SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Fles »

Vandaag een leuk ritje gemaakt. Sinterklaas was aan boord van de Pimpel-Expres naar Duitsland en terug. De trein naar het oosten werd tot Bad Bentheim getrokken door loc 1312 van het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht. In Bad Bentheim werd de trein overgnomen door DB-loc 103 245, ook een museumstuk. Het weer was prachtig, dus een fotogeniek ritje :)

1. De trein naar Berlijn wordt aangekondigd in Deventer.
Afbeelding

2, 3, 4. De trein komt binnen in Deventer *O*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

5. Loc 1312 aan kop van de trein in Bad bentheim, klaar om afgerangeerd te worden.
Afbeelding

6. Loc 103 245 staat klaar om de trein over te nemen. Let op de struikrover rechts.
Afbeelding

7. Beide locs in één beeld gevangen *O*
Afbeelding

8. Spotters in Bad Bentheim.
Afbeelding

9. Loc 103 245 komt aanrijden om de trein over te nemen.
Afbeelding

10. De trein in Rheine. Hier ben ik omgekeerd om de trein terug naar Deventer te pakken, die vanaf Bad Bentheim opnieuw door de 1312 getrokken werd.
Afbeelding

11, 12. Sinterklaas was ook aan boord, zoals beloofd *O* Er werden peperkruidnoten en marsepeinkikkers uitgedeeld door de pieten.
Afbeelding

Afbeelding

Kortom, een leuke dinsdagmiddag *O*

Toetje:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cDuXqi0tdBU[/youtube]
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Klaasje »

Was ie een beetje op tijd in Deventer? Want tussen Schiphol en Amersfoort had ie +4 te pakken. Verder ging het vertrek in Amersfoort niet echt soepeltjes omdat het vertreklicht uit stond doordat de Loc voorbij de ES-las van de de uitrijder stond.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Fles »

Vertrek uit Dv was +2. Maar had op tijd kunnen zijn wel :Y
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Klaasje »

De Machinist remde op Dvd, Hvs en Amf ook behoorlijk voorzichtig en rustig viel me op.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:De Machinist remde op Dvd, Hvs en Amf ook behoorlijk voorzichtig en rustig viel me op.

Nou in Rheine niet :D Daar was het het gebruikelijke Duitse "aanvliegen op het laatste moment en ankeren" :') _O-
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Bart »

Ik zag kans om er tussen Schiphol en Hilversum mee te reizen. Het ding glom nog en door de moderne kleurstelling lijkt de 1312 nog als nieuw.

Ik weet niet of het aan de locomotief lag of aan de machinist, maar de 1300 kwam nooit snel weg. Voor een loc die jarenlang de krachtigste van Nederland was, is dat toch vreemd. Het optrekken ging natuurlijk ook schokkerig door de rijweerstanden.

Aansluiting van de vertraagde 1500 werd in Hvs natuurlijk niet afgewacht, ook al had dat slechts enkele minuten nodig gehad (145 was zelf ook te laat). :roll:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Klaasje »

De snelheid viel me tussen de Gpda en Weesp ook wat tegen inderdaad. Dat terwijl dat ding voldoende vermogen zou moeten hebben. Aan e.v.t. slip kan het sowieso niet liggen bij een loc van meer dan 110 ton die blokkenremmen heeft.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door BR628 »

Helaas niet zo zonnig als bij jou Fles, maar dit kon ik halen ivm werk:

Afbeelding
De lokserie 1300, gebouwd tussen 1952 en 1956 door Alsthom, was jarenlang de sterkste lok van de NS en werd met name ingezet voor zware goederentreinen en lange Intercity's. De in totaal 16 gebouwde loks werden afgeleverd in turquoise of Berlijns blauw. Halverwege de jaren 70 werden ze in de nieuwe gele NS-huiskleur omgeschilderd. Vervolgens werd in de jaren 80 een levensduurverlengende revisie ondergaan, waar de 1312 zijn huidige uiterlijk aan overgehouden heeft. Sinds 2000 is de lok eigendom van het Nederlands Spoorwegmuseum en komt met enige regelmaat nog op de hoofdbaan. Vanwege geplande conditieritten van de 1312 werd besloten in samenwerking met NS Hispeed en DB een feestelijke dag te organiseren en de ritten wat aan te kleden. Met het aanstaande Sinterklaasfeest in aantocht reisden de Sint en twee zwarte pieten mee naar Bad Bentheim. Ook aan de Duitse hobbyist is gedacht, want niet een 101 maar een 103, zoals dat jarenlang het geval was, trok de trein vervolgens naar Berlin Hauptbahnhof. Onder het toezicht van twee fotografen passeerde het geheel met een kleine vertraging het station van Naarden-Bussum. Later op de middag zou de 1312 terug naar Schiphol keren met IC 146.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Caspar »

Wel leuk dat zo´n museum loc ook 200km/u rijdt hedendaags :D
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door reisthijs »

Vanochtend bij Duivendrecht, toch een mooi gezicht als dit door die bocht binnen komt rollen:

Afbeelding
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Daniel »

Fraai plaatje!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Fles »

Netjes reisthijs :) Daar is die bocht bij mij dus te kort voor helaas :')
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door MdJ »

Bart schreef:Ik zag kans om er tussen Schiphol en Hilversum mee te reizen. Het ding glom nog en door de moderne kleurstelling lijkt de 1312 nog als nieuw.

Ik weet niet of het aan de locomotief lag of aan de machinist, maar de 1300 kwam nooit snel weg. Voor een loc die jarenlang de krachtigste van Nederland was, is dat toch vreemd. Het optrekken ging natuurlijk ook schokkerig door de rijweerstanden.

Aansluiting van de vertraagde 1500 werd in Hvs natuurlijk niet afgewacht, ook al had dat slechts enkele minuten nodig gehad (145 was zelf ook te laat). :roll:
146 moest 5 minuten voor Dvge wachten. Daardoor +5 vanaf Dv. En ook te Apd (vertrok van 4, dus de 149 kreeg ook vertraging) en Amf. De 1554 vertrok al met +5 vanaf Amfs.

En de s1500 heeft normaal ook geen aansluiting, dus waarom zouden ze dat nu wel doen? Geeft de s1500 alleen maar meer vertraging, want de 146 moet er toch voor...
Bij twijfel: gebruik beton.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Fles »

MdJ schreef:146 moest 5 minuten voor Dvge wachten. Daardoor +5 vanaf Dv. En ook te Apd (vertrok van 4, dus de 149 kreeg ook vertraging) en Amf. De 1554 vertrok al met +5 vanaf Amfs.
Wat heeft Amfs ermee te maken?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef:Vanochtend bij Duivendrecht, toch een mooi gezicht als dit door die bocht binnen komt rollen:

Foto
Dan heb ik jou gegarandeerd zien staan. :mrgreen: Wie van de drie?
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Bart »

MdJ schreef:146 moest 5 minuten voor Dvge wachten. Daardoor +5 vanaf Dv. En ook te Apd (vertrok van 4, dus de 149 kreeg ook vertraging) en Amf. De 1554 vertrok al met +5 vanaf Amfs.

En de s1500 heeft normaal ook geen aansluiting, dus waarom zouden ze dat nu wel doen? Geeft de s1500 alleen maar meer vertraging, want de 146 moet er toch voor...
Ik zat in de 145 hé. :wink: Dus misschien omdat het standaard reisadvies Amsterdam - Berlijn over de 1500 gaat? Als ze een paar minuten in Hilversum hadden gewacht, hadden de Berlijngangers geen +120 gehad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Fles »

Berlijngangers die zoiets op een paar minuten laten aankomen, verdienen niet beter :P
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Justin »

Leuke plaatjes allemaal :). Wist niet eens dat dat er was...

(En toch blijf ik Sinterklaas en Zwarte Piet scary vinden)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Meltrain »

Toffe reportage. :pos:
En die TBP ook echt he. :') Alsof Bad Bentheim en Rheine de enige tussnstops zijn en het bijzonder is dat er daar gestopt wordt. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Fles »

Dat alterneert dan he, waarbij telkens 2 stations op 1 regel genoemd worden. Want je moet wel minstens de helft van het scherm leeg houden :Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door Meltrain »

Normaal staan in het midden toch de tussenstations? Daar staat nu echter niks.
Wel staat er extra aangegeven dat er in Bad Bentheim en Rheine wordt gestopt. Dus zelfs als jij de foto toevallig net hebt gemaakt op het moment dat een tussenstation net weggescrold was, blijft het opvallend dat Bad Bentheim en Rheine nog extra genoemd worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door htm_tram »

Op de terug weg mee geweest van Dv tot Shl. De hele rit met ongeveer +5 gereden.
Tussen Amf en Shl duidelijk een groot aantal onbevoegden in de cabine...
Verder geen Sinterklaas gezien. Wel 2 zwarte pieten die al het snoep in de gesloten bar gooide en uit het raam. Niet echt gemotiveerd... Best wel jammer... :neg:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door MdJ »

Ik heb Aml-Bh-Amf meegereisd, en heb hem vaak genoeg gezien... Evenals zijn twee pieten die gewoon aan iedereen snoepmeuq gaven...

Misschien stond wel in het Grote Boek dat je geen snoepgoed mocht? :lol:
Bij twijfel: gebruik beton.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Dat alterneert dan he, waarbij telkens 2 stations op 1 regel genoemd worden. Want je moet wel minstens de helft van het scherm leeg houden :Y
Ja stel je voor :lol:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: SinterklaasMuseummatPimpelExpres

Bericht door htm_tram »

@MDJ

Geen idee dat zal het wel zijn :wink: Maar om nou alles naar buiten te gooien of in de onbemande bar te gooien, kan je net zo goed nog een keer door de trein gaan :? waar zat sinterklaas dan?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten