Dat neemt niet weg dat er destijds simpelweg ronduit gelogen is over de bouwtijd en er gesjoemeld is met de reizigersaantallen. Geen bouwkundige die daadwerkelijk dacht dat de metro in 2011 zou rijden en van die 200.000 reizigers per dag zal ook geen sprake zijn.paolie schreef:Even off-topic. Er wordt in Amsterdam momenteel de meest ingewikkelde metrolijn ter wereld gebouwd, door het meest gespecialiseerde (Duitse) bedrijf hierin dat er momenteel is. [...]
Daarnaast ontgaat mij nog steeds het nut van deze lijn. Die gekken zijn al sinds 2002 een knullig lijntje aan het bouwen van 8 haltes op een traject waar al meerdere tramlijnen liggen. Verlenging naar Westwijk van de baan en al helemaal geen zicht op verlengingen naar Schiphol, Zaandam en/of Purmerend. Om maar over de alreeds bestaande metroverbinding Centraal Station - Zuid te zwijgen. En dan te bedenken dat een fractie van Amsterdam-Noord gedekt wordt door de toekomstige M52. Het gros blijft met bussen zitten en moeten straks een overstap maken naar het Centraal Station i.p.v. een directe verbinding. Je kan je vraagtekens zetten hoeveel sneller je nou straks vanaf Noord op het CS bent als je niet op loopafstand van de metro woont (lees: de meeste van de bijna 90.000 inwoners). Had twee IJ-tram-achtige lijnen door een tunnel naar Noord gelegd. Zal me ook niks verbazen als op termijn de nodige tramlijnen sneuvelen die nu (deels) boven de N/Z-lijn liggen.
Het is een prestigeproject. Niks meer, niks minder. Had dit geld lekker geïnvesteerd in de IJmeerlijn, afmaken van de Ringlijn en dikke investeringen in het tramnet. Wat trouwens ook het advies was van deskundigen van over de hele wereld. Want voordat deze lijn echt nut heeft is het waarschijnlijk 2040.