OV-tarieven 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

OV-tarieven 2012

Bericht door huibf »

De volgende tarieven zijn bedacht voor 2012, maar nog niet goedgekeurd.
Volgensmij is het de bedoeling dat niemand meer het OV gaat pakken.

Prijscorrectie van 4,9%.
Vaste voet voor bus/tram/metro: 83 cent (0,827 cent)
Het kilometerbedrag mag door de regionale overheden zelf worden vastgesteld, maar reken maar dat de vervoer de 4,9% ook wil doorvoeren op het km tarief.

Ik heb nog wat meer, maar dat zijn plaatjes die ik niet zo kan inplakken... volgt later.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: tarieven 2012

Bericht door Klaasje »

Het gaat hier om de tarieven in het stads- en streekvervoer. In de regio's waar de tariefrust nog van toepassing is, zal er geen hogere prijsstijging dan de index van 4,9% zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: tarieven 2012

Bericht door Vinny »

In de regio Amsterdam gaat het kilometertarief ook fors omhoog. Nu weet ik weer het exacte bedrag niet meer (iets van 13 cent) om zo wat bezuinigingen te kunnen doorvoeren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: tarieven 2012

Bericht door Freek »

Het betreft een afspraak tussen SKvv (samenwerkingsverband WGR+)/IPO (InterProvinciaalOverleg) en de vervoerders. Voorstel is inderdaad de 4,9% deels ter compensatie van reizigersverlies. Daarnaast is de strippenkaart vorig jaar maar 0,9 procent verhoogd, ook daarvoor wordt gecompenseerd. Het voorstel ligt nu voor in de diverse regionale besluitvormings- gremia. Lijkt me alleen dat de diverse GS'en en WGR+besturen de voorstellen wel goedkeuren anders leggen ze hun eigen afspraak weer in de kast.

@Klaasje: volgens mij is het zo dat de tarieven in de gebieden met tariefrust alleen mogen stijgen met een door de minister vastgestelde index. Dat is nog niet het geval bij deze index. De vraag is dus nog of de tarieven in de gebieden met tariefrust met deze index verhoogd mogen worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: tarieven 2012

Bericht door Klaasje »

Als je mij kunt vertellen welke index (niet voor NS) door de minister wordt vastgesteld dan hoor ik het graag.

Overigens zou voor de index van vorig jaar niet gecorrigeerd mogen worden omdat die naar boven bijgesteld was.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: tarieven 2012

Bericht door Freek »

Geen idee. Maar in het besluit bij de uitschakeling van het NVB staat dat de tarieven alleen mogen worden verhoogd met een door de minister vastgestelde index, zo is mij althans verteld. Gevolg is dus dat de minister met een goedgekeurde index komt of dat ze dus deze SKvv-IPO-Vervoerders-index moet goedkeuren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: tarieven 2012

Bericht door Vinny »

Voorstel is inderdaad de 4,9% deels ter compensatie van reizigersverlies.
In plaats daarvan: Maak gewoon aantrekkelijke aanbiedingen voor incidentele reizigers, door bijvoorbeeld (ik lijk wel een grijsgedraaide langspeelplaat te worden) dagkaarten aan te bieden voor vervoersgebieden die geldig zijn voor alle vervoerders van het betreffende gebied. De OV chipkaart is vooral voor regelmatige OV gebruikers een voordeel geweest, voor incidentele (en vaak ook niet geoefende reizigers) een drama...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: tarieven 2012

Bericht door fogeltje »

Voor mij als reguliere reiziger is het anders ook een drama hoor :') Loop nog steeds met twee kaarten rond en koop zelfs regelmatig nog een ritkaartje omdat het goedkoper is...dus hoezo voordeliger en makkelijker?
"Een touringcar is geen bus"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OV-tarieven 2012

Bericht door Edwin »

Tram, bus en metro duurder
Laatste update: 24 november 2011 16:44
ROTTERDAM - Het openbaar vervoer met tram, bus en metro wordt met ingang van 1 januari duurder.
bron: nu.nl
Het basistarief stijgt van 79 naar 83 cent (5 procent), het kilometertarief gaat met 0,6 cent omhoog van 12,1 naar 12,7 cent. Ook dat komt neer op zo'n 5 procent.
Over deze tariefsverhogingen is landelijk overleg gevoerd tussen decentrale overheden (provincies en stadsregio's) als opdrachtgevers van het ov en de vervoersbedrijven. Dat maakte de stadsregio Rotterdam, waarvan het dagelijks bestuur inmiddels heeft ingestemd met de verhogingen, donderdag bekend.[/quote]
Remember to check-out with your ov-chipcard.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OV-tarieven 2012

Bericht door M57 »

Zal ik dan voortaan 5% eerder uitchecken? :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten