Ik vind de M5, hoe vaker ik de foto's bekijk, eigenlijk steeds mooier worden. Maar ik ben ook niet objectief

. De Zilvermeeuw is immers jarenlang mijn synoniem, mijn definitie voor 'metro' geweest (waarbij ik als klein kleutertje de kwalificatie 'metro' in eerste instantie alleen op het treinstel plakte in plaats van op het gehele vervoerssysteem). Het is een voertuig dat, hoewel verwant aan Hamburgs metromaterieel uit dezelfde tijd, onmiskenbaar een eigen smoel heeft. Dit ontwerp is daar een waardige nazaat van.
Het functionalisme spreekt me ook aan. Ja, deuren die verzonken zijn in de rijtuigwand vind ik ook mooier, maar als dit type deuren minder storinggevoelig is vind ik deze keuze prima te rechtvaardigen. Ik ken geen enkel metrobedrijf in de wereld waar er zoveel metro's met defecte deuren rondrijden als dat van Amsterdam. Om je kapot te schamen.
En wat het interieur betreft... Veel grijstinten en zwarte banken. Prima, de zaken die echt op moeten vallen (de rode deuren met 'feestverlichting', de gele grijpstangen en de gele lichtkrant) vallen zo ook op. Plus het feit dat zo'n interieur een stuk tijdlozer is. Het beukenhoutmotiefje in de Rotterdam 5300-en, het beige met oorspronkelijk bruin in de LHB's of het feloranje in de CAF's is erg trendgevoelig. Wat comfortwensen betreft ben ik waarschijnlijk een gemiddelde metroreiziger. Ik zit (sta) dagelijks per woon-werkrit nog geen kwartier in de 50 en iets meer dan 20 minuten in de 51, waarbij ik bijna altijd halverwege een zitplaats kan bemachtigen. De garantie dat ik met de eerste metro die voor komt rijden mee kan (is op lijn 50 niet altijd het geval) en dat ik in die metro minimaal een behoorlijke staanplaats heb (is zowel op 50 als 51 niet altijd het geval) vind ik vele malen belangrijker dan de kans op een zitplaats en het zitcomfort daarvan.
Dan de materialisatie. De blauwe stoffen bankjes met GVB-logo motief die we in het CAF- en BN materieel en in de Combino's zien zijn mij een gruwel. Smerig, versleten, vlekkerig, bah! Dan vind ik harde kunststof banken zoals de M5 die nu krijgt een stuk hygiënischer. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze ook echt schoner zijn, het is misschien ook meer een gevoelskwestie.