mb90 on Tour #62: Een rondje door westelijk Haaglanden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #62: Een rondje door westelijk Haaglanden

Bericht door mb90 »

Gisteren was het weer eens tijd voor een fotorondje. Nu ik doordeweeks elke dag werk is het er minder van gekomen dan voorheen, maar gisteren vond ik de werkzaamheden in Delft, Den Haag en wat lijnen die daar in de omgeving verdwijnen wel een goede reden voor een rondje.

Eerst begon ik dicht bij huis, langs de Slinge voor RET-Buslijn 71 die in deze vorm verdwijnt. Hier onder de bomen die nog steeds mooie herfstkleuren tonen opweg naar Varkenoord:
Afbeelding

Daarna ging ik naar het altijd drukke 't Woudt langs de N223. Hier rijdt nu nog Veolia-lijn 128 tussen Delft en Naaldwijk. De route blijft gewoon bestaan, alleen niet meer onder het lijnnummer 128, maar onder het lijnnummer 32. Hier eerst de bus naar Naaldwijk met links bij de kerk het gehuchtje 't Woudt:
Afbeelding

De bus naar Delft volgde na een paar minuutjes en een klein stukje verderop met rechts de molen van aan de Groeneveld:
Afbeelding

Niet ver hier vandaan rijdt de trampendel van lijn 1/19 in Delft. Daar ging ik dus hierna heen. Ik kwam uit bij het Delflandplein. Vrijwel direct na aankomst kwam de Alliance 177 langs opweg naar Tanthof:
Afbeelding

Op de brug over de Provincialeweg kwam de 157 opweg naar het station langs met rechts nog werkzaamheden aan het spoor:
Afbeelding

Terug op de Papsouwselaan kwam de 179 langs opweg naar Tanthof met rechts een stickertje van deze pendelbus die langzaam los laat:
Afbeelding

Toen ging ik naar lijnen die opgeheven worden en wel in Nootdorp. Niet via het drukke centrum van Delft, maar over de lekker rustige N470 en de A13. Aan de Laan van Nootdorp komen nu nog de lijnen 61 en 62. Dit wordt vanaf december de verlengde lijn 60. Nadat ik net aangekomen was kwam lijn 62 al langs vanuit Delft opweg naar Nootdorp Centrum:
Afbeelding

En een kleine 10 minuutjes later en ook een klein stukje verderop kwam een sprintertje van lijn 61 naar Pijnacker langs met rechts ervan een nogal opvallend kunstwerk:
Afbeelding

Toen ik ging ik verder naar de omgeving van de Leyweg en de Erasmusweg in Den Haag, waar ook het een en ander gaat veranderen. Onderweg kwam ik over de Laan van Wateringse Veld. Omdat de zon daar best goed stond heb ik daar even een tussenstop gehouden. Op de brug tussen de wijkdelen Lage Veld en Oosteinde kwam daarna Buslijn 37 naar het Parijsplein langs. Ook een eindpunt wat niet of minder (meer) gebruikt zal worden doordat de frequentie van lijn 37 hier waarschijnlijk gehalveerd zal worden:
Afbeelding

En een klein stukje verderop kwam tramlijn 16 naar Wateringen langs:
Afbeelding

Daarna kwam ik wel uit bij de Leyweg. Om precies te zijn bij de kruising met de Steenwijklaan. Daar zal lijn 20 verdwijnen en zal lijn 27 van Veolia naar de HTM gaan. Eerst kwam lijn 20 naar Erasmus Veld langs met Alliance 167:
Afbeelding

Het zou nu nog een kleine 20 minuten duren totdat lijn 27 naar Wateringen hier langs zou komen. Om die tijd te doden liep ik via de Steenwijklaan naar de Dedemsvaartweg om daar lijn 37 naar Delft op te wachten:
Afbeelding

Na dezelfde wandeling duurde het nu een stuk minder lang totdat lijn 27 langs zou komen en dat gebeurde dan ook vrij snel met Sprinter 4617 opweg naar Wateringen:
Afbeelding

Om niet de drukte in het centrum van Den Haag op te zoeken, besloot ik om de wagen hier te laten staan en verder te reizen per tram. De Melis Stokelaan was hier vlakbij en vanaf daar rijden de lijnen 9 en 16 naar het centrum. Tijdens het wachten op een tram kwam GTL 3080 langs op lijn 16 en deze heeft een nieuwe neus. Een apart gezicht vind ik zo:
Afbeelding

Met lijn 9 ging ik hierna naar het centrum. Ik stapte uit bij het Spui om daarna een klein stukje door te lopen naar het Buitenhof en de Hofweg. Daar is het sinds kort een heel stuk rustiger geworden qua verkeer. Hier kwam ook de aardgasser 1089 langs die nog behoorlijk nieuw is (al zag ik in de 1090 later een nog nieuwer exemplaar) en opweg is als lijn 22 naar Scheveningen:
Afbeelding

De reden dat ik hier ben is dus het omrijden van de lijnen 2 en 6. Tijdens het wachten daarop bij het Buitenhof kwam ook lijn 1 langs. Net op het ‘moment supreme’ kwam er een meeuw langs die precies voor de tram op de foto te zien is. :P Links is overigens ook nog de Gevangenenpoort te zien:
Afbeelding

Dan wel een omgeleide tram. Hier is lijn 6 die na z’n rondje centrum opweg is naar Leyenburg met achter de tram het Binnenhof en links nog net een deel van de Hofvijver:
Afbeelding

Langzaam ging ik toen richting de Grote Kerk. Onderweg kwamen wel de nodige trams langs. Eerst lijn 2 naar Kraayenstein bij de Grote Halstraat:
Afbeelding

Aangekomen bij de Grote Kerk stond daar een PCC als partytram. Een leuk gezicht:
Afbeelding

En links ervan kwam opnieuw lijn 2 langs, alleen nu nog met de bestemming Leidschendam Noord op het scherm:
Afbeelding

In de Jan Hendrikstraat reden nu ook trams in dienst. Hier lijn 6 naar Leyenburg met de 3078 die net als de 3080 ook een nieuwe lay-out heeft, maar nog wel een oude neus heeft:
Afbeelding

Vanaf de Jan Hendrikstraat draaien de trams de Prinsegracht op. Hier zitten ze bijna op hun gebruikelijke routes. Bijna want normaal rijden ze hier nog in de tramtunnel die hier nog een flink aantal meters onder ligt. Hier draait de 3086 de Prinsegracht op:
Afbeelding

Ter vervanging van de RandstadRail-lijnen 3 en 4 reed er een pendelbuslijn tussen de Brouwersgracht en de Laan van NOI, lijn 73. Hier is een bus op die lijn te zien met links daarvan een zelfde aardgasser op lijn 25 naar Vrederust:
Afbeelding

De trams reden dus in Haagse deel tot de Brouwersgracht. Om te vertrekken kwamen ze vanaf de halte aan de ‘verkeerde’ kant. Dat is hier te zien met lijn 4 naar De Uithof en rechts is nog dezelfde pendelbus als van de vorige foto te zien:
Afbeelding

Wat uit de foto niet bleek was dat deze pendelbus heel onregelmatig reed. In een half uur kwam ik er 2 tegen en deze reden op slechts een paar minuten van elkaar. :? De bus hoorde normaal gesproken elke 7 minuten te rijden. Later liep ik langs een vermoedelijke oorzaak hiervan. Aan de Paviljoensgracht had deze poller er niet zoveel zin meer in:
Afbeelding

Onderweg terug naar de tram kwam ik nog lijn 18 tegen met een Alliance. Dit was de 184 die opweg is naar Rijswijk:
Afbeelding

Met dit keer lijn 16 ging ik weer terug naar de Leyweg om vanaf daar met de auto weer verder te gaan. De rit kwam uit op de weg tussen Honselersdijk en Poeldijk in het Westland. Daar rijdt nu nog Veolia-lijn 34 die de route Den Haag Leyenburg – Naaldwijk – Ter Heijde rijdt. Dit wordt een spitslijn tussen Naaldwijk en Monster.
Langs de genoemde weg scheen de laag staande zon overigens fraai door de sluierbewolking heen:
Afbeelding

In die zon kwam eerst de bus naar Den Haag langs met rechts naast de gebruikelijke kassen ook 2 koeien in het Westland:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwam 5 minuutjes later als afsluiting de bus naar Ter Heijde met rechts ervan de mooie kerk van Poeldijk:
Afbeelding

Met een mooi ondergaande zon in m’n rug reed ik daarna weer naar Rotterdam 8-) .
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: mb90 on Tour #62: Een rondje door westelijk Haaglanden

Bericht door Stefan »

Bekende plekjes te zien op de foto's, leuk! :) :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: mb90 on Tour #62: Een rondje door westelijk Haaglanden

Bericht door Anne »

Leuk verslag.
mb90 schreef: En links ervan kwam opnieuw lijn 2 langs, alleen nu nog met de bestemming Leidschendam Noord op het scherm:
De HTM geeft bij inkortingen steeds het oorspronkelijke eindpunt aan.
Zie ook de foto van lijn 1; achter de meeuw staat Delft Tanthof.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: mb90 on Tour #62: Een rondje door westelijk Haaglanden

Bericht door Edwin »

Leuk verslag. Veel bekende plekken en lijnen voor mij normaal gesproken.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #62: Een rondje door westelijk Haaglanden

Bericht door mb90 »

avl schreef:
mb90 schreef: En links ervan kwam opnieuw lijn 2 langs, alleen nu nog met de bestemming Leidschendam Noord op het scherm:
De HTM geeft bij inkortingen steeds het oorspronkelijke eindpunt aan.
Zie ook de foto van lijn 1; achter de meeuw staat Delft Tanthof.
De tram op de foto rijdt alleen alweer richting Kraayenstein in plaats van Leidschendam. :wink: Dat de trams het oorspronkelijk eindpunt aangeven wist ik ook, alleen was dit zaterdag bij lijn 2 en 6 niet altijd het geval, want er werd soms Centraal Station getoond. Ik heb het alleen niet op de foto, dat leek qua zonstand en bijbehorend tegenlicht net een nachtfoto.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: mb90 on Tour #62: Een rondje door westelijk Haaglanden

Bericht door Anne »

Over het woordje nog heen gelezen.
Dacht dat het ging om de eindbestemming die niet bereikt kon worden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: mb90 on Tour #62: Een rondje door westelijk Haaglanden

Bericht door R-Flow »

Tijdens het wachten op een tram kwam GTL 3080 langs op lijn 16 en deze heeft een nieuwe neus. Een apart gezicht vind ik zo
Tja echt mooi is inderdaad anders. Vooral de volledig rode neus met abrupte overgang naar beige schortplaten vind ik geen porum. Er is weinig met de afwerking gedaan om alles tot één mooi geheel te combineren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten