Dexter en Caspar door Roemenië

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Dexter en Caspar door Roemenië

Bericht door Caspar »

Afgelopen week hebben Dexter en ik een bijzondere trip gemaakt voor Roemenië. De reis begon op het vliegveld van Eindhoven vanwaar we naar Boekarest vlogen met Wizzair. Vanuit Boekarest per trein naar Busteni in de bergen ongeveer 130 kilometer ten noorden van Boekarest. Behalve de bergen stonden ook Brasov, een paar plattelandsdorpjes in Transilvanië en de historische stad Sighisoara op het programma.

In het vliegtuig zat een groepje Nederlandse jongeren die naar Boekarest gingen om daar te gaan stappen. Ze hadden zich niet voorbereid en hadden van te voren alleen gekeken waarheen er goedkope vluchten te scoren zijn. Eentje van hen raakte aan de praat met een andere Nederlandse jongen, die allerlei clichés zat op te hoesten over Roemenië: Vlees is altijd extreem zout, groente is zonder meer veel te lang gaar gekookt en je kan in Roemenië geen koffie krijgen zonder dat er suiker in zit :roll:
Uit eerdere ervaringen en ook nu weer kan ik in ieder geval zeggen dat geen van deze drie stellingen waar is, zo heb ik nog nooit koffie gekregen die al gezoet was zonder dat ik daar om vroeg.
In het centrum van Boekarest is het op zaterdagavond een drukte van belang, er zijn ontzettend veel café's waar wordt gedanst en de muziek goed hard staat. Alleen is er wel een klein hinder; sommige stukken straat lagen open. Niet zo maar open, maar meteen een anderhalve meter diep, met uitzondering van een halve meter stoep tegen de gevels aan van de kroegen. Meiden op naaldhakken hadden er een beste klus aan om daar te lopen. Ik wil niet weten hoeveel (dronken) mensen er al naar beneden gevallen zijn daar, temeer omdat er op geen enkele manier wordt voorkomen dat je kan vallen, zelfs geen lintje o.i.d. rondom de gaten.

Zo druk als het op zaterdagavond is, zo rustig is het op zondagochtend in de stad:
Afbeelding
Alleen wat stadsbussen en taxi's te zien.

Afbeelding
Gara de Nord op zondagochtend.

Afbeelding
Aankomende en vertrekkende treinen.

Afbeelding

Afbeelding

Onze trein was Rapid 831, die ons in iets minder dan 2 uren naar Busteni in de bergen bracht. Het eerste deel van de reis gaat door een vlak landschap, en na plaatsen als Ploiesti en Campina begint het bergachtig te worden, en gaat de trein ook langzamer rijden. Het tracé is wel geheel gemoderniseerd en ligt er goed bij. De route doet me een beetje denken aan het traject over de Brennerpas of een ander soortgelijk traject.

Afbeelding
Rapid 831 in Busteni.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bankje bij het station in Busteni.

In Busteni zijn we naar de kabelbaan gewandeld die ons vanuit het dal tot boven in de bergen bracht.
Tijdens de wandeling kwamen we nog deze lieve katten tegen:
Afbeelding

Boven in de bergen zie je aparte rotsformatiesm Babele genoemd:
Afbeelding
Babele, Busteni

Na een kleine 2 uren wandelen werden we beloond met dit uitzicht:
Afbeelding

Afbeelding
Kippenvel...

Wat dichter bij de rand van de afgrond:
Afbeelding

Later weer met de zelfde kabelbaan naar beneden, en de uitgetypte dienstregeling uit mijn tas gehaald. De eerst volgende vertrekkende trein vanuit Busteni naar Brasov zou nog een kleine 2 uren wachten zijn... Vanuit het nabij gelegen Sinaia waar ik in mei al eens was geweest vertrekken meer lange afstandstreinen, en zou binnen een uur een trein vertrekken naar Brasov, namelijk EN naar Wien Westbf.
Aan de hoofdweg zagen we een bestelbusje stoppen met een bordje Sinaia achter de ruit, en we stapten snel in. Het was een maxi-taxi. Even een paar lei bij de chauffeur inleveren en we werden keurig 8 kilometer verderop voor het station weer afgezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
EN/Rapid 346 in Siania

Afbeelding
Onderweg wordt er tamelijk lang gestopt in Predeal.

Afbeelding
Ons rijtuig.

Afbeelding
Stationsbordje in Brasov.

Brasov is een mooie oude stad, met een historisch centrum wat ligt ingeklemd tussen de bergen. Voor je in het centrum komt, moet je echter wel een goed half uur lopen door een wat mindere oud-communistische omgeving.
Boven in de bergen was het zonnig en daardoor aardig warm, lager gelegen was het guur en nevelig...

Afbeelding
Brasov, Piata Sfantului.

Vanuit Brasov ging de reis verder per Accellerat 1745 naar Rupea Gara.
Afbeelding
A1745 in Rupea Gara

Daar stond ook deze goederen loc:
Afbeelding

Afbeelding

Onze fotografeer acties trokken wel de aandacht van zowel de machinist als de aanwezige treindienstleider, en na enige moeite hebben we duidelijk kunnen maken dat we soortgenoten zijn uit Nederland. De machinist heeft ons uitgebreid van binnen zijn loc laten zien, omgebouwd etc etc. De treindienstleider, Dispaçer op z'n Roemeens, liet ons zijn werkplek zien; een oud tableau. Helaas waren zowel machinist als treindienstleider erg huiverig voor foto's van hun werkplekken, dus dat hebben we dan maar niet gedaan. Ik heb de treindienstleider beloofd wat foto's naar het station te sturen per post, een email adres of computer had die jongen niet.

In Rupea vertrekken niet veel reizigerstreinen, maar wel veel goederen, zo ongeveer ieder kwartier wel eentje:
Afbeelding

Afbeelding

Allen voorzien van opdrukloc:
Afbeelding

Afbeelding
P-trein naar Brasov. P=Personal. Stoptrein.

Afbeelding
Zelfde P-trein.

Afbeelding
Stationsstraat in Rupea Gara.

Aangezien we naar Rupea wilde, en dat een kilometer of 8 vanaf Rupea Gara ligt, zijn we aan de hoofdweg maar eens gaan kijken of er een bus, taxi of iets anders te vinden was. Na wat vragen zijn we gaan liften en dat bleek een gouden greep; binnen een paar minuten zaten we in een auto naar Rupea.

Als je het echte Roemeense plattelands gevoel wilt krijgen is Rupea een prima keuze:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rupea heeft ook een oud fort, wat wordt gerestaureerd.

Afbeelding
Het was koud, maar mooi!

Afbeelding
Zicht op het dorp vanaf het fort.

Afbeelding
Auto met Roemeens kenteken onder het stof...

Afbeelding
Opgepast voor de treinen...

In Rupea zag ik een taxi staan zonder rijder erin. Aangezien we naar Sighisoara wilden reizen, 60 km verderop, heb ik het nummer maar gebeld wat op de taxi stond. Kreeg een krijsende vrouw aan de lijn die een heel betoog tegen me hield en daarna zonder dat ik wat kon zeggen ophing. In de winkel aan de overkant van de straat raadde en goed Duits-sprekende vrouw ons aan te gaan liften. Dat deden we, en we werden na een paar minuten opgepikt door een klein vrachtwagentje en zo reden we een uurtje door het prachtige wit berijpte Transilvanische landschap. Je waant jezelf eeuwen terug in tijd.

Sighisoara is een middelgrote provinciestad met een nog bewoonde middeleeuwse citadel.
Afbeelding
Bus in Sighisoara.

Afbeelding

Afbeelding
Oude stad.

Afbeelding

Afbeelding

We zijn vanaf Tirgu Mures Airport/Transilvania Airport teruggevlogen naar Dortmund.
Om op het vliegveld te komen hebben we een taxi genomen. Het was ongeveer 70 kilometer, voor 30 euro. Onderweg reden we langs een smal-spoorlijn die helaas niet meer werd gebruikt. Ook wees de chauffeur ons op ontzettend grote villa's die in kleine dorpjes verreizen. Volgens de chauffeur worden die gefinancierd door de opbrengsten van bedelende Roma's. Het was ook wel een beetje een gekke vertoning, vrouwen in typische zigeuner kledij rondom grote mega-villa's zoals je die in het gooi eerder zou verwachten.

Roemenië is nu eenmaal het land van grote uitersten, en dat spreekt mij aan.

Als laatste de bruisende luchthaven van Tirgu Mures:
Afbeelding

:D
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar door Roemenië

Bericht door webguy »

Mooie reis en foto's!

Paar jaar terug was ik een weekje in het dorp tussen Tirge Mures en het vliegveld, met in de achtertuin ook een spoorlijn. Als daar een trein kwam was je een kwartier aan het wachten, voordat de (vooral goederen) trein helemaal binnen was :)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Dexter en Caspar door Roemenië

Bericht door Dexter »

Mooi verslag van een bijzondere reis! :pos: 8-) Roemenië heeft me echt ontzettend verrast op een positieve manier! Maar ik had dan ook een hele goede gids bij me. :D Na het weekend post ik zelf ook wat foto's en aanvullingen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dexter en Caspar door Roemenië

Bericht door Ardan »

Schitterend :o Volgende keer wil ik meeeeee :D
Ik doe ook maar wat
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dexter en Caspar door Roemenië

Bericht door MdJ »

Caspar schreef: http://i299.photobucket.com/albums/mm30 ... G_0332.jpg
Auto met Roemeens kenteken onder het stof...
Ik vind eerder "Je voelt je lekkerder in een Peugeot" opvallend in Roemenie :lol:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dexter en Caspar door Roemenië

Bericht door Meltrain »

Caspar schreef: Afbeelding
Wat schattig.... :')
(Is er nu niemand die bedenkt dat een railbus een stuk efficiënter werkt?)

Verder: super tof verslag. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Dexter en Caspar door Roemenië

Bericht door Justin »

MdJ schreef:
Caspar schreef: http://i299.photobucket.com/albums/mm30 ... G_0332.jpg
Auto met Roemeens kenteken onder het stof...
Ik vind eerder "Je voelt je lekkerder in een Peugeot" opvallend in Roemenie :lol:
Dat vond ik ook al zo :').

Leuke foto's! Ziet er wel koud uit :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dexter en Caspar door Roemenië

Bericht door Caspar »

MdJ schreef:
Caspar schreef: http://i299.photobucket.com/albums/mm30 ... G_0332.jpg
Auto met Roemeens kenteken onder het stof...
Ik vind eerder "Je voelt je lekkerder in een Peugeot" opvallend in Roemenie :lol:
Ja dat bedoelde ik ook, maar dacht zet er voor de volledigheid bij dat deze auto een Roemeens kenteken heeft, en dat het niet mijn auto, of van een toerist was. Heb trouwens zelden zo´n smerige auto gezien, daardoor was de Nederlandse tekst eronder des te opvallender :lol:

@Meltrain, volgens mij was dit alleen een rangeer beweging met een rijtuig. Bucuresti Nord is een kopstation, dus verder rijden kan niet.

Afgelopen dagen heb ik een aantal foto's van deze trip laten afdrukken bij de fotograaf, en ga ik er een paar opsturen per post naar de treindienstleider in Rupea. Aangezien deze jongenman geen Engels spreekt, en ik geen Roemeens kan schrijven, zit ik met een taalbarrière voor het briefje wat ik erbij wil stoppen in de enveloppe.
Nu kreeg ik ineens een helder moment: Eens vragen waar de daklozenkrant verkoopster voor mijn supermarkt vandaan komt, en of ze mij kon helpen. Het was meteen raak, ze komt uit Roemenië, maar er was wel een ander probleem... Ze is analfabeet Roma zei ze. Ze heeft het briefje meegenomen voor haar man die het wel kan vertalen. Ik zei dat ik haar een paar euro voor de moeite wil geven, en ze wilde dat meteen al krijgen. Ik zei dat ik het maandag wel geef als ze er weer staat. :lol:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar door Roemenië

Bericht door webguy »

Google Translate heeft trouwens ook Roemeens als vertaling. Klopt niet helemal natuurlijk, maar komt redelijk dichtbij...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Dexter en Caspar door Roemenië

Bericht door Stefan »

Gave foto's zeg! Nu krijg ik nog iets meer de drang om die kant eens uit te gaan! Nu alleen het geld er nog voor hebben... :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar door Roemenië

Bericht door webguy »

Geloof dat Caspar en Dexter daar wat op gevonden hadden ;) Werken bij Prorail/NS heeft zo z'n voordelen...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dexter en Caspar door Roemenië

Bericht door Caspar »

Nou, dat valt opzich ook wel mee... Ik was voor de vluchten met Wizzair in totaal 46€ kwijt voor een retour zonder in te checken bagage. Voor uitstapjes tot ongeveer een week past mijn bagage wel in een rugzak die bij de handbagage mee mag bij mij.


De trein daar is sowieso niet duur. De IC/Rapid treinen zijn ongeveer 50% van het NS-voltarief.

Even een voorbeeld:
De P-treinen (stoptreinen) zijn nog veel goedkoper; ik heb zojuist een reisadvies opgevraagd op de site van de CFR voor een traject Brasov- Tirgu Mures per stoptrein; 282 kilometer voor 31,2RON= 7,30€.
Zelfde voorbeeld per Accellerat trein: 50,4RON= 11,70€
Zelfde voorbeeld per IC: 77,8€= 18,10€

Liften is avontuurlijk en ook heel normaal in Roemenië, overal langs de weg staan wel mensen te liften. Als je echt op de centen wilt letten dan is het ook een optie om (sommige) stukken te liften. Wij deden het vooral omdat het sneller was dan de trein, en we zo op plaatsen konden komen waar geen OV is.

Hotels zijn ook prima te betalen naar West-Europese maatstaven en doorgaans redelijk comfortabel. In Boekarest kan je voor 50€ een 2 persoonskamer krijgen in een 3 sterren hotel, in de provincies kan dat voor 30€ al.

Als je met P-treinen reist weet je alleen niet wat je te wachten staat qua comfort. Zo heb ik het wel eens getroffen met dit interieur:
Afbeelding
Maar de kans is ook groot dat je zo'n oude dubbeldekker krijgt, of een getrokken trein met gammele en smoezelige rijtuigen. Al heeft dat ook wel weer zijn charme. Accellerat, Rapid en IC zijn altijd wel goed, vaak met airco, schone toiletten, barrijtuig etc.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten