[GVB] Amsterdamse metro bijna vol

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

[GVB] Amsterdamse metro bijna vol

Bericht door Geert »

Amsterdamse metro bijna vol
Directeur GVB: Grens bereikt
woensdag 12 maart 2008 om 22:11

De Amsterdamse metro zit aan de grens van haar capaciteit. Dat gaat nog duren tot de Noord-Zuidlijn in gebruik wordt genomen, zegt directeur Gertjan Kroon van openbaar vervoerbedrijf GVB. In tram en bus is nog plek genoeg, maar Kroon verwacht niet meer Amsterdammers het openbaar vervoer in te krijgen, hoe hoog de parkeertarieven ook worden.

Door Jan Willem Navis

Het aantal passagiers bij het GVB steeg vorig jaar met 3 procent, staat in de vandaag verschenen jaarcijfers van het bedrijf. En de groene plannen van het stadsbestuur lijken wind in de zeilen te geven. Alle oude auto's de stad uit, en het parkeertarief binnen de ringweg omhoog naar vijf euro per uur. Grote plannen van het Amsterdamse stadsbestuur, die door Den Haag snel naar de prullenbak werden verwezen. Jammer voor het GVB? Nee, zegt Kroon (60), sinds 2002 voorman van het vervoersbedrijf. "De kans is groter dat mensen met een vervuilende auto een nieuwe kopen, dan dat ze de tram nemen. Uit onderzoek blijkt dat slechts een heel klein deel van de mensen door zo'n maatregel geprikkeld wordt om het ov te nemen. Het autoverkeer van mensen binnen de stad is vaak heel bewust. De kinderen naar school brengen, naar de Ikea. Dat is niet verkeer dat wij kunnen overnemen."

"Kijk, de files staan op de wegen naar de stad toe. Je moet mensen dus verder van de stad het openbaar vervoer inkrijgen. Het nieuwe park & ride station Veenendaal de Klomp is een goed voorbeeld. Je zou de capaciteit van dit soort stations moeten vergroten."

Die mensen moeten vanaf NS-stations verder worden vervoerd. Is daar capaciteit voor?
"In de bus en de tram nog genoeg, de metro loopt tegen de grenzen van haar capaciteit aan. We hebben niet genoeg voertuigen. Dat zal nog duren tot de Noord-Zuidlijn in gebruik wordt genomen, want we willen de nieuwe treinstellen voor die lijn en de uitbreiding tegelijk bestellen."

Ondertussen moet u bezuinigen, want het GVB krijgt minder overheidsgeld.
"Wij doen het nu met 25 procent minder overheidsgeld dan een aantal jaar geleden. We moeten nog efficiënter werken, concurreren met commerciële vervoerders. Anders krijgen we in 2012 geen nieuwe concessie. De stadsregio mag het ov openbaar aanbesteden, maar ook aan ons gunnen. Dan moeten we wel zo goedkoop mogelijk kwaliteit leveren. Dat lukt: het op tijd rijden verbeterde vorig jaar met 22 procent. Ook het aantal incidenten daalde met 26 procent."

Hoe kan het nog goedkoper?
"Voornamelijk door ons personeel handiger in te roosteren, waardoor het aantal mensen dat aan het werk is, goed overeen komt met de vervoersvraag. Ook hebben we het ziekteverzuim teruggedrongen."

Vakbond AbvaKabo FNV is vooral verbolgen over een andere maatregel die u wil nemen: regelingen voor oudere werknemers afschaffen.
"Veel van die regelingen stammen uit de tijd dat het beroep chauffeur veel zwaarder was. Een voorbeeld: vroeger was het besturen van een bus lichamelijk zwaar, nu is er stuurbekrachtiging. Veel van deze regelingen zijn dus achterhaald."

De vakbond wil daarover best onderhandelen, maar daar moet wel loonsverhoging tegenover staan. Dat wil u niet, zegt AbvaKabo FNV.
"Wij willen behoud van koopkracht en een marktconform salaris, meer wil ik daar niet over zeggen omdat er nog wordt onderhandeld."

Gisteren moest u opnieuw naar de Tweede Kamer om over de ov chipkaart te praten. Wordt dat niet vervelend?
"Het is vervelend als je twee keer dingen uit moet leggen, en steeds tegen vooroordelen aanloopt. Maar ik snap best dat dit een ingrijpende verandering is, dus daarover moet je veel communiceren. En zo nieuw is het niet, bij de invoering van de strippenkaart was er ook een stortvloed aan kritiek. Dat heeft gewoon tijd nodig."

Bron: Sp!ts
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [GVB] Amsterdamse metro bijna vol

Bericht door Ruben »

Goh wat een verrassing :lol:
Als je die 51jes ook ziet, haringtonnetjes. En het helpt daarbij natuurlijk ook niet dat er geregeld enkele stelletjes rondrijden vanwege defecten. Het nieuwe materieel laat al veel te lang op zich wachten!
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: [GVB] Amsterdamse metro bijna vol

Bericht door M57 »

Waarom er niet in voertuigen geïnvesteerd kan worden voordat de NZ-lijn klaar is, snap ik niet zo goed. De situatie is in de spits vaak erg penibel.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [GVB] Amsterdamse metro bijna vol

Bericht door Ruben »

Ik snap dat idd ook niet. Het moet toch niet zo moeilijk te bedingen zijn dat een deel nu al geleverd wordt, en een deel straks? Dan heb je toch dat kostenvoordeel van één grote levering, maar niet deze oude meuk.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [GVB] Amsterdamse metro bijna vol

Bericht door Chauf21 »

Wat opmerkelijke quotes uit het artikel:
„De kans is groter dat mensen met een vervuilende auto een nieuwe kopen, dan dat ze de tram nemen. Uit onderzoek blijkt dat slechts een heel klein deel van de mensen door zo’n maatregel geprikkeld wordt om het ov te nemen.
Mee eens, gebruikmaken van het OV is voor velen een keuze.
Dat lukt: het op tijd rijden verbeterde vorig jaar met 22 procent.
Iemand enig idee hoeveel procent van het vervoer vorig jaar op tijd reed? 22% kan heel groot, maar ook heel klein zijn!

Verder wordt het transferium bij Veenendaal nog aangehaald. Ik ben benieuwd hoe dat stationsgebied zich verder gaat ontwikkelen (het is ook een van mijn paradepaardjes).
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [GVB] Amsterdamse metro bijna vol

Bericht door Ruben »

Veenendaal, tsja, wat gaat daar straks vandaan? Een IC naar Schiphol.
Iedereen moet in het centrum van Amsterdam zijn, dus iedereen moet? Juist ja, in tram en metro.
Tram 5 is naar mijn mening nou geen tram waar mensen bij kunnen. Als ik daar de ochtenden inzit, moet ik me naar de deur proppen tussen de staande mensen door.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 95 gasten