Nieuwe metro Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ik snap sommige keuzes gewoon niet. Waarom 4 deuren per bak? Er zitten nu meer deuren in dan er in de gemiddelde bouwmarkt te koop staan, met zo'n lengte en in elke bak 3 deuren had je net wat meer zitplaatsen kunnen toevoegen zonder dat het instappen veel langzamer gaat. Net zoals langsbanken in het gehele voertuig, zelfs in de daluren zullen er nu mensen moeten staan. En de stoelen zijn van hard plastic, het oncomfort straalt er gewoon weer vanaf. Elke grote stad in de wereld heeft zachte banken, maar wij moeten het weer doen met hard plastic.
De gestoffeerde banken WERKEN NIET in de Amsterdamse metro, dat is inmiddels wel bewezen. Ze zijn vies, worden stuk gemaakt, onder gekladderd etc. wat dat betreft vind ik de oude Zilvermeeuwen binnen schoner ogen en een betere uitstraling hebben dan de sneltrams en CAFs. Ik snap de regio wel dat ze hier naar teruggaan bij de nieuwe metro's. Banken over de lengte is expres voor gekozen omdat de metro dan overzichtelijker is en er meer mensen in kunnen. Redenatie is dat het gros van de reizigers de metro gebruikt om snel kortere afstanden af te leggen om vervolgens een overstap te maken (of vice versa). Zitten is dus niet heel belangrijk. Denk dat ook dit aardig klopt. Oók de hoeveelheid duren vind ik logisch, vooral in de spits waar nu vaak eilandjes van mensen ontstaan rond de deuren die niet doorlopen omdat ze er relatief snel weer uit moeten.
Bee schreef:En die ledjes voor de lijndiagram. Leuk verzonnen en goed afgekeken van andere steden, maar echt flexibel is deze uitvoering niet, een andere lijndiagram omdat het bijvoorbeeld toch wel erg krap is met die Noord-Zuidlijn erop is niet mogelijk.
Kan me ook niet voorstellen dat het praktisch is. Maar bedenk je dit eens: Tegen de tijd dat M52 gaat rijden heeft de Amsterdamse metro 20 jaar geen wijziging gezien in het net. En na opnieuw zo'n gigantisch debacle rondom een nieuwe Amsterdamse metrolijn denk ik niet dat de regio snel over zal gaan tot een groot nieuw project. De metro naar Almere verwacht ik niet voor 2030. Dat betekend dat ze pas over 13 jaar weer nieuwe gaatjes moeten bijprikken in de huidige metero's.

Tegen 2030 zullen er wel weer nieuwe en goedkopere technieken zijn in digitale beeld weergave. :wink:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

webguy schreef:Ben het met je eens dat ze wel wat dwarsbanken hadden mogen neerzetten, creeert net wat meer zitplaatsen.
Die zijn er ook: http://static0.parool.nl/static/photo/2 ... 023852.jpg

Het valt me op dat je je amper kan vasthouden in de nieuwe metro. Tussen de palen bij de deuren, langs de banken, zie ik niks aan handvaten etc. Of moeten die lussen nog opgangen worden denken jullie.

Zie hier wat ik bedoel: http://static1.parool.nl/static/photo/2 ... 023851.jpg
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 25 nov 2011, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

Zachte banken moet gewoon kunnen. Of je gebruikt kunstleer, dat makkelijk schoon te maken is, of je gebruikt net zoals in Londen speciale stof die bij normale slijtage steeds feller van kleur wordt in plaats van steeds witter. Het werkt wel als je het goed uitwerkt. De stoffen bankjes in de CAF's zijn onzin, daar zit geen grijntje comfort aan, in de sneltrams zijn het net hangmatten, dat is gewoon niet goed uitgewerkt.

@Klaasje: Volgens mij is de grootste reden dat mensen blijven staan dat het bij de deuren zo smal is door die wandjes. Als je nu in de middenbakken langsbanken doet en in de kopbakken gewone stoelopstellingen plaatst, heb je in het midden een snelle instap door het gebrek aan wandjes en in de kopbakken net wat extra zitplaatsen. Een hele metro vol langsbanken heb je volgens mij echt niet nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Zachte banken moet gewoon kunnen. Of je gebruikt kunstleer, dat makkelijk schoon te maken is, of je gebruikt net zoals in Londen speciale stof die bij normale slijtage steeds feller van kleur wordt in plaats van steeds witter. Het werkt wel als je het goed uitwerkt. De stoffen bankjes in de CAF's zijn onzin, daar zit geen grijntje comfort aan, in de sneltrams zijn het net hangmatten, dat is gewoon niet goed uitgewerkt.
Kunstleer kan je makkelijk met een mes stuk snijden, dat zie ik nu al gebeuren in de Rotterdamse metro en Citadis 2. Mensen reizen geen lange afstanden met de metro in Amsterdam dus is hoog comfort minder belangrijk dan bijv. in Rotterdam en bij de RR. Denk ik zo. Ik heb in ieder geval niet zo'n probleem met de plastic stoelen van de Zilvermeeuwen. Meestal zit ik ook maar paar stations in de metro en aldus de stadsregio geldt dat voor de meesten.
Bee schreef:Een hele metro vol langsbanken heb je volgens mij echt niet nodig.
Joehoe! De nieuwe metro heeft ook dwarsbankjes, ik meen zelfs dubbele aan de uiteinden. :wink:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ruben »

Afgezien van de LEDjes zouden routestrips boven de banken als dit ook handig zijn:

Afbeelding
Daar is het vast al 1 iemand hier mee eens. ;)

Blijft het deurensluitsignaal pingpong?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Ruben schreef:Afgezien van de LEDjes zouden routestrips boven de banken als dit ook handig zijn:
Die zijn er ook, hetzij in een andere vorm: LCD-panelen met daarop het lijnnummer en kleur afgewisseld door het volgende station en desbetreffende overstapmogelijkheden. Is stuk handiger dan iedere keer die stickers te moeten aanpassen. Gezien de hoeveelheid deuren en minimale ruimte ertussen vind ik het een beetje onzin om óók daar stickers met het hele lijn erop te plakken, en besides die ruimte wordt dus nu ingenomen door eerder genoemde LCD-panelen.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 25 nov 2011, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ruben schreef:Daar is het vast al 1 iemand hier mee eens. ;)
Ja. Jij. Het plaatje wordt gehost op jullie Wiki :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Geert »

Bee schreef:En de stoelen zijn van hard plastic, het oncomfort straalt er gewoon weer vanaf. Elke grote stad in de wereld heeft zachte banken, maar wij moeten het weer doen met hard plastic.
Rome en Rotterdam weet ik zo uit mijn hoofd dat ze harde plastic bankjes hebben, en München heeft in de nieuwe metrostellen volgens mij houten bankjes. :?:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

In de nieuwe metro's van Rotterdam, de 5500 en 5600 zitten zachte stoelen :pos: Dikke prima :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:In de nieuwe metro's van Rotterdam, de 5500 en 5600 zitten zachte stoelen :pos: Dikke prima :D
Wat minder "dikke prima" is dat sommige van die stoelen alweer lek geprikt zijn met messen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Ardan »

Berlijn heeft ook zachte stoelen, Hamburg en Brussel weer niet.
Wat betreft de indeling van onze Metropolis: ik vind het heeeel erg lijken op de Brusselse BOA. Ga er maar eens kijken en je snapt meteen wat ik bedoel ;) Zal even foto's opsnorren..

Edit: hiero..

Afbeelding

Afbeelding

Mooi spul, dit vind ik toch wel de mooiste metro waar ik ooit ingezeten heb :D
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Is toch ook gewoon hetzelfde model metro? Stads-specifieke aanpassingen daargelaten.

PS Oh nee, toch niet laat maar! :p Vind onze nieuwe metro stuk mooier dan de Brusselse. Vind zo'n platte kop toch stoerder staan bij metro's i.p.v. een spitse neus.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Justin »

Ik kan me herinneren dat de metro in Barcelona ook van dat soort stellen heeft, waarbij er van de ledlampjes in de route wordt gebruikt. Volgens mij op o.a. L2. Dat vond ik eigenlijk best hele goeie metro-stellen :).

Jammer dat ik verzuimd heb daar foto's van te maken :(>
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Meltrain »

R-Flow schreef:Vind onze nieuwe metro stuk mooier dan de Brusselse. Vind zo'n platte kop toch stoerder staan bij metro's i.p.v. een spitse neus.
Daar ben ik het zo niet mee eens. :P Maar ja, smaak is persoonlijk. :)

Verder zijn er in Los Angeles ook geen zachte banken en als ik de foto's mag geloven, in New York ook niet.
In San Francisco heeft de Muni (sneltrams) plastic stoelen en de BART (snelmetro/RER) zachte stoelen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Meltrain schreef:Daar ben ik het zo niet mee eens. :P Maar ja, smaak is persoonlijk. :)
Vind het minder mooi bij andere voertuigen (trams, bussen, treinen etc.), maar op de en of andere manier hoort dat blokkerige gewoon bij een metro. :) Vind die Mercedes Citaro bijv. wel heeeeeeeel erg vierkant voor een bus. Net een baksteen op wielen. :P

Maar erg leuk dat ze het oude design in een modern jasje hebben gestoken. Vind, voor z'n tijd, de Zilvermeeuw best mooi en heeft een echte metro-uitstraling. De CAFs zijn wat dat betreft beetje nep-metro's en de sneltrams ronduit lelijk.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

Nog een leuk promotiefilmpje op de Alstom site (http://www.alstom.com).

Mooi om de eerste M5 zij aan zij naast een Parijse MF2000 te zien staan in de fabriek :).
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:Mooi om de eerste M5 zij aan zij naast een Parijse MF2000 te zien staan in de fabriek :).
Dat Parijse treinstel steekt er een beetje zielig af naast de Amsterdamse. ;)

Zoveel oog voor detail in dat promotiefilmpje en dan toch M54 naar Zuid laten langsrijden... Jammerrr! :P
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door willy84 »

Zachte stoeltjes zou wat mij betreft ook moeten en kunnen. Maar helaas de praktijk heeft bewezen dat een aantal passagiers het voor de rest verpesten. Het wordt tijd dat controleurs in burger meereizen, en dan vooral in de avonduren naar de Bijlmer, om mensen die de boel vervuilen flink te beboeten.

De ongelijkmatige verdeling en ophoping van passagiers komt ook door de overdreven lange perrons in combinatie met de korte metro's. Mensen lopen niet het hele perron naar achter om een rustige plaats te bemachtigen. Nu er met 6 bakken gereden wordt zal dat probleem goeddeels verleden tijd zijn schat ik zo in.
immer kwaliteits posts
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Weet je waar ze echt mee moeten? Lijn 51. De amstelveense jeugd is doet meer aan vandalisme dan die uit de bijlmer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Suus »

De meest vervuilde metro's op dit moment zijn toch echt de metro's van lijn 50 en in mindere mate 51.

Sinds de Zilvermeeuwen van kunst zijn voorzien gaat het echt heel goed met de properheid op die lijnen. Ook de opknapbeurt van een groot aantal stations zorgt echt voor wonderen, het vervangen van de roltrappen plus de grote schilderbeurten die dit jaar zijn uitgevoerd tonen aan dat er weer geïnvesteerd wordt in een leefbare metro (al moet je bij Holendrecht wel oppassen dat je je hoofd niet stoot aan de steiger boven het trappenhuis, hij is nogal laag).

Overigens vind ik het concept van kunst nog steeds erg geslaagd, hopelijk kunnen we een vervolg zien in de toekomst, voor aankomende kunstenaars is het een ideale kans om door te breken :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

In West kunnen ze er idd ook wat van. Feit is dat het in Zuidoost nogal meevalt de laatste tijd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Vinny »

hauptbahnhof schreef:Weet je waar ze echt mee moeten? Lijn 51. De amstelveense jeugd is doet meer aan vandalisme dan die uit de bijlmer.
Mwah, volgens mij is het materieel op de lijnen naar de Bijlmer gewoon meer hufterproof...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

willy84 schreef:De ongelijkmatige verdeling en ophoping van passagiers komt ook door de overdreven lange perrons in combinatie met de korte metro's. Mensen lopen niet het hele perron naar achter om een rustige plaats te bemachtigen. Nu er met 6 bakken gereden wordt zal dat probleem goeddeels verleden tijd zijn schat ik zo in.
Als er een driedelig treinstel op M50 komt aanschuiven in de spits zit die altijd voorin net zo vol als achterin. Mensen blijven bij de deuren hangen omdat ze er relatief gezien al vrij snel uit moeten. Je gaat dan in een stampvolle metro niet je een weg naar het midden banen als je er na twee of drie haltes uit moet want dan mis je je station. Daarnaast is het 9/10 keer onmogelijk om je door die mensenmassa heen te wurmen.

En hoezo zijn die perrons overdreven lang? Er is gewoon altijd rekening gehouden met driedelige treinstellen en op de M50 zelfs vierdelige metro's (misschien dat laatste ook op de Oostlijn, dat weet ik niet). Die zijn ook wel eens ingezet. Wees blij, want die nieuwe metro's kunnen nu zonder problemen worden ingezet zonder dat het halve net op de schop moet.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door Mojito »

De perrons op de Oostlijn zijn langer dan de 125 meter lange perrons langs de Ringlijn en straks de N/Z. 150 meter, dat is geschikt voor vier gekoppelde Zilvermeeuwen.

De reden waarom wagons aan de kop of staart van een trein waarneembaar drukker zijn is simpel: die bevinden zich het dichtst bij de toegangen tot het perron. Langs de Ringlijn hebben de meeste stations hun belangrijkste en vaak zelfs enige toegang aan de zuidkant van het perron. Bij de Oostlijn zijn juist de noordelijke koptoegangen van de meeste ondergrondse stations drukker dan de zuidelijke, vanwege de bovenliggende straten en willen de meeste mensen richting Centraal voorin zitten omdat je dan op Centraal dicht bij de uitgang zit en die tientallen meters kunnen het verschil maken of je je aansluiting haalt of niet. Men verwacht en hoopt dat de doorstroming verbetert met een volledig doorloopbaar treinstel... maar dan nog zullen we die verschillen in drukte per wagon blijven zien verwacht ik.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe metro Amsterdam

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:De reden waarom wagons aan de kop of staart van een trein waarneembaar drukker zijn is simpel: die bevinden zich het dichtst bij de toegangen tot het perron. Langs de Ringlijn hebben de meeste stations hun belangrijkste en vaak zelfs enige toegang aan de zuidkant van het perron.
Ik vertel dus net dat dat bij de M50 juist niet het geval is. De hele trein zit even vol in de spits. Naar achteren doorlopen heeft geen zin. De vele deuren die de nieuwe metro heeft zijn op deze lijn een godsgeschenk.
Laatst gewijzigd door R-Flow op wo 30 nov 2011, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten