probleem alweer grotendeels opgelost. De Hermitage is ook met de metro bereikbaar, alleen voor Artis een tram laten rijden is niet echt nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Toch apart dat ze na zoveel jaar weer naar T16 naar Nieuw Sloten zaten te kijken maar dan over de standaard route van T2 vanaf de Zeilstraat... Wat nou het nut daarvan is weet ik niet helemaal...
Ik geloof dat de Henk Sneelvlietweg en overige deel Johan Huizingalaan richting IBM tot op heden een extra brede middenberm hebben voor plaatsing van een trambaan. Maar goed daar wordt natuurlijk never nooit wat mee gedaan omdat ze dan een tunnel/brug vanaf het Haarlemmermeercircuit richting Henk Sneevliet moeten trekken. Misschien leuk als Amsterdam ooit nog eens een tram naar Schiphol Plaza krijgt.

Zou het zonde vinden als T25 eruit gaat zonder deze een kans te geven weer de oude route te berijden via Ferdinand Bol. Die lijn is compleet om zeep geholpen door de N/Z-lijn en nu weer Utrechtsestraat-debacle... Van die versterkingstramlijnen ben ik nooit fan geweest. Dat hebben ze hier al vaker geprobeerd, met weinig succes (T11 anyone?).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Ardan »

T11 wordt puur gereden bij een groot RAI-congres, op verzoek van de congresorganisator. En ja, hij wordt wel degelijk gebruikt. Ga op een dag als die rijdt maar eens kijken hoeveel gewone passagiers én congresgangers erin zitten.
Ik doe ook maar wat
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door FLJ »

R-Flow heeft het over de voormalige lijn 11 die tussen 1993 en 1996 als versterkingslijn van lijn 1 tussen Centraal Station en Surinameplein reed. In 1996 is de lijn opgeheven doordat de dienstregeling naar Osdorp werd verhoogd waardoor lijn 11 overbodig werd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

FLJ schreef:R-Flow heeft het over de voormalige lijn 11 die tussen 1993 en 1996 als versterkingslijn van lijn 1 tussen Centraal Station en Surinameplein reed. In 1996 is de lijn opgeheven doordat de dienstregeling naar Osdorp werd verhoogd waardoor lijn 11 overbodig werd.
Dank u! *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

R-Flow schreef:Toch apart dat ze na zoveel jaar weer naar T16 naar Nieuw Sloten zaten te kijken maar dan over de standaard route van T2 vanaf de Zeilstraat... Wat nou het nut daarvan is weet ik niet helemaal...
Het idee was dat de frequentie van lijn 2 dan verlaagd kon worden zodat er in de Leidsestraat meer ruimte kwam voor eventuele frequentieverhogingen van de lijnen 1 en 5.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hermanw7
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 12:04

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hermanw7 »

R-Flow schreef:Ik kijk al jaren met verbazing hoeveel spookbussen we door de stad hebben rijden. Lijn 60 en 95 zijn daar ook weer zo'n prachtig voorbeeld van. Vind het echt niet zo heel erg gek dat er een bezem door het busnet gaat, zolang ze maar van de trams en metro's afblijven.
Ja, dat zeg je waarschijnlijk omdat je in een gebied woont met meer trams/metro's dan bussen. Als je in de Staatsliedenbuurt woont (Haarlemmerweg-kant) en je wilt naar Schiphol reizen ben je afhankelijk van lijn 60 omdat je naar Sloterdijk moet en niet "terug" wilt reizen met lijn 21 in de verkeerde richting naar Centraal (wat duurder is en meer tijd kost). De 21 nemen naar de Vlugtlaan, 3 haltes metro en dan de trein is ook niet echt een geweldige optie qua reistijd. En dat allemaal omdat lijn 10 maar niet doorgetrokken wordt naar Sloterdijk, en metro 50 ophoudt bij Isolatorweg maar prima langs het spoor doorgetrokken had kunnen worden naar Centraal met een "Westerpark" halte. In plaats daarvan moet ie zo nodig via het NDSM terrein aansluiten op de NZL...

Besides, de lijn zit zo nu en dan best redelijk vol in de spits, en al helemaal als er iets te doen is bij het Westergasterrein (wat vrij regelmatig is). Waarom zou een lijn van 6x per uur naar 0x per uur moeten gaan als ie ook 3 a 4x per uur en 2x per uur in 't weekend / 's avonds zou kunnen gaan rijden? Of zelfs ook maar een spitslijn?
hermanw7
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 12:04

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hermanw7 »

Remco 12345 schreef:Belangrijkste wijzigingen dienstregeling GVB 2012:
392: Opgeheven, Badhoevedorp verliest de (rechtstreekse) nachtverbinding met Schiphol.
....en Osdorp en Geuzenveld. Heel handig voor mensen daar die 's nachts op of rondom Schiphol moeten werken.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door VIRM »

hermanw7 schreef:
Remco 12345 schreef:Belangrijkste wijzigingen dienstregeling GVB 2012:
392: Opgeheven, Badhoevedorp verliest de (rechtstreekse) nachtverbinding met Schiphol.
....en Osdorp en Geuzenveld. Heel handig voor mensen daar die 's nachts op of rondom Schiphol moeten werken.
Daar heb je toch als (gedeeltelijke) vervanger de 369 voor?
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Was dit al bekend?
GVB-website schreef:Dit jaar gaat de nieuwe dienstregeling van GVB in op zondag 1 januari 2012 en niet op zondag 11 december 2011. Dat betekent dat de huidige dienstregelingen niet eindigen op 10 december, maar doorlopen tot de jaarwisseling. Er is één uitzondering: de Sternetlijnen 192 en 195, en de daaraan gekoppelde lijnen 95 en 247 wijzigen wel op 11 december.

Dat we dit jaar niet op de landelijk vastgestelde datum van 11 december starten, heeft te maken met het nieuwe contract met onze opdrachtgever de Stadsregio Amsterdam: dat gaat op 1 januari in. En in dat contract zitten de afspraken over de nieuwe dienstregelingen en gewijzigde lijnen.
Over die nieuwe situatie gaan we u half december informeren.

De reisinformatiemiddelen zoals de lijnfolders, plattegronden en haltevertrektijden in de haltes vermelden allemaal 10 december als einddatum, maar u kunt ze gewoon blijven gebruiken wat betreft de GVB informatie. De dienstregelingen hier op de website hebben wel de nieuwe einddatum gekregen.

De nieuwe dienstregeling van het streekvervoer gaat wel in op zondag 11 december 2011. De lijnwijzigingen van het streekvervoer ziet u dus nog niet op de lijnennetkaart.
Kijk voor reisinformatie van Connexxion en EBS op Connexxion.nl of ebs-ov.nl.

Sternet bus 192, 195 en bus 95
Sternet bus 192 (Station Sloterdijk - Schiphol) en Sternet bus 195 (Station Lelylaan - Schiphol) vallen vanaf zondag 11 december niet meer onder GVB. Zij worden overgenomen door Connexxion. Omdat Connexxion deze lijnen per zondag 11 december ook gaat rijden, worden ze per die dag bij GVB opgeheven. Hetzelfde geldt voor bus 95, die tussen Lelylaan en Nieuw Sloten een aantal korte ondersteunende ritten voor bus 195 deed.

Bus 247
Bus 247 rijdt ’s ochtends vroeg een aantal ritten vanaf Bos en Lommerplein naar Station Lelylaan, waarvandaan deze bus onder nummer 195 verder rijdt naar Schiphol.
Vanaf zondag 11 december wordt bus 247 uitgebreid met de route vanaf Station Lelylaan via Nieuw Sloten naar Schiphol-Zuid, via bijna dezelfde route als bus 195 nu rijdt. Klanten die bus 247 gebruiken om via Lelylaan naar Schiphol te reizen, kunnen dat dus gewoon blijven doen!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door find_your_spot »

Alargule schreef:Was dit al bekend?
Al bijna 6 weken.
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door STF »

Je hebt vroeger wel een versterkingslijn 20 gehad (nog voor het circle-tram tijdperk), die reed in de spits van CS via het Damrak en Vijzelstraat naar het Weteringplantsoen.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

find_your_spot schreef:
Alargule schreef:Was dit al bekend?
Al bijna 6 weken.
Excuus. Ik had mijn vraag natuurlijk moeten specificeren. Bij deze dan opnieuw:

Was dit al bekend bij degenen die niet voor GVB werken cq lijntjes hebben met personen die binnen deze organisatie werken?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten