Klaasje schreef:Je moet natuurlijk niet vergeten dat ROCOV's ook op basis van vertrouwelijkheid de stukken krijgen waarop ze adviseren. Er staan soms politiek gevoelige zaken in de stukken waar mede op basis van de adviezen nog over besloten moet worden. Daarnaast valt het in te denken dat vervoerders elkaar niet al te graag een kijkje in de keuken gunnen. Wat dat betreft zou je het misschien zelfs twijfelachtig kunnen noemen dat de adviezen op de site staan.
Vertrouwelijkheid van stukken kan natuurlijk voorkomen, maar dan zou je alsnog de openbare stukken kunnen publiceren en een opmerking over geheimhouding kunnen plaatsen voor de andere stukken. Zo heb ik eens meegemaakt dat uitgebreid werd ingegaan op voorgestelde dienstregelingwijzigingen, tot lijnnummer en ritten aan toe, zonder dat het betreffende voorstel beschikbaar was. Een merkwaardige situatie. Ik heb herhaaldelijk contact gezocht met het ROCOV over het publiceren van adviesaanvragen en overige stukken; uit de reacties op mijn berichten maakte ik op dat het eigenlijk vooral een gebrek aan mankracht zou zijn om die documenten ter beschikking te stellen.
Maar goed, dit is niet de plaats voor een discussie over de nut en noodzaak van ROCOV's, dus laat ik het erbij houden dat ik graag de antwoorden op de vragen tegemoet zie.
Waarom is station Arnhem overigens niet als probleem benoemd? Er staan nu niet bepaald veel paaltjes van Syntus en NS naast elkaar op de perrons voor cross-platformoverstappen, en volgens mij ook niet erg veel in de perrontunnel. Ik denk dat dat ook nog weleens voor problemen kan gaan zorgen.