"Kans op regiotram Groningen steeds kleiner"
"Kans op regiotram Groningen steeds kleiner"
"Kans op regiotram Groningen steeds kleiner"
Geplaatst op: zaterdag 20 augustus 2011 00:34
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 augustus 2011 00:35
De kans dat er een tram gaat rijden in de stad Groningen wordt steeds kleiner.
Nu de gemeente financieel in zwaar weer zit, zijn er twijfels gerezen over de haalbaarheid van de tram. Vooral omdat er ook flinke rijksbezuinigingen op stapel staan.
Lees verder
Geplaatst op: zaterdag 20 augustus 2011 00:34
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 augustus 2011 00:35
De kans dat er een tram gaat rijden in de stad Groningen wordt steeds kleiner.
Nu de gemeente financieel in zwaar weer zit, zijn er twijfels gerezen over de haalbaarheid van de tram. Vooral omdat er ook flinke rijksbezuinigingen op stapel staan.
Lees verder
'Wethouder sprak voor zijn beurt over tram'
'Wethouder sprak voor zijn beurt over tram'
Geplaatst op: zaterdag 20 augustus 2011 00:35
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 augustus 2011 00:35
De Groninger wethouder Frank de Vries heeft voor zijn beurt gesproken, toen hij zei dat de komst van de regiotram mogelijk wordt uitgesteld.
Dat zei zijn partijgenoot en provinciebestuurder William Moorlag vrijdag in het Radio Noord-programma De Week tot Eén.
Lees verder
Geplaatst op: zaterdag 20 augustus 2011 00:35
Laatst bijgewerkt: zaterdag 20 augustus 2011 00:35
De Groninger wethouder Frank de Vries heeft voor zijn beurt gesproken, toen hij zei dat de komst van de regiotram mogelijk wordt uitgesteld.
Dat zei zijn partijgenoot en provinciebestuurder William Moorlag vrijdag in het Radio Noord-programma De Week tot Eén.
Lees verder
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
- Locatie: Roodeschool
Re:
Is ook niet alleen een project van de gemeente Groningen. Is toch een project van de regio Groningen-Assen?
Re: Re:
Dat wel, maar de gemeente Groningen moet er wel aan mee betalen.Mark Knoester schreef:Is ook niet alleen een project van de gemeente Groningen. Is toch een project van de regio Groningen-Assen?
Het wordt deels betaald met geld uit Den Haag en met geld van de provincie, maar Groningen moet zelf dus ook wat betalen.
Re:
o.a. de infrakosten voor de extra sneltrein Groningen-Leeuwarden wordt van dat geld betaald, een aantal optimalisaties voor de treinen Groningen - Duitsland worden er van betaald, de spoorlijn Heerenveen - Groningen moet uit dat potje komen (al lijkt dat net niet te lukken) en dan heb ik het nog niet gehad over diverse wegenprojecten. Het geld voor de Zuiderzeelijn is als ik me niet vergis over twee of meer potjes verdeeld waaronder dus de compensatiegelden maar ook OV-SAAL (1,4 miljard).
Re:
Ik vind het wel allemaal tegenvallen. Als je eerst (bijna) voldoende geld had om de Zuiderzeelijn aan te leggen en nu kan je hier en daar wat kleine dingetjes doen, waarvan het grootste project onder druk ligt, dan is dat toch wel jammer. Zeker als het geld in wegenprojecten gaat zitten.
Re: Re:
Ik zag laatst een of andere nieuwsbericht waarin Karin Dekker (wethouder van vervoer of hoe je dat ook noemt in Groningen) zei dat als de lijn naar Heerenveen niet door zou gaan een gedeelte van dat geld gestoken zou kunnen worden in een tramlijn tussen het Martini-ziekenhuis en het station.Klaasje schreef:o.a. de infrakosten voor de extra sneltrein Groningen-Leeuwarden wordt van dat geld betaald, een aantal optimalisaties voor de treinen Groningen - Duitsland worden er van betaald, de spoorlijn Heerenveen - Groningen moet uit dat potje komen (al lijkt dat net niet te lukken) en dan heb ik het nog niet gehad over diverse wegenprojecten. Het geld voor de Zuiderzeelijn is als ik me niet vergis over twee of meer potjes verdeeld waaronder dus de compensatiegelden maar ook OV-SAAL (1,4 miljard).
Re:Regiotram Groningen
Consortium trekt zich terug uit aanbesteding RegioTram
GRONINGEN - Eén van de bedrijven die strijden om de tram in Groningen te mogen aanleggen en exploiteren, is afgehaakt. Het gaat om LinQ, een samenwerkingsverband met daarin onder meer bouwbedrijf Heijmans. LinQ kon geen vervoerder vinden voor de tram.
Lees verder
GRONINGEN - Eén van de bedrijven die strijden om de tram in Groningen te mogen aanleggen en exploiteren, is afgehaakt. Het gaat om LinQ, een samenwerkingsverband met daarin onder meer bouwbedrijf Heijmans. LinQ kon geen vervoerder vinden voor de tram.
Lees verder
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re:
Er zijn nog altijd twee consortiums in de running voor het project, ik ben benieuwd of daar nog iets uit gaat komen.
Consortium Poort in Groningen: bouwbedrijf BAM, vervoerder Connexxion en de Franse railinfra- en trambouwer Alstom.
Consortium Tramteam Groningen: bouw- en spoorbedrijf Strukton, het bouwconcern Ballast Nedam en vervoerder Arriva.
Consortium Poort in Groningen: bouwbedrijf BAM, vervoerder Connexxion en de Franse railinfra- en trambouwer Alstom.
Consortium Tramteam Groningen: bouw- en spoorbedrijf Strukton, het bouwconcern Ballast Nedam en vervoerder Arriva.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re:
Blijkbaar niet, goed mogelijk dat Arriva later nog op zoek wil naar voertuigen.
Nu is het wel zo dat BAM natuurlijk wel in de railinfra zit, maar op hun website staat geen enkel project dat echt de rails aanraakt, dan is Alstom die daar kennis over heeft natuurlijk een interessante partner. Misschien proberen ze zelfs hun APS te verkopen in Groningen, dan zijn ze in ieder geval zeker dat ze voor eeuwig materiaal kunnen leveren
Nu is het wel zo dat BAM natuurlijk wel in de railinfra zit, maar op hun website staat geen enkel project dat echt de rails aanraakt, dan is Alstom die daar kennis over heeft natuurlijk een interessante partner. Misschien proberen ze zelfs hun APS te verkopen in Groningen, dan zijn ze in ieder geval zeker dat ze voor eeuwig materiaal kunnen leveren
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Re:
Doe maar niet.R-Flow schreef:Ach, de Groningers waren als de dood dat ze met hun fietsband in de rails terecht zouden komen dus maar beter dat die tram er niet komt! Blijf maar lekker met bussen rondrijden.
Dat soort conservatievelingen moeten zich niet zo aanstellen. Als er in Rotterdam en zo geen problemen mee zijn, dan komen die er in Groningen ook niet, vooral omdat de tram voor het grootste deel op een vrije baan gaat rijden.
Re: Re:
Ach joh, als er zoveel weerstand is doe het dan gewoon niet. Heb http://www.tramgroningen.nl/ effe kort bekeken, wat een grap. Dat Amsterdam überhaupt nog als leefbaar verklaard kan worden met 16 tramlijnen en 4 metrolijnen in de stad is een absoluut godswonder wanneer ik de website mag geloven.The best schreef:Doe maar niet.
Dat soort conservatievelingen moeten zich niet zo aanstellen. Als er in Rotterdam en zo geen problemen mee zijn, dan komen die er in Groningen ook niet, vooral omdat de tram voor het grootste deel op een vrije baan gaat rijden.
Verbaas me er keer op keer over hoe kortzichtig men is in de provincie. Massapaniek alom als het woord "tram" or whatever valt. In de grote steden vindt men het over het algemeen en naar mijn idee juist een positief iets als er vernieuwingen op de agenda staan. Sterker nog, men voelt zich achtergesteld als hun nieuwe woonwijk niet is aangesloten op het tramnet (De Aker, IJburg destijds bijv.). Zelfs wat de Noord/Zuidlijn betreft is het merendeel er over eens dat ie afgebouwd moet worden.
Re:
De argumenten zijn altijd dezelfde: ze hinderen het verkeer, zijn ouderwets, maken herrie en de koeien geven er geen melk meer van.
Als ze eenmaal rijden willen de meeste mensen er niet meer van af. In de steden waar de tram werd opgeheven, ja ook in Groningen, namen tienduizenden burgers een poging de laatste tram te berijden, werd de tram uitgezwaaid door een enorme mensenmassa en werden er rouwkransen gegooid. En na een paar jaar kregen de steden al spijt van hun beslissing, want de straten stroomden vol auto's en bussen die voor veel luchtvervuiling zorgden, en daarnaast reden de bussen die de trams vervingen halfleeg rond.
Als ze eenmaal rijden willen de meeste mensen er niet meer van af. In de steden waar de tram werd opgeheven, ja ook in Groningen, namen tienduizenden burgers een poging de laatste tram te berijden, werd de tram uitgezwaaid door een enorme mensenmassa en werden er rouwkransen gegooid. En na een paar jaar kregen de steden al spijt van hun beslissing, want de straten stroomden vol auto's en bussen die voor veel luchtvervuiling zorgden, en daarnaast reden de bussen die de trams vervingen halfleeg rond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Re:
Ik vind het ook onzinnig dat er zoveel weerstand is. De bussen richting het Zernike (universiteitsterrein) zijn gewoon zwaar overbelast, dus daar moet iets op verzonnen worden. De tweede lijn is wat mij betreft iets discutabeler, maar ook daar kan ik het niet mee oneens zijn.R-Flow schreef:Ach joh, als er zoveel weerstand is doe het dan gewoon niet. Heb http://www.tramgroningen.nl/ effe kort bekeken, wat een grap. Dat Amsterdam überhaupt nog als leefbaar verklaard kan worden met 16 tramlijnen en 4 metrolijnen in de stad is een absoluut godswonder wanneer ik de website mag geloven.The best schreef:Doe maar niet.
Dat soort conservatievelingen moeten zich niet zo aanstellen. Als er in Rotterdam en zo geen problemen mee zijn, dan komen die er in Groningen ook niet, vooral omdat de tram voor het grootste deel op een vrije baan gaat rijden.
Verbaas me er keer op keer over hoe kortzichtig men is in de provincie. Massapaniek alom als het woord "tram" or whatever valt. In de grote steden vindt men het over het algemeen en naar mijn idee juist een positief iets als er vernieuwingen op de agenda staan. Sterker nog, men voelt zich achtergesteld als hun nieuwe woonwijk niet is aangesloten op het tramnet (De Aker, IJburg destijds bijv.). Zelfs wat de Noord/Zuidlijn betreft is het merendeel er over eens dat ie afgebouwd moet worden.
Re: Re:
Zelfde geldt toch ook voor Utrecht waar om de 2 minuten in de spits een dubbelgelede bus kom aanstuiven richting De Uithof? Moet je zien hoe lang ze daar al bakkeleien over een tramlijn waar eigenlijk nul discussie over kan bestaan wat betreft de noodzaak. Nog effe en ze gaan daar met dubbelgelede dubbeldeksbussen rijden, alles om maar geen tram te hoeven aanleggen.The best schreef:Ik vind het ook onzinnig dat er zoveel weerstand is. De bussen richting het Zernike (universiteitsterrein) zijn gewoon zwaar overbelast, dus daar moet iets op verzonnen worden. De tweede lijn is wat mij betreft iets discutabeler, maar ook daar kan ik het niet mee oneens zijn.
Re:
Een tram biedt nauwelijks meer capaciteit en kost wel vijf maal zoveel. Als je echt wat wil doen, dan bouw je een metrolijn naar de Uithof. Dan heeft het overige verkeer helemaal geen last meer van het veevervoer naar de universiteitscampus en het ziekenhuis.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re:
Naar de uithof zou je met twee tramstellen kunnen rijden, dan heb je meer capaciteit per tramrit. De vraag is echter of ze ook de huidige busfrequentie gaan rijden? Nu weet ik niet of men in Utrecht veel tussenliggende haltes aandoet en daar veel in- en uitstappers kent, maar daar zou je ook nog een winstje kunnen halen met een tram, minder haltes geeft een hogere gemiddelde snelheid.
Re: Re:
Onzin. Als je daar met lange trams gaat rijden in gekoppeld bedrijf tijdens de spits (wat de bedoeling is) dan passen daar zeker meer mensen in dan zo'n dubbelgelede bus. Daarnaast zit je niet meer met de uitstoot van die oneindige stroom bussen in de binnenstad om maar over het reiscomfort van tram vs dubbelgelede bus te zwijgen. Het is net een rondje Python in die dingen. Daarnaast moet de nieuwe tram naar De Uithof op volledig vrije baan komen te liggen. Op die manier heb je in principe de snelheid van een metrolijn en belast je het overige verkeer niet. Volgens de plannen voor een verhoogd traject langs de Pelikaanstraat kom je vrijwel geen gelijkvloerse kruizingen tegen, dus dat argument van je gaat sowieso niet op.Vinny schreef:Een tram biedt nauwelijks meer capaciteit en kost wel vijf maal zoveel. Als je echt wat wil doen, dan bouw je een metrolijn naar de Uithof. Dan heeft het overige verkeer helemaal geen last meer van het veevervoer naar de universiteitscampus en het ziekenhuis.
Tijdwinst krijg je straks sowieso omdat de tramlijn volledig vrij komt te liggen. Bus 12 staat constant vast in de spits tussen Bleekstraat en Galgenwaard.Freek schreef:Naar de uithof zou je met twee tramstellen kunnen rijden, dan heb je meer capaciteit per tramrit. De vraag is echter of ze ook de huidige busfrequentie gaan rijden? Nu weet ik niet of men in Utrecht veel tussenliggende haltes aandoet en daar veel in- en uitstappers kent, maar daar zou je ook nog een winstje kunnen halen met een tram, minder haltes geeft een hogere gemiddelde snelheid.
Re: Re:
Zeker geen onzin, kijk naar de trams die momenteel rijden. In de Rotterdamse Citadis gaan 181 man/vrouw, de Haagse Regiocitadis 210. In dubbelgeleed materieel van Van Hool kunnen met maximale staanplaatsen, minimaal zitplaatsen 198 man/vrouw. Capaciteit is dus helemaal niet veel groter. Trams zou je dus moeten koppelen, maar dan zit je met een lengte van ongeveer 60 meter. Frequentie met een tram zal lager liggen dan de huidige bussen, trams zullen echt niet elke 2 minuten rijden.R-Flow schreef:Onzin.Vinny schreef:Een tram biedt nauwelijks meer capaciteit en kost wel vijf maal zoveel. Als je echt wat wil doen, dan bouw je een metrolijn naar de Uithof. Dan heeft het overige verkeer helemaal geen last meer van het veevervoer naar de universiteitscampus en het ziekenhuis.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten