OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door Daniel »

OV grote steden half december werkdag plat
Geplaatst op: donderdag 24 november 2011 13:29
Laatst bijgewerkt: donderdag 24 november 2011 13:30


RIJSWIJK - Het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaat in de week van 12 december een werkdag plat. De week daarvoor, op 5 december, kunnen reizigers gratis met de tram, bus en metro in de drie grote steden.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV grote steden half december werkdag plat

Bericht door iljitsch »

Als iemand die toch zijn bedenkingen bij de plannen van het kabinet met het grootstedelijk stadsvervoer heeft ben ik nu wel zover dat ik die plannen liever vandaag dan morgen uitgevoerd zie worden, dan zijn we tenminste van deze nonsens af. Ik krijg onderhand echt de behoefte om een tegendemonstratie te organiseren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV grote steden 5 december gratis, 12 december plat

Bericht door Suus »

Iedereen die nu ageert op de acties van de stadsvervoerders, die ook gewoon vervelend zijn zal nog van een koude kermis thuiskomen eind volgend jaar. Volgende maand presenteert in ieder geval Amsterdam hoe het OV eind 2012 afgeslacht gaat worden en dan wordt ook duidelijk waarom men dit soort acties houdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV grote steden 5 december gratis, 12 december plat

Bericht door Meltrain »

De aanbestedingen houd je toch niet meer tegen, dus men moet ophouden met leuzen als 'De RET moet nog langer mee.'
Men moet duidelijker maken dat ze strijden tegen de bezuinigingen en tegen de kaalslag in het OV: DAT zal op veel meer sympathie rekenen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV grote steden 5 december gratis, 12 december plat

Bericht door iljitsch »

Maar de reiziger pesten is niet het geëigende actiemiddel. Denk je nou echt dat die VVD/PVV/CDA autolobby wakker ligt van niet-rijdend openbaar vervoer?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV grote steden 5 december gratis, 12 december plat

Bericht door Suus »

Nee, maar wel van boze kiezers van die partijen die wel van het OV gebruik maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV grote steden 5 december gratis, 12 december plat

Bericht door Stefan »

Hoezee! -o-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Oud forumgebruiker

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door Oud forumgebruiker »

het is een bericht van de vakbonden, maar gaan de vervoerders er mee akkoord, dat er op 5 december gratis vervoerd gaat worden?
de poortjes bij de metro gaan in ieder geval niet zo maar open, omdat een vakbond zegt, dat er gratis gereisd kan worden...

de actie is in ieder geval klantvriendelijker dan staken, maar als je niet iedere medewerker mee krijgt, dan kan je toch scheve gezichten verwachten...

als de vervoerder niet instemt in het gratis vervoer, dan zullen er zeker chauffeurs zijn die mensen gewoon laten betalen.

tijdens de acties in het streekvervoer zijn chauffeurs die gratis vervoer hebben gedaan wel mooi gekort door de werkgever en daarvoor lopen nu nog steeds rechtzaken om dit allemaal weer recht te zetten...

ik hoop dan ook, dat een en ander wel duidelijk is voordat het 5 december is...
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door hauptbahnhof »

Ben ik blij dat ik dan vrij ben.
Het probleem met gratis vervoer, is dat de validators in de tram (en bus) niet uit kunnen worden gezet. En jah, eenmaal ingecheckt kan niet meer worden teruggedraaid want het basistarief wordt meteen afgeschreven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door Daniel »

Kan dat niet? Bij Arriva al diverse keren gezien dat de lezers uit stonden op een dag met gratis-vervoersactie. Moest wel bij elke rit opnieuw gebeuren trouwens, dat uitzetten...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door M57 »

Oranje zakjes er overheen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door Vinny »

Pietenpetten en Sinterklaasmijters... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door marvinkok »

In InfoXX zit gewoon een knopje VIC, dan gaan de lezers uit. Bedoeld om bij controle de lezers uit te kunnen zetten zodat men niet nog even snel kan inchecken...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OV grote steden 5 december gratis, 12 december plat

Bericht door ODRAIL »

Stefan schreef:Hoezee! -o-
Inderdaad, en nu maar hopen dat een rechtbank de stakingen gaat verbieden. De stadpunten van de bonden zijn nu inmiddels wel duidelijk.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door hauptbahnhof »

M57 schreef:Oranje zakjes er overheen?
Er zijn maar 2 hoesjes per tram (als die er nog wel in zitten).
En of dat helpt? Altijd mensen die klakkeloos hun pasje tegenaan houden....

Maar jah, eerst maar eens zien of het wel doorgaat...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door Chauf21 »

Doet me denken aan laatst in een Rotterdamse tram. De chipkaartlezers werkten niet goed en waren allemaal 'afgeplakt' met wc-papier, tape en plastic zakjes. Enigszins provisorisch, maar in ieder geval beter dan de tram geheel uit dienst te nemen :pos: Het merendeel van de reizigers begreep de hint, maar er waren er, uiteraard, een paar die alsnog probeerden in te checken :P
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door hauptbahnhof »

Het gebeurt soms ook dat alle validators (na het doodmaken van de tram) het niet doen. Nou jah, dan maar gewoon zo rijden. Nadeel is wel dat je meer discussies moet voeren met mensen, dan wanneer ze het wel doen. Want ja, men wilt geen boete... (of zien gewoon niet zo snel dat er Buiten Dienst op staat).
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door jesse-cruzu »

Je hebt van die mensen die het nog steeds niet goed vinden om een keertje gratis met de tram mee te kunnen, als de lezers het niet doen. Als nog gaan ze de discussie aan met de conducteur wat ik laatst heb meegemaakt in de tram.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door Michael »

Daniel schreef:Kan dat niet? Bij Arriva al diverse keren gezien dat de lezers uit stonden op een dag met gratis-vervoersactie. Moest wel bij elke rit opnieuw gebeuren trouwens, dat uitzetten...
Bij Veolia precies hetzelfde. Je kan ze uitzetten maar dat moet dus bij iedere rit gebeuren. Volgens mij hebben Arriva en Veolia wel ongeveer hetzelfde systeem.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door Suus »

Het systeem van het GVB is een generatie ouder en mede daardoor beperkter in functionaliteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door find_your_spot »

Dat is echt onzin. Het systeem van GVB komt uit 2009 en is opzettelijk in mogelijkheden beperkt om geklooi van rijdend personeel te voorkomen en met succes. In vrijwel alle ritten werken de kaartlezers goed.
For Your Railroad Adventures
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door hauptbahnhof »

Het systeem van GVB is gewoon ingebakken in het hele EBS (Exploitatie BeheersingsSysteem).

Als ik een tram moet uitrijden, moet ik als enige de wagen instellen op Lijn/Dienstwagen/Categorie en Richting. Hierna na het aanmelden van de mobilofoon/Datcom, gaat alles automatisch werken: Halteafroep als de tram op eigen route rijdt, de bestuurder kan de afwijking in tijd bekijken, op het eindpunt verandert de bestemming automatisch en de validators worden ingeschakeld. Officieel is het ook zo dat bij de halteafroep, de volgende halte bekend is en er dus uitgecheckt mag worden.

Verder kunnen we niks aan het hele systeem doen. En is gelukkig ook niet nodig.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door Cygnum »

Gratis reizen in ov op 5 december vervalt

AMSTERDAM - De voor volgende maand aangekondigde acties in het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn vooralsnog 14 dagen opgeschort.

Daarmee vervalt het gratis reizen op 5 december en in de week van 12 december vindt er geen 24-uursstaking plaats.
Lees verder
Oud forumgebruiker

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door Oud forumgebruiker »

nieuwe acties gepland op 31-12 vanaf 20 uur... ;-)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV grote steden 5 december gratis, week daarna dag plat

Bericht door Daantje »

Had 5 december wel graag gratis willen reizen dus vind het wel jammer :p over het uitblijven van de staking ben ik uiteraard niet rouwig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten