R-net binnenkort uit de startblokken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Het is op veel plekken wel zo krap. Als je twee stoepen, twee losliggende fietspaden, twee rijstroken en en vrijliggende OV-baan wil realiseren zullen de haltes vrij smal moeten worden om dat tussen de bebouwing te proppen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Het is op veel plekken wel zo krap. Als je twee stoepen, twee losliggende fietspaden, twee rijstroken en en vrijliggende OV-baan wil realiseren zullen de haltes vrij smal moeten worden om dat tussen de bebouwing te proppen :wink:
Natuurlijk snap ik dat je op bijv. halte Amstelveenseweg in de Zeilstraat/Koninginneweg niet de ruimte hebt voor een ontzettende brede halte met alles erop en eraan, maar moet ik nou echt een lijstje van locaties gaan opnoemen waar het prefect mogelijk is en alsnog niet het geval is? Ik zal alvast even een bescheiden start maken:

- Alle haltes bij trein-/metrostations inclusief Centraal Station
- Museumplein (er stoppen hier 5 tramlijnen en ik weet niet hoeveel streekbussen, helemaal gekkenhuis dat hier niks van digitale zuilen staan)
- Van Baerlestraat / Paulus Potterstraat
- Hobbemastraat
- Leidseplein
- Koningsplein
- Dam
- Nieuwezijds Kolk
- Westermarkt
- Weteringcircuit
- Frederiksplein
- Hugo de Grootplein
- Praktisch alle haltes van trams naar de buitenwijken/randgemeentes
- Meeste eindpunten

Iedere bovenstaande halte mist wel iets. Het hele argument van ruimte heeft trouwens ook nul-komma-nul te maken met de gebrekkige reizigersinformatie in de hele stad. Zelfs langs tram 4 die door de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam gaat staan tegenwoordig overal digitale zuilen en de situatie daar is ongeveer Zeilstraat x10.

Ik hoor van sommige hier constant excuses waarom het in Amsterdam allemaal niet mogelijk zou zijn, terwijl er in Nederland alleen al tal steden te vinden zijn met vergelijkbare situaties waar het wel gewoon wordt gerealiseerd. In Rotterdam is het centrum breed opgezet, maar deelgemeentes eromheen zoals Delfshaven (zie voorbeeld Nieuwe Binnenweg) zijn veelal nog krapper dan de situatie in Amsterdam.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Geert »

Een DRIPs hoeft ook helemaal niet veel ruimte in te nemen, dus dat is geen argument om die dingen niet in te voeren. Mooiere/luxere/ruimere wachthokjes is nog tot daar aan toe, maar digitale displays worden tegenwoordig wel steeds gebruikelijker in de steden. Die dingen zijn echt een uitkomst hoor :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Daniel »

En als de halte dan toch te smal is om de DRIP in de breedte neer te zetten, dan doe je het toch gewoon zo... DRIP bij smalle halte
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door robert55 »

Volgens mij worden de standaard abri's nog steeds betaald via de deal met JCDecaud, waarbij dat bedrijf plaatst en onderhoudt en in ruil daarvoor reclame mag maken op abri's en losse mupi's [reclamezuiltjes]. Ik weet niet of Rembrandtplein een nieuwe standaard is, of gewoon een wat luxere versie. Je kan namelijk wel wat anders krijgen: Den Haag heeft ook een contract met JCDecaux, maar wel een stijlvollere abri. Maar ook daar geldt: alles wat snel vervangen moet kunnen worden als het vrnield wordt [vooral het glas dus] is van één gestandaardiseerd type. Al dat spul vervangen kost toch best een hoop geldt zonder enige meerwaarde. Dan kan je beter geld uitgeven aan DRIP's.
Overigens - als je iets echt belangrijks wil noemen: de halte Zeilstraat stad-in van lijn 2 is nog steeds instappen vanaf de rijbaan als ik het goed heb
R-Flow schreef: Je hoeft mij echt niet uit te leggen wat het verschil is hoor... Zoals ik al zei kom ik regelmatig in Utrecht, woon ik in Amsterdam en steek ik ook nog eens regelmatig het Rembrandtplein over. Het design van de nieuwe standaard vind ik een stuk mooier dan die rechthoekige blokken die we in de rest van Amsterdam hebben, snap er vrij weinig van waarom die keer op keer bijbesteld worden i.p.v. uit de running genomen worden.

Waarom mensen keer op keer komen met het argument "X vervangen door Y in deze tijden is geldverspilling" weet ik niet. Als een hokje op locatie A gesloopt wordt of aan vervanging toe is kan je 'm toch gelijk vervangen door een moderner model? Op termijn faseer je het oude design er zo gewoon uit i.p.v. het in stand te houden...

Pure functionaliteit heb ik geen boodschap aan, het oog wil ook wat. Helemaal op high-profile locaties. De tramhaltes op het Centraal Station kunnen echt niet wat mij betreft: Amper verhoogd, veelte weinig ruimte, minimale aan informatiezuilen en nog lelijk geplaatst ook, te weinig hokjes etc. Ronduit armoedig. In Amsterdam gaat het veelal om het totaalplaatje.
Dat de haltes bij CS het niet zijn klopt, maar dat heeft natuurlijk heel veel te maken met het gegeven dat het daar al zo'n beetje sinds het begin van het millennium een bouwput is :(
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door robert55 »

DRU = dienstregelingsuur, de voornaamste eenheid waarop vervoerders worden betaald. Gaat geen enkele stimulans van uit om ondernemend te werken [maar dat is ook niet de bedoeling]
isadora schreef:
robert55 schreef:........................De vervoerders worden nog meer DRU-boeren en de bestuurders [de politieke, niet die op de wagen] worden nog minder aanspreekbaar voor kiezers/gebruikers, maar kunnen lekker in een kantoortje in Woerden of zo [ergens waar je goed met de auto kan komen] hun spelletjes spelen.
Ben een leek op het gebied, maar wat zijn eigenlijk DRU-boeren?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door isadora »

Dank Robert55.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Geert schreef:Een DRIPs hoeft ook helemaal niet veel ruimte in te nemen, dus dat is geen argument om die dingen niet in te voeren. Mooiere/luxere/ruimere wachthokjes is nog tot daar aan toe, maar digitale displays worden tegenwoordig wel steeds gebruikelijker in de steden. Die dingen zijn echt een uitkomst hoor :)
Behalve in Amsterdam natuurlijk.
robert55 schreef:Dat de haltes bij CS het niet zijn klopt, maar dat heeft natuurlijk heel veel te maken met het gegeven dat het daar al zo'n beetje sinds het begin van het millennium een bouwput is :(
Volgens mij lag het Centraal er ook al een tijdje vóór de laatste eeuwwisseling hoor...
robert55 schreef:Overigens - als je iets echt belangrijks wil noemen: de halte Zeilstraat stad-in van lijn 2 is nog steeds instappen vanaf de rijbaan als ik het goed heb
Klopt, al kan het daar niet echt anders. Maar goed in Rotterdam Delfshaven weerhoudt zo'n situatie de gemeente er niet van alsnog digitale zuilen te plaatsen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

Er zijn wel een aantal dingen door elkaar heen aan het lopen.
Standaard tramhalte in Amsterdam:
http://maps.google.nl/?ll=52.34509,4.80 ... .64,,1,2.2
Sober, maar gewoon bankje en dakje (en tram).

Reisinformatie die nog altijd weinig gedigitaliseerd is: klopt. Reden lijkt mij dat het GVB structureel in zeer onzekere tijden verkeert (aanbesteden of niet) net als de stadsregio, terwijl er ook nog veel bezuinigingen plaatsvinden. In Amsterdam wordt dan gewoon gezegd, leuk die DRIMS DRIPS of INFOXx maar niet nodig. Gewoon een paar trams en bussen laten rijden, daar geven wij ons spaarzame geld aan uit.

Ten slotte stijlvolheid van de abri. Dat lijkt mij nou niet relevant. Wat mij betreft gewoon een standaard JCDecaux dingetje met wat reclame, in plaats van een overgewaardeerd regionaal architectonisch hoogstandje waarbij na de eerste de beste storm het dak er afvliegt. (haltes zuidtangent).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Ruben »

Je kan ook een scherm ophangen in een abri, zelfs het smalle soort, door hem boven het bankje/steuntje te hangen. O.a. In Duitsland wel eens gezien.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

In Den Haag doen ze dat bij sommige haltes van de RandstadRail. Ik ben ook niet tegen dynamische reisinformatie, maar ik vind het onzin om allerlei abri's te gaan vervangen omdat ze niet hip genoeg zijn of omdat ze niet de juiste kleur hebben. Op dit moment ken ik binnen het OV wel plekken waar het geld harder nodig is zodat die abri's überhaupt nog gebruikt zullen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door find_your_spot »

Met de aanstormende bezuIningen vanaf januari komen er in deze regio +- 100 JcDecaux abri's nutteloos te staan.

Lijkt mij dat nu niet het juiste moment is nieuwe aan te schaffen.

Overigens ben ik prima tevreden over het model bushokje. Heb in Nederland in de raarste modellen gestaan waar je gewoon nat werd. Kies ik liever voor praktisch.
For Your Railroad Adventures
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Reisinformatie die nog altijd weinig gedigitaliseerd is: klopt. Reden lijkt mij dat het GVB structureel in zeer onzekere tijden verkeert (aanbesteden of niet) net als de stadsregio, terwijl er ook nog veel bezuinigingen plaatsvinden. In Amsterdam wordt dan gewoon gezegd, leuk die DRIMS DRIPS of INFOXx maar niet nodig. Gewoon een paar trams en bussen laten rijden, daar geven wij ons spaarzame geld aan uit.
't GVB is niet degene die die investering moet maken,maar de gemeente. Onlangs is er felle kritiek geuit door reizigersorganisaties over de gebrekkige reizigersinformatie in de stad. Daarnaast valt me keer op keer dat jullie net doen alsof Amsterdam zich in een compleet unieke situatie bevindt. Het ene na het andere excuus komt voorbij waarom het allemaal niet mogelijk zou zijn in de hoofdstad, volgens de een moet alleen Amsterdam bezuinigen volgens de andere is de hele stad opgebouwd uit dunne steegjes. Rotterdam en Den Haag bevinden zich in vrijwel hetzelfde schuitje en daar worden die investeringen toch ook gewoon gedaan? Daarnaast zijn die bezuinigingen een nogal recente ontwikkeling. Die zuilen hadden er gewoon al jaren moeten staan, helemaal langs drukke tramlijnen. I.p.v. her en her een verdwaald analoog klappertje.
Vinny schreef:Ten slotte stijlvolheid van de abri. Dat lijkt mij nou niet relevant. Wat mij betreft gewoon een standaard JCDecaux dingetje met wat reclame, in plaats van een overgewaardeerd regionaal architectonisch hoogstandje waarbij na de eerste de beste storm het dak er afvliegt. (haltes zuidtangent).
Heb je die nieuwe haltes van R-net nog niet gezien of zo? Wat mij in Amsterdam erg ergert zijn de veelal losstaande tramhokjes i.p.v. aaneengeschakelde units. En daarnaast blijf ik erbij dat op high-profile locaties best wat meer gedaan mag worden aan het design. En stijlvolheid niet relevant? Het is bij uitstek relevant, helemaal in een land als Nederland waar we doorgaans erg veel oog hebben voor openbare inrichting. In tegenstelling tot onze Zuiderburen.

Maar goed als R-net hier verandering in brengt (R-net haltes + bijbehorende voorzieningen) binnen het tramnet ben ik errug blij met R-net.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 22 nov 2011, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door marvinkok »

Ruben schreef:Je kan ook een scherm ophangen in een abri, zelfs het smalle soort, door hem boven het bankje/steuntje te hangen. O.a. In Duitsland wel eens gezien.
Zoals in Twente gebeurd bijvoorbeeld? Zie hier bijvoorbeeld het Van Heekplein
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door paolie »

R-Flow schreef: Wat mij in Amsterdam erg ergert zijn de veelal losstaande tramhokjes i.p.v. aaneengeschakelde units. En daarnaast blijf ik erbij dat op high-profile locaties best wat meer gedaan mag worden aan het design.
Heeft te maken met de specifieke indeling van trams in Amsterdam. De hoofdingang van de tram zit midden-achter terwijl die van de bus vooraan zit. Als het dus even kan plaatst het GVB bij een gecombineerde halte twee abri's.
Met het design is naar mijn mening helemaal niets mis. Gewoon een abri, niet speciaal mooi, maar zeker ook niet lelijk, en vooral praktisch. Dat lijkt mij ook de bedoeling. Wat betreft digitale informatiezuiltjes/schermen: daar mag inderdaad nog even een inhaalslag gemaakt worden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

paolie schreef:Heeft te maken met de specifieke indeling van trams in Amsterdam. De hoofdingang van de tram zit midden-achter terwijl die van de bus vooraan zit. Als het dus even kan plaatst het GVB bij een gecombineerde halte twee abri's.
Met het design is naar mijn mening helemaal niets mis. Gewoon een abri, niet speciaal mooi, maar zeker ook niet lelijk, en vooral praktisch..
In andere steden kan je over de hele lengte instappen en zijn de halte overkappingen dusdanig lang dat er een hele tram (soms wel twee) in past over de hele lengte. Dus omdat Je in de Amsterdamse tram maar op twee punten kan instappen moet je het ook op de halte maar doen met twee knullig losgeplaatste hokjes waar regelmatig te weinig ruimte in is bij slecht weer? Ik heb het hier over haltes waar meerdere trams stoppen

Ik volg deze redenatie totaal niet...

Het is niet zo dat de haltes in Amsterdam ronduit lelijk zijn, maar als ik in het Rotterdamse centrum kijk wordt daar toch mooier uitgepakt. En ja mensen, die ruimte is ook in Amsterdam op genoeg plekken te maken/vinden. Vooral het Centraal Station moet gewoon qua haltes goed op de schot. Maak ze breder, zorg ervoor dat het er een beetje modern uit ziet i.p.v. die vierkante blokken.

Het mag allemaal best wat meer uitstraling krijgen, daar ontbreekt het gewoon aan alle kanten aan. En zonde in zo'n mooie stad als Amsterdam.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

PS Was vandaag voor het eerst sinds de opening van de nieuwe metrohal op het CS, mooi hoor!

Beeld ik dit nou in of verwijst het rood van de muren al richting R-net? :idea:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Nee, het rood verwijst naar het project De Rode Loper, die erin voorziet vanaf de hoofdingang een wandelpromenade tot in ieder geval het Muntplein te maken over het Damrak en het Rokin. Sommige plannen voorzien zelfs in het doortrekken van de Rode Loper tot en met de Ferdinand Bolstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Over een rode loper de Amsterdamse metro in... Nou ja, er kan in ieder geval niet gezegd worden dat ze geen gevoel voor humor hebben bij de gemeente.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Ardan »

Dat project is al jaaaaaaren bekend anders hoor ;) Samen met de voltooiing van de NZ worden alle straten erlangs flink opgeknapt. Alle stoepen krijgen een roodachtige kleur, straten worden verkeersluwer (zeker de Hendrikkade als straks alles achter het CS langs wordt geleid), straatmeubilair krijgt één uitstraling.
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Dat project is al jaaaaaaren bekend anders hoor ;) Samen met de voltooiing van de NZ worden alle straten erlangs flink opgeknapt. Alle stoepen krijgen een roodachtige kleur, straten worden verkeersluwer (zeker de Hendrikkade als straks alles achter het CS langs wordt geleid), straatmeubilair krijgt één uitstraling.
Joh? Da wist ik nie! De term "Rode loper" was wel al jaren bij me bekend (ongeveer zo lang ze met de N/Z-lijn bezig zijn), nooit geweten alleen dat ze het zo letterlijk namen in de uitvoering. Dacht dat het meer een figuurlijke uitspraak was in de zin dat het één mooie boulevard moest worden, niet dat ze ook daadwerkelijk alles rood gingen verven... :P Wel leuk bedacht op zich...

Maar blijf die rode loper de Oostlijn in een goede grap vinden van de gemeente. Beetje hetzelfde als een rode loper uitleggen voor een sloopflat of kartonnen doos van een zwerver.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Mojito »

Het uitbundige gebruik van de kleur rood is wel degelijk ook een test om te kijken in hoeverre de dominante R-Net kleur kan worden toegepast. Uiteindelijk zal de materialisatie van de Noord/Zuidlijn een stuk ingetogener worden (afgaand op de laatste impressies veel zilvergrijs en grijs) maar ik verwacht wel dat dit rood daar als accent een rol in zal blijven spelen. Ook omdat men (afgaand op de impressies van de renovatie van de Oostlijn van architectenbureau Group A en ontwerpbureau Fabrique) de kleur rood als identiteitsvormende kleur bij de Amsterdamse metro wil terugbrengen. Denk ook aan de deuren van het nieuwe materieel.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Waarom de R-net kleuren terug moeten komen in de architectuur van de metrostations is me een raadsel eigenlijk. Het lijkt mij wenselijk om alles zo neutraal mogelijk te houden, vooral in de oudere delen van de stad, en we weten natuurlijk allemaal hoe veranderlijk het klimaat is in Nederland. Over 10 jaar zijn ze het rood weer zat en moet alles in het groen (ik zeg maar wat).

Wat ik persoonlijk in Rotterdam erg mooi vind is dat de lijnkleur terug komt op muren, borden maar ook in de verlichting etc. Dat zouden ze hier ook gewoon moeten doen.

Trouwens waarom hebben ze bij de nieuwe ingangen die borden weggehaald met daarop de metrolijnen? Zag ze niet meer hangen... Ja, pas in de hal zelf.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door paolie »

Volgens mij is die rode kleur tijdelijk. Voor wat betreft de vloer in ieder geval, daar komen over een paar jaar neutrale granieten tegels. Het idee van de rode wanden was volgens mij om aan te geven dat er "iets gebeurt op die plek".
Uiteraard is zo'n muur snel in andere kleuren gesausd.
Laatst gewijzigd door paolie op wo 23 nov 2011, 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Alargule »

We moesten nog maar eens afwachten hoe de stations van de NZ-lijn er écht uit gaan zien. Het zou me niks verbazen als het projectbureau nog een konijn uit de hoge hoed tovert, en rood inderdaad de dominerende kleur in de stations gaat worden 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Lijn 45 en 84 gasten