Dienstregeling GVB 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

De dienstregelingen zijn zo gemaakt dat er nooit meer dan 2 wagens van dezelfde lijn tegelijkertijd hun buffertijd houden. Gebeurt dat wel, dan vertrekt er een wagen te laat of er komt eentje te vroeg aan...
Mijn bus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 nov 2011, 18:48

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mijn bus »

Wat met de lijn 25? Er was een plan, niet meer te President Kennedylaan ...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Lijn 25 blijft voorlopig dezelfde route hebben ten zuiden van het Centraal Station, komende maand wordt waarschijnlijk bekend of de lijn nog blijft bestaan na 2012.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door STF »

Vroeger was het inderdaad heel erg op de President Kennedylaan, moest je ergens voor de bocht al uitstappen in de modder want langs de lange halte stond het al helemaal vol met andere trams... Maar dan praat ik wel over zeker zeven tot acht jaar geleden.
Mijn bus
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 nov 2011, 18:48

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mijn bus »

Bedankt!
Het eerste plan van de SRA was naar Amstelstation:
http://linietrasy.w.interia.pl/schematy ... etrail.pdf
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Lijn 25 blijft voorlopig dezelfde route hebben ten zuiden van het Centraal Station, komende maand wordt waarschijnlijk bekend of de lijn nog blijft bestaan na 2012.
Tram 25 hebben ze eigenhandig compleet om zeep geholpen. Eerst door de Ferdinand Bol dicht te gooien en daarna omdat tram 4 niet meer door de Utrechtse kon. Als ze er nou eerst een keertje voor zorgen dat dat de oude situaties hersteld worden en de 25 een kans geven zich te herstellen voordat de bijl erin gaat... :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Verwacht maar niet dat het afgesloten deel van de Ferdinand Bolstraat ooit nog open gaat voor trams. Bewoners en stadsdeel willen het niet meer en er is ook al geëtter over het tramspoor in het noordelijke deel van de Ferdinand Bolstraat, dat zou in de weg liggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door FLJ »

Wanneer lijn 16 en 25 opgeheven zouden worden dan is het terugleggen van de sporen sowieso nogal overbodig.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Verwacht maar niet dat het afgesloten deel van de Ferdinand Bolstraat ooit nog open gaat voor trams. Bewoners en stadsdeel willen het niet meer en er is ook al geëtter over het tramspoor in het noordelijke deel van de Ferdinand Bolstraat, dat zou in de weg liggen.
Hoezo ligt dat in de weg?? De oude wissels liggen er zelfs nog gewoon...

Vind het een kansloze gedachte dat de hoofdstad straks net zoveel tramlijnen heeft als Den Haag of misschien zelfs minder, een stad die de helft kleiner is qua inwoners.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Stefan »

Waarom zou het aantal tramlijnen iets over de kwaliteit van het netwerk moeten zeggen?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Stefan schreef:Waarom zou het aantal tramlijnen iets over de kwaliteit van het netwerk moeten zeggen?
Fors bezuinigen door 6 van de 16 tramlijnen er tussenuit te tikken heeft vast een zeer positieve uitwerking op de kwaliteit van het Amsterdamse tramnet t.o.v. de huidige situatie... Je hebt helemaal gelijk.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Stefan »

Ik zeg ook niet dat zoiets niet klopt, maar de vergelijking tussen Amsterdam en Den Haag is een beetje krom.. Omdat Amsterdam de hoofdstad is betekent dat niet gelijk dat het meer tramlijnen dan Den Haag hoeft te hebben..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Ik heb liever een tramnet met een lager aantal goed functionerende snelle lijnen en mooie frequenties dan een netwerk met veel trage lijnen die lage frequenties hebben. Soms moet je snoeien om te groeien, als je maar de kwaliteit en toegankelijkheid van het netwerk bewaakt. Misschien is het goed dat er wordt bezuinigd om eens de ingedutte vervoersplanners wakker te maken, je kan natuurlijk ook doorschieten met bezuinigen maar liever kwaliteit dan kwantiteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Stefan schreef:Ik zeg ook niet dat zoiets niet klopt, maar de vergelijking tussen Amsterdam en Den Haag is een beetje krom.. Omdat Amsterdam de hoofdstad is betekent dat niet gelijk dat het meer tramlijnen dan Den Haag hoeft te hebben..
Hoor je mij zeggen dan dat Amsterdam meer lijnen moet hebben puur omdat het de hoofdstad is? :? Dat maak je er toch echt zelf van... Je kan er niet omheen dat Amsterdam veel meer mensen te verwerken krijgt en door de geografie kan je tramlijnen vrijwel niet fuseren zoals in bijvoorbeeld Rotterdam het geval is geweest. Je tast dus direct de fijnmazigheid van het netwerk aan op het moment dat je lijnen er tussenuit haalt. Daarnaast wordt er ook al fors gesneden in het busnet, willen ze metro's inkorten en moeten de overgebleven tramlijnen dus de klappen opvangen. Veel van die lijnen zijn nu al overbelast. Kortom, er kan nooit iets goeds uit voortkomen.
Bee schreef:Ik heb liever een tramnet met een lager aantal goed functionerende snelle lijnen en mooie frequenties dan een netwerk met veel trage lijnen die lage frequenties hebben. Soms moet je snoeien om te groeien, als je maar de kwaliteit en toegankelijkheid van het netwerk bewaakt. Misschien is het goed dat er wordt bezuinigd om eens de ingedutte vervoersplanners wakker te maken, je kan natuurlijk ook doorschieten met bezuinigen maar liever kwaliteit dan kwantiteit.
Snelheid omhoog kan je toch wel vergeten in Amsterdam en over de frequenties heb ik sowieso weinig te klagen. Ik zie geen directe link tussen jouw verhaal en de hoofdstad. Daarnaast gaat het hier gewoon om een flinke bezuinigingsslag dus het is niet alsof het geld wordt geïnvesteerd om de overige lijnen naar nieuwe hoogtes te tillen.

We raken in binnen de huidige plannen heel wat kwijt er en komt (nagenoeg) niks voor terug. Vrij simpel toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

R-Flow schreef: Hoor je mij zeggen dan dat Amsterdam meer lijnen moet hebben puur omdat het de hoofdstad is? :?:
R-Flow schreef:Vind het een kansloze gedachte dat de hoofdstad straks net zoveel tramlijnen heeft als Den Haag of misschien zelfs minder, een stad die de helft kleiner is qua inwoners.
Ja dus.

Er zou in de ringlijnen 3, 7, 10, 12 en 14 nog best gesneden kunnen worden, laat een lijnen over elke ring en verhoog die in frequentie (bijvoorbeeld 8x per uur in plaats van 6x per uur). De meeste trams op de ringlijnen zitten slechts op heel korte trajecten vol en veel trajecten worden dubbel bediend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

En wat gebeurt er met de eindpunten van die ringlijn?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ja dus.
Er staat enkel dat ik het een kansloze gedachte vind dat de hoofdstad straks met minder/dezelfde hoeveelheid tramlijnen zit als Den Haag. Er staat, nogmaals, niet dat ik dat vind omdat het de hoofdstad is. Wat er wél staat is dat ik dat vind omdat de hoofdstad een veel grotere stad is dan Den Haag. Kwestie van effe goed lezen i.p.v. half.
Bee schreef:Er zou in de ringlijnen 3, 7, 10, 12 en 14 nog best gesneden kunnen worden, laat een lijnen over elke ring en verhoog die in frequentie (bijvoorbeeld 8x per uur in plaats van 6x per uur). De meeste trams op de ringlijnen zitten slechts op heel korte trajecten vol en veel trajecten worden dubbel bediend.
Als je in tramlijnen gaat snijden en vervolgens overige tramlijnen in frequentie gaat verhogen om het tekort op te vangen zet natuurlijk qua bezuinigingen natuurlijk geen zoden aan de dijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

1 lijn 8x per uur laten rijden is goedkoper dan 2 lijnen 6x per uur laten rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

hauptbahnhof schreef:En wat gebeurt er met de eindpunten van die ringlijn?
Sommige eindpunten zijn dubbel bediend, anderen worden al bediend door buslijnen die zelfs soms op lange delen van de lijn parallel lopen. Bezuinigingen op trams zijn effectiever zolang er niet aan de positie van conducteur wordt getornd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:1 lijn 8x per uur laten rijden is goedkoper dan 2 lijnen 6x per uur laten rijden.
Wie zegt dat je één hele lijn opvangt met 2 extra trams?
Bee schreef:Sommige eindpunten zijn dubbel bediend, anderen worden al bediend door buslijnen die zelfs soms op lange delen van de lijn parallel lopen. Bezuinigingen op trams zijn effectiever zolang er niet aan de positie van conducteur wordt getornd.
Vergeet niet dat de posities van diezelfde buslijnen ook gewoon op de tocht staan. En als buslijnen daadwerkelijk voldoende waren hadden ze de tramlijnen allang laten varen.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

R-Flow schreef:
Bee schreef:[...]
Hoezo ligt dat in de weg?? De oude wissels liggen er zelfs nog gewoon...

Vind het een kansloze gedachte dat de hoofdstad straks net zoveel tramlijnen heeft als Den Haag of misschien zelfs minder, een stad die de helft kleiner is qua inwoners.
R-Flow schreef:
Stefan schreef:[...]
Fors bezuinigen door 6 van de 16 tramlijnen er tussenuit te tikken heeft vast een zeer positieve uitwerking op de kwaliteit van het Amsterdamse tramnet t.o.v. de huidige situatie... Je hebt helemaal gelijk.
Volgens mij hebben het niet terugleggen van de tramsporen in de Ferdinand Bolstraat en het doemscenario van de wethouder weinig met elkaar te maken. Ik zie zelf het nut van het terugleggen van die sporen ook niet in, zeker niet als zodadelijk ook de NZ-lijn gaat rijden. Het nut van een goed functionerend tramnetwerk, waarbij er een adequaat aantal frequente verbindingen worden aangeboden, des te meer.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mojito »

Terugleggen van de sporen in het nu afgesloten gedeelte van de Ferdinand Bol heeft, alleen al vanwege de flexibiliteit van het tramnetwerk als geheel, zeker nut. Hoe het tramnet er vanaf 2017 uitziet weten we nog niet, maar dit stukje spoor met op de Ceintuurbaan aansluitingen in alle richtingen, dicht bij het geografische hart van de stad zal, ook als het niet regulier door een lijn bereden zal worden, toch regelmatig zijn dienst bewijzen bij omleidingen, storingen, werkzaamheden etc.
Als dat dan gedeeltelijk strengelspoor moet worden omdat de buurt dat liever zo ziet is dat prima, maar het netwerk wordt er met dat spoor weer een stukje robuuster op.
足元にご注意下さい
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Maak er maar een mooie wandelboulevard van, met iets van planten en bankjes in het midden en mooie natuurstenen betegeling (als het geld er nog voor is...). Dat zou mijn idee voor een toekomstige invulling van de ruimte hier zijn ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Gelukkig is er ook positief nieuws te melden: Een anonieme maar betrouwbare bron meldt dat de omroepen in de tram en bus aangepast gaan worden en ook overstappen gaan omroepen. De aanpassingen zouden half december gemaakt gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door FLJ »

Eindelijk, dat werd tijd! Nu maar hopen dat ze het ook een beetje fatsoenlijk bij gaan houden.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten