Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart
Geplaatst op: vrijdag 25 november 2011 20:06
Laatst bijgewerkt: vrijdag 25 november 2011 20:07


EINDHOVEN - De onvrede over de onlangs ook in Brabant ingevoerde OV-chipkaart is groot. Dat blijkt uit de honderd lezersreacties die bij de redactie binnenkwamen. De irritatie loopt soms zo hoog op dat mensen de bus mijden en kiezen voor de auto of de fiets.

Vooral de afschaffing van het populaire dalurenkaartje van drie euro per dag leidt tot gemopper. Met de OV-chipkaart kunnen reizigers in de daluren ook goedkoper reizen, maar niet meer tegen een vast bedrag. Ook moeten ze daarvoor een persoonlijke chipkaart hebben met daarop een speciaal kortingsproduct, dat ze op internet moeten aanschaffen. Voor veel reizigers blijkt dit een niet te nemen drempel.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door fogeltje »

Was gisteren ook al in het nieuws. Ik denk dat het een foute beslissing was om op 1 dag het dalurendagkaartje en NVB af te schaffen. In Nijmegen hadden ze die bui wel zien hangen en het KAN kaartje een stuk eerder afgeschaft. Vrijwel alle klachten komen nu voort uit "ik kan niet meer voor 3 euro de hele dag reizen in de hele provincie" terwijl het dalurendagkaartje ook zonder OVC ooit zou zijn overleden. Ik vind die chipkaart schijt, maar je moet hem niet voor de verkeerde redenen haten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door Suus »

Je kan de OV-Chipkaart inderdaad niet de schuld gaan geven van het beleid van de provincie om de goedkope dagkaarten te verbannen. Alleen door het op dezelfde dag te doen associëren mensen het verdwijnen van die kaartjes met de OV-Chipkaart, terwijl vervoerders natuurlijk vrij zijn om een eigen kaartassortiment aan te bieden (of dat in overleg met de provincie te doen).

De dagkaarttarieven voor Brabant waren overigens absurd laag en het zou mij niet verbazen dat het ook nog eens mensen naar de bus gelokt die men eigenlijk niet wilde bereiken met dit soort kaartjes. Als zelfs forensen van die kaartjes gebruik gaan maken is er wel iets mis met het tariefstelsel :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Je kan de OV-Chipkaart inderdaad niet de schuld gaan geven van het beleid van de provincie om de goedkope dagkaarten te verbannen. Alleen door het op dezelfde dag te doen associëren mensen het verdwijnen van die kaartjes met de OV-Chipkaart, terwijl vervoerders natuurlijk vrij zijn om een eigen kaartassortiment aan te bieden (of dat in overleg met de provincie te doen).

De dagkaarttarieven voor Brabant waren overigens absurd laag en het zou mij niet verbazen dat het ook nog eens mensen naar de bus gelokt die men eigenlijk niet wilde bereiken met dit soort kaartjes. Als zelfs forensen van die kaartjes gebruik gaan maken is er wel iets mis met het tariefstelsel :|
Hoezo? Als je een deel van de forenzen daardoor uit de drukke ochtendspits weet te krijgen dan is dat nog niet eens zo verkeerd in mijn ogen. Maar de tarieven waren wel erg laag, niet dat je mij daarover hoorde klagen, maar ik was me er wel degelijk van bewust.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door Suus »

Alleen denk ik dat het niet nieuwe forensen waren die de dagkaartjes kochten, maar mensen die een dagje uit gingen of pendelaars die vroeger sterabonnementen kochten. 22 dagen per maand met de bus gaan was al fors goedkoper met die dagkaartjes dan met een 3-sterabonnement. Het lijkt mij toch meer voor de hand liggender als een abonnement het goedkoopste tarief is, waarom zou je anders nog abonnementen verkopen?
Laatst gewijzigd door Suus op za 26 nov 2011, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Alleen denk ik dat het niet nieuwe forensen waren die de dagkaartjes koopten, maar mensen die een dagje uit gingen of pendelaars die vroeger sterabonnementen kochten. 22 dagen per maand met de bus gaan was al fors goedkoper met die dagkaartjes dan met een 3-sterabonnement. Het lijkt mij toch meer voor de hand liggender als een abonnement het goedkoopste tarief is, waarom zou je anders nog abonnementen verkopen?
Voor mensen die in de ochtendspits heenreizen zou dan wellicht goedkoper kunnen zijn geweest. Op de heenweg kan je geen dagkaartje kopen. Op de terugweg wel, maar een 3 sterabo staat gelijk aan vijf strippen, dan is een dagkaartje niet goedkoper, een rit met de strippenkaart zou even duur zijn (dan komt de basisstrip erbij). Ook zijn er wellicht mensen die voor het gemak kiezen in combinatie daarmee, het nadeel met dagkaartjes was wel dat je steeds contant geld op zak moest hebben.

Ik zelf loop bijvoorbeeld niet zo graag met contant geld rond en moest dus altijd opletten dat ik nog 3 euro had en bij voorkeur gepast, dus mijn portemonnee bulkte van het kleingeld. Dat was de enige reden waarom ik uitkeek naar de OVC (maar de nadelen wogen wel zwaarder overigens)...maar ja, nu moet ik nog steeds een kaartje kopen want in de ochtend, als je geen korting krijgt, is het gewoon goedkoper voor mij om een 3 euro kaartje te kopen :') Dus ik heb nog steeds geen gemak en ben stukken duurder uit dan vroeger.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door fogeltje »

Op pagina 2-3 van het ED van vandaag stond ook een rapportage, het stuk was net wat uitgebreider als bovenstaande link. Ik zag dat ook Huib aan het woord kwam.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door waldo79 »

Veel te kort door de bocht om te zeggen dat men de bus mijdt vanwege de OV-chipkaart 8-)
Met z'n absurd lage tarievenstelsel heeft Brabant het zichzelf moeilijk gemaakt :x
koopten
kochten (A)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door R-Flow »

Ik zou snel die monorail aanleggen!

lol
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Op pagina 2-3 van het ED van vandaag stond ook een rapportage, het stuk was net wat uitgebreider als bovenstaande link. Ik zag dat ook Huib aan het woord kwam.
Heb je dat stuk voor mij... ik heb ze nl gemaild dat er ED nogal wat zaken eenzijdig belicht en totaal niet controleerd of zaken ook wel kunnen.... 12 euro voor 2,5 kilometer.

Feit is dat op een of andere manier de info over de Brabo.tarieven niet echt zijn doorgedrongen (of willen doordringen).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
fogeltje schreef:Op pagina 2-3 van het ED van vandaag stond ook een rapportage, het stuk was net wat uitgebreider als bovenstaande link. Ik zag dat ook Huib aan het woord kwam.
Heb je dat stuk voor mij... ik heb ze nl gemaild dat er ED nogal wat zaken eenzijdig belicht en totaal niet controleerd of zaken ook wel kunnen.... 12 euro voor 2,5 kilometer.

Feit is dat op een of andere manier de info over de Brabo.tarieven niet echt zijn doorgedrongen (of willen doordringen).
Ik zal het inscannen en naar je toe laten komen per e-mail.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door Michael 1988 »

Ik denk dat het probleem vooral ligt door het feit dat men eerst een kaart moet aanschaffen voor €7,50 en dat er dan nog geen geld op staat. Je moet dan eerst nog eens geld opzetten, maar die €7,50 ben je al wel mooi kwijt. Dat feit zal denk ik de meeste mensen uit het openbaar vervoer wegjagen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door Suus »

Dat kan wel zijn natuurlijk, maar die kaarten groeien ook niet aan de bomen. Bovendien gaat je aanschaf ook nog eens 5 jaar mee. Bankpassen kosten per jaar al meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

In de afgelopen 5 jaar zijn er zat promoties geweest waarmee reizigers een P kaart konden aanschaffen voor 0 euro, 1 eurocent, 1 euro, 1,50 euro, 2,50 euro en 5 euro met gelijk 10 euro gratis reis saldo.

Mensen die nu nog komen aanzetten moeten niet zo piepen en de 7,50 voor lief nemen.

Overigens kost een plastic pasje wat rijbewijs heet al gauw 40 euro. Dus waar praten we over.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:Ik denk dat het probleem vooral ligt door het feit dat men eerst een kaart moet aanschaffen voor €7,50 en dat er dan nog geen geld op staat. Je moet dan eerst nog eens geld opzetten, maar die €7,50 ben je al wel mooi kwijt. Dat feit zal denk ik de meeste mensen uit het openbaar vervoer wegjagen.
Ik heb de reacties op de websites van ed.nl en brabantsdagblad een beetje zitten lezen, het overgrote deel van de klachten heeft echt geen betrekking op de OVC maar op het afschaffen van het dalurendagkaartje. Het feit dat de kaart 7,50 kost wordt alleen gebruikt om dat punt kracht bij te zetten. "Eerst kon ik voor drie euro lekker de hele dag reizen...nu moet ik eerst 7,50 voor zo een kaart uitgeven en kan vervolgens nog niks. En ik ben opeens veel meer geld voor mijn ritten kwijt."

Niemand die de vergelijking met de strippenkaart maakt, zich afvraagt of het dalurendagkaartje niet misschien wel erg goedkoop was en of dat kaartje er op termijn toch wel uit zou zijn gegaan.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door Suus »

Men had inderdaad voor een beter beeld beter al begin september (einde vakantieseizoen) het kaartje al kunnen afschaffen of fors in prijs kunnen verhogen, maar zelfs dan had je vast reacties gehad dat het kwam door de OV-Chipkaart. Zie nu de boel commercieel en PR-technisch nog maar eens te redden :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Dat kan wel zijn natuurlijk, maar die kaarten groeien ook niet aan de bomen. Bovendien gaat je aanschaf ook nog eens 5 jaar mee. Bankpassen kosten per jaar al meer.
De aanschaf gaat SLECHTS vijf jaar mee.

Wat betreft de vergelijking met bankpassen: je betaalt idd voor je bankpas, maar daarmee kun je wel GRATIS gebruik maken van de diensten die de bank aanbiedt: openen van een onbeperkt aantal (spaar)rekeningen, inwinnen van advies over leningen en hypotheken en diverse andere bankzaken.

Kortom: IK vind dat als de kaart € 7,50 moet kosten, de te leveren diensten (in dit geval vervoer) gratis moet zijn of als je moet betalen voor het vervoer dat de kaart gratis moet zijn. :6
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door Suus »

Waarom vind je dat? Er zijn namelijk diverse argumenten te noemen waarom kaarten een vervaldatum hebben en waarom er geld voor in rekening wordt gebracht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door Michael 1988 »

Zoals?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door Suus »

Doordat de kaarten een vervaldatum hebben kan er regelmatig nieuwe technologie geïntroduceerd worden (zoals nieuwe chips) zonder dat oude kaarten geforceerd vervangen moeten worden en de aanschafprijs van de kaart vergoed de productiekosten en voorkomt aardig wat fraude door voor elke transactie een nieuwe kaart te kopen (een nieuwe kaart is vaak duurder dan de reizen die je maakt)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door webguy »

Volgens mij moet er iemand economie eens gaan bekijken, omdat alle regels over consumptie en geld zo'n beetje wegvallen bij de prijs "gratis". Al vraag je er een cent of een euro voor, dan maken mensen er redelijk gebruik van, als het gratis wordt gebruiken mensen onevenredig veel. (digitaal daar buiten gelaten omdat bits te weinig kosten...)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door Vinny »

Als je een gratis chipkaart aanbiedt moet je ook voorwaarden stellen bijvoorneeld dat mensen ze maar 1x mogen aanschaffen....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door huibf »

Tristan schreef:
Bee schreef:Dat kan wel zijn natuurlijk, maar die kaarten groeien ook niet aan de bomen. Bovendien gaat je aanschaf ook nog eens 5 jaar mee. Bankpassen kosten per jaar al meer.
De aanschaf gaat SLECHTS vijf jaar mee.

Wat betreft de vergelijking met bankpassen: je betaalt idd voor je bankpas, maar daarmee kun je wel GRATIS gebruik maken van de diensten die de bank aanbiedt: openen van een onbeperkt aantal (spaar)rekeningen, inwinnen van advies over leningen en hypotheken en diverse andere bankzaken.

Kortom: IK vind dat als de kaart € 7,50 moet kosten, de te leveren diensten (in dit geval vervoer) gratis moet zijn of als je moet betalen voor het vervoer dat de kaart gratis moet zijn. :6
Gelul. Rijbewijs kost ong. 45 euro.... En in principe heb je dat ding nauwelijks nodig. En ik betaal ook nog flinke wegenbelasting.

Een bank geeft helemaal geen service. Ze doen niks en vangen een hoop rente en als je dan aan de balie staat duurt het een uur.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Boze reacties: reizen Brabant duurder door ov-chipkaart

Bericht door Wubbo »

Boze reacties: reizen Brabant duurder door ov-chipkaart
Geplaatst op: woensdag 30 november 2011 21:12
Laatst bijgewerkt: woensdag 30 november 2011 21:16


Veel Brabanders zijn ontevreden over de ov-chipkaart.

De irritatie loopt soms zo hoog op dat mensen de bus mijden en kiezen voor de auto of de fiets.

Vooral de afschaffing van het populaire dalurenkaartje leidt tot onvrede. Met dat kaartje konden reizigers na 9.00 uur en in het weekend voor 3 euro onbeperkt door Brabant reizen.
Lees verder
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Brabant: Bus wordt gemeden door OV-chipkaart

Bericht door find_your_spot »

Praktijk leerde dat er massaal werd zwart gereden met dit dal kaartje.

Buschauffeurs die wel goed controleerde op de geldigheid van stempel hadden vaak 7/10 reizigers te pakken die met een ongeldig vervoerbewijs wilde gaan reizen.

Welkom in Brabant.
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten