Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Klaasje »

NS mag het inchecken in de kortingsperiode niet eens verplichten omdat de tariefintegratie tussen de vervoerders nog niet geregeld is. Als het al niet zou mogen volgens de NS dan kan je vragen om een proces verbaal en aanvechten omdat het strijdig is met de AMVB van minister Eurlings over het dubbele opstaptarief.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Thijs »

Bee schreef:Als je een kaartje koopt check je niet in. Tenzij je aan de uitzondering voor internationale vervoersbewijzen voldoet heb je dan geen geldig vervoersbewijs, want de regel is expliciet dat je moet inchecken. Dat lijkt mij echt klip en klaar.
Onjuist:
Mag ik niet meer met een papieren treinkaartje reizen buiten mijn vrij-reizen periode?
Dat mag nog wel, maar we adviseren je om dat alleen te doen als je de grens overgaat of als je tijdens je treinreis gebruik maakt van meerdere vervoerders.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door webguy »

Kijk, en daarom vind ik de campagne dus misleidend, omdat studenten nu masaal gaan inchecken, ook de studenten die slim genoeg zijn om te weten wanneer je wel en niet een kaartje moet kopen, en dat je anders een boete krijgt. Zo moeilijk is het niet, maar de NS schetst nu een heel eenzeidig plaatje...
Oud forumgebruiker

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Oud forumgebruiker »

Klaasje schreef:NS mag het inchecken in de kortingsperiode niet eens verplichten omdat de tariefintegratie tussen de vervoerders nog niet geregeld is. Als het al niet zou mogen volgens de NS dan kan je vragen om een proces verbaal en aanvechten omdat het strijdig is met de AMVB van minister Eurlings over het dubbele opstaptarief.
dit zou toch vanaf januari wel zo zijn?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Klaasje »

Nee.
Schultz-van Haegen zegt dit aan te houden in combinatie met de wens om de poortjes te sluiten om de vervoerders aan te sporen wat te doen aan het probleem van het dubbele opstaptarief. (Of dat werkt is een tweede, de intentie is iig goed.)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

Toen de OV studentenkaart werd afgeschaft konden studenten ook nog met korting blijven reizen. Dit in de combinatie niet inchecken en een roze strippenkaart.

Op Twitter al reactie gehad van NS dat ook dit vanaf 1 januari met trein reizen zo
Blijft.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Suus »

Maar waarom zo'n grote campagne als er in de praktijk heel veel nog gewoon toegestaan blijft. Zelfs ik trapte er met open ogen in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Reiziger Delft »

Het gaat nu vooral om de periodes dat je vrij mag reizen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Klaasje »

Waarom niet een grote campagne? Ik heb me er behoorlijk aan geërgerd dat CXX begon te bekeuren bij studenten die niet incheckten terwijl die het alleen konden weten door een klein berichtje op de website. (Wie kijkt op de website voor een bus die 8x per uur rijdt? :') )
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door webguy »

Maar als je een grote campagne houdt moet je ook de volledige waarheid vertellen...
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Thijs »

NS voert nu een grote campagne uit om studenten bewust te maken hiervan, dat zie je aan de omroepen op stations, de website en de pers zoals NU.nl. Dat is een goede zaak en de enige manier om de meeste studenten te bereiken. Gelukkig worden er vanaf 1-1 nog geen boetes uitgedeeld: helemaal klantvriendelijk. In zo'n campagne moet je een eenduidige boodschap voeren en dus snap ik wel dat er op wordt gehamerd om altijd in- en uit te checken: dat is de centrale boodschap die je wil overbrengen. Aangezien papieren kaartjes toch over een jaar worden afgeschaft, is het niet handig om nu een halfslachtig verhaal te vertellen. Vervolgens mág je nog steeds een kaartje kopen maar dat is maar voor een relatief kleine groep van belang (de decentrale en internationale reizigers) en ik vond dat vrij goed op NS.nl vindbaar, eerlijk gezegd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Klaasje »

Er zitten twee kanten aan. Als je teveel communiceert (met alle details) dan komt de boodschap niet over maar tegelijkertijd wil je wel volledig zijn. Zoiets is gewoon een communicatieafweging. Overigens hadden ze op de website wat duidelijker mogen aangeven dat reizen met een kaartje mag maar de hoofdmoot blijft "Inchecken is voor studenten verplicht vanaf 1-1-2012". Dat is dus ook de slogan van de campagne, voor details kan prima naar de website verwezen worden.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Edwin »

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... _ns-143964
Vanaf 1 januari 2012 vraagt NS studenten om na de verplichte check in/uit bij bus, tram en metro dit voortaan ook bij de trein te doen. Eind 2012 is NS van plan de poortjes te sluiten en het papieren kaartje af te schaffen. Het komend jaar wil NS daarom steeds meer reizigers stimuleren om met de OV-chipkaart te reizen.

NS geeft studenten de tijd om aan deze nieuwe verplichting te wennen. Wanneer bij controle blijkt dat een student niet is ingecheckt zal de conducteur daarop wijzen. Er volgt voorlopig nog geen boete maar wil een student gebruik maken van de ‘Geld terug bij vertraging’-regeling dan is een check in én uit noodzakelijk. Alleen met een check in is een student in het bezit van een geldig vervoersbewijs. Om studenten op de verplichte check in / check uit te wijzen start NS binnenkort met een mediacampagne. In totaal reizen 650.000 studenten met een OV-studentenchipkaart.

Eerder deze maand kondigde studentenvakbond ISO al de verandering aan. Toen wilde NS de datum van 1 januari nog niet bevestigen.
Hier lijkt het dus weer op dat de NS de studenten gaat voorliegen.
We zouden alle studenten moetwn oproepen om juist na 1 januari buiten je reisvrije periode een los kaartje te kopen en de discussie met de conducteur aan te gaan wanneer ze er op worden aangesproken.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door webguy »

Dit soort zinnen zijn gewoon fout inderdaad:
Alleen met een check in is een student in het bezit van een geldig vervoersbewijs.
Alleen veronderstelt dat er geen andere mogelijkheid is...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

Edwin schreef: We zouden alle studenten moetwn oproepen om juist na 1 januari buiten je reisvrije periode een los kaartje te kopen en de discussie met de conducteur aan te gaan wanneer ze er op worden aangesproken.
Ik begrijp niet wat je probleem is.

Je mag gewoon in de kortingsperiode reizen met een SRP zonder incheck + trein kaartje.

Hiervoor hoef je geen discussie te voeren met de conducteur hoor.
For Your Railroad Adventures
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Edwin »

find_your_spot schreef:
Edwin schreef: We zouden alle studenten moetwn oproepen om juist na 1 januari buiten je reisvrije periode een los kaartje te kopen en de discussie met de conducteur aan te gaan wanneer ze er op worden aangesproken.
Ik begrijp niet wat je probleem is.

Je mag gewoon in de kortingsperiode reizen met een SRP zonder incheck + trein kaartje.

Hiervoor hoef je geen discussie te voeren met de conducteur hoor.
Omdat de NS eigenlijk communiceert dat het verplicht is om altijd in te checken, terwijl dat zo is als je goed tussen de kleine lettertjes leest. Maat het kan de NS niks schelen dat ze in de hoofdlijnen verkeerd voorlichten.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

webguy schreef:Kijk, en daarom vind ik de campagne dus misleidend,
Speciaal voor jullie een sneak preview van de aanstormende campagne!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
For Your Railroad Adventures
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Edwin »

Pas hier is te vinden dat een los kaartje ook nog geldig is: http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/st ... en-periode.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Geert »

We zullen zien hoe de conducteurs er op zullen reageren als je met een papieren kaartje reist, maar ik ga er niet vanuit dat (ook?) de conducteurs nu denken dat je als student alleen nog maar mag inchecken en niet meer met papieren kaartje mag reizen. Zeker als in het begin toch geen boetes uitgedeeld gaan worden zal het allemaal wel los lopen.

Overigens: alleen internationale reizigers en reizigers die overstappen tussen NS en regionale vervoerder hebben daadwerkelijk nadeel van inchecken in de kortingsperiode omdat dat duurder is cq. omdat je niet in het buitenland uit kunt checken. Dat is wel een aanzienlijke groep, maar voor het overgrote deel van de studenten is er qua prijs helemaal geen verschil tussen papieren kaartje of saldo. NS communiceert dat misschien niet heel handig, maar zoals iemand anders al zei is het erg lastig om alle nuances te communiceren (er staat nu al een hele lijst met uitzonderingen en tips op de NS-site).
find_your_spot schreef:Speciaal voor jullie een sneak preview van de aanstormende campagne!
Sneak preview? Er stond vanmorgen al een van die advertenties in de krant :P
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door webguy »

Ik weet hoe jou maandelijks budget er uit zag, maar ik vond het eigenlijk best vervelend als ik na vaste lasten 100 euro in een maand over heb om daarvan 20 euro op mn SOV te hebben staan omdat ik een keer met de trein moet en mn kaartje 10tje is...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Geert »

Oh, ik heb altijd ongeveer 10 euro op mijn kaart staan, dat is ook genoeg om in te checken. Als je handmatig opwaardeert kun je dat ook wel zelf in de gaten houden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:Er zitten twee kanten aan. Als je teveel communiceert (met alle details) dan komt de boodschap niet over maar tegelijkertijd wil je wel volledig zijn. Zoiets is gewoon een communicatieafweging. Overigens hadden ze op de website wat duidelijker mogen aangeven dat reizen met een kaartje mag maar de hoofdmoot blijft "Inchecken is voor studenten verplicht vanaf 1-1-2012". Dat is dus ook de slogan van de campagne, voor details kan prima naar de website verwezen worden.
Het is ook helemaal niet nodig om uitgebreid allemaal details te communiceren, NS hoeft er alleen maar bij te zeggen dat inchecken alleen verplicht is in de vrij-reizenperiode. Want dat is de enige verandering per 1-1-12.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door visgraat »

De NS schetst een beeld van studenten dat het luie mensen zijn met een huishouden van Jan Steen en de vuile rotklusjes maar moeten doen.

bron: http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/student
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door MdJ »

Stereotypes uitvergroten doen ze(=reclamemakers in het algemeen) bij elke reclame...
Bij twijfel: gebruik beton.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door huibf »

webguy schreef:Ik weet hoe jou maandelijks budget er uit zag, maar ik vond het eigenlijk best vervelend als ik na vaste lasten 100 euro in een maand over heb om daarvan 20 euro op mn SOV te hebben staan omdat ik een keer met de trein moet en mn kaartje 10tje is...
flauwekul. het kost je één keer extra geld als je je gereisde bedrag gewoon elke keer bijvuld... dus 5 bier minder....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten