Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Daniel »

Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle
Geplaatst op: vrijdag 25 november 2011 19:11
Laatst bijgewerkt: vrijdag 25 november 2011 19:13


Persbericht
  • Regionale belangenpartijen steunen busplan
  • Onderzoek tijdelijk station afgerond
  • Veel suggesties voor goed busplan
Reizigers zijn vanwege de betrouwbaarheid het beste gediend met uitsluitend alternatief busvervoer wanneer het treinverkeer op station Zwolle in de zomer van 2012 vier weken stilligt. Dat blijkt volgens ProRail en NS uit onderzoek van Arcadis. Het onderzoek is gedaan nadat reizigersvereniging Rover om aanvullende informatie verzocht. Gesprekken met belangenorganisaties hebben daarna waardevolle bijdragen opgeleverd.

Station Zwolle moet in de zomer van 2012 vier weken dicht voor treinverkeer om er grootschalige te verbouwen en klaar te maken voor de toekomst. Reizigers krijgen straks meer ruimte en comfort. Zo komt er een vierde perron en een bredere perrontunnel. Bovendien kan het treinverkeer dan worden uitgebreid met de Hanzelijn eind 2012, wat een verbetering van de verbinding tussen de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland betekent.

Alternatief vervoer
ProRail en NS hebben vervolgens aangegeven reizigers vier weken met bussen te willen vervoeren. Belangenpartijen zijn uitdrukkelijk gevraagd hierover mee te denken. Dit leidde uiteindelijk tot een aanvullend onderzoek door Arcadis naar diverse varianten, waarbij onder andere is gekeken naar een tijdelijk station naast station Zwolle. Ook is gekeken naar een alternatieve treindienst tussen Deventer en Meppel, waarbij reizigers niet in- en uit kunnen stappen op station Zwolle.

Afweging
Zowel voor Rover als NS en ProRail viel het tijdelijk station af vanwege praktische haalbaarheid, betrouwbaarheid en looproutes. Uiteindelijk bleven er voor NS, ProRail en Rover twee opties over: alles met bussen vervoeren of een variant met busvervoer in combinatie met een treinverbinding tussen Deventer en Meppel. Deze trein stopt niet in Zwolle.

Deze zijn beide beoordeeld op comfort, reisinformatie, betrouwbaarheid en reistijd. Reistijd en reisinformatie zijn vergelijkbaar. Maar de treinverbinding Deventer-Meppel scoorde lager op betrouwbaarheid en hoger op comfort dan het busvervoer. Rover vindt de treinvariant daarom de beste keuze. NS en ProRail vinden dit desalniettemin voor reizigers onwenselijk, omdat de kans te groot is dat ze de krappe, maar noodzakelijke overstap in Deventer missen. Het veroorzaakt nog eens een extra half uur reistijd, bovenop de extra reistijd van een half uur die er al was. Vandaar dat ProRail en NS in de zomer van 2012 in Zwolle kiezen voor busvervoer.

Overleg
NS en ProRail zijn Rover erkentelijk voor de gesprekken die er zijn gevoerd over de beste opties voor reizigers. Rover heeft aangegeven de casus Zwolle in de nieuwe werkgroep Buitendienststellingen als voorbeeld in te brengen. De werkgroep is opgericht om bij grote werkzaamheden de hinder voor de treinreiziger te minimaliseren. Daarnaast is op 1 november in Zwolle een meedenksessie georganiseerd met zo’n vijftig vertegenwoordigers van onder andere gemeenten, provincies, consumentenorganisaties, vervoerders, rederij naar Waddeneilanden, bewoners en ondernemers. ProRail en NS hebben de verschillende varianten en voorkeuren toegelicht. De sfeer was constructief en er was begrip bij de aanwezigen voor de noodzaak van de buitendienststelling.

Planning
Komende tijd werken NS en ProRail het busplan verder uit. Hierbij worden suggesties en opmerkingen van verschillende belangenpartijen meegenomen. Zo is er uitdrukkelijk verzocht om goed rekening te houden met reizigers die een functiebeperking hebben en met reizigers die fietsen meenemen. Daarnaast zijn er diverse suggesties gedaan voor goede reisinformatie.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door webguy »

Het zou mooi zijn om het hele rapport te kunnen lezen, want sommige dingen snap ik niet helemaal...
NS en ProRail vinden dit desalniettemin voor reizigers onwenselijk, omdat de kans te groot is dat ze de krappe, maar noodzakelijke overstap in Deventer missen. Het veroorzaakt nog eens een extra half uur reistijd, bovenop de extra reistijd van een half uur die er al was.
Dit is bijvoorbeeld een gemiste kans. Er zijn genoeg reizigers die vanuit Oost en Zuid Nederland al via Deventer reizen of kunnen reizen naar Meppel zonder veel extra reistijd. Lijkt er op dat de gedachte is dat als je vanuit het westen komt en in Deventer overstap op de s3600 die verlengd is naar Meppel het niet haalt, dus doen we het maar niet. Of begrijp ik het verkeerd.

Verder kan je een krappe overstap van de s3600 oplossen door langer in Deventer te wachten, de knoop Zwolle heb je dan niet meer nodig, dus zou je theoretisch paar minuten eerder vertrekken uit Meppel en wachten in Deventer.

Maar ja, als de bussen goed worden geregeld zou het inderdaad goed kunnen gaan, maar vraag me wel af hoe dat gaat. Bussen Wezep - Zwolle, Olst - Zwolle, Heino-Zwolle, Dalfsen-Zwolle en Meppel-Zwolle?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Klaasje »

Zal ik mijn buitendienststelling-Zwolle-2012-stokpaardje van stal halen of daar laten staan? :mrgreen:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door webguy »

Nja, ik zou graag het onderzoek willen lezen want we kunnen het wel beoordelen, maar zonder dat onderzoe weet je niks. Kennelijk vonden ze de opties toch net niet goed genoeg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Suus »

Wil je al die bussen bij het station van Zwolle kwijt? Dan mag je nog wel ruimte gaan zoeken daar naast alle gewone streekbussen. Is er niet ergens een parkeerterrein in de buurt van de snelweg beschikbaar voor een enorme hoeveelheid bussen, vanaf waar ook pendelbussen heen en weer rijden naar het station van Zwolle? Zo'n oplossing heeft men toch wel eens in Deventer toegepast?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Klaasje »

Ik kan me goed voorstellen dat een tijdelijk station niet erg goed scoort doordat je dan alle fietsen en stads- en streekbussen mee mag verhuizen. Probeer daar maar eens een geschikte tijdelijke locatie voor te vinden. Dat lijkt me knap lastig. Ik vind het wel jammer dat de Meppel - Deventer oplossing er niet komt omdat de kans op vertraging te groot is al vraag ik me af of dat niet op te lossen is door tijdelijk wat vlotter materieel in de s3600 in te zetten en te zorgen voor een wisselmachinist in Zwolle zodat de trein evt. in Deventer even kan blijven wachten op overstappers. Daarnaast hoop ik dat de vertraging per bus ook beperkt blijft tot een half uur omdat anders het niet rijden van die trein best de term Faal waard is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Suus »

Maarja, als ik zie wat voor puinhoop het wordt op het krappe busstation van Gouda als er bussen tussen Gouda en Utrecht rijden wil ik niet weten hoe groot de chaos wordt op het busstation van Zwolle als je heel veel bussen uit zes richtingen laat rijden naar de redelijk krappe busstations daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door webguy »

Er is wel een soort remise/buffer in Zwolle toch, achter het streekbusstation. Dat streekbusstation is ook meestal leeg als ik er ben. Vast wel ruimte voor een paar bussen, al worden het natuurlijk echt een boel...

We hebben trouwens ook nog de Ijsselhallen met mega-parkeerterreinen en niet al te ver van het station af...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Suus »

Zeker voor de grootste stromen richting Meppel, Wezep (of 't Harde?) en Deventer kan je natuurlijk op je vingers nagaan dat het gewoon bus vol -> rijden maar wordt. Dat wordt niet twaalf busjes elk een half uur natuurlijk :X

De touringcarbranche gaat een mooie zomer tegemoet volgend jaar :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Wubbo »

Je kan een groot deel van de reizigers ook Zwolle laten mijden door rechtstreekse bussen Meppel - Olst en Meppel - 't Harde (en misschien ook naar Lelystad?) te laten rijden.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door MdJ »

webguy schreef:Er is wel een soort remise/buffer in Zwolle toch, achter het streekbusstation. Dat streekbusstation is ook meestal leeg als ik er ben. Vast wel ruimte voor een paar bussen, al worden het natuurlijk echt een boel...

We hebben trouwens ook nog de Ijsselhallen met mega-parkeerterreinen en niet al te ver van het station af...
Dat terrein is niet altijd leeg; en zoveel ruimte is er niet voor extra bussen, vooral in de spits.

Tijdelijk station was een optie "als de reizigers niet konden instappen".

@Bee: Het wordt 't Harde-Meppel. Wezep kun je niet keren.
Bij twijfel: gebruik beton.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Klaasje »

Arriva Wadden zal er ook wel wat aan verdienen met hun 315.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Daniel »

webguy schreef:Er is wel een soort remise/buffer in Zwolle toch, achter het streekbusstation.
Klopt ja, de busbuffer in Zwolle is best immens te noemen... maar in principe kunnen de streekbussen daar ook best op hun haltes bufferen, ze moeten op de bufferplaats alleen een rondje kunnen rijden anders komen ze niet van de uitstap- naar de instaphalte. Op die manier kan je al best wat ruimte vrijmaken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Ardan »

Als er slechts één richting uitligt in Zwolle wordt er nu ten zuiden van het station 'gebust'. Dat is al krap want het grootste deel van de tijd staan er vier bussen; een stop- en een snelbus, plus reserve. Voor ZES richtingen zou je dat zelfs op de buffer niet kwijt kunnen. Het immense parkeerterrein bij de IJsselhallen zou het beste zijn, zo gek ver van de snelweg zit je dan ook niet, en via de IJsselallee kun je dan ook makkelijk naar Olst en Heino.

Twee jaar terug kozen ze tijdens de buitendienststelling van Deventer ervoor om het station ' vier kilometer te verplaatsen' naar het parkeerterrein van sportcentrum De Scheg. Heeft ook een enorm parkeerterrein, waar alle bussen plus reserve makkelijk op konden. Alleen de bussen van/uit Apeldoorn kwamen langs het échte station.
(bovendien heeft Deventer de Scheg nog heel lang in de reisplanner gestaan als optie wanneer je 'Deventer' intoetste, maar dat terzijde ;) )
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Meltrain »

MdJ schreef: @Bee: Het wordt 't Harde-Meppel. Wezep kun je niet keren.
Hoezo kun je niet keren in Wezep?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Klaasje »

Dat moet in de beveiliging mogelijk zijn. Als er alleen maar doodgewone P-seinen en een eventueel automatisch sein t.b.v. een stop-door schakeling staat kan je er niet keren. Bij Hilversum Sportpark hebben ze ooit de beveiliging zo aangepast dat er met een sleutelkastje gekeerd kan worden. Dat zouden ze bij Wezep ook kunnen bouwen, maar de vraag is wel of de reiziger er zoveel beter van wordt. Zwolle is per bus makkelijker vanaf 't Harde te bereiken dan vanaf Wezep.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Meltrain »

Oke, van bovenstaande snap ik niet veel. :?
Maar het is dus niet simpelweg mogelijk dat de machinist naar de andere cabine loopt en dan tot 't Harde tegengesteld rijdt (desnoods alleen met de s5600 en dat de NO wel op 't Harde keert)?

Maar goed, nu moeten (sommige) bussen tussen 't Harde en Zwolle weer via Wezep rijden.
Het leek me dan handiger als er snelbussen 't Harde - Zwolle waren en 'stopbussen' Wezep - Zwolle i.c.m. de s5600 tussen 't Harde en Zwolle.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Klaasje »

Op het moment dat er geen fatsoenlijke rijweg ingesteld kan worden doen de overwegen het niet zo goed. Rijwegen zijn nou eenmaal alleen in te stellen vanaf bediende seinen of automatische seinen d.m.v. een sleutelkastje.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Pikobo »

Bee schreef:Maarja, als ik zie wat voor puinhoop het wordt op het krappe busstation van Gouda als er bussen tussen Gouda en Utrecht rijden wil ik niet weten hoe groot de chaos wordt op het busstation van Zwolle als je heel veel bussen uit zes richtingen laat rijden naar de redelijk krappe busstations daar.
In de zomerdienstregeling rijden er aanmerkelijk minder bussen vanaf het streekbusstation Zwolle. Veel extra NS-bussen, mits men dat duidelijk en goed aangeeft en de normale streeklijnen maar op een paar perrons afhandelt, kunnen dan van het busstation gebruik maken. Overigens hoop ik dat men royaal NS bussen inzet en dan naar reizigers belangen kijkt. Meppel-Olst is al genoemd maar bijv. Lelystad-Heerenveen zou ook een optie kunnen zijn. (315 verliest veel tijd in Emmeloord).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Meltrain »

Waarom zou NS bussen inzetten tussen Lelystad en Zwolle/Heerenveen/Meppel? :?
Er rijden immers nu ook geen treinen, dus is het redelijk onzinnig om daar bussen te laten rijden en bovendien lijkt het me ook nog eens (illegale) concurrentie t.o.v. lijn 315 en 330.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Suus »

Het is trouwens wel interessant dat er in de IJsselhallen voor de hele maand juli nog niets ingepland staat, en voor augustus pas aan het eind van de maand :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Wubbo »

Meltrain schreef:Waarom zou NS bussen inzetten tussen Lelystad en Zwolle/Heerenveen/Meppel? :?
Ik kan me voorstellen dat je reizigers vanaf de Randstad (met name Schiphol en Amsterdam) sneller in Leeuwarden/Heerenveen en Groningen/Assen krijgt door een busverbinding vanaf Lelystad. Bovendien ontlast dat station Zwolle.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Klaasje »

Pikobo schreef:Meppel-Olst is al genoemd maar bijv. Lelystad-Heerenveen zou ook een optie kunnen zijn. (315 verliest veel tijd in Emmeloord).
Ik heb mijn Zwolle-2012-stokpaardje niet eens zelf van stal hoeven halen. Deze route is overigens ongeveer een kwartier sneller dan een half uur vertraging door de busdienst tussen 't Harde en Meppel.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door Freek »

@Webguy, ik weet het niet hoor, maar mogelijk is er een overstap voor alle reizigers in Deventer. een bediening van Olst-Meppel alleen mogelijk is met een losse pendel Deventer-Meppel, kan me dat voorstellen met het enkelspoor dat daar dan ligt. In dat geval kan een overstap wel kritisch zijn.

@anderen:
De NS heeft in het begin ook ideeen gehad om samen met de rederijen naar de waddeneilanden directe buspendels op te zetten die bijvoorbeeld ook voldoende ruimte bieden voor bagage en fietsen. Dat zou natuurlijk sneller/comfortabeler zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busvervoer meest betrouwbare keuze zomer 2012 Zwolle

Bericht door reisthijs »

Een bediening van Olst<->Meppel is juist alleen maar mogelijk door de IC's uit het noorden aan de s3600 vast te knopen met kopmaken op het emplacement van Zwolle. Gewoon binnen de bestaande dienstregeling dus, met in Deventer een krappe overstap richting Amf.
Beetje jammer om alleen vanwege die krappe overstap voor een deel van de reizigers deze oplossing die voor andere richtingen wél heel handig is én minder businzet noodzakelijk maakt helemaal aan de kant te schuiven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten