R-net binnenkort uit de startblokken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

paolie schreef:Beweer je nu dat een toerist bij de oude GVB-blokken niet kan zien dat het om een metro-ingang staat? Ik lees daar toch duidelijk het woord "metro". Hoe veel duidelijker wil je het hebben. En dat zou dan straks, met alleen een letter M in R-net stijl wel duidelijk zijn?
Ik heb twee jaar in de horeaca gewerkt op de Nieuwmarkt. Toeristen daar kwamen om de haverklap de hele dag door bij ons informeren of de ingang naar beneden daadwerkelijk naar de metro ging omdat het woord "sneltram" eronder keer op keer voor verwarring zorgde. Of je dit van me aanneemt moet je natuurlijk verder zelf weten. De letter "M" is een internationaal herkend symbool voor metro.
paolie schreef:Wat betreft het AH voorbeeld. Ik geloof niet dat je door hebt waar ik op doel. Ik reageer daarmee alleen maar op het commerciëel-niet commerciële argument van Alargule.
Excuus, dacht dat je op mij reageerde. :)
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door paolie »

R-Flow schreef: De letter "M" is een internationaal herkend symbool voor metro.
Dat valt best heel erg tegen. Maar ik denk trouwens dat dat voor de gemiddeld intelligente toerist niet zo'n probleem is.
New York: http://maps.google.nl/maps?q=new+york&h ... 77,,1,4.07
Parijs: http://maps.google.nl/maps?q=paris&hl=n ... 5,,0,18.53
Madrid: http://maps.google.nl/maps?q=madrid&hl= ... 21,,1,3.79
Londen: http://maps.google.nl/maps?q=london&hl= ... 21,,1,0.17
Berlijn: http://maps.google.nl/maps?q=berlin&hl= ... 2.3,,1,9.2
Praag: http://maps.google.nl/maps?q=praag&hl=n ... 75,,0,7.86
Rio de Janeiro: http://maps.google.nl/maps?q=Rio+de+Jan ... 19,,0,4.77
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

U-bahn haltestelle... :roll:
Maar goed, los daarvan, toeristen die net doen alsof ze het niet snappen hou je natuurlijk altijd, wat voor huisstijl het OV verder ook heeft. Daarnaast is voor de belangrijkste toeristische bestemmingen de metro niet het meest belangrijk, toeristen zullen meer aan de tram hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

U-Bahnhof :wink:

Ik vraag mij ook af wat er zo moeilijk is aan een trap/roltrap die de grond in gaat. Veel meer dan een metro kan dat toch niet zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door MdJ »

Fietskelders, parkeergarages...
Bij twijfel: gebruik beton.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:U-bahn haltestelle... :roll:
Maar goed, los daarvan, toeristen die net doen alsof ze het niet snappen hou je natuurlijk altijd, wat voor huisstijl het OV verder ook heeft. Daarnaast is voor de belangrijkste toeristische bestemmingen de metro niet het meest belangrijk, toeristen zullen meer aan de tram hebben.
Kijk ik heb daar twee jaar op die Nieuwmarkt gestaan, ik weet dat de term "sneltram" specifiek voor erg veel vragen zorgde omdat toeristen in de war raakte of er nou een metro of tram stopte. Als je alleen het woord "Metro" in stand houdt - helemaal aangezien "sneltram" bij GVB niet meer gehanteerd wordt - of de internationaal herkende "M" los je dat op. Daarnaast trek je de stations recht met de nieuwe huisstijl. Twee vliegen in één klap. Simpel. Vind het verder wel mooi geweest met dit welles/nietes spelletje en aan die Duitsers heb ik totaal geen boodschap.
Bee schreef:Ik vraag mij ook af wat er zo moeilijk is aan een trap/roltrap die de grond in gaat. Veel meer dan een metro kan dat toch niet zijn?
In Amsterdam kan het zelfs een Albert Heijn zijn. ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

Je hebt in meer steden prémetro's rijden. In Charleroi noemen ze dit dus een metro:
http://maps.google.be/maps?q=charleroi& ... ,,0,-13.31

Helemaal niet verwarrend ofzo... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Je hebt in meer steden prémetro's rijden. In Charleroi noemen ze dit dus een metro:
http://maps.google.be/maps?q=charleroi& ... ,,0,-13.31

Helemaal niet verwarrend ofzo... :')
Werkelijk waar de grootste grap ooit dat je een arm Franstalig chauvinistisch provinciestadje als Charleroi met een internationale stad als Amsterdam gaat zitten vergelijken... Als je van alles erbij wilt halen, neem dan gewoon voorbeeld aan Rotterdam. Buitenland en bij uitstek België heb ik wederom nul boodschap aan. In dat land hebben ze nooit een minuut tijd besteed om over ruimtelijke planning en infrastructuur na te denken.

En wat is je punt nou eigenlijk? Omdat een verloederd stadje waar iedereen die kan massaal wegtrekt als Charleroi een onduidelijke puinzooi is het prima dat Amsterdam dezelfde richting op gaat qua metronet?
Laatst gewijzigd door R-Flow op do 24 nov 2011, 18:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Die beelden zijn al vrij oud, in 2010 was men al bezig de weg drastisch op te knappen daar (ik wist overigens niet dat je in België nu ook Streetview hebt).

Maarre, gaat dit topic nog ergens over?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Jelmer »

Om het maar eens over bussen te hebben hier, het volgende.
Gistermiddag was ik een half uurtje op Amsterdam Bijlmer Arena en zag daar achter elkaar vijf R-net Citaro's in vijf verschillende uitvoeringen. De 9104 in het CXX groen, de 9113 in het Rotterdamse grijs, (o.a.) de 9188 in het rood zonder opschriften op de grijze zijkanten, de 9191 met R-net vermeldingen op de zijkant en verder nog enkele met de oude Zuidtangent vermeldingen.
Geeft wel afwisseling zo.

Wat ik mij overigens afvraag of de Almeerse 5700-en ook nog voorzien worden van R-net-uiterlijk? Alle die ik gisteren gezien heb zijn nog gewoon in CXX uiterlijk. De Zaanse en Hilversumse rode wagens zijn inmiddels wel voorzien van R-net uiterlijk.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Ik vraag me af of er ook een standaard huisstijl krijgt voor niet-R-net lijnen. Kan me er ook nog steeds weinig bij voorstellen dat ze straks echt 200+ trams compleet gaan omtoveren.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Lange_Dre »

Waarschijnlijk gebeurd dat ook niet, enkelt de benodigde hoeveelheid trams die er nodig is voor het Rnet tram netwerk :wink: De rest zal gewoon wit-blauw rond blijven rijden..
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Lange_Dre schreef:Waarschijnlijk gebeurd dat ook niet, enkelt de benodigde hoeveelheid trams die er nodig is voor het Rnet tram netwerk :wink: De rest zal gewoon wit-blauw rond blijven rijden..
Dat zou ik echt heel vreemd vinden. Net alsof je twee verschillende trammaatschappijen hebt straks binnen dezelfde stad.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Lange_Dre »

R-Flow schreef:
Lange_Dre schreef:Waarschijnlijk gebeurd dat ook niet, enkelt de benodigde hoeveelheid trams die er nodig is voor het Rnet tram netwerk :wink: De rest zal gewoon wit-blauw rond blijven rijden..
Dat zou ik echt heel vreemd vinden. Net alsof je twee verschillende trammaatschappijen hebt straks binnen dezelfde stad.
Tsja dat is het nadeel als je een Rnet wil.. Ik ben overgens vel tegen stander van ee Rnet... Zorg maar eerst gewoon voor veel trams en bussen per uur en een goede service dat kleurtje van de tram of bus maakt niemand uit zolang het maar vaak en goed rijd..

Maar goed, dat terzijde..
De bussen van EBS rijden ook in 2 verschilende uitvoeringen rond straks, Rnet kleuren en de gele streekbussen voor de normale streek lijnen. ( Geel zoals het hoord)
Je kan ook niet de niet Rnet trams op gewone stadslijnen laten rijden, aangezien mensen dan een slechtere blik op de echte Rnet tram lijnen kunnen krijgen..
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Lange_Dre schreef:Tsja dat is het nadeel als je een Rnet wil.. Ik ben overgens vel tegen stander van ee Rnet... Zorg maar eerst gewoon voor veel trams en bussen per uur en een goede service dat kleurtje van de tram of bus maakt niemand uit zolang het maar vaak en goed rijd..
Vind dat een beetje een non-argument want het een sluit het ander niet uit. Maar hoe het er nu naar uit ziet is R-net gewoon een farce. Een buslijn 1x in het half uur rijdt tot R-net bestempelen gaat nergens over. Zelfde geldt voor de splitsing binnen het tramnet. Waarom T1,10 nou opeens R-net-waardig zijn en T3,17 niet, Joost mag het weten.

Bussen in een ander kleurtje kennen we al jaren, maar of dit nou ook wenselijk is binnen het Amsterdamse tramnet? Ik kan me het voorstellen dat je zoiets doet bij een echte regiotram die niet door het GVB-geëxploiteerd wordt. Maar om nou de ene helft van het stadsnet rood/grijs te kleuren en de andere helft blauw/wit zonder dat daar een duidelijk gedachtegang achter te vinden is...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

Ik zie dat meer als schoonheidsfoutje dan als totale mislukking.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Kom op zeg, er zijn buslijnen die onder het R-net vallen maar op zondag 1x per uur rijden zoals de 322, 327 en 328. Wie neemt het concept dan nog serieus met zijn "frequente verbindingen". Het is gewoon het ophypen van het decenniaoude concept streekbus :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

Er is op zondag kennelijk geen vraag naar. Het blijven natuurlijk streekbussen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door paolie »

Precies. Streekbussen. En dus geen R-netbussen. Als men het concept maar een beetje serieus zou nemen, zou je dit soort lijnen dus geen R-net noemen. De Zuidvleugel doet dit wel en nomineerde maar maximaal 4 buslijnen, die aan de R-net voorwaarden voldoen. De Noordvleugel komt doodleuk met 31 buslijnen op de proppen, terwijl feitelijk alleen de Zuidtangent echt aan alle R-net voorwaarden voldoet.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Kom op zeg, er zijn buslijnen die onder het R-net vallen maar op zondag 1x per uur rijden zoals de 322, 327 en 328. Wie neemt het concept dan nog serieus met zijn "frequente verbindingen". Het is gewoon het ophypen van het decenniaoude concept streekbus :Y
Mee eens.

Als je nou de Rotterdamse "tramplus" lijnen zou bestempelen tot R-net dan gaat het concept nog ergens over. Maar goed, dat kennen we in Amsterdam niet. De enige lijn die daar onder zou vallen is T26 naar IJburg.

Daarnaast wat verbindt M50, T2 met streekbus 322 dat ze alle drie onder het kopje "R-net" vallen?? Ik zie de link effe niet hoor.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Edwin »

Jelmer schreef:Wat ik mij overigens afvraag of de Almeerse 5700-en ook nog voorzien worden van R-net-uiterlijk? Alle die ik gisteren gezien heb zijn nog gewoon in CXX uiterlijk. De Zaanse en Hilversumse rode wagens zijn inmiddels wel voorzien van R-net uiterlijk.
Op bijna alle 5700'ers zijn de stickers "6x van Almere naar Amsterdam filevrij" verwijderd. Dus het lijkt erop dat deze bussen ook nog bestickert worden.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Ik zie dat meer als schoonheidsfoutje dan als totale mislukking.
Als het gevolg van de invoering van Rnet alleen maar zorgt voor een (vanuit het oogpunt van de reizigers) zeer willekeurige verdeling tussen "Rnet-trams" en "gewone trams" dan ben je het doel vooruitgestreefd (je wil juist méér eenheid in het regionale OV-netwerk) dan vind ik dat inderdaad een totale mislukking. Dan kan je beter meteen stoppen met deze R-net-nonsens.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

Volgens mij is het idee juist dat de R net lijnen worden opgeplust. Dus dat er betere informatievoorziening komt en moderne abri's. Ik heb daar andere forummers hard over horen zeuren. Nu wordt dat op een beperkt aantal lijnen aangepakt en dan is het weer niet goed.

Van mij hoeft dat hele R net trouwens sowieso niet, maar als je toch de boel gaat verbeteren is het wel handig om met de belangrijkste haltes te beginnen. Afijn, alleen de regio Aalsmeer/Uithoorn gaat er nog wezenlijk profijt van krijgen (hoop ik) doordat de komende jaren nog wat vrije busbanen gebouwd worden, en daar wordt ik als OV reiziger in die regio nou wel blij van. Wellicht loont het zelfs de moeite om de auto eens te laten staan als ik naar mijn ouders ga... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Volgens mij is het idee juist dat de R net lijnen worden opgeplust. Dus dat er betere informatievoorziening komt en moderne abri's. Ik heb daar andere forummers hard over horen zeuren. Nu wordt dat op een beperkt aantal lijnen aangepakt en dan is het weer niet goed.
Als je op mij doelt: Ik heb het niet over de haltevoorzieningen, dat is zeker een pluspunt van R-net. Wat ik echter niet snap is wat een buslijntje die 1x in het half uur binnen de R-net formule doet. Zelfde geldt voor de splitsing binnen het tramnet. Nergens zijn concrete plannen te vinden om bijvoorbeeld tram 2 sneller op het Centraal Station te krijgen. En zoals meerdere forumleden terecht hebben aangegeven: Wat maakt bijv. tram 10 een "R-net-lijn" en tram 7 niet? Het lijkt nu gewoon nattevingerwerk welke lijn onder de R-net noemer gaat vallen. Ik zie totaal niet in wat de meerwaarde van de 10 is binnen het regionale netwerk. De lijn stopt bij geen één treinstation, kruist maar 1x de metro, rijdt minder frequent en doet behalve het Leidseplein en Elandsgracht geen noemenswaardige knooppunten aan.
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 28 nov 2011, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Vinny »

Volgens mij worden de R net tramlijnen dus opgeplust. Maar wat ze precies van plan zijn weet ik niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 96 gasten