OVer je OV-Chipkaart #2

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door hauptbahnhof »

Zie je, ik ben toch niet gek :N . Ik ben ondertussen wel een jaar weg van de loketten maar denk niet dat er veel is veranderd...

Dus, Thom 91, je zult altijd tussen de €8,99 en €18,99 op je chipkaart hebben staan.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Thom91 »

Dus als ik <€10 op mijn OVC heb staan, voegt hij automatisch €10 bij? (Ik heb max €10 nodig want reizen is €10.30) en die €0.30 kan ik af en toe er wel zelf bij doen. Dan ben ik weer wat duidelijker geworden

@hauptbahnhof, ok thx :)
Komt wel goed schatje.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Chauf21 »

Met het automatisch opladen wordt de kaart opgeladen als het saldo onder de €5 komt. In de praktijk wordt er dus geld bijgeschreven als je incheckt met €8,99 (want bij het inchecken wordt eerst €4 afgeschreven). In jouw geval zal er dus alleen in de weekenden iets worden bijgeschreven omdat je doordeweeks met het weekproduct reist. Je hoeft met automatisch opladen overigens in principe niet bij te laden, dat regelt dat ding zelf.
hauptbahnhof schreef:Het systeem zal dan gewoon 2x €10 opladen als het saldo nog te laag is bij de incheck.
Thijs schreef:Klopt: heb zelf ook automatisch opladen aanstaan met 10 euro en dat gaat altijd goed, ook met treinreizen.
Ik heb ook automatisch opladen met €10 en dat gaat vooralsnog ook goed. Er is alleen één (hypothetische) situatie waarbij het misschien niet goed gaat. Het opladen gebeurt namelijk eenmalig per transactie (althans, dat zijn mijn bevindingen), maar kan wel plaatsvinden bij zowel in- als uitchecken. Per reis kan er dus maximaal €20 worden bijgeschreven (bij automatisch opladen met €10). Stel nou dat ik meerdere achtereenvolgende malen een reis maak die meer dan €20 kost, dan blijft het saldo dalen. Er moet ergens een grens zijn waardoor je ook met Automatisch Opladen niet meer kan inchecken. Ik ben benieuwd of iemand daar al ervaringen mee heeft :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Daniel schreef:Wanneer ze met de bus van huis naar halte Papendrechtse Veer reist en daar overstapt op de Waterbus vindt de reis volledig met Arriva plaats, maar op de Waterbus is AltijdKorting niet geldig. Dat levert dus een dubbel opstaptarief op bij een reis volledig met dezelfde vervoerder en dezelfde chipkaart, geloof dat die variant nog niet bekend was :P
Volgens een reactie die m'n moeder van Arriva gehad heeft betreft het ook hier een gevalletje van een overstap die niet herkend wordt doordat het ene deel van de reis op een product gemaakt wordt en het andere deel niet... Tja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ThisRulez
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 26 sep 2011, 11:37

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door ThisRulez »

Gisteravond in de trein bedacht ik me ineens iets en wel het volgende:

Als je met je OVC op saldo reist, je checkt in, en je stapt in een willekeurige trein met een willekeurige bestemming. Je gaat daarna pas naar je eindbestemming en checkt daar uit. Dan berekent ie toch automatisch de kortste route en betaal je dat dus uiteindelijk toch? (vb: je wilt van Rotterdam CS naar Breda en je gaat via Utrecht CS o.i.d.). Zelfs al komt de hc je controleren, die weet toch niet wat je eindbestemming is. Die ziet immers alleen dat jij hebt ingecheckt op R'dam.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Reiziger Delft »

Tot 's Hertogenbosch kan dat; daarna reis je zwart. Je moet vanaf je incheckstation de kortste of snelste route nemen naar je eindbestemming (of omweg) met minder overstappen. Als jij in een trein van 's Hertogenbosch naar Tilburg zit maar in Rotterdam bent ingecheckt is dat nogal onlogisch; via Dordrecht was sneller geweest.

Ook mag je dus niet richting je incheckstation reizen; als je in een intercity Utrecht --> Rotterdam zit met een check-in in Rotterdam, reis je ook zwaart.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Vinny »

Het is me nog altijd onduidelijk of je formeel moet uitchecken en inchecken als je in Amsterdam bent ingecheckt en je neemt in Utrecht een trein naar Amersfoort. Volgens mij mag je niet tegen de reisrichting in reizen, en dus ben je formeel in overtreding als je een (logische) overstap naar Utrecht Zuilen maakt, maar formeel niet in overtreding als je een (minder logische) overstap maakt op de IC naar Amersfoort. Ik heb dit een paar keer gedaan omdat de rechstreekse IC uitviel en ik geen zin had om de sprinter te nemen (iets met vol enzo), alleen heb ik toen geen controle van de conducteur gehad (dan had ik overigens uitgelegd dat het opheffen van een trein meestal betekent dat je mag omreizen).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door reisthijs »

Formeel moet je altijd uit- en inchecken als je afwijkt van de toegestane Reisroute. Dat staat in de algemene voorwaarden voor reizen op saldo, waarin ik overigens nergens lees dat je niet richting je beginstation zou mogen reizen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Vinny »

Tja "omweg" staat natuurlijk weer niet gedefinieerd. Nou ik ga er wel weer eens induiken als ik vrije tijd te veel heb... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door reisthijs »

Dat je niet mag omreizen moet je dus afleiden uit de definitie van de reisroute. :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Ronald »

Hehe, eindelijk na een week m'n klaargezette compensatie voor een te dure busrit kunnen terughalen.
* De afgelopen week 6 busritten gemaakt, waarbij geen enkele oplaadautomaat in de bus het deed.
* Het dichtstbijzijnde oplaadpunt is 3,5 km van mijn huis, dus dat wordt 'm niet.
* Dus dan maar het oplaadpunt bij Ah-to-Go in de stationshal. Nee, deed het ook niet.
* Dan uiteindelijk maar m'n Connexxion-vergoeding opgehaald bij een NS-kaartautomaat *O* .
Wat een gepruts.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Ronald »

fogeltje schreef:
Ronald schreef:Automatisch opladen misschien :?:

Misschien toeval, maar de heen- en terugrit waren vandaag beide 10-15 cent goedkoper dan normaal. Ik ben benieuwd of er met verkeerde haltes is gerekend. (Of misschien een sympatieke kortingsactie op de eerste dag dat de strippenkaart niet meer geldig is, maar dat lijkt me wel iets onwaarschijnlijker :mrgreen: ).
Of je betaalde eerst altijd 10-15 cent teveel doordat toen verkeerde haltes geregistreerd werden, dat lijkt me eerlijk gezegd nog het meest waarschijnlijk :P
Je hebt waarschijnlijk gelijk... Alle ritten die ik sinds 3 november maak zijn bijna 20 cent goedkoper als voorheen :shock: . Maar de halteaanduidingen waren voor die tijd ook altijd goed.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door midnet »

dit is een ander type: ben nu in KL-Malaysia. heb gisteren bij een team promosi een promosi kaart MYRAPID voor de LRT gekocht- 10 MYR, waarvan 8 MYR tegoed (1 eur=4,25 MYR). Maar ze hebben hier nu 2 soorten chipcards-de andere heet TouchnGo (was ooit bedoeld om de tol op de expresways mee te betalen). Ze zijn net begonnen met de poortjes om te bouwen en vaak zijn ze ''habis'' of ''brok''. Maar verder werkt het als everywhere-al moet je hier iets langer als in NL ''wrijven''. De singles zijn nu met toen=soort knoop, net als in alle Chinese metro's. In SIngapore doen ze nog slimmer-daar moet je 1 SID extra betalen die je terug krijgt als je je knoop weer terugstopt in de verkoopmachines-hoeven ze niet de poortjes te legen en te recyclen. Die extra $ dekt daar ook eventueel verderrijden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Net als ik dacht alles meegemaakt te hebben...

Gisteren stond er op OVC1 nog 14,61. Dat klopt 100% want het komt van een uitdraai die ik bij Novio heb laten maken en heb na die uitdraai niet meer met die kaart gereisd. Ook vandaag heb ik uitsluitend met OVC2 gereisd. Op weg naar huis bedacht ik me dat er nog 4 cent restitutie klaar staat voor me van Connexxion, dus die ging ik opladen in de bus. Stop mijn kaart erin, er stond nog steeds 14,61 op. Ik druk op "bestelling ophalen" krijg te zien "bestelling verwerkt" en opeens staat er 19,72 op? WTF!?

Die dingen in de bus kunnen de laatste transacties niet tonen, dus ik ben in het dorp nog even vlug naar de supermarkt gefietst om mijn transacties in te zien. Er is een keer 27 cent bijgeschreven en een keer 4 cent. Ten eerste weet ik niet waar die 27 cent van moet zijn, en 14,61 + 0,27 +0,04 is geen 19,72.

Ik heb wel 27 gedeclareerd, maar die heb ik pas negen dagen geleden teruggevorderd, gezien de gemiddelde verwerkingstijd van de Connexxion klantenservice (zolang het niet om afwijzingen gaat) kan die dat nog niet zijn, heb er ook nog geen bericht van gehad. En als die het WEL is dan had er nog eens 4 cent bij moeten zitten die ik die zondag gedeclareerd heb.

Dus dit is allemaal vaag. Ik sluit niet uit dat die 27 cent al die restitutie van vorige week, maar het optelsommetje klopt dan nog steeds niet, en dat saldo bedrag komt direct van het uitlezen van de chipkaart. Nu vind het natuurlijk niet erg als er in mijn voordeel iets fout gaat, maar ik wil toch weten wat er fout gaat en achteraf ook geen gezeik krijgen met "u heeft uw chipkaart gehackt en er zelf saldo opgezet, want dit saldo kan niet kloppen volgens onze administratie". Maar waar ik dan terecht zou moeten? Bij Connexxion met de vraag waar die 27 cent vandaan komen, dat lijkt me duidelijk, maar bij wie voor de vage optelsom? TLS? ov-chipkaart.nl? Naja, dat zoek ik in het weekend wel uit. Als ik het geld "mag houden" dan geef ik rondje van dat geld voor alle forumleden :mrgreen:
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Chauf21 »

Heb je dat bonnetje nog van voordat je de bestelling ging ophalen? Overlappen die elkaar? Zo ja, dan kan je zien waar het verschil in zit.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Chauf21 schreef:Heb je dat bonnetje nog van voordat je de bestelling ging ophalen? Overlappen die elkaar? Zo ja, dan kan je zien waar het verschil in zit.
Ja, ik heb gekeken, er zit dus geen verschil. Dat kan ook niet, want ik heb de kaart tussentijds niet gebruikt. Het bonnetje van gisteren eindigt met de laatste reishandeling die ik met die kaart heb verricht. Ik heb mijn transacties net op een automaat ingezien, de laatste twee transacties zijn nu twee restitutieverrichtingen, de handeling daarvoor is de laatste reishandeling van gisteren. De rest van de transacties ervoor komen ook overeen met het bonnetje.

Toen ik de kaart in de bus in de oplader stak, gaf deze ook 14,61 als saldo aan en na het opladen opeens 19,72, dus dat is op dat moment gebeurt (maar kon toen niet zien hoeveel geld er is op gezet en in hoeveel transacties, ik kon alleen het saldo weer opvragen, die gele kastjes in de bus zijn niet zo uitgebreid dat ze transacties kunnen tonen of printen).
"Een touringcar is geen bus"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Edwin »

Op je transactieoverzicht online kijken of daar een spooktransactie tussenstaat?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Spooktransacties staan juist op het onlineoverzicht...dat wat rechtstreeks van de chipkaart uitgelezen wordt zou moeten kloppen. Maar goed, ik ben ik inmiddels al inderdaad aan het wachten op het moment dat de gegevens van gisteren op mijn onlineoverzicht beschikbaar zijn. Vanmorgen met die kaart gereisd, maar was vergeten op het scherm te kijken bij het uitchecken wat mijn saldo was, alleen naar de ritprijs gekeken. Straks even beter opletten en nog even bij Novio langs.
"Een touringcar is geen bus"
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Michael »

Bij Fogeltje gaat het heel vaak fout zo te zien. Maar bij Veolia gaat er ook veel fout maar wel in mijn voordeel. Ritten die normaal 1,00 kosten word er maar 47 cent afgeschreven. ritten die 53 cent kosten word er 0 euro afgeschreven en op 11 november een rit die eigenlijk 1,67 kostte maar ik betaalde alleen maar het instaptarief van 79 cent
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

OK, dus zelfs automaten kunnen TOCH spooktransacties hebben. Mijn transacties van gisteren zijn verwerkt op de website. En er zijn meerdere transacties, dus er stond meer restitutie voor me klaar. Alleen raar dat ik er nog geen bericht van heb gehad van Connexxion...ook kan ik niet zeggen of die bedragen eigenlijk wel kloppen. Daarvoor moet ik thuis even in mijn spreadsheet kijken wat ik gedeclareerd. Als blijkt dat ik geld gekregen heb dat niet voor mij bedoeld is, dan zal ik Connexxion daarvan op de hoogte stellen, zo eerlijk ben ik dan weer wel. Ik klaag immers meteen als ik benadeelt wordt. Ook al zou ik moreel gezien dit geld best zouden mogen houden als compensatie voor onterecht afgekeurde restitutie eisen in mijn ogen.

Wat betreft de spooktransacties, mij valt op dat de gele automaten 12 transacties laten zien waarvan altijd maximaal twee laadtransacties. Dus ik denk dat er altijd maar maximaal 2 laadtransacties getoond worden, ook al stonden er vijf van deze in de laatste tien. Vraag me niet waarom. Ik ben benieuwd naar de uitdraai op het station straks.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Chauf21 »

fogeltje schreef:OK, dus zelfs automaten kunnen TOCH spooktransacties hebben.
Je vertelt niet of de getoonde transacties op het overzicht van ov-chipkaart.nl optellen tot het bedrag wat is bijgeschreven. Als dat het geval is, zijn het juist geen spooktransacties! Je hebt wellicht nog geen bevestiging van je teruggave ontvangen, maar het is maar de vraag of je die altijd (op tijd) krijgt.

De automaten laten inderdaad alleen de laatste twee (op)laadtransacties zien.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Chauf21 schreef:
fogeltje schreef:OK, dus zelfs automaten kunnen TOCH spooktransacties hebben.
Je vertelt niet of de getoonde transacties op het overzicht van ov-chipkaart.nl optellen tot het bedrag wat is bijgeschreven. Als dat het geval is, zijn het juist geen spooktransacties! Je hebt wellicht nog geen bevestiging van je teruggave ontvangen, maar het is maar de vraag of je die altijd (op tijd) krijgt.

De automaten laten inderdaad alleen de laatste twee (op)laadtransacties zien.
Dus in die zin zijn het wel spooktransacties als je dat feit niet kent ;) Daar doelde ik op, maar ik geef toe dat het woord spooktransactie een beetje ongelukkig gekozen is.

Ik heb eerlijk gezegd niet gekeken of de bedragen optellen, maar daar ging ik stiekem wel van uit. Even denken, het was 2,78, 0,79 en 0,93...dat telt inderdaad op tot 4,5, het bedrag wat ik niet in transacties kon terug zien op de automaat.

Echter kan ik die drie bedragen (en de 27 cent) niet verklaren. De 0,27 cent zou te verklaren kunnen zijn met een declaratie waar ik nog geen bericht van heb gehad, echter heb ik dat bij Connexxion nog nooit eerder mee gemaakt dat er iets klaar stond voordat ik daarvan bericht had. Ik sluit niet uit dat het wel kan.

Die andere bedragen zeggen me zo 1,2,3 echter niks. Ik heb hier echt het vermoeden dat ik deze bedragen voor iemand bedoeld waren, maar ik moet thuis eerst eens kijken wat ik nog aan declaraties heb openstaan.

Het is jammer dat ik niet kan zien sinds wanneer die declaratie klaar stond en of ze in 'volgorde' worden afgehandeld bij het opladen. De 4 cent, het enige bedrag wat ik eigenlijk verwachtte, werd er als laatste opgezet, maar ik weet niet of dat betekent dat de andere bedragen al eerder klaarstonden (of juist later). Er zit ook geen referentienummer of iets dergelijks bij.

Eerst maar eens vanavond in mijn eigen administratie kijken. Zoals gezegd, ik heb nog wat open staan, maar niet die bedragen en mijn openstaande declaraties tellen ook niet op tot 4,5.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Hebben ze je niet het hele bedrag van de reis teruggeven ipv alleen het verschil?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door fogeltje »

Dat zou ik thuis moeten nazoeken, maar daarvoor zijn de bedragen "vreemd". Ik weet wat "mijn reizen" in het algemeen (moeten) kosten (met en zonder korting) en die bedragen doen geen belletje rinkelen.

Misschien meerdere restituties in 1 bedrag, dat heeft Connexxion een tijdje terug vaker gedaan maar de laatste keer wordt voor elk verzoek wat ik indien ook 1 bedrag klaar gezet.
"Een touringcar is geen bus"
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door M57 »

Laatst hoorde ik zeggen dat je bij NS tegenwoordig of in de toekomst nog maar een aantal uur hebt tussen het incheckmoment en het uitcheckmoment om nog te kunnen uitchecken. Voorheen kon je 's ochtends ergens inchecken en 's avonds ergens uitchecken.

Hoe zit dat nu?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten