Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ik vind 'm mooi! Wat een stoere bak, eindelijk weer eens een echte nieuwe metro in Amsterdam. :pos: Zouden die pantografen er tijdelijk op zijn gezet, of als optie in de toekomst?
Wat ik me ook al een tijdje afvraag is die "M" voor het lijnnummer op borden. Ik begrijp dat de nieuwe metro's dat dus ook in de koersborden krijgen. Ook weer zo'n dingetje: Waarom rijden M50 en M51 nog met tramkleuren naast het nummer rond i.p.v. de juiste lijnkleuren?
Ik had al eerder plaatjes gezien, maar dit is dus de échte :D Mooi hoor :D
Enne.. de LHB-metro's hebben ook pantografen, die zijn voor gebruik in de wasstraat.
Prachtige metro! In het echt nog vele mooier dan de impressies en de mock-up. Minpuntje zijn de gele stangen in het interieur die bij de deuren geplaatst zijn, valt een beetje uit de toon.
Nu nog wachten op de aflevering die steeds dichterbij lijkt te komen! :D
FLJ schreef:Prachtige metro! In het echt nog vele mooier dan de impressies en de mock-up. Minpuntje zijn de gele stangen in het interieur die bij de deuren geplaatst zijn, valt een beetje uit de toon.
Nu nog wachten op de aflevering die steeds dichterbij lijkt te komen! :D
Ze zien er erg uit als de huidige sneltram-metro's...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
FLJ schreef:Prachtige metro! In het echt nog vele mooier dan de impressies en de mock-up. Minpuntje zijn de gele stangen in het interieur die bij de deuren geplaatst zijn, valt een beetje uit de toon.
Nu nog wachten op de aflevering die steeds dichterbij lijkt te komen! :D
Ja vind het ook wel een mooi dingetje, erg jammer dat niet gewoon de hele floot erdoor wordt vervangen. Weg met die andere meuk! Vind die gele stangen niet echt storend. Hebben de trams ook (vrijwel) allemaal, de Combino's en 11/12Gs iig, en de sneltrams volgens mij ook.
Zal nog wel dik een half jaar duren voordat we er een ritje mee mogen maken, als het niet langer is.
Jawel... maar ik weet wel dat ze de ervaringen met het huidige materieel hebben gebruikt om de eisen voor het ontwerp van de M5 vast te stellen. En waarschijnlijk zaten de vele deurstoringen tot een minimum terugbrengen tussen.
De deuren vallen natuurlijk extra op doordat ze een andere kleur hebben en ook op die manier dus niet geïntegreerd zijn in het design.
Zie ik boven die deuren nou gaatjes voor led-lampjes die aangeven waar de metro zich bevindt op de metroplattegrond? Ik kan de metroplattegrond er geenszins in herkennen, maar ook geen andere redenen bedenken voor de plaatsing van dergelijke gaatjes.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ruben schreef:Zie ik boven die deuren nou gaatjes voor led-lampjes die aangeven waar de metro zich bevindt op de metroplattegrond? Ik kan de metroplattegrond er geenszins in herkennen, maar ook geen andere redenen bedenken voor de plaatsing van dergelijke gaatjes.
De hele zooi moet uiteraard nog bestickerd worden door GVB.
Vergelijk de positie van de gaatjes voor de LED's :
met de positie van de stations op deze routestrip:
en je ziet de overeenkomsten. Zo te zien zijn er zelfs al gaatjes voor de N/Z en een verlengde Ringlijn. Ben dan wel benieuwd hoe die uitgebreide routestrip eruit moet zien.
Is dat praktisch, fysiek gaatjes boren met ledjes erachter voor lijnroutes? :|Anderzijds, het zal wel effe duren voordat er in Amsterdam nog een uitbreiding van het metronet komt voorbij de N/Z-lijn.
Ben heel erg benieuwd op welke lijnen dit materieel nou het meest zal komen te rijden. Lijkt mij dat M50 de grootste kandidaat is. Als GVB nou ook eens die CAF-bakken een grote opknapbeurt geeft: Andere bankjes (bijv. ook over de lengte), digitale voorzieningen, een omroepsysteem dat het een keertje stabiel doet, digitale koersborden, lijnborden die de metrokleuren weergeven i.p.v. een tramsymbool etc. etc.
R-Flow schreef:Ben heel erg benieuwd op welke lijnen dit materieel nou het meest zal komen te rijden. Lijkt mij dat M50 de grootste kandidaat is.
Deze nieuwe metro's zijn besteld om het materieel van de Oostlijn te vervangen, dan lijkt inzet op 53/54 meer voor de hand te liggen.
Die gekozen kleurstelling blijft wel opmerkelijk, had het GVB net al het materieel aangepast aan de nieuwe huisstijl met blauwe deuren, kopen ze vervolgens weer nieuw spul in de oude kleurstelling met rode deuren.
Mij lijkt een doorschuifactie juist handiger. De ringlijn kent de grootste capaciteitsproblemen. Als daar de Caf'jes worden vervangen, kunnen die helpen de Zilververmeeuwen op de Oostlijnen te vervangen.
reisthijs schreef:Deze nieuwe metro's zijn besteld om het materieel van de Oostlijn te vervangen, dan lijkt inzet op 53/54 meer voor de hand te liggen.
A) Er worden met grote regelmaat zilvermeeuwen ingezet op M50 omdat de CAFs alleen niet voldoende zijn.
B) Wat jij aangeeft sluit niet uit dat je de hele boel kan doorschuiven: CAFs weg van de ringlijn, verplaatsen naar de Oostlijn. Wat je overhoudt aan nieuwe metro's kan ingezet worden op de M53/54.
Klaasje schreef:Mij lijkt een doorschuifactie juist handiger. De ringlijn kent de grootste capaciteitsproblemen. Als daar de Caf'jes worden vervangen, kunnen die helpen de Zilververmeeuwen op de Oostlijnen te vervangen.
Mee eens.
reisthijs schreef:Die gekozen kleurstelling blijft wel opmerkelijk, had het GVB net al het materieel aangepast aan de nieuwe huisstijl met blauwe deuren, kopen ze vervolgens weer nieuw spul in de oude kleurstelling met rode deuren.
Snap hier ook helemaal de ballen van. Ik vraag me wel eens af wie hierover gaan en of er überhaupt wel wordt nagedacht over dit soort dingen. Waarom ga je nou nieuwe metro's uitvoeren in een kleurstelling die totaal geen aansluiting vindt bij het bestaande materiaal of toekomstig R-net? Het lijkt net alsof de Amsterdamse metro geen uniforme huisstijl mag hebben... Of ze denken bij de gemeente: "Nou joh, we rollen gewoon straks een zooi lijnen op zodat we iedere zes maanden alles weer een nieuw kleurtje kunnen geven!"
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 25 nov 2011, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Men wilde een metrostel met een eigen identiteit, een stel dat voor de Amsterdammers als 'hun metro' herkenbaar zou zijn. Daar zijn ze met deze mooie trein meer dan geslaagd vind ik. De kleurstelling verwijst naar die van de oude LHB's. Die kleurstelling is voorgeschreven door de Stadsregio. Klinkt voor nu onlogisch maar is dat niet. Bij de renovatie van de Oostlijn lijkt het er op dat men (weer) een nieuwe huisstijl voor de Amsterdamse metro wil ontwikkelen waarin de kleur rood weer een sterke, identiteitsvormende rol moet krijgen. Die identiteit is momenteel erg verwaarloosd en versnipperd dus dat men die wil terugbrengen, en hopelijk eindelijk eens over het gehele netwerk, juich ik toe.
De oorspronkelijke rood-oranje tint van de deuren van de LHB-wagens kwam in de oorspronkelijke Oostlijnhuisstijl overal terug: op de prullenbakken, op de oorspronkelijke informatieborden, op de hekken die de stations afsloten, op de deuren van liften, op de roldeuren van de werkplaats in Diemen en natuurlijk als de steunkleur op de bewegwijzering. Daarmee had de kleur een belangrijk aandeel in de identiteit van de metro, die tot 1990 (opening Amstelveenlijn met zijn afwijkende borden en materieelkleuren) erg sterk was.
Dat deze stellen niet meteen in R-Net grijs worden afgeleverd heeft te maken met het feit dat de bouw van de wagens al gestart was voordat men het R-Net als huisstijl omarmde. Halverwege de bouw de kleuren omgooien kan wel maar is niet echt logisch. Maar dat is ook geen probleem. Ze krijgen wel R-Net bestickering en na een kleine tien jaar zullen ze opnieuw geschilderd moeten worden en dan zal men het donkergrijs en het extra rood alsnog aanbrengen.
Ik snap sommige keuzes gewoon niet. Waarom 4 deuren per bak? Er zitten nu meer deuren in dan er in de gemiddelde bouwmarkt te koop staan, met zo'n lengte en in elke bak 3 deuren had je net wat meer zitplaatsen kunnen toevoegen zonder dat het instappen veel langzamer gaat. Net zoals langsbanken in het gehele voertuig, zelfs in de daluren zullen er nu mensen moeten staan. En de stoelen zijn van hard plastic, het oncomfort straalt er gewoon weer vanaf. Elke grote stad in de wereld heeft zachte banken, maar wij moeten het weer doen met hard plastic.
En die ledjes voor de lijndiagram. Leuk verzonnen en goed afgekeken van andere steden, maar echt flexibel is deze uitvoering niet, een andere lijndiagram omdat het bijvoorbeeld toch wel erg krap is met die Noord-Zuidlijn erop is niet mogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mojito schreef:Men wilde een metrostel met een eigen identiteit, een stel dat voor de Amsterdammers als 'hun metro' herkenbaar zou zijn. Daar zijn ze met deze mooie trein meer dan geslaagd vind ik. De kleurstelling verwijst naar die van de oude LHB's. Die kleurstelling is voorgeschreven door de Stadsregio. Klinkt voor nu onlogisch maar is dat niet. Bij de renovatie van de Oostlijn lijkt het er op dat men (weer) een nieuwe huisstijl voor de Amsterdamse metro wil ontwikkelen waarin de kleur rood weer een sterke, identiteitsvormende rol moet krijgen. Die identiteit is momenteel erg verwaarloosd en versnipperd dus dat men die wil terugbrengen, en hopelijk eindelijk eens over het gehele netwerk, juich ik toe.
Die eigen identiteit vervalt natuurlijk direct met blauwe deuren i.p.v. rode. Waar de kleurstelling vandaan komt snapt iedereen hier wel denk ik. Ze hebben niet al te lang geleden alle metro's blauw/blauw-wit geschilderd. Wat jij nu zegt houdt in dat men van de stadsregio een dusdanige kortzichtigheid heeft dat ze niet zelf konden verzinnen dat direct rood-grijs misschien handiger was geweest?
Mojito schreef:Dat deze stellen niet meteen in R-Net grijs worden afgeleverd heeft te maken met het feit dat de bouw van de wagens al gestart was voordat men het R-Net als huisstijl omarmde. Halverwege de bouw de kleuren omgooien kan wel maar is niet echt logisch. Maar dat is ook geen probleem. Ze krijgen wel R-Net bestickering en na een kleine tien jaar zullen ze opnieuw geschilderd moeten worden en dan zal men het donkergrijs en het extra rood alsnog aanbrengen.
Dus zit je de komende tien jaar weer met een afwijkende bende van verschillende kleuren terwijl het doel van R-net juist is dat binnen niet al te lang tijd alles uniform is.
Ik vind het weer een goed verhaal, in een reeks van goede verhalen, dat van hoge professionaliteit getuigd van onze stadsregio...
De Londense metro heeft toch met de nieuwste metrostellen ook zo'n indeling? Ben het met je eens dat ze wel wat dwarsbanken hadden mogen neerzetten, creeert net wat meer zitplaatsen.
Bee schreef:Ik snap sommige keuzes gewoon niet. Waarom 4 deuren per bak? Er zitten nu meer deuren in dan er in de gemiddelde bouwmarkt te koop staan, met zo'n lengte en in elke bak 3 deuren had je net wat meer zitplaatsen kunnen toevoegen zonder dat het instappen veel langzamer gaat. Net zoals langsbanken in het gehele voertuig, zelfs in de daluren zullen er nu mensen moeten staan. En de stoelen zijn van hard plastic, het oncomfort straalt er gewoon weer vanaf. Elke grote stad in de wereld heeft zachte banken, maar wij moeten het weer doen met hard plastic.
Wat ik de laatste tijd erg merk is dat bij drukte die drie deuren toch nog wat weinig zijn zeker omdat reizigers zich nou eenmaal ophopen rond de deuren. Dan zijn meer deuren wel prettig. Het is misschien wel jammer dat er in de daluren mensen moeten staan, maar die mensen doen dat nu toch al. Al doen ze dat nu wel de bij prettigste staplaatsen zoals bij wandjes die er straks wel minder zijn. (Wat wellicht ook wel jammer is.)
En tjah, zachte banken of plastic. Je zult lang moeten zoeken naar mensen die er langer dan 20 minuten op zitten hoor. Zo groot is dat probleem nou ook weer niet.