'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Geplaatst op: woensdag 30 november 2011 21:16
Laatst bijgewerkt: woensdag 30 november 2011 21:18
Vertraging op het spoor, een failliete hogesnelheidstrein, de plaszak. Aan de NS kleeft nog steeds het imago van een log staatsbedrijf. Topman Bert Meerstadt wil dat van zich afschudden.
Het wordt tijd dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan horen bij de toptien van duurzame Nederlandse bedrijven, vindt president-directeur Bert Meerstadt. En hij kan eigenlijk niet begrijpen waarom dat nog niet zo is. "Zonder ons zou het land vol liggen met negenbaanssnelwegen. Zonder ons zouden de steden veranderen in grote parkeerplaatsen."
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 30 november 2011 21:16
Laatst bijgewerkt: woensdag 30 november 2011 21:18
Vertraging op het spoor, een failliete hogesnelheidstrein, de plaszak. Aan de NS kleeft nog steeds het imago van een log staatsbedrijf. Topman Bert Meerstadt wil dat van zich afschudden.
Het wordt tijd dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan horen bij de toptien van duurzame Nederlandse bedrijven, vindt president-directeur Bert Meerstadt. En hij kan eigenlijk niet begrijpen waarom dat nog niet zo is. "Zonder ons zou het land vol liggen met negenbaanssnelwegen. Zonder ons zouden de steden veranderen in grote parkeerplaatsen."
Lees verder
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Dat is zo om nederlanders altijd klagen. In de ogen van buitenland is de ns namelijk wel een bedrijf dat in de top thuishoort.
En zeg nu eerlijk, ns presteert tov goed als je nagaat dat het het drukst bereden spoorwegnet heeft van de wereld.
En zeg nu eerlijk, ns presteert tov goed als je nagaat dat het het drukst bereden spoorwegnet heeft van de wereld.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Het is ook heel Nederlands om te klagen dat Nederlanders altijd klagen
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Hooguit van Europa, Japan heeft spoorlijnen die in een uur vervoeren waar wij een week voor nodig hebben op onze drukste spoorlijn. En dat met enkeldeks materieelhuibf schreef:n zeg nu eerlijk, ns presteert tov goed als je nagaat dat het het drukst bereden spoorwegnet heeft van de wereld.
Maar als we een kijkje over de grens nemen is het echt zo slecht niet inderdaad. Hoge frequenties, vanaf 2015 worden bijvoorbeeld alle stations op lijnen van de NS minimaal 2x per uur bediend overdag en veel mensen vinden dat nog karig, terwijl de buurlanders daar alleen maar van kunnen dromen in hun land *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Zijn die buitenlanden ook zo dichtbevolkt als Nederland?
Overigens rijdt de auto oneindig maal per uur.
Heeft NS toch deze man in dienst genomen?
Overigens rijdt de auto oneindig maal per uur.
Heeft NS toch deze man in dienst genomen?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Niet waar. Het is wel drukker in de trein in Japan (ik heb er zelf ingezeten) maar wat betreft trein-dichtheid (dus treinbewegingen per kilomter spoor) is Nederland het drukst. en laat Japan ruit achter zich....Bee schreef:Hooguit van Europa, Japan heeft spoorlijnen die in een uur vervoeren waar wij een week voor nodig hebben op onze drukste spoorlijn.huibf schreef:n zeg nu eerlijk, ns presteert tov goed als je nagaat dat het het drukst bereden spoorwegnet heeft van de wereld.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Wauw. Dus eigenlijk is het OV gewoon veel beter in Japan. Wie gaat er met mij mee?Bee schreef:Japan heeft spoorlijnen die in een uur vervoeren waar wij een week voor nodig hebben op onze drukste spoorlijn.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yACgfb2VxSc[/youtube]
For Your Railroad Adventures
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Wauw, dat is pas liefde voor de trein! Zouden ze dat willen in Nederland?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Nou ik haak af dan ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Als alles op rolletjes verloopt, dan leveren de NS wel een degelijk product. Maar er gaan toch wel wat dingetjes mis:
1. Er zijn toch wel met enige regelmaat stroomstoringen, seinstoringen, wisselstoringen en verder nog dingen waar je het woord 'storing' achter kan plakken.
2. Als er eenmaal een storing is, dan is de communicatie vaak waardeloos.
3. De SLT zonder WC. Vandaag nog hoorde ik iemand het het 'jaar nul' noemen, met een late Sprinter met een groep jongeren die hadden gedronken en toch echt moesten plassen.
4. De afgelopen twee winters was het toch wel behoorlijk feest.
5. Fyra/HSL-Zuid.
6. Hoewel het naar mijn mening reuze meevalt, heb ik de indruk dat niet iedereen het personeel altijd even aardig en servicegericht vindt.
7. En als je ook mensen met een beperking fan wil laten worden van de NS, dan mogen er nog wel wat handen uit de mouwen worden gestoken.
1. Er zijn toch wel met enige regelmaat stroomstoringen, seinstoringen, wisselstoringen en verder nog dingen waar je het woord 'storing' achter kan plakken.
2. Als er eenmaal een storing is, dan is de communicatie vaak waardeloos.
3. De SLT zonder WC. Vandaag nog hoorde ik iemand het het 'jaar nul' noemen, met een late Sprinter met een groep jongeren die hadden gedronken en toch echt moesten plassen.
4. De afgelopen twee winters was het toch wel behoorlijk feest.
5. Fyra/HSL-Zuid.
6. Hoewel het naar mijn mening reuze meevalt, heb ik de indruk dat niet iedereen het personeel altijd even aardig en servicegericht vindt.
7. En als je ook mensen met een beperking fan wil laten worden van de NS, dan mogen er nog wel wat handen uit de mouwen worden gestoken.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Daarvoor moet je bij de stroom, sein of wissel of iets anders zijn hoor, daar kan de NS niets aan doenVIRM schreef:1. Er zijn toch wel met enige regelmaat stroomstoringen, seinstoringen, wisselstoringen en verder nog dingen waar je het woord 'storing' achter kan plakken.
Het personeel kan toch niet storingen oplossen en communiceren tegelijk tenzij het vrouwen zijn natuurlijk2. Als er eenmaal een storing is, dan is de communicatie vaak waardeloos.
Die dronken mensen hadden we toch niet op het toilet willen hebben, dan hadden ze vast naast de pot staan pissen3. De SLT zonder WC. Vandaag nog hoorde ik iemand het het 'jaar nul' noemen, met een late Sprinter met een groep jongeren die hadden gedronken en toch echt moesten plassen.
Was een gezellig feestje inderdaad, gratis koffie, sfeerverlichting, leuke gesprekspartners, moeten we vaker doen!4. De afgelopen twee winters was het toch wel behoorlijk feest.
De fabrikant heeft gewoon wat tijd nodig om treinen te bouwen, dat is nu eenmaal moeilijker dan een brood bakken5. Fyra/HSL-Zuid.
Dat is de mening van de reiziger, daar kan het personeel toch niets aan doen6. Hoewel het naar mijn mening reuze meevalt, heb ik de indruk dat niet iedereen het personeel altijd even aardig en servicegericht vindt.
De mouwen over de handen laten zitten werkt niet echt praktisch blijkt uit testen7. En als je ook mensen met een beperking fan wil laten worden van de NS, dan mogen er nog wel wat handen uit de mouwen worden gestoken.
Bedoel je zoiets WSM?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Als keuzereiziger wil ik op zich best 'fan' worden van de NS. Diverse aantrekkelijke aanbiedingen (zoals een combi met Greenwheels) duiden er ook op dat de NS mij graag verwelkomt. Hartstikke leuk, maar er zijn ook diverse zaken die mij weerhouden van het reizen met de trein.
Neem bijvoorbeeld de OV-chipkaart. Het tarief is niet geïntegreerd met dat van het stads- en streekvervoer. Op langere afstanden niet zo'n probleem, maar binnen een stad of tussen steden in kan de totale OV-prijs daardoor wel flink toenemen, soms wel worden verdubbeld. Ten eerste is de ritprijs van de trein hoger, ten tweede vervalt (in de meeste gevallen) het 35-minutenoverstaprecht wanneer ik met de trein reis. Daarnaast zijn de reistijden met het regionale vervoer vergelijkbaar (bijvoorbeeld Randstadrail Rotterdam-Den Haag of metro Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Bijlmer Arena) en verschilt een SLT nou niet zo heel veel meer van een RegioCitadis of een RSG. Wanneer ik dus binnen een stad reis of tussen steden waar ook regionaal vervoer is, is het voor mij dus al snel 'dag NS, hallo stads- en streekvervoerders'.
Zo af en toe neem ik dan wel een trein voor reizen over langere afstanden. Kopje koffie op het station erbij, helemaal prima. Het is me echter vaker overkomen dat ik 's ochtends vroeg op een guur en koud perrontje sta te wachten op mijn trein (2x/uur), maar dat deze vijf minuten na vertrektijd er nog niet is. Geen omroep, niks. Na tien minuten dendert er ineens een intercity langs, maar nog steeds geen mededelingen over mijn sprintertje. Dan weet ik als reiziger ook niet waar ik aan toe ben en sta ik maar te wachten en te wachten.
Doet me denken aan de keer dat mijn trein gedurende de reis werd opgeheven. De mededeling was als volgt: "Deze trein wordt opgeheven." Geen uitleg, geen toelichting, geen alternatieven, helemaal niets :') Je wordt als reiziger aan je lot overgelaten, je mag het allemaal zelf maar gaan uitzoeken. Ik kom er uiteindelijk wel hoor, dat is het probleem niet, maar de herinnering blijft.
Dan nog een reactie op Meerstadts opmerking "Ik wil dat zelfs de meest verstokte autorijder [...] goed zit en op tijd aankomt." Ik snap dat de materieelinzet problematisch kan zijn, maar als de inzet van een bepaalde trein varieert tussen een solo IV en een combi van twee VI-treinen, of als er stelselmatig reizigers moeten achterblijven op het station, heb ik niet het idee dat reizigerscomfort belangrijk wordt geacht.
Kort samengevat, de NS doet er van alles aan om potentiële reizigers te winnen en dat lukt soms ook best aardig, maar eenmaal aan boord lijkt het erop alsof men de reiziger liever kwijt dan rijk is.
Neem bijvoorbeeld de OV-chipkaart. Het tarief is niet geïntegreerd met dat van het stads- en streekvervoer. Op langere afstanden niet zo'n probleem, maar binnen een stad of tussen steden in kan de totale OV-prijs daardoor wel flink toenemen, soms wel worden verdubbeld. Ten eerste is de ritprijs van de trein hoger, ten tweede vervalt (in de meeste gevallen) het 35-minutenoverstaprecht wanneer ik met de trein reis. Daarnaast zijn de reistijden met het regionale vervoer vergelijkbaar (bijvoorbeeld Randstadrail Rotterdam-Den Haag of metro Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Bijlmer Arena) en verschilt een SLT nou niet zo heel veel meer van een RegioCitadis of een RSG. Wanneer ik dus binnen een stad reis of tussen steden waar ook regionaal vervoer is, is het voor mij dus al snel 'dag NS, hallo stads- en streekvervoerders'.
Zo af en toe neem ik dan wel een trein voor reizen over langere afstanden. Kopje koffie op het station erbij, helemaal prima. Het is me echter vaker overkomen dat ik 's ochtends vroeg op een guur en koud perrontje sta te wachten op mijn trein (2x/uur), maar dat deze vijf minuten na vertrektijd er nog niet is. Geen omroep, niks. Na tien minuten dendert er ineens een intercity langs, maar nog steeds geen mededelingen over mijn sprintertje. Dan weet ik als reiziger ook niet waar ik aan toe ben en sta ik maar te wachten en te wachten.
Doet me denken aan de keer dat mijn trein gedurende de reis werd opgeheven. De mededeling was als volgt: "Deze trein wordt opgeheven." Geen uitleg, geen toelichting, geen alternatieven, helemaal niets :') Je wordt als reiziger aan je lot overgelaten, je mag het allemaal zelf maar gaan uitzoeken. Ik kom er uiteindelijk wel hoor, dat is het probleem niet, maar de herinnering blijft.
Dan nog een reactie op Meerstadts opmerking "Ik wil dat zelfs de meest verstokte autorijder [...] goed zit en op tijd aankomt." Ik snap dat de materieelinzet problematisch kan zijn, maar als de inzet van een bepaalde trein varieert tussen een solo IV en een combi van twee VI-treinen, of als er stelselmatig reizigers moeten achterblijven op het station, heb ik niet het idee dat reizigerscomfort belangrijk wordt geacht.
Kort samengevat, de NS doet er van alles aan om potentiële reizigers te winnen en dat lukt soms ook best aardig, maar eenmaal aan boord lijkt het erop alsof men de reiziger liever kwijt dan rijk is.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Tja, die mening deel ik dus niet. Ik heb de afgelopen 3 maanden full-time gependeld tussen Delft en Amersfoort, met een overstap in Rotterdam. Op het intercity-traject comfortabel materieel (ICMm) met internet. Tussen Delft en Rotterdam SLT of DD-AR, prima voor een kort stukje.
Ik heb in die 3 maanden bijna nooit vertraging gehad, ik denk ongeveer drie keer:
-1x in beide richting +30 vanwege uitgelopen werkzaamheden bij Amersfoort; echter kon ik gewoon met een omgeleide trein mee
-1x richting Amersfoort +15, vanwege een gestande trein bij Den Dolder
-1x richting Delft +30, vanwege een aanrijding met een persoon. Omgereisd met Randstadrail en bus 174.
In de intercity's heb ik altijd kunnen zitten, misschien heb ik een enkele keer moeten staan in de sprinter terug naar Delft. Kortom, ik ben zeer tevreden. :pos:
Ik heb in die 3 maanden bijna nooit vertraging gehad, ik denk ongeveer drie keer:
-1x in beide richting +30 vanwege uitgelopen werkzaamheden bij Amersfoort; echter kon ik gewoon met een omgeleide trein mee
-1x richting Amersfoort +15, vanwege een gestande trein bij Den Dolder
-1x richting Delft +30, vanwege een aanrijding met een persoon. Omgereisd met Randstadrail en bus 174.
In de intercity's heb ik altijd kunnen zitten, misschien heb ik een enkele keer moeten staan in de sprinter terug naar Delft. Kortom, ik ben zeer tevreden. :pos:
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Als de NS wilt dat ik fan wordt van NS. Dan wil ik in de trein net zo hard kunnen mee zingen met instrumentale liedjes als in mijn eigen auto.
For Your Railroad Adventures
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Je zult dan echt een heel andere tariefstructuur moeten toepassen, waarin de NS dus aansluiting zoekt bij het stads- en streekvervoer en een instaptarief van 80 cent rekent, en dus een niet-degressieve tariefstructuur...Ten eerste is de ritprijs van de trein hoger, ten tweede vervalt (in de meeste gevallen) het 35-minutenoverstaprecht wanneer ik met de trein reis. Daarnaast zijn de reistijden met het regionale vervoer vergelijkbaar (bijvoorbeeld Randstadrail Rotterdam-Den Haag of metro Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Bijlmer Arena) en verschilt een SLT nou niet zo heel veel meer van een RegioCitadis of een RSG. Wanneer ik dus binnen een stad reis of tussen steden waar ook regionaal vervoer is, is het voor mij dus al snel 'dag NS, hallo stads- en streekvervoerders'.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Om nog maar te zwijgen van het netwerk in sommige miljoenensteden.Bee schreef:Hooguit van Europa, Japan heeft spoorlijnen die in een uur vervoeren waar wij een week voor nodig hebben op onze drukste spoorlijn. En dat met enkeldeks materieel
Inderdaad!Maar als we een kijkje over de grens nemen is het echt zo slecht niet inderdaad. Hoge frequenties, vanaf 2015 worden bijvoorbeeld alle stations op lijnen van de NS minimaal 2x per uur bediend overdag en veel mensen vinden dat nog karig, terwijl de buurlanders daar alleen maar van kunnen dromen in hun land *O*
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
ik vind die gratis koffie acties van de NS ook heel leuk. Dan hebben de mensen nog tijd een gezellig praatje te maken in de Kiosk. Zonder te zeuren van schiet eens op want ik moet me trein halen. Want het is dan namelijk de vraag of hun trein gaat.
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Goed presteren of niet kan meerdere aspecten hebben. Het aanbod van OV (zeker ook bus) is in Nederland vergeleken met andere landen erg goed (er zijn weinig plaatsen die minder dan 1x per uur bereikbaar zijn). Maar dit heeft weinig met NS te maken, meer met de wijze waarop je het OV-net opzet en laat exploiteren en, niet onbelangrijk, hoeveel geld er ingestopt wordt.huibf schreef:Dat is zo om nederlanders altijd klagen. In de ogen van buitenland is de ns namelijk wel een bedrijf dat in de top thuishoort.
En zeg nu eerlijk, ns presteert tov goed als je nagaat dat het het drukst bereden spoorwegnet heeft van de wereld.
Het kwaliteitsniveau van de service is echter een ander verhaal, dit is namelijk ook een mentaliteitskwestie. De kwaliteit van de sector dienstverlening is in Nederland nu eenmaal niet erg hoog. De "zoek het zelf maar uit-mentaliteit" en het "eilandjesdenken" (dat bijvoorbeeld met de OV-chipkaart steeds weer naar voren komt), is vaak gewoon erg duidelijk aanwezig.
Re: 'Ik wil dat mensen fan worden van de NS'
Je moet natuurlijk niet vergeten dat Nederland een land is met een grote bevolkingsdichtheid, waardoor veel (grotere) plaatsen ook een goede busverbinding kunnen hebben. Ik vind persoonlijk het busvervoer in Israël veel en veel beter, maar daar ontbreekt het weer aan een goed treinnet. Het Zwitserse openbaar vervoer is goed en fijnmazig, maar daardoor wel duur als je geen abonnement hebt. Voor landen als Frankrijk en Duitsland geldt dat je alleen de grootstedelijke regio's in je vergelijking moet nemen. Daar vind ik het railvervoer beter uitgebouwd dan bij ons, terwijl het busvervoer wat achter blijft.Het aanbod van OV (zeker ook bus) is in Nederland vergeleken met andere landen erg goed (er zijn weinig plaatsen die minder dan 1x per uur bereikbaar zijn)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 188 gasten