NS pakt overlast stiltecoupé aan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door VIRM »

De Nederlandse Spoorwegen gaan reizigers beter informeren over de zogenaamde stiltecoupés in treinen. Op die manier moet een einde komen aan de overlast in deze ruimtes. Veel mensen ergeren zich aan het luidruchtige gedrag van medereizigers in de daarvoor aangewezen stiltezones.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... -aan.dhtml

Eindelijk! Hoewel het wijzen op de eigen verantwoordelijk van de reiziger helemaal terecht is, denk ik dat er wat betreft promotie wat meer kan worden gedaan. Wat doorzichtige stikkers op de ramen plakken valt heel vaak kennelijk genoeg dus niet goed op.
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door webguy »

Dit stond ook in de Metro vandaag... Daar stond ook dat er nooit boetes worden gegeven voor het niet stil zijn. Een HC dreigde zaterdag avond in de s3000 toch wel met een boete van 60 euro, voor een stel dames die met moeders een dagje weg waren geweest en teveel op hadden (ze vonden zichzelf erg grappig)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door iljitsch »

Het probleem is natuurlijk dat maar weinig mensen met opzet in de stiltecoupé gaan zitten, als ze al weten wat dat is.

Dit doet me denken aan 8 jaar geleden of zo dat ik instapte op Rotterdam Alexander terwijl ik net door een klant gebeld werd. Ik bleef expres op het balkon staan tijdens het telefoongesprek om de overlast te minimaliseren. Na afloop zei zo'n zuur uitziend type "moet dat nou, dat gebel in de trein". Vervolgens namen twee Antilianen daar aanstoot aan: "misschien is het wel z'n tweede vrouw die belt!" met een hoog oplopende discussie als gevolg. (Waar ik verder geen deel aan had.) Er kwam toen een conducteur opdagen om te kijken wat er aan de hand was maar hij kwam wijselijk niet tussenbeide...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door find_your_spot »

De NS reizigers die hun stilte coupé met hun leven lopen te verdedigen tijdens hun reis, dat zijn de ergste zuur pruimen.

Heb er jammer genoeg al vaak kennis mee mogen maken. De trein is geen bejaardenhuis.
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door iljitsch »

Des te beter dat er een aparte coupé voor is!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door find_your_spot »

iljitsch schreef:Des te beter dat er een aparte coupé voor is!
Als de normale coupé's in de spits overvol zitten, is er voor mij weinig keuze. Om nou 1,5 uur op een balkon te gaan zitten in de herrie heeft ook niet bepaald mijn voorkeur.
For Your Railroad Adventures
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Michael 1988 »

Ik snap eigenlijk uberhaupt niet waarom er een stiltecoupé is. Ik heb zelf vaak zat meegemaakt dat er net zoveel herrie uit de eerste klas komt dan uit een coupé wat geen stiltecoupé is. De trein is een openbaar iets. Dat mensen daar willen praten is begrijpelijk. Dat mensen er voor hun stilte komen, moeten ze dus niet voor in de trein zijn. Het is geen kantoor, maar een openbaar vervoersmiddel. Werken kun je op kantoor en voor stilte moet je maar in de kerk of thuis zijn. Van mijn part mogen die stiltecoupés gewoon afgeschaft worden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door iljitsch »

Dat geblaat van andere reizigers kan anders flink irritant zijn. Helemaal niks mis met de gedachte om de mensen die zonodig de hele reis moeten praten te weren uit één of twee coupé's. Als het druk is dan is het pech gehad voor de babbelaars: ga maar praten op het balkon of kom in de stiltecoupé zitten maar hou dan gewoon een uurtje je mond.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Raymond »

Eén van de grote voordelen van de trein is juist dat je rustig kunt werken, terwijl je onderweg bent. Hoewel het de regels rond de stiltecoupe niet makkelijker maakt zou ik ervoor pleiten om stiltecoupe's alleen een bepaald gedeelte van de dag actief te laten zijn. In het weekend heeft het sowieso al geen zin. Stiltecoupe's afschaffen zal denk ik leiden tot minder zakelijke reizigers (2e klas). Doordeweeks moet je ze tussen grofweg 7.00 - 19.00 uur gewoon handhaven. Ik zet alleen wel vraagtekens in de verhouding stilte/niet-stilte coupe, maar dat is een andere discussie die op zichzelf staat.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Ruben »

Raymond schreef:Stiltecoupe's afschaffen zal denk ik leiden tot minder zakelijke reizigers (2e klas).
Niemand heeft anders ooit gerept over een toename in aantal reizigers toen ze geïntroduceerd werden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Geert »

find_your_spot schreef:
iljitsch schreef:Des te beter dat er een aparte coupé voor is!
Als de normale coupé's in de spits overvol zitten, is er voor mij weinig keuze. Om nou 1,5 uur op een balkon te gaan zitten in de herrie heeft ook niet bepaald mijn voorkeur.
En blijkbaar heb je ook niet de keuze om je mond te houden als je in een stiltecoupe zit?
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door huibf »

Toen ik de titel las dacht ik: mooi ze halen de stiltecoupes weg omdat ze de reiziger overlast bezorgen... Maar ze bedoelen dus net wat anders....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Daniel »

Tja, als de gemiddelde Nederlander zich wist te gedragen in de trein waren de stiltecoupés helemaal niet nodig geweest... eerlijk gezegd vindt ik helemaal stil in de trein zelf ook wel een beetje saai en met licht geroezemoes valt uitstekend te lezen / werken / slapen (tenminste, da's bij mij zo :P )
Er zijn echter reizigers die menen te moeten spreken / bellen met een volume alsof iemand aan de andere kant van het land het moeten kunnen horen. Dat zijn nu de irritante gevallen die mij zo af en toe toch wel doen doorlopen naar een stiltecoupé.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door willy84 »

find_your_spot schreef:De trein is geen bejaardenhuis.
Nee, en ook geen bruin cafe waar je moet gaan lopen schreeuwen. Een beetje rekening houden met elkaar is zo moeilijk dat er speciale stilte zones zijn ingesteld. Maar wat dat betekent dat begrijpen een aantal proleten nog steeds niet. Niet iedereen heeft zin in compleet kansloze telefoongespreken van een ander.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Vinny »

In de spits is het te druk voor conducteurs om langs te lopen om de vervoersbewijzen te controleren, laat staan op het naleven van de stilteregels... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door fogeltje »

find_your_spot schreef:De NS reizigers die hun stilte coupé met hun leven lopen te verdedigen tijdens hun reis, dat zijn de ergste zuur pruimen.

Heb er jammer genoeg al vaak kennis mee mogen maken. De trein is geen bejaardenhuis.
Het staat je vrij om in een ander coupe te gaan zitten waar je wel mag praten. En als andere coupes vol zijn...tja dan heb je maar eens pech gehad. Als je zo nodig kabaal moet maken dan kun je alsnog op het balkon gaan staan.

Ik zoek vaak bewust het stiltecoupe op als ik alleen reis, niet omdat ik werk, maar ik vind het wel prettig en dan kan ik rustig naar mijn muziek luisteren (vaak hoor ik de muziek van andere gewoon beter dan mijn eigen muziek omdat ik de volume van mijn mp3 speler niet zo hard wil opschroeven, ik wil over tien jaar ook nog plezier van mijn gehoor hebben). Als ik er noodgedwongen moet zitten terwijl ik dat niet wil, dan houd ik me gewoon netjes aan de stilte.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door reisthijs »

Het hele idee van een stiltecoupé gaat bij VIRM ook nooit werken zolang die op de verkeerde verdieping zit. Onbegrijpelijk gewoon dat ze van een afdeling op de bovenverdieping met alleen maar vierzitjes de stiltecoupe hebben gemaakt...

Heb al vaker meegemaakt dat het in de zogenaamde stiltecoupe een gekakel van jewelste was terwijl het een verdieping lager (in een 'gewone' coupé dus) helemaal stil was.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door fogeltje »

Ik zit dan weer liever in een vierzit dan in een coach opstelling (ook als de overige drie plekken ook bezet zijn), maar dat is persoonlijke voorkeur. Er valt wat voor te zeggen om juist het coach gedeelte te pakken als je een stiltecoupe vooral richt op mensen die willen werken (en dan is een tafel handig om wat spulletjes of een craptop op te zetten).
"Een touringcar is geen bus"
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Justin »

reisthijs schreef:Het hele idee van een stiltecoupé gaat bij VIRM ook nooit werken zolang die op de verkeerde verdieping zit. Onbegrijpelijk gewoon dat ze van een afdeling op de bovenverdieping met alleen maar vierzitjes de stiltecoupe hebben gemaakt...

Heb al vaker meegemaakt dat het in de zogenaamde stiltecoupe een gekakel van jewelste was terwijl het een verdieping lager (in een 'gewone' coupé dus) helemaal stil was.
"Dames en heren, let op - u wordt verzocht geluid te maken in de herriecoupé" *O*

En ja, die stiltezones zijn meer van toepassing op gedeeltes met coachopstelling, zoals dat in de ICRm al zo het geval is. Overigens vind ik die ICRm en ICMm tafeltjes geweldig om je laptop er op te stallen. VIRM daarentegen is een ramp; ben bang dat het tafeltje doormiddenbreekt als ik er wat zwaars op leg; en in een vierzits zit je gewoon echt niet lekker op het uit de kluiten gewassen tafeltje.

Sorry ik begon weer te klagen. Helemaal puik alles enzo. Peace :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Fles »

Justin schreef: in een vierzits zit je gewoon echt niet lekker op het uit de kluiten gewassen tafeltje.
Psst. Voor zitten zijn die bankjes :idea:
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Joshua »

Maar NS moet ook toegeven dat ze wel heel veel stiltecoupés in een trein stoppen. Vaak zitten de normale coupés helemaal vol en moet ik wel in een stilte coupé gaan zitten waar dan maar 2 of 3 mensen in zitten die stilte willen terwijl de rest liever ook geluid maakt.

En ook een omgekeerde situatie dat ik met een vriendin nogal vrolijk aan het praten was dat ik er door een vrouw op werd aangesproken. Toen ik haar informeerde dat 2 deuren verder een stilte coupé was werd ze nog boos ook en vertelde ze dat ook in een normale coupe wel een beetje rustig gedaan kon worden. Dit heb ik natuurlijk compleet genegeerd met steun van een conducteur die het met me eens was.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door JWM »

Nou ja, Als er een stiltecoupé in een trein zit betekent dat niet dat het acceptabel is om met je vriendin de boel bij elkaar te schreeuwen in de andere coupes natuurlijk :lol:
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Joshua »

Maar er is wel een verschil tussen schreeuwen en gewoon vrolijk met elkaar praten wat ook andere mee krijgen.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door find_your_spot »

In veel gevallen heb ik ook het idee dat andere reizigers je gewoon niet je vrolijkheid en plezier gunnen als je een keer met de trein gaat.

Heb wel is gehad dat ik even de telefoon voor 40 seconden fluisterend opnam om tegen m'n moeder te zeggen dat ik er bijna was. Mijn hemel. Wat een boze ogen kreeg ik. Het kan ook echt te vur gaan.
For Your Railroad Adventures
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: NS pakt overlast stiltecoupé aan

Bericht door Justin »

Fles schreef:
Justin schreef: in een vierzits zit je gewoon echt niet lekker op het uit de kluiten gewassen tafeltje.
Psst. Voor zitten zijn die bankjes :idea:
Hahaha, ik las nu pas mijn mislukte zin. Iets met allochtoon enzo :').

Ik bedoelde natuurlijk dat je niet lekker zit in een vierzitter als je met een laptop op schoot zit, of als je de laptop op dat tafeltje zet en er mee probeert te typen of iets dergelijks :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten