CAF sleept HTM voor rechter

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Daniel »

CAF sleept HTM voor rechter
Geplaatst op: zaterdag 26 november 2011 17:19
Laatst bijgewerkt: zaterdag 26 november 2011 17:20


DEN HAAG - De Spaanse trambouwer CAF sleept de HTM voor de rechter. De Spanjaarden voelen zich gepasseerd nu de HTM 40 nieuwe trams bij Siemens bestelt.
CAF sluit niet uit dat de rechter besluit dat dat de procedure niet correct verlopen is. De Spanjaarden claimen dat HTM een tram van 2.65 meter breed heeft gevraagd om nu een Siemens Avenio van 2.55 meter breed te bestellen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door R-Flow »

Pffffff jongens... Op een gegeven moment moet je je verlies maar gewoon nemen hoor.
Oud forumgebruiker

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Oud forumgebruiker »

als het om zulke grote bedragen gaat en voor bouwers gaat het ook om orders (want zoveel krijgen ze daar nu ook weer niet van) is elke poging om het werk toch binnen te krijgen er eentje...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door iljitsch »

Daniel schreef:Lees verder
Dat wordt moeilijk want dit was het hele verhaal. "bron" was dus toepasselijker geweest.

Hebben ze overigens een punt?

2,55 meter is ook wat typisch, kan je daarin vier mensen naast elkaar zetten?
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Hageneis »

iljitsch schreef:
Daniel schreef:Lees verder
Dat wordt moeilijk want dit was het hele verhaal. "bron" was dus toepasselijker geweest.

Hebben ze overigens een punt?

2,55 meter is ook wat typisch, kan je daarin vier mensen naast elkaar zetten?
Kan in een streekbus toch ook? En die zijn maar 2,50 meter breed. Of het handig is in het stadsvervoer is dan weer een ander verhaal....
Oud forumgebruiker

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Oud forumgebruiker »

hoe breed zijn de huidige wagens in Den Haag?

als die wel 2,65 breed zijn, dan kunnen ze straks in de nieuwe trams bij elke halte om gaan roepen, dat men op moet letten bij het uitstappen, vanwege de ruimte tussen tram en perron/stoeprand...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Suus »

De GTL's zijn 2,35, de RegioCitadis is 2,65.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Daniel »

Oftewel, met nieuwe trams van 2,55 meter krijg je gedoe bij zo'n beetje alle haltes waar ook ander materieel komt :roll: Volgens HTMfoto.net gaan de Avenio's trouwens op lijn 1, 9 en deels 17 rijden... zit je dus nog met een gemengd bedrijf GTL/Avenio op één lijn ook, handig voor je haltes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Wubbo »

2,65 - 2,55 is 10 cm. Dat heb je aan beide kanten, dus 5 cm per kant. Zou dat echt het verschil maken dat je om moet roepen?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door iljitsch »

De GTL heeft een hoge instap dus daar moet je toch al je voeten optillen. Ik geloof niet dat haltes waar zowel GTLs als RegioCitadissen komen een probleem geven.

RC vs deze nieuwe trams geeft 5 cm extra bovenop de marge die een RC toch al nodig heeft, wat me niet echt genoeg lijkt om in te vallen maar, als je pech hebt, wel genoeg om achter te blijven haken met je tenen, hoge hak en misschien zelfs de kleine wieltjes van een kinderwagen, rollator of rolstoel en dergelijke.

Maar dit is natuurlijk makkelijk genoeg op te lossen met een plankje, eventueel uitklapbaar.

Overigens had ik hier in Madrid gister nog een paar metroritten waar ik meerdere keren de omroep hoorde dat de halte in een boog lag en er dus extra ruimte was bij het uitstappen en dat je daar je voet niet in moest steken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:2,65 - 2,55 is 10 cm. Dat heb je aan beide kanten, dus 5 cm per kant. Zou dat echt het verschil maken dat je om moet roepen?
Da's een situatie die alleen voorkomt bij haltes waar RegioCitadis en Avenio komen, een situatie die juist niet voorkomt (op de lijnen waar Avenio's gaan rijden, de 1, 9 en 17 zoals eerder geschreven, komen nergens RegioCitadissen)

RegioCitadis vs. GTL is een relatief groot verschil van 15 cm aan elke kant, maar speelt op een relatief klein aantal haltes: 16 stuks op het hele HTM-net. Avenio vs. GTL zit daar met 10 cm aan weerszijden tussenin, maar speelt wel op een relatief groot aantal haltes (alleen al 34 op lijn 17 die een gemengd bedrijf schijnt te krijgen, met de overlap van 1 en 9 met andere lijnen ga je richting de 60 haltes)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Suus »

Een vervolgbestelling zal er wellicht ook nog wel inzitten en dan kom je misschien wel op lijnen uit die een deel van de route delen met RegioCitadissen. Eh, lijn 6 of 12 bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Daniel »

Ja okee, maar dan blijft het verschil natuurlijk nogal klein. Verschil tussen Avenio en GTL is wat dat betreft relevanter (maar tegelijk ook van kortere duur, de GTLs zullen ook niet eeuwig meegaan)
Verschil zal natuurlijk wel altijd kleiner zijn dan nu bij haltes waar GTL en RegioCitadis komen, je kunt de haltes immers op Avenio-breedte afstemmen aannemende dat ze ook niet op uitrukroutes tussen Zichtenburg en de RR-lijnen liggen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Lange_Dre »

De Avenio's gaan niet op lijn 1 maar op lijn 11 ( Den Haag HS - Scheveningen haven/strand) rijden.
En zullen waarschijnlijk nooit op stadslinen 6 en 12 komen te rijden. Bij de vervanging van de ruim 100 GTL's die overblijven komen er hoogswaarschijnlijk smalere trams dan 2.65 of 2.55 te rijden, en zeerwaarschijnlijk blijven dit eenrichtings wagens. Tussen de Avanio en een GTL zit max 10 cm wat al een heel stuk minder is als bij een Regio Citadis en een GTL dat bedraagt ruim 15 cm.
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op zo 27 nov 2011, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Daniel »

Lange_Dre schreef:De Avenio's gaan niet op lijn 1 maar op lijn 1 ( Den Haag HS - Scheveningen haven/strand) rijden
Je bedoelt dan 11 neem ik aan? :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Lange_Dre »

Daniel schreef:
Lange_Dre schreef:De Avenio's gaan niet op lijn 1 maar op lijn 1 ( Den Haag HS - Scheveningen haven/strand) rijden
Je bedoelt dan 11 neem ik aan? :wink:
Foutje bedankt :wink: Heb het al aangepast (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Suus »

Ik ga er vanuit dat ook nieuwe trams tweerichtingstrams zullen zijn, waarom zou je anders stadstrams aanschaffen die tweerichtingstrams zijn. Ze zijn zoveel flexibeler dan eenrichtingstrams (overloopwissels, eilandperrons, kopeindpunten) dat de keuze wat mij betreft snel gemaakt zal zijn. Je hebt wel minder zitplaatsen, maar daar tegenover staan meer staanplaatsen.
Laatst gewijzigd door Suus op zo 27 nov 2011, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Lange_Dre »

Bee schreef:Ik ga er vanuit dat ook nieuwe trams tweerichtingstrams zullen zijn, waarom zou je anders stadstrams aanschaffen die tweerichtingstrams zijn. Ze zijn zoveel flexibeler dan eenrichtingstrams (overloopwissels, eilandperrons, kopeindpunten) dat de keuze wat mij betreft snel gemaakt zijn. Je hebt wel minder zitplaatsen, maar daar tegenover staan meer staanplaatsen.
Raar is het feit dat er 2 lijnen zijn waar de nieuwe Avenio's op gaan rijden alle een keerlus delen met andere lijnen (9 deelt met lijn 1 en in de zomer lijn 5) (17 deelt de keerlus met lijn 16 en het andere eindpunt is de keerlus in de stadbij de grote kerk. Daarnaast lijn 11 heeft in Scheveningen ook een keer lus die gehandhaaft blijft bij de aanpasingen voor de nieuwe trams, buitenlus voor GTL's en binnenlus voor de nieuwe trams... Wat mij doet denken dat lijn 12 door gaat rijden naar Scheveningen haven-strand ( ja lijn 12, lijn 17 gaat tegen die tijd tot de grote kerk in het centrum, lijn 12 neemt vanaf HS de rout van lijn 17 over richting Statenkwartier...) Al jaren word er gesproken over verlening van de 17 naar scheveningen..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Suus »

Ik snap niet precies wat je nu allemaal verteld, maar als ik het goed begrijp vervalt lijn 17 tussen de Grote Kerk en het rondje Statenkwartier maar gaat lijn 12 daar rijden en na die lus ook nog verder naar Scheveningen Haven. Bizarre route moet dat zijn en de juiste wissels liggen daar nu niet voor. Zou je je bericht wellicht kunnen verduidelijken want volgens mij mis ik iets?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: CAF sleept HTM voor rechter

Bericht door Lange_Dre »

Natuurlijk kan ik dat :wink:

Zodra de Avenio's op lijn 17 gaan rijden, zal die lijn tussen Wateringen en de grote kerk in he centrum gaan rijden en via de lus om de kerk keren. Vanaf Den Haag HS gaat de 17 dan via de route van lijn 1 en 16 richting Buitenhof rijden en dan via het buitenhof naar de grote kerk rijden. Lijn 12 (nu Duindorp- Den Haag HS) gaat vanaf dat momend vanaf HS over huidige route van lijn 17 naar Statenkwartier rijden.

Op de tekening en plannen voor de aanpassingen van de keerlus in Scheveningen van lijn 11 staat dat de buitenste sporen van de lus geschikt blijft voor enkel GTL's en binneste lus enkelt voor de Avenio's.

Al enkele jaren is er in vooral scheveningen en Statenkwartier een grote wens om de tramlijn vanuit het statenkwartier door te laten rijden naar de keerlus aan de scheveningse haven van lijn 11.

Hier voor mist er enkel nog een boog van het statenkwartier richting de haven. Anders om is deze er al wel.

1 en 1 = 2 lijkt mij... (we hebben het dan ook pas vanaf 2014/ 2015 :wink: )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten