'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Dat kan toch al op de betuwelijn?
Nee.
En die goederentreinen naar Duitsland hebben elders weinig te zoeken.
Dus we voeren de locwissel weer gewoon in? Die treinen rijden ook door naar overige bestemmingen zoals de Amsterdamse havens en de Zeeuwse havens.
Overigens vraag ik me af hoeveel het extra kost van 2 naar 3 en van 3 naar 4, op een gegeven moment maak je er toch een omvormer van die in principe alles aankan.
Nee. In de vorige RM of die daarvoor stond een mooi artikel over buitenlandse bezoekers in Nederland, waaronder de BR 184, inclusief tekeningen van de huidige locomotieven (185, 189) en daar blijkt simpelweg uit dat het nog steeds een hele dure grap is om ook voor gelijkstroom apparatuur in te bouwen ook al wordt de loc met gelijkstroom gevoed.

Die agressieve remcurve bestaat ook in ATB-NG en is niet meer dan een software issue. Dat is dus gewoon aan te passen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door deadlock »

reisthijs schreef:VIRM en SLT ombouwen zou voldoende moeten zijn.
Bij beide treintypen is al ruimte overgelaten voor een transformator.
Dat heeft niet zo veel nut, al het materieel dat met 25kV en 3kV overweg kan doet het ook onder 1,5kV
Dat klopt niet. Als ICM met de huidige tractieinstallatie voor 3KV was aangeschaft had deze zonder speciale apparatuur of omvormers niet onder 1,5KV kunnen rijden. Volgens mij staat er hier ook een en ander over uitgelegd op hgbtf.net met betrekking tot de tractieinstallaties van de reeksen 13 en 18. Thyristor- of chopperinstallaties kunnen er niet tegen. Een van de twee in ieder geval.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door reisthijs »

De reeks 13 kan toch wel onder 1,5kV rijden anders kon die Maastricht niet bereiken. De reeks 18 is daar volgens alle specificaties die ik heb gezien ook geschikt voor. Natuurlijk heb je dan minder vermogen maar het zijn zulke krachtige locs dat je genoeg overhoudt.

Daarnaast heeft de NMBS natuurlijk ook nog Traxx'en.
Dus Nederlandse trajecten ombouwen naar 3kV heeft voor het grensverkeer met België eigenlijk weinig toegevoegde waarde terwijl je wel met het probleem zit dat je al het binnenlandse materieel moet ombouwen om er te kunnen rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door deadlock »

reisthijs schreef:De reeks 13 kan toch wel onder 1,5kV rijden anders kon die Maastricht niet bereiken. De reeks 18 is daar volgens alle specificaties die ik heb gezien ook geschikt voor. Natuurlijk heb je dan minder vermogen maar het zijn zulke krachtige locs dat je genoeg overhoudt.
Dat werd daar juist uitgelegd. Ik kan de topic of liever post in de enorme topics erover niet terugvinden hmm jammer. De reeksen 13 en 18 hebben een dusdanige tractieinstallatie dat ze inderdaad onder 1500V kunnen rijden op halve kracht. In de praktijk kunnen ze best de 140 halen maar dat doen ze stiekem niet ;)
Daarnaast heeft de NMBS natuurlijk ook nog Traxx'en.
Dus Nederlandse trajecten ombouwen naar 3kV heeft voor het grensverkeer met België eigenlijk weinig toegevoegde waarde terwijl je wel met het probleem zit dat je al het binnenlandse materieel moet ombouwen om er te kunnen rijden.
Inderdaad. En je hebt nog steeds veel peperdure onderstations nodig.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Dat kan toch al op de betuwelijn? En die goederentreinen naar Duitsland hebben elders weinig te zoeken.

Overigens vraag ik me af hoeveel het extra kost van 2 naar 3 en van 3 naar 4, op een gegeven moment maak je er toch een omvormer van die in principe alles aankan.
Ookal rijden de goederentreinen over de Betuweroute, tussen Zevenaar en de grens moeten de goederentreinen voor een kort stukje omschakelen naar 1500 V. Het zou veel schelen als die sluis voor 15 kV eerder zou zijn of dat de 25 kV doorgaat tot de grens (maar dat is weer nadelig voor het reizigersvervoer).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door reisthijs »

Er hoeft dus maar een klein stukje spoor aangepast te worden en dan kunnen Duitse goederentreinen met alleen 15kV/25kV de Rotterdamse haven bereiken. Er zijn niet voor niets plannen om dat op korte termijn aan te passen. (Voor reizigersverkeer hoeft dat niet nadelig te zijn, je verplaatst alleen de systeemwissel naar Zevenaar ipv Emmerich)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Daniel »

Maar volgens mij was het juist de bedoeling dat andersom te doen... 15 kV tot Zevenaar-Oost dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Klaasje »

deadlock schreef:
Dat heeft niet zo veel nut, al het materieel dat met 25kV en 3kV overweg kan doet het ook onder 1,5kV
Dat klopt niet. Als ICM met de huidige tractieinstallatie voor 3KV was aangeschaft had deze zonder speciale apparatuur of omvormers niet onder 1,5KV kunnen rijden. Volgens mij staat er hier ook een en ander over uitgelegd op hgbtf.net met betrekking tot de tractieinstallaties van de reeksen 13 en 18. Thyristor- of chopperinstallaties kunnen er niet tegen. Een van de twee in ieder geval.
Het hangt idd af van de exacte tractieinstallatie. Bij het gebruik van weerstanden (in Nederland alleen nog bij plan V en een gedeelte van het ICM) is het rijden onder een lage spanning heel simpel: Zoveel lager als de spanning is, is het vermogen. Bij Chopper en Thyristorinstallaties zit het iets lastiger in elkaar maar hoe precies weet ik ook niet. De tweede wordt vaak gebruikt om draaistroom te maken van gelijkstroom en die techniek is in veel modernere treinen terug te vinden (mDDM, Virm, SLT, Br 186, Br 189 en sowieso de HLE 18). Bij deze techniek hoeft het vermogen niet zoveel te verminderen als dat de spanning verminderd wordt. Er is dus niet per definitie een lager vermogen onder een lagere spanning.
deadlock schreef:Die agressieve remcurve bestaat ook in ATB-NG en is niet meer dan een software issue. Dat is dus gewoon aan te passen.
In principe zijn het twee correctieparameters in het remcurvemodel. Veel simpeler kan het niet. De treinwaarde kan echter overruled worden door de baan en daar is de infrastructuurbeheerder weer voor verantwoordelijk. Die infrastructuurbeheerder zou soms wel eens behoorlijk voorzichtig kunnen zijn. Dat het bij ATB-NG de machinisten verboden is om conform de remcurve te remmen is een teken aan de wand denk ik. :X (Dan vraag ik me alleen wel af waarom er nooit een openbare discussie is geweest over het remcriterium bij ATB-EG.)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Maar volgens mij was het juist de bedoeling dat andersom te doen... 15 kV tot Zevenaar-Oost dus.
Dat bedoel ik ook, de vraag is alleen waar de grens tussen 1500V en 15kV dan komt te liggen. Als dat ook bij Zevenaar Oost is dan kan je uitsluitend nog multicourant materieel gebruiken voor internationaal verkeer vanaf Arnhem.
Het mooiste zou zijn als station Zevenaar een stukje omschakelbare bovenleiding zou krijgen (net als Emmerich nu heeft) zodat je daar locwissels kan doen maar dat is wel wat duurder natuurlijk.
Klaasje schreef:Bij deze techniek hoeft het vermogen niet zoveel te verminderen als dat de spanning verminderd wordt. Er is dus niet per definitie een lager vermogen onder een lagere spanning.
Over het algemeen heeft multicourant materieel toch een lager vermogen onder 1500V dan onder andere spanningen, maar blijft er wel voldoende bruikbaar vermogen over. Maar dat heeft misschien meer te maken met de beperkingen van het 1500V systeem.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Klaasje »

Zeker. Zo'n beetje al het multicourant materieel is beperkt op 4200 Kw. Onze 1600/1700-serie doet 4540 en die wordt gehalveerd in treinschakeling.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Vinny »

Dat bedoel ik ook, de vraag is alleen waar de grens tussen 1500V en 15kV dan komt te liggen. Als dat ook bij Zevenaar Oost is dan kan je uitsluitend nog multicourant materieel gebruiken voor internationaal verkeer vanaf Arnhem.
Het mooiste zou zijn als station Zevenaar een stukje omschakelbare bovenleiding zou krijgen (net als Emmerich nu heeft) zodat je daar locwissels kan doen maar dat is wel wat duurder natuurlijk.
Off topic: Ik zou dat dan wel doen, want dan kan bij een verstoring in internationaal ICE verkeer in Zevenaar overgestapt worden van een binnenlandse NS trein op Duits vervangend materieel. Scheelt weer businzet enzo, verder biedt het kansen om de Duitse RE in Zevenaar te laten beginnen, dan ontstaat er een tweede verbinding met Duitsland.

Verder zijn de nadelen die Klaasje opnoemt voor 25 kV en voor ERMTS gewoon ondervangbaar. Wanneer het de nieuwe standaard wordt, dan vallen de hoge investeringskosten mee zowel aan de infra- als aan de materieelkant. De parameters kunnen sowieso worden aangepast, zodat de conservatieve bepalingen wat progressiever gesteld kunnen worden. De verstoring van electromagnetische apperatuur en de hogere risico's van hulpverleners is ook iets waar je in de ontwerpfase wat tegen kunt doen. Maar goed, ook dan weer geldt, als het de standaard wordt dan is een oplossing makkelijker.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Ennes »

Voorlopig wordt er hoofdzakelijk gesproken over de aanpassing in voltage en het beveiligingssysteem, daarnaast zal ook de infra verder aangepast moeten worden, door de Nederlandse bodemgesteldheid is op vele baanvakken de verzakking groot wat bij hogere snelheden ook weer veiligheidsproblemen kan gaan opleveren, bij gedeeltelijke ombouw raak je omleidingsroutes kwijt, en met de komst/wensen van steeds meer stations worden de voordelen ook al weer snel teniet gedaan. En aangezien we nog massaal de zelfde werktijden blijven hanteren (ook met 25kV) gaat toch de rek een keer uit de capaciteit.

Wanneer houden we hier nou eens op om naast onze schoenen te gaan lopen in dit kleine kikkerland. Erg leuk al die giga investeringen voor een paar minuten tijdwinst, maar wie gaat het uiteindelijk betalen?

Investeer beter in het naar de mensen brengen van het werk dan andersom. een kantoorgebouw hoeft immers niet persé in Amsterdam zuid te staan. een computer met internet werkt in Groningen of Limburg namelijk net zo goed als rondom de Zuid-as.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Klaasje »

Dat wordt altijd als grote oplossing gezien: "breng het werk naar de mensen" Uiteindelijk blijkt in de praktijk menselijk contact en even langslopen bij de afnemer van je producten wel erg handig te zijn. Daardoor krijg je clustering op bepaalde locaties waarbij de zuidas alleen maar een voorbeeld is.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door iljitsch »

Ik baal nogal van de nadruk op forensen. Nederland is dan een relatief klein land, maar dat wil niet zeggen dat lange afstanden van geen enkel belang zijn. Dan is op iedere hoek van de straat een station met slome wissels (of helemaal niet zodat de intercity's langs het perron moeten) bepaald niet behulpzaam.

Ik kwam overigens dit tegen: Het spoor veroudert, tijd voor een nieuwe bovenleiding /1 reactie, laat je niet afleiden door het oninteressante begin.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Klaasje »

Frans Többen die in het artikel genoemd wordt heeft meegewerkt aan het ontwikkelen van het B4-bovenleidingssysteem. (1,5 kV later om te switchen naar 25 kV.)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:Dat wordt altijd als grote oplossing gezien: "breng het werk naar de mensen" Uiteindelijk blijkt in de praktijk menselijk contact en even langslopen bij de afnemer van je producten wel erg handig te zijn. Daardoor krijg je clustering op bepaalde locaties waarbij de zuidas alleen maar een voorbeeld is.
Genoeg grote bedrijven daar hebben hun afnemers niet bepaald om de hoek zitten hoor, en volgens mij is het makkelijker en uiteindelijk goedkoper (ook voor de werknemers die nu bergen reiskosten hebben) maar vooral ook efficiënter om af en toe naar een klant te gaan als dat je dagelijks al je werknemers op en neer laat reizen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Klaasje »

Er spelen natuurlijk veel meer zaken mee. Bereikbaarheid van werknemers, menselijk contact binnen de organisatie, imagebuilding, bereikbaarheid van klanten maar ook leveranciers, enz. spelen allemaal mee. Zoals ik al eerder heb uitgelegd heeft de zuidas bijzonder sterke kaarten.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Ennes »

Klaasje schreef:Er spelen natuurlijk veel meer zaken mee. Bereikbaarheid van werknemers, menselijk contact binnen de organisatie, imagebuilding, bereikbaarheid van klanten maar ook leveranciers, enz. spelen allemaal mee. Zoals ik al eerder heb uitgelegd heeft de zuidas bijzonder sterke kaarten.
en drukke treinen en lange file´s ;)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Klaasje »

Het gebied is het uitbreiden van de wegen en de treindienst ook wel waard blijkt uit Kosten-Batenanalyses. Dat gaat de komende jaren dus ook gebeuren. In december 2015 liggen er vier sporen tussen de Utrechtboog en de riekerpolderaansluiting. Dit gaan inmiddels allang niet meer over de maximum snelheid.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door AppleMoose »

Natuurlijk is het uitbreiden daar waard, alle bedrijven blijven zich daar vestigen, logisch dat uitbreidingen dan wat opleveren. Maar dat is niet de oplossing van het probleem.

Het probleem is o.a. dat alle (internationale) bedrijven zich slechts op 1 punt vestigen.
Ze willen zich allemaal vestigen op de Zuidas, terwijl de meeste bedrijven ook in Limburg of Groningen (om maar wat te noemen) kunnen vestigen. Als je zorgt dat de verbindingen (weg en spoor) verbeteren, worden deze gebieden echt wel aantrekkelijk. Die anderhalve internationale paardenkop die het bedrijf moet bezoeken, kan ook wel een stukje verder reizen dan amsterdam. Zo groot is Nederland nu ook weer niet, en als je zorgt voor snelle verbindingen moet dat niet echt een probleem zijn.

Als je nu voor meer spreiding zorgt, los je een aantal problemen tegelijk op.

* Filedruk vermindert in de Randstad en verspreidt zich meer over het land.
* Doordat het verkeer vermindert in de Randstad, verbeterd de leefkwaliteit en gezondheid van mens en dier, is en blijft er meer ruimte voor natuur.
* Reizigers in het OV spreiden zich uit en blijven niet geconcentreerd in en op de Randstad.
* Door bedrijven in nu nog "kansarme" provincies als Groningen en (Zuid-)Limburg te vestigen, creëer je daar weer werkgelegenheid, dus minder geld kwijt aan uitkeringen etc. En is er dus meer geld om te investeren.
* Woningnood in de Randstad vermindert, doordat mensen niet allemaal in hetzelfde gebied willen/moeten wonen.
* Woningprijzen in de Randstad zakken, lijkt slecht, is uiteindelijk beter, want meer mensen kunnen dan een huis kopen, meer mensen kunnen de overstap van huurhuis naar koopwoning maken, waardoor de woningmarkt en huurmarkt zich weer openbreekt die nu nagenoeg op slot zit.
* Vraag/aanbod qua werk raakt meer in evenwicht in het land, en dat is uiteindelijk beter voor de economie en mens, Meer mensen hebben kans op werk.
* Er blijft ruimte om verder te ontwikkelen in de Randstad. Die ontwikkelingsruimte is nu nagenoeg bijna op.

Het is een questie van willen en durven investeren.
Het klinkt ambitieus en kost (in het begin) veel geld, maar dit levert op de lange termijn veel op.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door iljitsch »

Dat is leuk bedacht, maar zo werkt het nu eenmaal niet.

De trend is juist dat de grote steden hard groeien terwijl het platte land leegloopt en de kleine steden die te ver van de grote liggen om als slaapstad te dienen vergrijzen.

Zie bijvoorbeeld Philips dat juist z'n hoofdkantoor naar Amsterdam verhuisde.

Het enige wat je daar aan zou kunnen doen is een nieuwe grote stad bouwen, maar er is in Nederland natuurlijk nergens ruimte om dat te doen. En met Almere en Lelystad als voorbeeld heb ik er een hard hoofd in dat de huidige planologen hun vak voldoende verstaan om een levensvatbare stad te ontwerpen, dus zelfs als er ruimte zou zijn cq gemaakt wordt dan lukt het waarschijnlijk toch niet en willen alle grote bedrijven toch het liefst in de bestaande grote steden zitten of langs de drukke snelwegen.

Hoe groter een stad, hoe groter de reisafstanden binnen die stad worden en dus hoe meer congestie. De Nederlandse steden zitten wat dat betreft slecht in elkaar omdat ze te dicht zijn om makkelijk met de auto doorheen te komen maar niet dicht genoeg om massa-OV zoals in Londen, Parijs of New York haalbaar te maken.

Kortom, de toekomst biedt vooral veel voortmodderen met gestage snelheidsverminderingen door meer haltes voor het OV en files voor de auto en af en toe buitengewoon dure ingrepen die de snelheid weer wat omhoog halen.

Ik kan iedereen thuiswerken aanbevelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Suus »

Dat kan je wel doen maar in veel situaties is het niet eens mogelijk of de werkgever heeft heel duidelijk aangegeven dat het niet mag. Ik kan moeilijk een bibliotheek vanuit huis gaan runnen, zowel in mijn huidige positie als in de positie waarop ik aan het solliciteren ben is dat toch erg lastig. De klanten zijn daar en persoonlijk contact met de klanten werkt toch het beste, ik zet graag een tandje bij voor een tevreden klant en dat gaat gewoon veel beter als het contact persoonlijk afgehandeld kan worden, daarmee bouw je een echt netwerk op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door AppleMoose »

Trends kun je breken.

Vrijblijvend zal het niet (voldoende) lukken, je zal het moeten stimuleren.
Het is echt een questie van durven en lange termijn denken.
Waar een wil is, is een weg.

Thuiswerken is een deel van de oplossing, helaas niet toepasbaar in alle sectoren, (De jongeren op m'n werk wil en kan ik echt niet thuis verzorgen en begeleiden :wink: ) en daarnaast zul je toch met enige regelmaat persoonlijk contact moeten hebben met elkaar.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door iljitsch »

Tja, ik heb een half jaar in Amsterdam stage gelopen en een half jaar in Diemen gewerkt. Dat was dus anderhalf uur heen en anderhalf uur terug naar Den Haag iedere dag. Zoals ze zeggen in het Engels: that's no way to live.

Het zou sowieso enorm schelen als mensen beter de gelegenheid hadden om dichter bij hun werk te wonen, dat scheelt een hoop gereis dus er blijft meer capaciteit over voor anderen. Maar probeer maar eens een huis te vinden in Amsterdam. Of in de hele randstad, eigenlijk. Ik maak me daar best zorgen om, want mijn tijd hier in Spanje zit er bijna op en binnenkort ga ik op zoek naar iets nieuws, terug in Nederland of misschien elders.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door AppleMoose »

Nu gaan heel veel mensen vanbuiten de randstad, naar de randstad toe. Zowel reizen als verhuizen.
Als je de bedrijven kunt spreiden, dus bedrijven naar de mensen toe "brengt". Heb je al veel minder mensen die met auto/trein etc. naar en in de randstad tuffen.
Doordat de vraag afneemt in de randstad, worden de huizen weer goedkoper, en is het dus weer betaalbaar om in de randstad te wonen. Doordat de koopwoningen goedkoper worden, is het voor huurders haalbaarder om over te stappen naar een koopwoning. Hierdoor komen weer huurwoningen vrij wat weer gunstig is voor starters. Doordat er minder grond opgeoffert wordt aan kantoren +etc, is er weer meer ruimte om huizen te bouwen.

Waarom zou je alles in de Randstad willen proppen? Er is in het Oosten, Noorden en het Zuiden ruimte zat om bedrijven neer te zetten. Grond is er stukken goedkoper, en zat mensen die daar om een baantje verlegen zitten en zat mensen die daar ook willen wonen.

Het is toch raar dat in provincie Groningen dorpen op de nominatie staan om volledig te slopen, terwijl de randstedelijke gemeentes uitpuilen en ruimte tekort hebben?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten