Omstreden spoorproject Stuttgart gaat door

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Omstreden spoorproject Stuttgart gaat door

Bericht door Daniel »

Omstreden spoorproject Stuttgart gaat door
Geplaatst op: zondag 27 november 2011 22:09
Laatst bijgewerkt: zondag 27 november 2011 22:10


STUTTGART - De Duitse stad Stuttgart mag doorgaan met de bouw van een ondergronds spoornetwerk. Dat is de uitkomst van een referendum dat zondag is gehouden.
Het megaproject is zeer omstreden, onder meer omdat de kosten volgens critici kunnen oplopen tot 18,7 miljard euro.
De tegenstanders wilden dat het project Stuttgart 21 zou worden stilgelegd. Bij het referendum stemde echter bijna 59 procent van de kiezers voor doorgaan.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Omstreden spoorproject Stuttgart gaat door

Bericht door Aking »

Hoorde het net op het nieuws inderdaad... je was me net voor :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Omstreden spoorproject Stuttgart gaat door

Bericht door Suus »

Ik had het bijna niet meer verwacht eerlijk gezegd gezien de hardnekkige protesten in Stuttgart die ik deze zomer nog had gezien. Ze deden daar eerder aan Occupy dan op Wall Street.

De stad zal in ieder geval flink op zijn kop gezet worden de komende jaren, ik ben erg benieuwd hoe het uitpakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Omstreden spoorproject Stuttgart gaat door

Bericht door Fles »

Ben ook heel benieuwd hoe dit uiteindelijk gaat uitpakken. Er is al een aantal jaren gezeik over, en daarvan zijn we de komede kwart eeuw ook nog verzekerd zo te zien :D
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Omstreden spoorproject Stuttgart gaat door

Bericht door Fles »

Het spoor moet Stuttgart aansluiten op de toekomstige internationale hogesnelheidslijn tussen Londen, Parijs, Wenen en Boedapest.
Orient Express *O* :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Omstreden spoorproject Stuttgart gaat door

Bericht door Suus »

Ik kan in ieder geval nog zeggen dat ik in Stuttgart ben geweest toen het Hauptbahnhof slechts een ondergronds station had voor de S-Bahn. Ik was er eigenlijk te vroeg, want de mooie nieuwe bibliotheek die deze maand opende vlakbij het station op voormalig spoorterrein was nog niet af toen ik er was deze zomer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Omstreden spoorproject Stuttgart gaat door

Bericht door Caspar »

Fles schreef:
Het spoor moet Stuttgart aansluiten op de toekomstige internationale hogesnelheidslijn tussen Londen, Parijs, Wenen en Boedapest.
Orient Express *O* :X
Ja dat soort zinnen lees je ook overal, en dan vooral de vermelding van Londen erbij. Eigenlijk ligt er al best veel HSL spoor waar je prima verbindingen naar Londen over kan inleggen, maar dat gebeurt gewoon niet om de hier wel bekende redenen. Waarom dan altijd roepen: In de toekomst Londen dit, Londen dat... bla bla bla... Ik denk dat over 10 jaar er nog steeds alleen maar een suf lijntje Parijs/Brussel Londen bestaat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Omstreden spoorproject Stuttgart gaat door

Bericht door Suus »

Het is wachten op de doorbraak die de Deutsche Bahn wil forceren natuurlijk. Over iets meer dan een jaar zou de eerste ICE Keulen/Amsterdam - Brussel - London moeten gaan rijden. Als de LGV Est Europe af is in Frankrijk zouden daarna ook ICE-diensten rondom Parijs kunnen gaan richting Straatsburg, Karlsruhe, Stuttgart en München. Er rijden nu al TGV's Parijs - Stuttgart met een enkele dienst die kopmaakt en verder gaat naar München.

Het is voor de DB natuurlijk ook wachten op de indienststelling van hun naleveringen ICE-3, een vervolgserie zou worden afgeleverd maar is nog steeds niet in dienst gesteld...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Omstreden spoorproject Stuttgart gaat door

Bericht door deadlock »

De BR407 is geen nalevering maar een nieuwe serie alleen marketingtechnisch heet het de nieuwe ICE-3 en vooralsnog ligt de bouw en aflevering op schema ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Omstreden spoorproject Stuttgart gaat door

Bericht door Suus »

Tsov had ze in de zomer al gezien bij Hannover maar ook die rijdt nog niet volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten