Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door Michael »

Gunstigheid ov-chipkaart verschilt per traject

BREDA - Een maand na invoering heerst er veel onduidelijkheid onder gebruikers van de ov-chipkaart in Breda. Het lijkt voor sommige reizigers nadeliger om te moeten betalen per kilometer. Voorheen konden mensen een dalurenkaart kopen of met strippenkaart betalen.

Lees verder op: http://www.bredavandaag.nl/nieuws/econo ... um=twitter
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door Joshua »

Is het niet gewoon oud nieuws dat voor sommige mensen de OV-chipkaart nadelig is en voor andere voordelig maar voor meer in deel het eerste? Moet daar dan echt in elke regio opnieuw een issue over worden gemaakt?
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door Rick Vlodrop »

Aanleiding voor dit artikel was een artikel in BN De Stem met een verhaal van een moeder wiens kind met de bus van huis (meest noordwestelijke halte in de Haagse Beemden) naar school (meest zuidoostelijke halte in de Ijpelaar) moet reizen, dus bijna 12 km. Een zone was bedoeld voor een gebied van ongeveer 4,5 km doorsnede maar Breda is altijd een kilometer doorsnede gebleven. Dus ja die moeder gaat fors meer betalen voor het openbaar vervoer.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door Michael »

Hoezo gaat zij fors meer betalen? Ervanuitgaande dat het de school is die ik zeker weet welke het is. vanaf de halte Groot Ypelaardreef(die halte wordt het meest gebruikt door leerlingen van die school) kan je rechtstreeks zonder overstap naar de Haagse Beemden met lijn 12 en vanaf een halte aan de andere kant van die school(weet even de naam niet meer) rechtstreeks met lijn 6 (Avonduren, zondagen en vakantieperiode uitgezonderd) Tevens ga ik er vanuit dat dat kind tussen de 12 en 18 jaar is (die school is een VMBO school) krijgt het automatisch 34% korting zet ook nog dalkorting Brabant erop en je hebt totaal 74% korting dus duurder kan het niet echt worden voor die moeder volgens mij.

Heb je trouwens misschien de link naar dat artikel rick?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door Suus »

Ja, dat zijn de probleemgebieden. Breda, maar ook Amstelveen zijn in een zone gepropt waar de OV-Chipkaart voor een flinke prijsverhoging zorgt omdat de gemiddelde afstand tussen twee zonegrenzen flink is opgeblazen om toch net de hele stad erin te kunnen krijgen. Ook niet leuk voor de vervoerder trouwens, die daardoor relatief weinig verdienden in verhouding met wat er daadwerkelijk aan reizigerskilometer werd afgelegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door huibf »

In eindhoven heb je dat met veldhoven. Veldhoven-eindhoven zijn de enige trajecten waar het echt, zelfs met de stapelkorting 50% duurder gaat worden.
Overigens is 34% + 40% geen 74% korting maar 60,4%. Voor de slimme tekenaars.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door Michael »

Waar haal jij die 60,4% vandaan? Korting is stapelbaal dus als ik 34+40 doe kom ik toch echt uit op 74%. Maar het werkt dus anders als ik het goed begrijp?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door Suus »

Ik leg het uit met een berekening.

Stel, je reist van het station van Eindhoven naar de halte City Centrum in Veldhoven met lijn 402.

De normale tarieven zijn
Basistarief € 0,79
Kilometertarief € 1,10
Totaal € 1,89

De gereduceerde tarieven zijn:
Basistarief € 0,52
Kilometertarief € 0,73
Totaal € 1,25

Je krijgt 40% korting op de reductietarieven:
Basistarief € 0,52 * 0,6 = 0,31
Kilometertarief € 0,73 * 0,6 = 0,44
Totaal € 1,25 * 0,6 = 0,75

Het verschil tussen deze kortingstarieven en de originele tarieven
Basistarief € 0,31 / 0,79 = 0,39
Kilometertarief € 0,44 / 1,10 = 0,4
Totaal € 0,75 / 1,89 = 0,39 (of 0,4)

De korting is dus 60 tot 61 procent ten opzichte van het normale tarief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door Michael »

Okee. Dus als ik het goed begrijp word dus niet 34+40 opgeteld maar word die 40% korting berekend van het bedrag van de 34% korting.

Dus stel de ritprijs met 34% korting is 1,14 Dan gaat daar weer 40% korting af en kom je dus uit 0,45. Zeg ik dat goed.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door Suus »

Precies, alleen moet je wel opletten hoe je het precies zegt, want het bedrag van 45 cent is de korting die je geeft, niet de uiteindelijke ritprijs.

1,14 * 0,6 = 0,68

De ritprijs zal dus 68 cent zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door huibf »

Juist gerekend Het is STAPELkorting. Eerst krijg je de landelijk LTK van 34%. Van dat bedrag krijg je dan weer korting...
Dus de kortingen in brabant zijn: 34%, 40% of 60,4%.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door midnet »

beste mensen-die diskussie hebben we nu toch al 12345 x gehad. in DIT geval is het veel doodsimpeler: er waren maandkaarten per zone=vatse rpijs voor heel de stad. En nu is dat in NB al afgeschaft-de rest van de bedrijven staat hier ook op te wachten.
In feite is NL het ENIGE land waar ze met die sjitkaarten dat KM-tarief hebben gekozen, en met de bedoeling voor alles en abo's afschaffen. Daarom hebben wij ook aanzienlijk meer kinderziektes en aanloopproblemen met die sj-kaart. Overal in elk buitenland waar die kaart ingang maakt-inmiddels vele 10.000en is er een flat tax=vaste prijs of hooguit heel ruw zonetarief. de trend is overduidelijk naar steeds grotere zones=meest gelijk aan de gemeente (omdat die meest meebetaalt). In de regio rondom Paris is het aantal ringzones al geleidelijk verlaagd van ooit 9 naar nu 5. In bijna de helft van de Franse provincies=departementen (vaak stukken groter als een NL provincie-maar meest met veel minder aanbod) is al een vaste eenheidsprijs-meest 2 eur, soms 1,50 of zelfs 1 eur. DELIJN in BE kan het ook met 2 prijzen af. etc.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Gunstigheid OV-Chipkaart verschilt per traject

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:In eindhoven heb je dat met veldhoven. Veldhoven-eindhoven zijn de enige trajecten waar het echt, zelfs met de stapelkorting 50% duurder gaat worden.
Zelfs met stapelkorting op zo een relatief kort stuk (volgens mij) duurder? Was de zonering daar dan heel royaal. Ik ben met "gewoon" 40% korting in veel gevallen goedkoper dan met de strippenkaart. Waar wordt eigenlijk mee vergeleken? Strippenkaart, dalurendagkaartje of sterabonnement?
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten