Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Freek »

als aanvullingen op mijn eigen bericht van gisteren: in arnhem zijn een aantal extra paatjes van syntus geplaatst. In de tunnel staan er nu 6. Op de perrons is het aantal paatjes verhoogd. Bij de trapopgangen vanuit de tunnel staan nu aan beide kanten dubbele overstapmeubels. Daarnaast zijn op de perrons in het midden een dubbel overstabelmeubel. Bij de trappen naar sonsbeekzijde ook weer een dubbeloverstapmeubel. Verder zag ik in ieder geval zeer ver op perron 3b en 6b een enkel overstabelmeubel. Dat brengt het aantal syntus paaltjes per perron op minimaal 7, heb niet gezien of er aan de nijmeegse zijde van de sonsbeekzijde ook nog paaltjes staan.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Edwin »

Mijn klacht richting de NS over te weinig poortjes op Almere Centrum en te weinig paaltjes op Duivendrecht (hoog) wordt letterlijk "verdoezeld":
Hartelijk dank voor uw reactie. Graag beantwoord ik uw e-mail.

U bent niet tevreden over de situatie rondom het in- en uitchecken op station Almere en station Duivendrecht. Dat is vervelend. Mijn excuses hiervoor. Graag geef ik u de volgende informatie.

Alle stations worden uiteindelijk voorzien van kaartlezers en automaten die geschikt zijn voor de OV-chipkaart. Sommige stations krijgen ook poortjes. Op andere stations worden losse kaartlezers geplaatst, dat zijn palen waarbij u kunt in- en uitchecken. Bij plaatsing van de paaltjes wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de reizigersstromen. Toch is het helaas niet mogelijk om op alle stations de paaltjes voor alle reizigers op de meest logische plek te plaatsen. De plaats van de paaltjes is ook afhankelijk van andere factoren. Zo mag de doorstroom bij (rol)trappen bijvoorbeeld niet belemmerd worden.

Op onze site ns.nl staan de voorzieningen en plattegronden van een groot aantal stations. Op de plattegronden ziet u precies waar de kaartlezers staan om in- en uit te checken.

Mocht u nog vragen hebben, dan beantwoorden wij deze graag.

Met vriendelijke groet,
Maar even een reactie teruggestort dat ik ze maar eens moeten kijken hoe het in de drukte gaat. Beetje blablabla over veiligheid e.d., daar laat ik mij niet door kisten ;)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door VIRM »

Toch maar even de Klantenservice gevraagd hoe het zit met de SOV en een bepaalde doelgroep die toch wat last heeft met de omgang met de OV-chipkaart:
Geachte heer VIRM,

Graag beantwoord ik uw vragen over het gebruik van uw OV-chipkaart, in combinatie met uw visuele handicap. Ik vind het vervelend dat het gebruik van de kaart nog niet vlekkeloos verloopt.

Uiteraard zal ons personeel rekening houden met persoonlijke omstandigheden van reizigers. In uw geval verwacht ik dan ook niet dat u problemen zult ondervinden. Ons personeel heeft instructies hoe in dergelijke omstandigheden te handelen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Ennes (en andere NS-medewerkers op dit forum), wat zeg jij? Heb jij iets gemerkt van die 'instructie'?
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door webguy »

Overigens vandaag een leuk (sensatiezoekend) artikel in de Spitz, dat studenten zelf hebben gevraagd om duidelijkheid qua inchecken en dus altijd inchecken. LSVb die de bron zou moeten zijn van deze wijsheid weet van niks: die heeft alleen gevraagd om duidelijkheid en goede communicatie... (En voor de NS is dat dus altijd inchecken). Verder wordt genoemd dat studenten het meest vergeten in en uit te checken: 7% van de studenten. Vraag me daarbij wel af hoe zich dat verhoudt tot mensen die vergaten een kaartje te kopen met de oude SOV kaart...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Geert »

Wat is 'vergeten in te checken'? Als je vrij reist is inchecken nu nog niet verplicht, dus dat is niet vergeten. Of bedoelt men alleen uitchecken?
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Thijs »

Dat getal is het percentage dat studenten vergeten uit te checken, terwijl er wel een check-in is geweest.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Geert »

Ah, oke, het gaat dus om vergeten uit te checken.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Thijs »

Exact.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

webguy schreef:dat studenten zelf hebben gevraagd om duidelijkheid qua inchecken en dus altijd inchecken.
Dat onderzoek heeft op 15 en 16 augustus dit jaar plaats gevonden op het hoofdkantoor van NS.
Zelf was ik hierbij ook aanwezig en zag je eigenlijk dat studenten graag eenduidige informatie willen hebben over het inchecken. Op deze twee dagen kwam (helaas) naar voren dat studenten graag duidelijkheid willen hebben over het inchecken.

In de vorm van, ik wil best inchecken, maar alleen als het verplicht is.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door reisthijs »

Geert schreef:Wat is 'vergeten in te checken'? Als je vrij reist is inchecken nu nog niet verplicht, dus dat is niet vergeten.
Het gaat hier denk ik juist niet over het vrij reizen. Buiten de vrij reizen-periode is het wel verplicht om in te checken (of een kaartje kopen) en er zijn dus studenten die dat vergeten doordat ze niet gewend zijn aan inchecken. (Dat is niet zo gek als je bijna alleen in je vrij-reizenperiode reist en dan nooit incheckt)

Het idee is dat dit niet meer zal gebeuren als studenten verplicht worden tijdens vrij reizen in te checken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Vinny »

Daarnaast zouden er volgend jaar ook poortjes dichtgaan, met als consequentie dat je problemen krijgt als je niet incheckt maar wel moet uitchecken... (op elk station blijft wel minimaal nog één poortje open staan totdat de papieren kaartjes zijn uitgefaseerd)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door reisthijs »

Ze moeten gewoon instellen dat die poortjes ALTIJD opengaan als je er een geldig abonnement voor houdt. Of je nou Ingecheckt of niet wat doet dat er toe?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

reisthijs schreef:Ze moeten gewoon instellen dat die poortjes ALTIJD opengaan als je er een geldig abonnement voor houdt. Of je nou Ingecheckt of niet wat doet dat er toe?
Wat loop je hier te piepen.
Dat is al sinds 2005 gewoon het geval. Je kunt bij een poortje ALTIJD Uitchecken zonder incheck met een geldig abonnement.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Vinny »

De kaart blokkeert toch gewoon als je dat meer dan x keer per jaar doet?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

Een OV-chipkaart blokkeert alleen bij het 12 keer niet Uitchecken.

Wanneer je niet hebt ingecheckt, maar wel bij een poortje Uitcheckt wordt dit niet mee genomen in de statistieken. Dus dit kun je zo vaak doen als je wilt.
Overigens betaal je bij alleen Uitchecken zonder incheck wel altijd de volledige borg van 4,10 of 20 euro.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door reisthijs »

Borg? Bij een abonnement?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

Nee, uiteraard betaal je met een vrij reizen product nooit borg.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Daniel »

find_your_spot schreef:Wanneer je niet hebt ingecheckt, maar wel bij een poortje Uitcheckt wordt dit niet mee genomen in de statistieken.
Kan je überhaupt wel uitchecken als je niet bent ingecheckt? Oftewel, check je dan niet gewoon in i.p.v. uit op je bestemmingsstation?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

Daniel schreef: Kan je überhaupt wel uitchecken als je niet bent ingecheckt? Oftewel, check je dan niet gewoon in i.p.v. uit op je bestemmingsstation?
Bij een poortje, Ja. Want een poortje heeft een BETAALDE en een ONBETAALDE zijde. Dit kun je ook zien op de schermpjes.
Bij een paaltje, Nee.

Op een paal staat: In/Uitchecken.
Op een poortje staat: Inchecken op de onbetaalde zijde en Uitchecken aan de betaalde zijde.
For Your Railroad Adventures
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door hauptbahnhof »

find_your_spot schreef:Een OV-chipkaart blokkeert alleen bij het 12 keer niet Uitchecken.

Wanneer je niet hebt ingecheckt, maar wel bij een poortje Uitcheckt wordt dit niet mee genomen in de statistieken. Dus dit kun je zo vaak doen als je wilt.
Overigens betaal je bij alleen Uitchecken zonder incheck wel altijd de volledige borg van 4,10 of 20 euro.
Sinds wanneer is dat zo? In de tijd dat ik achter het loket zat was het nl wel zo dat alle onvolledige reizen werden geregistreerd...
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door find_your_spot »

hauptbahnhof schreef: Sinds wanneer is dat zo? In de tijd dat ik achter het loket zat was het nl wel zo dat alle onvolledige reizen werden geregistreerd...
Al sinds 2 jaar worden bij reizen op een studentenreisproduct in de vrij reizen periode geen onvolledige transacties meer opgespaard bij GVB.

Hoe dit met andere producten zit weet ik niet.
For Your Railroad Adventures
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door hauptbahnhof »

Neej dat weet ik. Maar bedoelde van de betaal-periode, dat alleen gemiste uitchecks worden geregistreerd...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door reisthijs »

find_your_spot schreef:Wat loop je hier te piepen.
Wat loop je hier lomp te reageren als iemand eens minder goed op de hoogte is als jijzelf?
Fijn natuurlijk als er ook eens wat werkt zoals het zou moeten maar dat weet niet iedereen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door VIRM »

Even een vraagje: als je niet bent ingecheckt met je SOV, wat krijg je dan precies? Een boete van 35 euro plus de ritprijs vol tarief aan je broek?
Beul van de blindegeleidelijn
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Studenten moeten inchecken bij NS vanaf 1-1-2012

Bericht door Thijs »

Ja, want je hebt geen geldig vervoersbewijs. Je kunt trouwens wel 1x/jaar gebruik maken van de regeling vergeten abonnement.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten