Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Daniel »

'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'
Geplaatst op: dinsdag 29 november 2011 10:57
Laatst bijgewerkt: dinsdag 29 november 2011 10:58


DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil de aanbesteding van het openbaar vervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam niet nog een keer uitstellen.
Dat plan, waardoor de drie publieke ov-bedrijven (GVB, HTM en RET) in die steden worden geprivatiseerd, moet per 2013 ingaan. Dat is al een jaar later dan aanvankelijk gepland.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Oud forumgebruiker »

dan zullen de vakbonden met nog meer acties komen...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door iljitsch »

Oh nee! Acties! Dan stelt de minister het zeker nog wel een paar keer uit.
Oud forumgebruiker

Re: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Oud forumgebruiker »

maar de bonden vinden dan acties beter, omdat ze toch niets meer te verliezen hebben...

ik zeg niet dat acties goed zijn, maar ik verwacht ze wel...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Klaasje »

Los van de acties of geen acties. Eigenlijk hadden de aanbestedingen al moeten lopen om in 2013 fatsoenlijk met bussen rond te rijden. Het is dus allemaal veel te kort dag.
Oud forumgebruiker

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Oud forumgebruiker »

de procedures zijn al lang opgestart en ze verwachten begin volgend jaar te kunnen melden wie het geworden is.
dan heeft de nieuwe vervoerder nog ongeveer een half jaar om alles op orde te krijgen en dat zou genoeg moeten zijn, want bij de meeste concessiewisselingen was die tijd voor ingang concessie ook zo lang...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Suus »

In veel gevallen moet er nog van alles geregeld worden, omdat bijvoorbeeld de trams nog eigendom zijn van het huidige vervoersbedrijf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Oud forumgebruiker »

het busvervoer wordt nu aanbesteed.
rail is pas over enkele jaren aan de beurt...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Suus »

In Amsterdam niet, en het tramvervoer zal er ook aan moeten geloven :wink:

Nu scheelt het dat in Amsterdam de voertuigen van de gemeente zijn, maar over de rails, remises en garages kan er nog een aardig robbertje gevochten worden her en der.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Klaasje »

Bij een normale aanbesteding in kleinschaliger en minder spannende concessies zou de inschrijfperiode rond deze tijd zijn. Daarom vind ik het allemaal erg krap en risicovol. De kans op te hoge inschrijvingen of rammelende aanbestedingsstukken is hiermee behoorlijk groot. Beiden moet je niet hebben als je goed ov voor reizigers wilt en tegelijk wilt bezuinigen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Suus »

Kortom, de steden worden opgestapeld met onmogelijke bezuinigingen en een onmogelijke planning voor het aanbesteden en dan vinden ze het gek dat de medewerkers van de vervoerders in opstand komen?

Het is allemaal heel helder wat het probleem is, het punt is dat niemand wil dat de medewerkers in opstand komen want dan gaan ze staken en o wee als ik last heb van de problemen van een ander.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door robert55 »

In Amsterdam is ook de infra van de gemeente, is het niet direct, dan is het wel omdat de gemeente 100% eigenaar is van het gvb dat 100% eigenaar is van gvb infra [of hoe die BV ook heet]. Dat zijn geen reële hindernissen voor een aanbesteding van de exploitatie. Dat ROA aan het tijdrekken is, is iets anders.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door iljitsch »

Dus: zelfde infrastructuur, zelfde materieel, zelfde uitvoerende personeel, zelfde OV-chipkaart... Het enige wat verandert is een paar nieuwe managers en een nieuw reclamebureau? En de winst gaat voortaan naar een buitenlandse bankrekening.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door willy84 »

Bee schreef: Nu scheelt het dat in Amsterdam de voertuigen van de gemeente zijn, maar over de rails, remises en garages kan er nog een aardig robbertje gevochten worden her en der.
Het GVB is gewoon eigendom van de gemeente Amsterdam/stadsregio Amsterdam (?) De infrastructuur is ook eigendom van de gemeente Amsterdam. Al het vastgoed zit in een of andere BV die dus ook weer in eigendom is van de gemeente. En diezelfde gemeente/stadsregio zal de aanbesteding uitschrijven. Zo dramatisch hoeft dat dus allemaal niet te zijn.

Mocht XX de aanbesteding winnen dan gaan gewoon de stickertjes van het materieel en komen er andere stickers op. Van wie de bussen zijn weet ik niet?? De laatste bussen zit meen ik een overneem verplichting op. Net als bij die gele bussen in Utrecht.
immer kwaliteits posts
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door willy84 »

iljitsch schreef:Dus: zelfde infrastructuur, zelfde materieel, zelfde uitvoerende personeel, zelfde OV-chipkaart... Het enige wat verandert is een paar nieuwe managers en een nieuw reclamebureau? En de winst gaat voortaan naar een buitenlandse bankrekening.
Er zal een andere wind door het bedrijf gaan waaien. Een bedrijfsleven instelling ipv het lamlendige ambtenaren gebeuren waarbij het vooral om het koffiehuisje gaat. Dat zal wel een langjarig traject zijn. Ik merk op dat er al veel ten goede is veranderd bij het GVB dat in de oude situatie als gemeentelijke dienst nimmer was bereikt.
immer kwaliteits posts
Oud forumgebruiker

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Oud forumgebruiker »

het doel is voor alle drie de steden hetzelfde, dus zolang Den Haag niet met andere standpunten of oplossingen komt, zullen de bonden acties blijven voeren.

dat bij een aanbesteding het vaak alleen om de naam aan de buitenkant gaat, is wel duidelijk. Kijk maar naar het streekvervoer.
vaak een beetje schuiven met managers en misschien een andere werkplek, maar over het algemeen hetzelfde werk.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door ODRAIL »

Laten die bonden dan eens ophouden met reizigers pesten. Die zijn het gestaak na al die maanden nog wel zat.
Laatst gewijzigd door webguy op di 29 nov 2011, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Suus »

Ja, natuurlijk is de reiziger het zat, maar de vakbonden zullen zich echt niet gewonnen geven zolang er baanonzekerheid is door de zware bezuinigingen en de aankomende aanbesteding (waarbij te verwachten valt dat er nog het nodige personeel zal uitvloeien). Daarvoor zijn het vakbonden en nu kunnen een aantal mensen hier f*ck de vakbond gaan roepen, maar hun eigen baan zien ze toch liever ook niet op de tocht staan?

Ik kan mij best voorstellen dat er zeker bij het oudere personeel onrust is of er nog wel werk voor ze is als de bezuinigingen voor december 2013 gepresenteerd zullen worden. Als die plannen er zijn wordt pas echt goed duidelijk waarom er tegen het beleid gedemonstreerd wordt, want 2012 valt daarbij echt in het niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Wubbo »

Ik snap de onrust wel en heb ook het gevoel dat de aanbesteding nu te snel gaat (ik zou dat liever zorgvuldig doen waarbij ik nu een jaar wat extra betaal, en daarna 5 jaar lang meer waar voor mijn geld heb of meer geld overhou voor hetzelfde product), maar ik heb niet het idee dat er met de stakingsacties echt wat bereikt is. Volgens mij is het middel niet goed om het doel te bereiken, dus moet je wat anders gaan doen.
Oud forumgebruiker

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Oud forumgebruiker »

maar dan blijft de vraag (zoals al vaker aangeven, ook in andere topics) wat dan?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Wubbo »

Die vraag heb ik in meerdere topics ook al beantwoord, maar dat had allemaal geen zin is mij toen verteld...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door webguy »

Het probleem met het aanbesteden is dat de korting al in de rijksbegroting gegoten zit. De besparingen van het kabinet worden veelal met creatief boekhouden nu in de toekomst (2015-2020) gehaald. Een jaar later aanbesteden kost gewoon bakken met geld. Tenzij OV personeel dat wil inleveren van hun salaris gaat er denk ik niemand schuiven...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door iljitsch »

Dit is het probleem met al die subsidies: je bent overgeleverd aan de nukken van een nukkige overheid. Schrap flink in al die onrendabele zooi in de steden en verhoog de tarieven, dan kom je in een veel gezondere situatie terecht. Natuurlijk is dat irritant voor de mensen die in een wijk wonen waar dan de bus verdwijnt, maar als die mensen daar 'm daadwerkelijk eens zouden nemen dan was dat niet gebeurd. En meer betalen is ook vervelend, met name voor de arme luizen, maar gezonde arme luizen (en met name hun kinderen) kunnen altijd wat meer lopen of fietsen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Suus »

Populistisch taalgebruik, de opgelegde bezuinigingen zijn veel hoger dan wat er te schrappen valt in onrendabele diensten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Minister: 'Niet opnieuw uitstel ov-aanbesteding'

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Die vraag heb ik in meerdere topics ook al beantwoord, maar dat had allemaal geen zin is mij toen verteld...
het probleem daarvan is inderdaad, dat anderen er geen nut in zien en dat is vaak of de vakbond of de meerderheid en dan gebeurt er dus niets...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten