Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Maarre, gaat dit topic nog ergens over?
On-topic dan maar: De eerste nieuwe R-net metro is af!

http://www.metronieuws.nl/amsterdam/dit ... njdeDviIs/

Ik vind 'm mooi! Wat een stoere bak, eindelijk weer eens een echte nieuwe metro in Amsterdam. :pos: Zouden die pantografen er tijdelijk op zijn gezet, of als optie in de toekomst?

Wat ik me ook al een tijdje afvraag is die "M" voor het lijnnummer op borden. Ik begrijp dat de nieuwe metro's dat dus ook in de koersborden krijgen. Ook weer zo'n dingetje: Waarom rijden M50 en M51 nog met tramkleuren naast het nummer rond i.p.v. de juiste lijnkleuren?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Ardan »

Ik had al eerder plaatjes gezien, maar dit is dus de échte :D Mooi hoor :D
Enne.. de LHB-metro's hebben ook pantografen, die zijn voor gebruik in de wasstraat.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Die foto's zijn heel erg vervormd, de stoelen lijken heel smal en de deuren kilometers breed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door FLJ »

Prachtige metro! In het echt nog vele mooier dan de impressies en de mock-up. Minpuntje zijn de gele stangen in het interieur die bij de deuren geplaatst zijn, valt een beetje uit de toon.

Nu nog wachten op de aflevering die steeds dichterbij lijkt te komen! :D
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Klaasje »

Die gele stangen zijn geel voor slechtzienden schat ik zo in.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door hauptbahnhof »

Én een eis van de Stadsregio.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

FLJ schreef:Prachtige metro! In het echt nog vele mooier dan de impressies en de mock-up. Minpuntje zijn de gele stangen in het interieur die bij de deuren geplaatst zijn, valt een beetje uit de toon.

Nu nog wachten op de aflevering die steeds dichterbij lijkt te komen! :D
Ze zien er erg uit als de huidige sneltram-metro's...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

FLJ schreef:Prachtige metro! In het echt nog vele mooier dan de impressies en de mock-up. Minpuntje zijn de gele stangen in het interieur die bij de deuren geplaatst zijn, valt een beetje uit de toon.

Nu nog wachten op de aflevering die steeds dichterbij lijkt te komen! :D
Ja vind het ook wel een mooi dingetje, erg jammer dat niet gewoon de hele floot erdoor wordt vervangen. Weg met die andere meuk! Vind die gele stangen niet echt storend. Hebben de trams ook (vrijwel) allemaal, de Combino's en 11/12Gs iig, en de sneltrams volgens mij ook.

Zal nog wel dik een half jaar duren voordat we er een ritje mee mogen maken, als het niet langer is.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Ardan »

Eind volgend jaar moeten ze in dienst komen dacht ik, maar we zullen ze vaak voorbij zien komen met testritten :)
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door webguy »

Mooi interieur maar konden ze die deuren niet wegwerken in de body? Ze hangen er nu echt "buiten", ziet er eigenlijk best raar uit.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door hauptbahnhof »

Waarschijnlijk minder storingsgevoelig dan een deur die naar binnen dichtklapt zoals het andere metromaterieel.

Ik vind het overigens ook geen porem maar ja... Van binnen vind ik ze wel super hip. *O*
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door webguy »

Maar de NS heeft ook Sprinters met zulke deuren die naar binnen dicht vallen, en de Spurts ook. Het kan wel, maar zal wel te duur zijn etc.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door hauptbahnhof »

Jawel... maar ik weet wel dat ze de ervaringen met het huidige materieel hebben gebruikt om de eisen voor het ontwerp van de M5 vast te stellen. En waarschijnlijk zaten de vele deurstoringen tot een minimum terugbrengen tussen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ruben »

De deuren vallen natuurlijk extra op doordat ze een andere kleur hebben en ook op die manier dus niet geïntegreerd zijn in het design.

Zie ik boven die deuren nou gaatjes voor led-lampjes die aangeven waar de metro zich bevindt op de metroplattegrond? Ik kan de metroplattegrond er geenszins in herkennen, maar ook geen andere redenen bedenken voor de plaatsing van dergelijke gaatjes. :wink:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Ruben schreef:Zie ik boven die deuren nou gaatjes voor led-lampjes die aangeven waar de metro zich bevindt op de metroplattegrond? Ik kan de metroplattegrond er geenszins in herkennen, maar ook geen andere redenen bedenken voor de plaatsing van dergelijke gaatjes. :wink:
De hele zooi moet uiteraard nog bestickerd worden door GVB.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

Vergelijk de positie van de gaatjes voor de LED's :
Afbeelding

met de positie van de stations op deze routestrip:
Afbeelding

en je ziet de overeenkomsten. Zo te zien zijn er zelfs al gaatjes voor de N/Z en een verlengde Ringlijn. Ben dan wel benieuwd hoe die uitgebreide routestrip eruit moet zien.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Is dat praktisch, fysiek gaatjes boren met ledjes erachter voor lijnroutes? :|Anderzijds, het zal wel effe duren voordat er in Amsterdam nog een uitbreiding van het metronet komt voorbij de N/Z-lijn.

Ben heel erg benieuwd op welke lijnen dit materieel nou het meest zal komen te rijden. Lijkt mij dat M50 de grootste kandidaat is. Als GVB nou ook eens die CAF-bakken een grote opknapbeurt geeft: Andere bankjes (bijv. ook over de lengte), digitale voorzieningen, een omroepsysteem dat het een keertje stabiel doet, digitale koersborden, lijnborden die de metrokleuren weergeven i.p.v. een tramsymbool etc. etc.

Kort filmpje van de nieuwe metro:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/68927/Nieuwe ... resenteerd
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door reisthijs »

R-Flow schreef:Ben heel erg benieuwd op welke lijnen dit materieel nou het meest zal komen te rijden. Lijkt mij dat M50 de grootste kandidaat is.
Deze nieuwe metro's zijn besteld om het materieel van de Oostlijn te vervangen, dan lijkt inzet op 53/54 meer voor de hand te liggen.

Die gekozen kleurstelling blijft wel opmerkelijk, had het GVB net al het materieel aangepast aan de nieuwe huisstijl met blauwe deuren, kopen ze vervolgens weer nieuw spul in de oude kleurstelling met rode deuren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Mij lijkt een doorschuifactie juist handiger. De ringlijn kent de grootste capaciteitsproblemen. Als daar de Caf'jes worden vervangen, kunnen die helpen de Zilververmeeuwen op de Oostlijnen te vervangen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

reisthijs schreef:Deze nieuwe metro's zijn besteld om het materieel van de Oostlijn te vervangen, dan lijkt inzet op 53/54 meer voor de hand te liggen.
A) Er worden met grote regelmaat zilvermeeuwen ingezet op M50 omdat de CAFs alleen niet voldoende zijn.
B) Wat jij aangeeft sluit niet uit dat je de hele boel kan doorschuiven: CAFs weg van de ringlijn, verplaatsen naar de Oostlijn. Wat je overhoudt aan nieuwe metro's kan ingezet worden op de M53/54.
Klaasje schreef:Mij lijkt een doorschuifactie juist handiger. De ringlijn kent de grootste capaciteitsproblemen. Als daar de Caf'jes worden vervangen, kunnen die helpen de Zilververmeeuwen op de Oostlijnen te vervangen.
Mee eens.
reisthijs schreef:Die gekozen kleurstelling blijft wel opmerkelijk, had het GVB net al het materieel aangepast aan de nieuwe huisstijl met blauwe deuren, kopen ze vervolgens weer nieuw spul in de oude kleurstelling met rode deuren.
Snap hier ook helemaal de ballen van. Ik vraag me wel eens af wie hierover gaan en of er überhaupt wel wordt nagedacht over dit soort dingen. Waarom ga je nou nieuwe metro's uitvoeren in een kleurstelling die totaal geen aansluiting vindt bij het bestaande materiaal of toekomstig R-net? Het lijkt net alsof de Amsterdamse metro geen uniforme huisstijl mag hebben... Of ze denken bij de gemeente: "Nou joh, we rollen gewoon straks een zooi lijnen op zodat we iedere zes maanden alles weer een nieuw kleurtje kunnen geven!"
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 25 nov 2011, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

Men wilde een metrostel met een eigen identiteit, een stel dat voor de Amsterdammers als 'hun metro' herkenbaar zou zijn. Daar zijn ze met deze mooie trein meer dan geslaagd vind ik. De kleurstelling verwijst naar die van de oude LHB's. Die kleurstelling is voorgeschreven door de Stadsregio. Klinkt voor nu onlogisch maar is dat niet. Bij de renovatie van de Oostlijn lijkt het er op dat men (weer) een nieuwe huisstijl voor de Amsterdamse metro wil ontwikkelen waarin de kleur rood weer een sterke, identiteitsvormende rol moet krijgen. Die identiteit is momenteel erg verwaarloosd en versnipperd dus dat men die wil terugbrengen, en hopelijk eindelijk eens over het gehele netwerk, juich ik toe.

De oorspronkelijke rood-oranje tint van de deuren van de LHB-wagens kwam in de oorspronkelijke Oostlijnhuisstijl overal terug: op de prullenbakken, op de oorspronkelijke informatieborden, op de hekken die de stations afsloten, op de deuren van liften, op de roldeuren van de werkplaats in Diemen en natuurlijk als de steunkleur op de bewegwijzering. Daarmee had de kleur een belangrijk aandeel in de identiteit van de metro, die tot 1990 (opening Amstelveenlijn met zijn afwijkende borden en materieelkleuren) erg sterk was.

Dat deze stellen niet meteen in R-Net grijs worden afgeleverd heeft te maken met het feit dat de bouw van de wagens al gestart was voordat men het R-Net als huisstijl omarmde. Halverwege de bouw de kleuren omgooien kan wel maar is niet echt logisch. Maar dat is ook geen probleem. Ze krijgen wel R-Net bestickering en na een kleine tien jaar zullen ze opnieuw geschilderd moeten worden en dan zal men het donkergrijs en het extra rood alsnog aanbrengen.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik snap sommige keuzes gewoon niet. Waarom 4 deuren per bak? Er zitten nu meer deuren in dan er in de gemiddelde bouwmarkt te koop staan, met zo'n lengte en in elke bak 3 deuren had je net wat meer zitplaatsen kunnen toevoegen zonder dat het instappen veel langzamer gaat. Net zoals langsbanken in het gehele voertuig, zelfs in de daluren zullen er nu mensen moeten staan. En de stoelen zijn van hard plastic, het oncomfort straalt er gewoon weer vanaf. Elke grote stad in de wereld heeft zachte banken, maar wij moeten het weer doen met hard plastic.

En die ledjes voor de lijndiagram. Leuk verzonnen en goed afgekeken van andere steden, maar echt flexibel is deze uitvoering niet, een andere lijndiagram omdat het bijvoorbeeld toch wel erg krap is met die Noord-Zuidlijn erop is niet mogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:Men wilde een metrostel met een eigen identiteit, een stel dat voor de Amsterdammers als 'hun metro' herkenbaar zou zijn. Daar zijn ze met deze mooie trein meer dan geslaagd vind ik. De kleurstelling verwijst naar die van de oude LHB's. Die kleurstelling is voorgeschreven door de Stadsregio. Klinkt voor nu onlogisch maar is dat niet. Bij de renovatie van de Oostlijn lijkt het er op dat men (weer) een nieuwe huisstijl voor de Amsterdamse metro wil ontwikkelen waarin de kleur rood weer een sterke, identiteitsvormende rol moet krijgen. Die identiteit is momenteel erg verwaarloosd en versnipperd dus dat men die wil terugbrengen, en hopelijk eindelijk eens over het gehele netwerk, juich ik toe.
Die eigen identiteit vervalt natuurlijk direct met blauwe deuren i.p.v. rode. :roll: Waar de kleurstelling vandaan komt snapt iedereen hier wel denk ik. Ze hebben niet al te lang geleden alle metro's blauw/blauw-wit geschilderd. Wat jij nu zegt houdt in dat men van de stadsregio een dusdanige kortzichtigheid heeft dat ze niet zelf konden verzinnen dat direct rood-grijs misschien handiger was geweest?
Mojito schreef:Dat deze stellen niet meteen in R-Net grijs worden afgeleverd heeft te maken met het feit dat de bouw van de wagens al gestart was voordat men het R-Net als huisstijl omarmde. Halverwege de bouw de kleuren omgooien kan wel maar is niet echt logisch. Maar dat is ook geen probleem. Ze krijgen wel R-Net bestickering en na een kleine tien jaar zullen ze opnieuw geschilderd moeten worden en dan zal men het donkergrijs en het extra rood alsnog aanbrengen.
Dus zit je de komende tien jaar weer met een afwijkende bende van verschillende kleuren terwijl het doel van R-net juist is dat binnen niet al te lang tijd alles uniform is.

Ik vind het weer een goed verhaal, in een reeks van goede verhalen, dat van hoge professionaliteit getuigd van onze stadsregio...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door webguy »

De Londense metro heeft toch met de nieuwste metrostellen ook zo'n indeling? Ben het met je eens dat ze wel wat dwarsbanken hadden mogen neerzetten, creeert net wat meer zitplaatsen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Ik snap sommige keuzes gewoon niet. Waarom 4 deuren per bak? Er zitten nu meer deuren in dan er in de gemiddelde bouwmarkt te koop staan, met zo'n lengte en in elke bak 3 deuren had je net wat meer zitplaatsen kunnen toevoegen zonder dat het instappen veel langzamer gaat. Net zoals langsbanken in het gehele voertuig, zelfs in de daluren zullen er nu mensen moeten staan. En de stoelen zijn van hard plastic, het oncomfort straalt er gewoon weer vanaf. Elke grote stad in de wereld heeft zachte banken, maar wij moeten het weer doen met hard plastic.
Wat ik de laatste tijd erg merk is dat bij drukte die drie deuren toch nog wat weinig zijn zeker omdat reizigers zich nou eenmaal ophopen rond de deuren. Dan zijn meer deuren wel prettig. Het is misschien wel jammer dat er in de daluren mensen moeten staan, maar die mensen doen dat nu toch al. Al doen ze dat nu wel de bij prettigste staplaatsen zoals bij wandjes die er straks wel minder zijn. (Wat wellicht ook wel jammer is.)
En tjah, zachte banken of plastic. Je zult lang moeten zoeken naar mensen die er langer dan 20 minuten op zitten hoor. Zo groot is dat probleem nou ook weer niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten