Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door fogeltje »

MdJ schreef:
lex1975 schreef:en terecht, want aan de buitenkant van de ovc is niet te zien welk product er op staat en steeds meer studenten blijven de ovc zelf gebruiken na hun studie...
Bij controle wordt je pas toch uitgelezen, dus als niet-meer-studerende student kan je daarmee toch niet zwartreizen...
Abonnementshouders moeten dat uiteindelijk toch ook?

Gezeik van die studenten ook altijd, gewoon in- en uitchecken. Dan is er ook meteen gezeik meer mogelijk van "oh ik wist niet dat vandaag een feestdag was en heb dus geen kaartje gekocht".
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door webguy »

Ik kan voorspellen dat dit op sommige stations voor flinke opstoppingen gaat zorgen bij de poortjes... Het is 's ochtends om 7:45 en 8:15 tussen Arnhem en Nijmegen voor 70% studenten met volle treinen. Aan de Sonsbeekzijde van Arnhem staan 2 poortjes bij de uitgang die niet werken, en op elk perron 1 of 2 aan de goede kant van het perron. Dat gaat dringen worden...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Klaasje »

Almere Centrum met die verschrikkelijk beperkte hoeveelheid poortjes. :neg: Lekker beknibbelen op het aantal poortjes. Goed idee! Als de studenten, student af zijn pakken ze vanzelf wel de auto. :')
larsie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 19:09
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door larsie »

fogeltje schreef:
MdJ schreef:
lex1975 schreef:en terecht, want aan de buitenkant van de ovc is niet te zien welk product er op staat en steeds meer studenten blijven de ovc zelf gebruiken na hun studie...
Bij controle wordt je pas toch uitgelezen, dus als niet-meer-studerende student kan je daarmee toch niet zwartreizen...
Abonnementshouders moeten dat uiteindelijk toch ook?

Gezeik van die studenten ook altijd, gewoon in- en uitchecken. Dan is er ook meteen gezeik meer mogelijk van "oh ik wist niet dat vandaag een feestdag was en heb dus geen kaartje gekocht".
Gezeik met die vervoerders ook altijd, het heeft meer dan 2 jaar geduurd voor ik overal (in theorie) probleemloos kon inchecken. Daarvoor geregeld grappen van Arriva en Connexxion met onterechte saldo afschrijvingen :X
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Edwin »

Klaasje schreef:Almere Centrum met die verschrikkelijk beperkte hoeveelheid poortjes. :neg: Lekker beknibbelen op het aantal poortjes. Goed idee! Als de studenten, student af zijn pakken ze vanzelf wel de auto. :')
Ik check nu als student alvast maar in en uit op Almere Centrum, want dan hoef ik niet in de rij staan te wachten voor het ene poortje wat nu open is, want de rest zijn dicht.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Meltrain »

Voorlopig kunnen mensen met meereiskorting nog gewoon een papieren kaartje kopen, maar is al bekend hoe dat vanaf begin 2013 gaat?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Michael »

Ik zie de NS er gerust voor aan dat ze dat dan afschaffen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door R-Flow »

Wat een fokking bullshit dat ik weer verplicht wordt om 10E op me kaart te hebben! Dus ik ben hoe dan ook altijd 10E kwijt omdat dat puur voor borg altijd op die kaart moet staan. Alsof studenten hun geld niet beter te besteden hebben... Bij GVB kan ik doordeweeks zelfs vrij reizen met negatief saldo. Waarom word ik door de NS verplicht doordeweeks dat saldo te hebben als ik toch hoe dan ook door heel Nederland vrij reis. Dat het in het weekend moet snap ik dan nog wel.
Laatst gewijzigd door R-Flow op vr 25 nov 2011, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door webguy »

Er wordt niet gezegd dat er 10 euro op moet staan, dat wordt alleen aangeraden. Er wordt wel vermeld dat je altijd in en uit moet checken.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door R-Flow »

webguy schreef:Er wordt niet gezegd dat er 10 euro op moet staan, dat wordt alleen aangeraden. Er wordt wel vermeld dat je altijd in en uit moet checken.
Ik moet voor voldoende saldo zorgen, minimaal €10. Zelfs in m'n vrij-reizen periode. Dat staat er toch?

"Zorg voor voldoende saldo (minimaal € 10,-) en check altijd in- én uit, óók in je vrij-reizen periode"

Waaruit maak je op dat het vrijblijvend is?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door reisthijs »

Er blijkt niet duidelijk of dit nu een gebod is of alleen maar een advies. En die zin bestaat ook uit twee delen:
1. zorg voor voldoende saldo
2. check altijd in en uit, óók in je vrij-reizen periode

Dat er staat "óók in je vrij-reizen periode" moet uitchecken is zeker fout, want dat is dus alléén in de vrij-reizen periode verplicht. De genoemde €10 klopt ook al niet, je kan ook minder saldo inchecken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Geert »

In de vrij-reizenperiode kun je nu ook inchecken met 0 euro saldo. NS en andere vervoersbedrijven hebben wel vaker verwarrend gecommuniceerd, maar ik zou er vanuit gaan dat je ook met 0 euro in kan checken. Geldt ook voor andere vervoerders trouwens.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

Voor de vrij reizen periode is er geen saldo grens. Ik check al maanden met -14 euro in. Ook in tram, bus en metro.
NS moet is ophouden met deze bang makerij.
For Your Railroad Adventures
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Justin »

Ik heb afgelopen dagen anders ook met 0.30 EUR ingecheckt tijdens mijn vrij reizen periode :).

Maar heb er nu toch maar 30 euro op gegooid, omdat ik vandaag Amsterdam en Utrecht aan moet doen, alvorens ik weer naar Zwijndrecht ga.... :'). Bij 10 euro checkt ie ook wel in...

Vraag me inderdaad al tijden af hoe dat gaat met meereiskorting... Misschien 3 verschillende kaartjes na de kortingskaart heel vlug achter elkaar inbliepen? :P. En misschien na 2012 geen 'die-hard' papieren kaartjes, maar dan met een chip er al in, á la GVB? :') die je wel gewoon uit de machine kan trekken?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door hauptbahnhof »

find_your_spot schreef:Voor de vrij reizen periode is er geen saldo grens. Ik check al maanden met -14 euro in. Ook in tram, bus en metro.
NS moet is ophouden met deze bang makerij.
-14??? Dacht dat het maximum -4 was?
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door lint41 »

Kwestie van inchecken met €0,- en een busrit van €14 maken ;-)
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

hauptbahnhof schreef:
-14??? Dacht dat het maximum -4 was?
Er is geen maximum in het negatief.

In mijn geval was dit inchecken met 10 euro en een reis maken van Maastricht naar Leeuwarden van 24 euro 2e klas reductie.

Gevolg is een saldo van -14.

Als jij een Interliner pakt en incheckt met 0 euro en op je bestemming Uitcheckt sta je ook makkelijk -18 euro.
For Your Railroad Adventures
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Reiziger Delft »

Dan geeft de NS-paal toch een rode foutmelding met de tekst: "saldo te laag'' of zoiets? Ik heb wel eens mensen gezien die daardoor niet konden uitchecken en geld moesten opladen bij de automaat.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is bij het inchecken. Bij het uitchecken zal het poortje/paaltje dat niet aangeven aangezien de automaten aan de buitenkant staan. Wie gaat dan alsnog opladen, dan uitchecken?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door R-Flow »

find_your_spot schreef:Voor de vrij reizen periode is er geen saldo grens. Ik check al maanden met -14 euro in. Ook in tram, bus en metro.
NS moet is ophouden met deze bang makerij.
Hopelijk blijft dat zo. Reis namelijk in het weekend vrijwel nooit met de trein en zou het ronduit belachelijk vinden dat ik €10 op me kaart moet hebben staan terwijl ik vrij reis.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Edwin »

Reiziger Delft schreef:Dan geeft de NS-paal toch een rode foutmelding met de tekst: "saldo te laag'' of zoiets? Ik heb wel eens mensen gezien die daardoor niet konden uitchecken en geld moesten opladen bij de automaat.
Bij de RET komt/kwam het wel eens voor dat studenten met een negatief saldo in hun vrij reizen periode niet voor de metro konden inchecken, kwam overigens sporadisch voor.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Suus »

Er is een tijd geweest dat studentenproducten voor vrij reizen geweigerd werden als je een negatief saldo had gehaald tijdens je kortingsperiode. Daar is nog een flinke rel om ontstaan.

Maarja, ik stond voor ze klaar :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Vinny »

Een rel? Volgens mij heb je bij een negatief saldo gewoon een schuld aan de vervoerders. Het is helemaal niet raar dat je dan geweigerd wordt door de chippoort. Je kunt je saldo gewoon opwaarderen tot nul hoor... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Suus »

Op het moment dat je vrij zou mogen reizen zou het niet de bedoeling moeten zijn om toch te moeten betalen. Uiteindelijk is die beperking wel verdwenen.

Bij sterabonnementen is het wel gebleven, want het systeem weet van te voren niet of je binnen je abonnement blijft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Vinny »

Ik vind dat aardig coulant hoor. Een rel zou dat m.i. niet moeten opleveren, maar goed, studenten zijn nou eenmaal verwend... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten