Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Laatste update: 24 november 2011 13:36
HUIZEN - Om te onderzoeken welk effect de inzet van bussen heeft op het terugdringen van files begint minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) een driejarige proef op drie trajecten.
bron: nu.nl
Dit nieuwsbericht lezend krijg ik het idee dat ze 3 nieuwe buslijnen wil invoeren, die op Utrecht - Breda parallel lopen met een spoorlijn. Alleen jammer voor haar dat er al een snelbus rijdt tussen Utrecht en Breda (lijn 401).
Laatste update: 24 november 2011 13:36
HUIZEN - Om te onderzoeken welk effect de inzet van bussen heeft op het terugdringen van files begint minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) een driejarige proef op drie trajecten.
bron: nu.nl
Dit nieuwsbericht lezend krijg ik het idee dat ze 3 nieuwe buslijnen wil invoeren, die op Utrecht - Breda parallel lopen met een spoorlijn. Alleen jammer voor haar dat er al een snelbus rijdt tussen Utrecht en Breda (lijn 401).
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
HIlversum-Amsterdam bestaat ook al (320).
Alleen rechtstreeks van Almere naar Utrecht is nu niet, wel met de trein, maar maar 1x per half uur.
Edit: Hier is meer informatie te vinden. Het dus om van/naar Utrecht de Uithof en dus niet van/naar Utrecht Centraal.
Uit dit blijkt dat de 320 alleen een voorbeeld is voor de andere2 lijnen
Edit3: Over de 401:
Alleen rechtstreeks van Almere naar Utrecht is nu niet, wel met de trein, maar maar 1x per half uur.
Edit: Hier is meer informatie te vinden. Het dus om van/naar Utrecht de Uithof en dus niet van/naar Utrecht Centraal.
Staat dus niet in of de frequentie dan naar 8x per uur gaat voor de 320. 2x per uur van/naar De Uithof is ook vrij weinig.Op de verbinding Hilversum-Huizen-Amsterdam rijden de snelwegbussen in de spits zes keer per uur. Buiten de spits gebeurt dit, tot 24.00 uur, 4 keer per uur. Tussen Breda en Utrecht-De Uithof (in de loop van 2012) en Almere en Utrecht-De Uithof (vanaf februari 2012) rijden er tijdens de spits twee bussen per uur en daarbuiten tot 22:00 één keer per uur
Uit dit blijkt dat de 320 alleen een voorbeeld is voor de andere2 lijnen
Edit2: En hier een afbeelding van hoe de lijnen rijden.De lijn tussen Hilversum, Huizen en Amsterdam rijdt al sinds juli.
Ook hier zes bussen in de spits.
De cijfers zijn tot nu toe veelbelovend.
Meer dan 1.200 busreizigers per dag.
Zo’n 24.000 per maand.
Een voetbalstadion vol. Elke maand weer.
Er is dus behoefte aan de snelwegbus.
Edit3: Over de 401:
De bus van Breda naar Utrecht wordt geëxploiteerd door Veolia en rijdt in de spits al meerdere malen per uur. Op dit traject rijden straks minimaal twee extra bussen per uur.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Snelwegbussen moeten bereikbaarheid verbeteren
Snelwegbussen moeten bereikbaarheid verbeteren
Tussen Breda en Utrecht, Almere en Utrecht en Hilversum en Amsterdam gaan vanaf 2012 in de spits 2 tot 6 snelwegbussen per uur rijden. Om te onderzoeken welk effect de inzet van deze bussen heeft op het terugdringen van files, start op deze trajecten een driejarige proef. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft dat vandaag bekend gemaakt in Huizen waar zij meereed met de bus op het traject tussen Hilversum en Amsterdam.
Bron: Persbericht ministerie I&M
Tussen Breda en Utrecht, Almere en Utrecht en Hilversum en Amsterdam gaan vanaf 2012 in de spits 2 tot 6 snelwegbussen per uur rijden. Om te onderzoeken welk effect de inzet van deze bussen heeft op het terugdringen van files, start op deze trajecten een driejarige proef. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft dat vandaag bekend gemaakt in Huizen waar zij meereed met de bus op het traject tussen Hilversum en Amsterdam.
Bron: Persbericht ministerie I&M
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8688
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Snelwegbussen moeten bereikbaarheid verbeteren
Maar zijn de snelwegbussen compleet nieuwe busroutes? Want volgens mij lopen er veel routes parallel aan huidige buslijnen (bijvoorbeeld parallel aan de lijnen 156 en 320). En vanaf wanneer zouden de snelwegbussen voor het eerst moeten rijden? Al vanaf januari 2012?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
De snelwegbus tussen Blaricum en Amsterdam zal gaan rijden (of rijdt) onder het lijnnummer driehonderdentwintig. De buslijn tussen Almere en Utrecht heeft inderdaad een parallel traject met de 156 tussen Blaricum en Almere centrum. Daarentegen rijdt die door naar de Uithof. Als je het artikel op de website van I&M bekijkt kom je meer te weten.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
De bus uit Breda rijdt overigens ook parallel aan bestaande verbindingen: grotendeels aan 401, maar vanaf Vianen tot De Uithof neemt 'ie de route van lijn 287 zover te zien op de hierboven gelinkte kaart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Mijn geheugen zegt dat er al een bus was/is tussen De Uithof en Almere. Iemand die dat kan bevestigen?
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Nee, er was een bus tussen een parkeerplaats in de buurt van Almere naar een parkeerplaats in Reeuwijk via Utrecht, ook wel bekend onder Lijn 700
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Nee, die bedoel ik niet. Ik bedoel een spitslijn die rond 2001 reed.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Voordat de Gooiboog in gebruik genomen werd, was er een spitsbus (Almere)-Blaricum Carpool-De Uithof.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Ga toch weg zwakzinnig wijf. Blijf alsjeblieft van onze kostbare zuurstof af. :neg:''Met deze proef wil ik alles uit de kast halen om onze infrastructuur zo efficiënt mogelijk te gebruiken'', schetst Schultz.
Er rijdt al 20 jaar een bus tussen Breda en Utrecht en die rijdt als een tierelier. En jij gaat NU nog even met een driejarige proef komen? Echt, ga stempelen. Ik ben er helemaal klaar mee.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
295/297 Is in 2004 opgeheven.Wubbo schreef:Nee, die bedoel ik niet. Ik bedoel een spitslijn die rond 2001 reed.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Op zich is het redelijk bijzonder dat een VVD-minister een SP motie uit de vorige kabinetsperiode uitvoert.Fles schreef:Ga toch weg zwakzinnig wijf. Blijf alsjeblieft van onze kostbare zuurstof af. :neg:''Met deze proef wil ik alles uit de kast halen om onze infrastructuur zo efficiënt mogelijk te gebruiken'', schetst Schultz.
Er rijdt al 20 jaar een bus tussen Breda en Utrecht en die rijdt als een tierelier. En jij gaat NU nog even met een driejarige proef komen? Echt, ga stempelen. Ik ben er helemaal klaar mee.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
een redelijk bijzonder doorzichtig brevet van onvermogen ja. Dat zeker :pos:
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
De huidige bus gaat niet naar de Uithof. Met deze nieuwe lijn kan je dus een mooie tijdwinst boeken, omdat je niet meer via het centraal station hoeft te reizen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Dat hoeft nu al niet, je kunt op Vianen Lekbrug namelijk keurig overstappen op spitsbus 287 naar De Uithof Enige wat je dan dus weg zou nemen is die overstap die gezien de frequenties toch al nooit erg lang zal zijn...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Valt me nu net, in een discussie elders over hetzelfde kaartje, trouwens pas op dat ze de snelwegbus in Breda bij station Prinsenbeek willen laten beginnen. Lijkt me een rare plek, zeker voor reizigers die eventueel voor- en natransport nodig hebben...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Het zal wel een bus voor autorijders ipv ov-reizigers moeten worden. Dan is een opstappunt bij een snelweg logisch.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Kan me vergissen hoor, maar volgens mij heeft Breda Prinsenbeek nieteens iets als een P+R-terrein. Dan zou 'ie in Lage Zwaluwe moeten beginnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Prinsenbeek heeft een klein parkeerterreintje: http://maps.google.nl/maps?q=prinsenbee ... 68,,0,8.01
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
De komst van de snelwegbussen moet de nadelen van dat voor- en natransport naar stations juist gaan opheffen. Waar OV-reizen in het traditionele model van buitenwijk naar centrum naar buitenwijk lopen, zullen deze snelwegbussen rechtstreekse verbindingen gaan aanbieden. De bussen moeten dus juist niet via centra gaan rijden, omdat je anders weer naar dat traditionele (en in dit geval ongeschikte) model terugvalt.
Het is de kunst om de routes aan te bieden op een manier dat voor- en natransport met OV nagenoeg wordt uitgesloten (die reizigers worden immers al bediend via het bestaande aanbod).
De proef zal mogelijk kunnen gaan uitwijzen of deze opzet van snelwegbussen daarvoor de ideale oplossing is :)
Het is de kunst om de routes aan te bieden op een manier dat voor- en natransport met OV nagenoeg wordt uitgesloten (die reizigers worden immers al bediend via het bestaande aanbod).
De proef zal mogelijk kunnen gaan uitwijzen of deze opzet van snelwegbussen daarvoor de ideale oplossing is :)
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Krijg je dan niet weer het concept dat een paar jaar lang rond Utrecht is uitgetest en wat een grote mislukking was? Je krijgt de meeste autorijders gewoon niet zo makkelijk in die bus ook al kan je vlak bij de snelweg opstappen.Ronald schreef:Het zal wel een bus voor autorijders ipv ov-reizigers moeten worden. Dan is een opstappunt bij een snelweg logisch.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Werpsterhoek krijgt ook een Transferium hoor ik net. Wie weet wat voor fratsen er nog meer uit die dikke duim komen *O*Daniel schreef:Kan me vergissen hoor, maar volgens mij heeft Breda Prinsenbeek nieteens iets als een P+R-terrein. Dan zou 'ie in Lage Zwaluwe moeten beginnen.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Als je al het geld wat dit kost nu lang genoeg opspaart had men ook een spoorlijn Utrecht - Breda kunnen financieren, een van de laatste missing links in het spoorwegennet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Schultz bestrijdt files met snelwegbussen
Bovendien zijn ze bij het ministerie echt niet zo dom dat ze geld gaan investeren in een project dat al eerder mislukt is en waarbij automobilisten hun auto dienen achter te laten op een parkeerplaats in de middle-of-nowhere zonder toezicht.reisthijs schreef:Krijg je dan niet weer het concept dat een paar jaar lang rond Utrecht is uitgetest en wat een grote mislukking was? Je krijgt de meeste autorijders gewoon niet zo makkelijk in die bus ook al kan je vlak bij de snelweg opstappen.Ronald schreef:Het zal wel een bus voor autorijders ipv ov-reizigers moeten worden. Dan is een opstappunt bij een snelweg logisch.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 180 gasten