Dienstregeling GVB 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

Bee schreef:Nee, ik hef de 54 op omdat die parallel loopt aan een spoorlijn.
Kul. Het NS-spoor bedient een heel andere markt dan de metro. Dat ze toevallig parallel aan elkaar lopen heeft meer te maken met de handigheid van het bundelen van zware infrastructuur dan met concurrentiedoeleinden. Anders had de NS wel naast ieder metrostation een spoorwegstation geopend, en er minstens 6x per uur een trein laten stoppen...

Desondanks vind ik het idee om bij ontvlechting van het metronet ipv de 54 de 53 naar het CS te sturen, en de 50 zijn huidige route te laten rijden naar Gein, wel interessant. Ik denk dat er vanaf de west- en zuidtak van de Ringlijn meer vervoersvraag richting Bijlmer/ArenA en Holendrecht bestaat, dan richting Gaasperplas. Andersom kun je bij Diemen-Zuid een mooie overstapmogelijkheid tussen NS richting Zuid/Schiphol en de metro richting centrum/CS creëren. Tussen beide lijnen onderling houd je de overstapmogelijkheid bij Van der Madeweg.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mojito »

De voornaamste reden dat men in de ontvlechtingsplannen de 50 en 53 wil samenvoegen en de 54 in zijn huidige vorm wil handhaven zal toch wel in de beoogde frequentie zitten. De 54 naar Gein zal uiteindelijk zo'n 20x per uur moeten gaan rijden tijdens de spits. Voor de trajecten Isolatorweg - Van der Madeweg en Van der Madeweg - Gaasperplas is 20x per uur weer te veel van het goede. Al heb ik goede hoop dat het op deze lijnen ooit toch wel 10 of zelfs 12x per uur gaat worden.
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Denk je nu echt dat het nodig is om 20x per uur naar Gein te rijden? Ieder weldenkend mens kan toch verzinnen dat de combinatie met extra lange nieuwe metro's en enorm hoge frequenties gewoon geldverspilling is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

10 à 12 keer per uur zou met het M5-materieel in de spitsuren toch afdoende moeten zijn, ja.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Mojito »

Ik kan me die frequentie herinneren uit de Metronetstudie (of was het de OV-Visie?). Maar toen ging men voor het nieuwe materieel volgens mij ook nog uit van vierwagenstellen, als ik me niet vergis.

20x is misschien wat veel, maar 15-16 vind ik realistischer dan 10-12. Kijk eens naar de verbinding Centraal - Gein van nu. 8x per uur een 54 (vier bakken LHB) en 8x per uur een 53 (vier wagons) met (als het goed is) een overstap op de 50 (normaal gesproken zes bakken CAF) op Van der Madeweg. Totaal 16 mogelijkheden per uur. Uit eigen ervaring heb ik sterk het idee dat dit momenteel te weinig is. Dat zal vooral veroorzaakt worden door het materieeltekort. Na ontvlechting blijft er als het goed is één lijn over op de Oostlijn. 12x per uur een metro in vergelijking tot de 24 van nu lijkt mij op het traject Centraal - Amstel te weinig, zelfs al is het straks volledig met M5-materieel.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ik schrap niet willekeurig, ik hervorm. Het is goedkoper om een lijn 8x te laten rijden dan twee lijnen samen 12x, bovendien zijn de lijnen daarop aangepast met andere routes. Ik ben nog bezig een tweede versie van een kaart te maken.
Je haalt lijnen weg van punten die nooit opgevangen kunnen worden door een buslijntje alleen. Daarnaast vererger je de situatie door een zeer betrouwbare tramlijn (en ongeveer enige levenslijn van IJburg) de stad in te sturen. Je loopt ook nog eens het risico een tram door te laten rijden waar vervolgens amper gebruik van wordt gemaakt (PTA-syndroom).
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Alargule »

@ Mojito: mij valt in de avondspits altijd op dat de 50 en de 54 ter hoogte van Van der Madeweg vanuit Gein altijd behoorlijk vol zitten, maar dat het met de 53 vanuit Gaasperplas wel meevalt. Die wordt wel weer gevuld door overstappende passagiers vanuit de 50. Een ander fenomeen wordt ingegeven door de stupide indeling van de banken in de Zilvermeeuwen. Je ziet dat mensen die geen zitplek meer kunnen krijgen zich ophopen bij de deuren. Logisch, want dat is de enige plek waar je nog wat steun hebt aan de middenpijler danwel tegen de achterkant van de bankjes kunt leunen...Er blijft dus veel ruimte in de treinstellen onbenut. Goede zaak dat dat inzicht in de latere metrostellen wel is verwerkt, en ook in de M5 terugkeert.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Wat ook meespeelt is dat op geen enkele assen er een strakke dienst is. Bij Gein is de tussentijd om en om 3 en 7 minuten, en de 53 rijdt ook vlak voor de 54 uit. Als je gewoon strak elke 5 minuten rijdt is de spreiding ook al veel beter.
R-Flow schreef:Je haalt lijnen weg van punten die nooit opgevangen kunnen worden door een buslijntje alleen. Daarnaast vererger je de situatie door een zeer betrouwbare tramlijn (en ongeveer enige levenslijn van IJburg) de stad in te sturen. Je loopt ook nog eens het risico een tram door te laten rijden waar vervolgens amper gebruik van wordt gemaakt (PTA-syndroom).
CS - Rembrandtplein is een veel meer gevraagde verbinding dan CS - PTA. Dat is altijd al zo geweest en dat zal altijd zo blijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door JWM »

Je kan je ook afvragen waarom dat ontvlechten strikt noodzakelijk is. Zonder de 51 kan je zowel op CS - v/d Madeweg als op v/d Madeweg - Gein met strakke intervallen rijden. Enig nadeel is dan weer dat je de frequentie van 50 wat moeilijker kan ophogen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:CS - Rembrandtplein is een veel meer gevraagde verbinding dan CS - PTA. Dat is altijd al zo geweest en dat zal altijd zo blijven.
Dat is leuk en aardig, alleen ligt Artis nog effe een stuk voorbij het Rembrandtplein...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Suus »

Ik ben niet dom hoor. Maar ik heb al uitgelegd waarom de tram dan toch door moet rijden naar Artis, je kan namelijk niet eerder keren :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Vinny »

CS - Rembrandtplein is een veel meer gevraagde verbinding dan CS - PTA. Dat is altijd al zo geweest en dat zal altijd zo blijven.
Even een reality check. Er rijden ook veel meer trams tussen CS en Rembrantplein, en vanaf 2012 geen één meer naar de PTA... :roll:

Als we in die redeneertrant blijven, dan moet je ook alle dorpen in Noord-West Friesland ontdoen van buslijnen, er zijn namelijk veel meer reizigers tussen Schiphol en Hoofddorp dan tussen Aldegea en Sneek :twisted: :P
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Ik ben niet dom hoor. Maar ik heb al uitgelegd waarom de tram dan toch door moet rijden naar Artis, je kan namelijk niet eerder keren :roll:
Waarom heb je het dan puur over het stuk CS - Rembrandt en negeer je de rest van je zelf verzonnen route als reactie op mij? Je loopt alsnog kans op een PTA-achtige situatie op het stuk Rembrandt - Artis en de daarbij horende verspilling van materieel, personeel en €€€. :roll:
Vinny schreef:Als we in die redeneertrant blijven, dan moet je ook alle dorpen in Noord-West Friesland ontdoen van buslijnen, er zijn namelijk veel meer reizigers tussen Schiphol en Hoofddorp dan tussen Aldegea en Sneek :twisted: :P
Haha lol :pos:
Graaf_Panto
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Graaf_Panto »

R-Flow schreef: ...
Je loopt alsnog kans op een PTA-achtige situatie op het stuk Rembrandt - Artis en de daarbij horende verspilling van materieel, personeel en €€€. :roll:
...
Tussen het Rembrandtplein en Artis staat wel de Hermitage. Veel bezoekers komen met lijn 9, reden voor GVB een versterkingslijn 29 (CS - Pl.Parklaan) te introduceren. Door bezuinigingen gaat dit nu niet door.

Ben het er overigens mee eens dat je de 26 niet het centrum in moet sturen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Ruben »

De metro loopt nog net niet onder de hermitage door. Daar heb je dus geen extra tram voor nodig. De metro is echter zo hard ontkend dat er geen enkel dagjesmens gebruik van maakt. Verwijs ze naar de metro i.p.v. tram 9.
De hermitage zelf is hier ook al fout in, door op hun site tram 9 als eerst te noemen.

Hoe anders klinkt het om daar neer te zetten: "Vanaf station CS, station Amstel en Station Zuid bereikt u de hermitage het snelst met de metro. Alle metro's van en naar het Centraal Station komen langs station Waterlooplein." :roll:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Het lijkt alsof die mensen gewoon niet met de metro willen/durven. Ik sta heel vaak op CS met een andere tram dan tram 9 en dan wordt mij gevraagd of ik langs WLP rij. Ik zeg nee. U kunt het snelst met de metro.

Krijg 9 van de 10 keer de vraag of er geen andere mogelijkheid is... :N
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Ardan »

Mensen vinden de metro eng lijkt het, en de Amsterdamse tram is al een attractie op zich lijkt het :lol:
Ik doe ook maar wat
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Ruben »

Precies! Mensen die op Waterlooplein staan en niet met de 14 gaan, om de 9 te pakken. Dan wil je dus naar CS. Nou ga dan maar op Slak 9 wachten...
Carré heeft het over trams en metro's die je vanaf zowel Amstel als CS in een kwartiertje daar brengen. Uitstappen bij halte Weesperplein. Waarom laat men de tram als vervoermiddel gewoon niet weg, er is toch geen tramlijn die direct tussen Carré en één van die stations loopt en op Weesperplein stopt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Ruben »

Door GVB wordt je gestraft als je met de tram naar de Hermitage gaat, ze laten je uitstappen bij Mr. Visserplein.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Graaf_Panto schreef:Tussen het Rembrandtplein en Artis staat wel de Hermitage. Veel bezoekers komen met lijn 9, reden voor GVB een versterkingslijn 29 (CS - Pl.Parklaan) te introduceren. Door bezuinigingen gaat dit nu niet door.

Ben het er overigens mee eens dat je de 26 niet het centrum in moet sturen.
Er stoppen onder de Hermitage ook DRIE metrolijnen hoor, moet voldoende zijn lijkt me... :P Hier is een idee: zorg er anders als vervoersbedrijf en regio eens voor dat mensen diezelfde metro ook daadwerkelijk wíllen gebruiken i.p.v. er met een grote boog omheen te lopen de 9 in. Als je dat doet hoeft daar echt geen 26 of 29 bij te komen als versterking, zelfs niet in een nieuwe situatie als er nog maar twee metrolijnen stoppen.
Ardan schreef:Mensen vinden de metro eng lijkt het [...]
Wat gek zeg met al die mooie moderne en goed onderhouden stations en treinstellen...
Ruben schreef:Waarom laat men de tram als vervoermiddel gewoon niet weg, er is toch geen tramlijn die direct tussen Carré en één van die stations loopt en op Weesperplein stopt.
Bij de gemeente etc. zijn ze ook niet achterlijk hoor, die weten net zo goed dat wanneer ze toeristen en dagjesmensen de metro in sturen ze waarschijnlijk nooit meer terug zullen komen naar Amsterdam. Als ze het al overleven natuurlijk... (asbest, verrot materieel, amper camerabewaking, vele ongelukken etc.) :wink:
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door willy84 »

Over camerabewaking. Ik zag nu dat de camere, halte Waterlooplein uitgang stopera, die gericht stond op de roltrap is verdraaid en nu blind is. De muur is ondergekliederd en blijkbaar is er niemand die naar de beelden kijkt want hij wordt ook niet meer teruggedraaid.

De hele uitstraling, zowel materieel, stations en personeel geeft de indruk dat het beheer niet goed geregeld is.
immer kwaliteits posts
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

Blijf het wel een achterlijk verhaal vinden dat de concessie GVB bij de regio pas 1 januari afloopt en bij de rest 11 december.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door FLJ »

Ik plaats het bericht maar even hier, maar Citaro 355 laa nu op de beeldschermen met halte-informatie nu de eerstvolgende vier haltes zien me bovenaan het lijnnummer en de eindbestemming en echtsonder wordt afwisselend er gvb logo en de tijd weergegeven. Eindelijk worden de schermen dus gebruikt waar ze handig voor zijn.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door R-Flow »

FLJ schreef:Ik plaats het bericht maar even hier, maar Citaro 355 laa nu op de beeldschermen met halte-informatie nu de eerstvolgende vier haltes zien me bovenaan het lijnnummer en de eindbestemming en echtsonder wordt afwisselend er gvb logo en de tijd weergegeven. Eindelijk worden de schermen dus gebruikt waar ze handig voor zijn.
Nou nu ook nog de overstap mogelijkheden en we zijn er.

Zou leuk zijn als ze de schermpjes in de tram ook eens voor nuttige dingen gaan gebruiken zoals de RET doet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling GVB 2012

Bericht door Meltrain »

R-Flow schreef:Zou leuk zijn als ze de schermpjes in de tram ook eens voor nuttige dingen gaan gebruiken zoals de RET doet.
Pardon?! :shock: :lol:
De RET gebruikt de schermpjes in de nieuwste Citadissen ook alleen maar om op 4 verschillnde manieren uit te leggen hoe je makkelijk je OV-Chipkaart kunt opladen of er een abonnement opzetten. :lol:
En o ja, ergens rechtsboven staat de eerstvolgende halte vermeld. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten