R-net binnenkort uit de startblokken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Volgens mij worden de R net tramlijnen dus opgeplust. Maar wat ze precies van plan zijn weet ik niet.
Behalve de haltevoorzieningen kan ik nergens concrete plannen vinden dus ben erg benieuwd waar je dat vandaan haalt. Alleen voor tram 9 ligt het plan op tafel om de lijn enigszins te versnellen. Daar komt bij dat realistisch gezien de meeste trams niet te versnellen zijn. Denk vooral aan situaties zoals Hoofddorpweg, Zeilstraat, Leidsestraat etc.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door hauptbahnhof »

Lijn 9 is niet te versnellen. Op die lijn heb je in principe alle verkeerslichten mee en vrijwel overal vrije baan. Het probleem is alleen de grote drukte, hierdoor heeft lijn 9 een megaruime rijtijd. Als ik op lijn 9 max 35 km/u rij, kom ik nog te vroeg aan op CS (overdag als het niet druk is).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Men zag mogelijkheden om lijn 9 te versnellen maar of het politiek gewenst is, is een andere: Het afschaffen van de conducteur zou de snelheid flink verhogen volgens het rapport.

Ook de halte indeling op het Rokin zou voor een verbetering kunnen zorgen, Spui en Muntplein zitten heel dicht op elkaar. Ook het ombouwen van het tropencircuit door een kruising zou al veel schelen, zeker voor lijn 14 richting Flevopark. De verkeerslichten in Diemen zijn ook vrij dramatisch afgesteld, ook daar zou men nog verbeteringen kunnen doorvoeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Lijn 9 is niet te versnellen. Op die lijn heb je in principe alle verkeerslichten mee en vrijwel overal vrije baan. Het probleem is alleen de grote drukte, hierdoor heeft lijn 9 een megaruime rijtijd. Als ik op lijn 9 max 35 km/u rij, kom ik nog te vroeg aan op CS (overdag als het niet druk is).
De gemeente denkt daar anders over. ;)

http://www.stadsregioamsterdam.nl/publi ... n_9_wordt/

€13,5 miljoen voor 5 minuten winst. :?
Bee schreef:Ook de halte indeling op het Rokin zou voor een verbetering kunnen zorgen, Spui en Muntplein zitten heel dicht op elkaar. Ook het ombouwen van het tropencircuit door een kruising zou al veel schelen, zeker voor lijn 14 richting Flevopark. De verkeerslichten in Diemen zijn ook vrij dramatisch afgesteld, ook daar zou men nog verbeteringen kunnen doorvoeren.
Tram 14 gaat de bezuinigingen niet overleven ben ik bang. Zwarte dag voor Nederland als de laatste tram 14 van ons land verdwijnt. *snik*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Dat is echt een flinke winst hoor, vijf minuten. Op het stukje Dam - CS kan de tram maar liefst 2 minuut 40 seconden winnen, daar kunnen andere tramlijnen ook van profiteren trouwens.

Op de Dam kunnen de verkeerslichten verwijderd worden, dat kan ook al 10 tot 25 seconden schelen. Een andere mooie winst is het verleggen van de halte Muntplein tot tegenover de halte Spui, een halte minder is 30 seconden rijtijd minder.

De duurste ingreep is de Hortusbrug, met zijn 5 kilometer per uur snelheidsrestrictie vrij dramatisch voor de snelheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door webguy »

Je zou haast zeggen bij zulke snelheidsrestricties dat het beter is om sneller te rijden: dan leg je minder lang dezelfde druk op de brug...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

De helft van het probleem zit hem in de geluidsproductie als de tram de brug over rijdt. Sowieso is de brug al een probleemkind, hij is een tijd terug voorzien van een wit wegdek en een sproeiinstallatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:De duurste ingreep is de Hortusbrug, met zijn 5 kilometer per uur snelheidsrestrictie vrij dramatisch voor de snelheid.
Haha dat is echt een trieste situatie daar ja...
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Edwin »

De halte Bijlmerplein ri Bijlmer Arena is deze ochtend aangepakt, het leek er nog niet op of er ook een nieuw wachthokje komt.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door hauptbahnhof »

Nou jah, ik praat uit eigen ervaring. Ik kan op lijn 9 in principe overal vrij snel doorrijden. Enige plekken waar je wellicht even moet wachten is bij de kruising bij Oosterpark (maar dat is ook niet echt om moord en brand te schreeuwen). Het smalle stukje op de Linneausstraat tussen de haltes Hogeweg en Wijttenbachstraat kan soms ook wat trager zijn. De officiële snelheid is idd 5 km/u over de Hortusbrug maar volgens mij wordt de tram op 15 begrensd. Dus dat valt nog mee. Niemand neemt die brug met 5 km/u. Er zijn bruggen die trager zijn (ik noem maar een Wiegbrug en de brug bij de Nassaukade (lijn 10) waar het begrensde gebied langer is).

Eenmaal in het centrum wordt de lijn wel trager (Amstelstraat max 20km/u plus strengelspoor, Rembrandtplein + Reguliersbreestraat 20 km/u, verkeer over de trambaan op rokin plus nog 5 andere tramlijnen die daar rijden, verkeerslichten met starre regeling bij PH-kade en bij de Kamperbrug).
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:(ik noem maar een Wiegbrug en de brug bij de Nassaukade (lijn 10) waar het begrensde gebied langer is).
Tram 10 wordt ook R-net hè? Lol...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door hauptbahnhof »

Juist jah, een tram die 2 bruggen tegenkomt; beide trage bruggen. Tijdelijke Hogesluisbrug waar de auto's over de trambaan gaan en ook nog strengelspoor is, en de brug bij de Nassaukade, waar je al helemaal geen voorrang hebt en de begrenzing ruim voor de brug erin springt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Edwin schreef:De halte Bijlmerplein ri Bijlmer Arena is deze ochtend aangepakt, het leek er nog niet op of er ook een nieuw wachthokje komt.
De halte is buiten gebruik omdat er wordt gewerkt aan de trap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Juist jah, een tram die 2 bruggen tegenkomt; beide trage bruggen. Tijdelijke Hogesluisbrug waar de auto's over de trambaan gaan en ook nog strengelspoor is, en de brug bij de Nassaukade, waar je al helemaal geen voorrang hebt en de begrenzing ruim voor de brug erin springt...
Is er bij jullie eigenlijk bekend waarom lijn A wel een R-net classificatie krijgt en lijn B niet? Wat nou de regionale waarde van tram 10 is ontgaat mij compleet. De lijn doet geen treinstation aan, maar één metrostation en doet behalve het Leidse en Elandsgracht geen belangrijke knooppunten aan... :?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door hauptbahnhof »

Wij hebben (volgens officiële bronnen) niks van R-net gehoord... :N
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:Wij hebben (volgens officiële bronnen) niks van R-net gehoord... :N
Apart. Vind sowieso de communicatie rondom R-net een groot wazig grijs gebied. Met name wat er nou concreet binnen het stadsnet gaat gebeuren en wanneer.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door willy84 »

Ach communicatie... Wanneer wordt R-net bij het GVB ingevoerd? Misschien bestaat het GVB dan al niet meer. Laat het R-Net zichzelf maar bewijzen ivp allerlei nutteloze, geldverslindende en inhoudsloze reclame boodschappen. Als een buslijn voldoende aantrekkelijk is dan zie je dat vanzelf aan de volle bussen. Als je eerst allerlei andere lijnen de nek omdraaid dan wordt de enige fatsoenlijke lijn vanzelf wel succesvol (zie 320 in het Gooi).
immer kwaliteits posts
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

willy84 schreef:Wanneer wordt R-net bij het GVB ingevoerd?
Het schijnt al vanaf 2012 te gaan moeten gebeuren. Maar goed het ene PDFje zegt hier weer wat anders over dan het andere.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Edwin »

Vanochtend de eerste Almeerse Volvo's met R-net bestickering gespot.
Tevens stond op 1-12-2011 op de infozuilen niet meer 152 maar al 322. Is ondertussen weer aangepast.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Graaf_Panto
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Graaf_Panto »

Op het busstation in Zaandam zag ik de 92 en 94 als 392 en 394 op de informatieschermen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Suus »

Edwin schreef:Vanochtend de eerste Almeerse Volvo's met R-net bestickering gespot.
Tevens stond op 1-12-2011 op de infozuilen niet meer 152 maar al 322. Is ondertussen weer aangepast.
Ik heb vandaag inderdaad de 5728 met R-Net bestickering gezien op het Amstelstation. In hoeverre de slagzin nog klopt als de bus vanaf volgende week nog maar 1x per uur gaat op zondag durf ik stellig in twijfel te nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door willy84 »

Ik heb liever 1x per uur dan helemaal geen dienst op zondag. Zo is het op de 320 vanuit het Gooi. :X
immer kwaliteits posts
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Jef400 »

Ja het is en blijft een politieke (wan)actie dat R-Net gedoe. Wat maakt het mij nou uit of ik 2 minuten eerder van A naar B ben en even op een papieren poster moet kijken of een led scherm. Het is zoals gewoonlijk weer Nederlands geldverspillingsbeleid. Mij interesseert het R-Net totaal niet. De bus die voor mij van belang is gaat elke 4 minuten rijden in plaats van elke 6. Boeiend. Het R-Net verdient bij mij een dikke :neg:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door Klaasje »

Voor de liefhebbers.. R-net is vooral bedoeld als een goed vervoersmiddel als forens waarbij die er ook op moet kunnen vertrouwen dat hij of zij thuis kan komen wanneer die halverwege de dag of in de avond naar huis gaat. Om het geheel nog enigzins haalbaar te maken moest er in de dalperiode dus ook veel volk de bus in waarmee je dus de gewenste frequenties gaat bieden. Als we dan gaan zitten mierenneuken over de frequenties op zondag "omdat die niet voldoen" dan getuigt dat meer van domweg de regeltjes volgen dan van gezond verstand.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: R-net binnenkort uit de startblokken

Bericht door R-Flow »

Het is meer vorm dan functie inderdaad. Oftewel unfortunately peanut butter!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten