'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Suus »

Dat is al 300 jaar zo in Nederland en zal ook niet zomaar oplossen.

Er is altijd veel werk geweest in de Randstad. Mensen die in de Randstad werken willen er ook graag wonen zodat ze niet zover hoeven te reizen. Waar veel mensen wonen ontstaat ook weer werkgelegenheid dat weer nieuwe mensen trekt die een baan zoeken waardoor er weer meer mensen naar de Randstad verhuizen omdat ze daar een baan hebben enzovoort.

Daar komt nog bij dat de Randstad vanuit de periferie beter bereikbaar is dan de andere periferie. Ik kan in Groningen een distributiecentrum neerzetten, maar het is dan veel langer bezig om in Limburg te komen dan als ik een distributiecentrum in Utrecht neerzet. Dus vind je rondom Utrecht veel meer distributiecentra dat rondom Groningen.

Voor grote bedrijven met internationale contacten, denk aan bijvoorbeeld Philps, Akzo Nobel, ING Bank of Ahold is een hoofdkantoor in of rondom Amsterdam erg prettig omdat er een internationale luchthaven is. Sommige bedrijven zijn historisch bepaald altijd in Amsterdam of omgeving gevestigd geweest, anderen hebben om die reden hun kantoren verplaatst.

Wat je in de Randstad wel minder ziet zijn productiebedrijven, deze zitten veel meer in de periferie, aangezien daar meer ruimte is en de grond goedkoper zodat er grotere productie-eenheden neergezet kunnen worden. Daar komt ook nog bij dat voor productiefaciliteiten het personeel minder hoog geschoold wordt dan voor bijvoorbeeld onderwijs/gezondheidszorg of financiële instellingen. De grootste hoeveelheid universiteiten zijn in de Randstad te vinden, de helft van de Nederlandse universiteiten zijn te vinden in de drie provincies die de Randstad vormen, de overige 9 provincies verdelen de andere helft. Wat je vaak ziet bij studenten is dat ze ook na hun studie in de omgeving van hun universiteitsstad blijven hangen omdat ze daar in de loop der tijd een netwerk hebben opgebouwd. Dat versterkt alweer de groei naar de universiteitssteden.

Trouwens, als je werkgelegenheid naar de periferie verplaatst betekend dat niet dat je geen goede of snelle verbindingen nodig hebt tussen de verschillende landsdelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door iljitsch »

Het is net als met de beurs: als-ie omlaag gaat wil niemand kopen. Als de krimp eenmaal inzet is het moeilijk te keren: scholen, winkels en andere voorzieningen sluiten, huizenprijzen zetten een dalende trend in. Vergeet ook niet dat Nederland vergrijst, het zal niet lang duren voordat de bevolking gaat afnemen.

Ik zou overigens best een tijdje in Delfzijl ofzo willen wonen (als het maar op fietsafstand van een station is), maar tot mijn verbazing zijn betaalbare huurwoningen ook daar niet zomaar beschikbaar.

Het probleem is dat als je een bedrijf binnen 50 km van één van de grote steden neerzet je binnen forensafstand van derde van de bevolking van Nederland zit, maar aan de randen van 't land is dat misschien 10%. De kans dat je specialisten kan vinden wordt dus een stuk kleiner. Vooral omdat die vaak toch al naar de randstad verhuisd zijn om meer keuze uit banen te hebben. En naar de andere kant van 't land verhuizen is voor gezinnen niet meer zo makkelijk als vroeger vanwege alle tweeverdieners, de partner moet dus ook een aantrekkelijke baan in de nieuwe regio kunnen vinden.

Je ziet het trouwens overal: in Spanje groeien Madrid en Barcelona uit hun voegen (gelukkig itt NL hebben ze daar nog wel wat lege ruimte!) terwijl het platte land leegloopt en de kleinere steden stagneren. Londen barst uit z'n voegen, de rest van Engeland bepaald niet. Oost-Duitsland loopt leeg naar Berlijn en de andere grote steden. Frankrijk was eigenlijk altijd al een soort stadstaat...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Geert »

Ik denk ook dat de vaardigheden van planologen wat overschat worden. Je kunt mensen en bedrijven niet dwingen om in een bepaalde stad te gaan wonen en een bedrijf dat nu midden in de Randstad zit zal er echt niet op zitten te wachten om naar Oost-Groningen of Zuid-Limburg te verhuizen als de meeste klanten en werknemers in de Randstad zitten.

Voor een productiebedrijf is dat misschien beter te doen (al zit je dan nog met hoge transportkosten), maar andere soorten bedrijven hebben vaak hoogopgeleide medewerkers nodig (die meestal in de buurt van de universiteiten en hogescholen wonen) en hun klanten moeten vaak bezocht worden (verkopers, projecten, ...) Waarom zou je je als bedrijf dan vestigen in een regio waar weinig klanten en weinig hoogopgeleide medewerkers zijn terwijl de concurrenten in de Randstad zitten? En waarom zou je als werknemer verhuizen naar een regio waar amper werk is?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door deadlock »

reisthijs schreef:Er hoeft dus maar een klein stukje spoor aangepast te worden en dan kunnen Duitse goederentreinen met alleen 15kV/25kV de Rotterdamse haven bereiken. Er zijn niet voor niets plannen om dat op korte termijn aan te passen. (Voor reizigersverkeer hoeft dat niet nadelig te zijn, je verplaatst alleen de systeemwissel naar Zevenaar ipv Emmerich)
Het betekent wel dat de CNL's met een BR189 of BR185 gereden moeten gaan worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Klaasje »

Ik hoop dat je een BR186 ipv. een BR185 bedoelt. Die tweede doet het niet zo goed in Arnhem.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Zeker. Zo'n beetje al het multicourant materieel is beperkt op 4200 Kw. Onze 1600/1700-serie doet 4540 en die wordt gehalveerd in treinschakeling.
Er mag niet voor niets niet in treinschakeling gereden worden met de 1600. De 1700 is een ander verhaal, die is aangepast en heeft sowieso een lager vermogen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Ik hoop dat je een BR186 ipv. een BR185 bedoelt. Die tweede doet het niet zo goed in Arnhem.
Ouderwetse wisselstroomtreinen van Märklin doen het prima onder gelijkspanning (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Verder zijn de nadelen die Klaasje opnoemt voor 25 kV en voor ERMTS gewoon ondervangbaar. Wanneer het de nieuwe standaard wordt, dan vallen de hoge investeringskosten mee zowel aan de infra- als aan de materieelkant. De parameters kunnen sowieso worden aangepast, zodat de conservatieve bepalingen wat progressiever gesteld kunnen worden. De verstoring van electromagnetische apperatuur en de hogere risico's van hulpverleners is ook iets waar je in de ontwerpfase wat tegen kunt doen. Maar goed, ook dan weer geldt, als het de standaard wordt dan is een oplossing makkelijker.
We moeten ook niet vergeten dat het geen nieuw systeem is. In België, Frankrijk, Denemarken en nog veel meer landen hebben ze er al zoveel ervaring mee opgedaan dat we niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door iljitsch »

De vraag is of het een nuttige uitgave is, helemaal op het moment dat je viadukten moet gaan slopen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door deadlock »

Je kan ook het spoor een halve meter lager leggen door iets meer meuk uit te graven. Dat kan prima.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Suus »

Dat kan niet overal natuurlijk, er zijn diverse omstandigheden te verzinnen waarom het niet kan of het niet gewenst is (bijvoorbeeld door de bodemgesteldheid)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Klaasje »

deadlock schreef:Je kan ook het spoor een halve meter lager leggen door iets meer meuk uit te graven. Dat kan prima.
Iets met grondwater en opvriezen.

Overigens (om nog op de ERTMS-discussie terug te komen) kun je niet zomaar agressievere parameters in te voeren dan de defaultwaarde omdat de remweg bij een ingreep te kort wordt. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets wordt ingevoerd. Bij de defaultwaarde gaat de capaciteit nauwelijks omhoog en bij conservatieve waarden.... nja. :X
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door deadlock »

Dan definieer je toch meerdere mogelijke remcurves?

En grondwater en opvriezen dat kunnen we in Nederland wel mee overweg.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: 'Maximumsnelheid treinen moet omhoog'

Bericht door Klaasje »

Ja, dan duw je damwanden de grond in en pomp je de boel weg. Is niet gratis.

In feite zijn er meerdere remcurves. Die stapelen per curve langzaam een aantal waarden waarna de permitted-curve aan de machinist wordt getoond. Alleen heeft een machinist een bepaalde bewegingsvrijheid nodig waardoor de er nog wat marge tussen de curve die de ingreep bepaald (FLOI) zit en de permitted-curve. Om een permitted-curve stijler (is hogere performance) te laten zijn moet je de voorliggende curves ook aanpassen. Die worden alleen steiler dan gewenst voor een de benodigde stopafstand. Als de machinist van de knoppen afblijft zal een trein bij de defaultwaarde een hooguit een paar meter voorbij een sein schieten, bij aggressieve waarden kan dat zomaar meer dan honderd meter zijn. Daarmee kan ERTMS in een aantal situaties dus zelfs fors minder veilig zijn dan ATB-EG als je te aggressieve waarden instelt. Juist ook omdat het systeem een remcurvebewaking kent is de kans groter dat een machinist de grenzen opzoekt wat wel eens onveilig kan zijn. Daarom zijn de aggressieve parameters ongewenst. Dit nog los van de treinspecifieke eigenschappen die natuurlijk zo goed mogelijk moeten worden ingevoerd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten