Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoelers

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoelers

Bericht door Raymond »

Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoelers
maandag 28 november 2011 13:04
Laatst bijgewerkt op: maandag 28 november 2011 13:28


EINDHOVEN - Het is onduidelijk hoe busbedrijven moeten omgaan met rolstoelgebruikers. Dat blijkt uit een rondgang van het ED. Een woordvoerder van Connexxion stelt dat chauffeurs rolstoelers de bus in moeten helpen, maar alleen als daar gelegenheid voor is.

Een buschauffeur mag op zijn stoel blijven zitten omdat hij of zij vindt dat het te druk is om het geldkistje onbeheerd achter te laten.

Connexxion is het moederbedrijf van busvervoerder Hermes dat in de regio het stad- en streekbusvervoer verzorgt. De rayonleiding op busstation Neckerspoel, die Hermes-bussen aanstuurt, is een andere mening toegedaan. De organisatie vindt rolstoelgebruikers zelf verantwoordelijk voor hoe zij in en uit de bus komen. "De chauffeur is wel verplicht de oprijplaat in en uit te klappen", laat een zegsman weten.

Lees verder
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Joshua »

Tja dat spreekt toch voor zich. Je helpt iemand wanneer daar de gelegenheid voor is. Wanneer je bus vol zit met tuig laat je vanzelfsprekend je geldkistje niet alleen achter. Ik zou ook niet mijn kassa onbeheerd achter laten in de Kiosk wetend dat me winkel vol met tuig staat.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Raymond »

Gevecht tussen rolstoeler en de bus
maandag 28 november 2011 02:40
Laatst bijgewerkt op: maandag 28 november 2011 15:58


EINDHOVEN - Busvervoer zou voor gehandicapten toegankelijker geworden zijn. Onze verslaggever, zelf rolstoelafhankelijk, nam de proef op de som en reisde van Eindhoven-Noord naar Zuid en terug.

In bus 10 geef ik aan eruit te willen bij halte Heuvel Galerie. De chauffeur is echter geenszins van plan de daarvoor bedoelde rolstoelplank neer te laten. "Sjonge jonge, kun je dat stukje niet met dat ding doen?", zegt hij, gebarend naar mijn .

Even later. Vanaf het station in Eindhoven ga ik met bus 17 naar de High Tech Campus. De chauffeur zegt de haak niet te hebben waarmee hij de oprijplaat in de bus uitklapt. "Wacht maar op de volgende bus", zegt hij en blijft op zijn plaats zitten. Gelukkig helpen twee mede-passagiers me wel aan boord.

Lees verder
ED rolstoel-busrit leidt tot raadsvragen
maandag 28 november 2011 15:13
Laatst bijgewerkt op: maandag 28 november 2011 16:01


EINDHOVEN - SP-raadslid Ernest Maas wil dat het college van B en W buschauffeurs in Eindhoven gaat aanspreken op hun gedrag.

Uit een artikel in het ED van maandag blijkt dat het regelmatig voorkomt dat chauffeurs reizigers in een rolstoel niet helpen om in de bus te komen. ED-journalist Alexander Bulthuis is rolstoelafhankelijk. Hij doorkruiste de stad per stadsbus en beschreef zijn ervaringen. Daaruit bleek dat chauffeurs niet alleen lang niet altijd helpen bij het binnenkomen, ook rijden ze soms al weer weg terwijl de rolstoeler nog bezig is met het verlaten van de bus.

Lees verder
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door find_your_spot »

ook rijden ze soms al weer weg terwijl de rolstoeler nog bezig is met het verlaten van de bus.
Volgens mij lijkt mij dat in praktijk erg lastig. De deur moet immers eerst dicht zijn voordat je weer kan rijden. In deze zin lijkt het alsof je de rolstoeler mee sleept...
For Your Railroad Adventures
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door willy84 »

Lekker handig. Soms wordt je wel en soms niet geholpen. Prettig als je een bus staat te wachten die ieder halfuur rijdt en de chauffeur je niet wil helpen. Alle bussen moesten zonodig rolstoeltoegankelijk zijn. Ik zie echter zelden iemand met een rolstoel in de bus.,
immer kwaliteits posts
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Joshua »

Maar dan mag een bus wel rolstoelvriendelijk zijn. Als ik hier in Nijmegen met de bus ga komt het wel eens voor dat een complete rolstoel er gewoon niet meer bij past. En tja als je in je rolstoel lekker de stad in wilt dan is dat toch behoorlijk vervelend en zou ik ook eerder voor een bepaalde regiotaxi gaan met flinke korting dan met de bus. Want die rolstoelplaatsen staan hier meestal gewoon vol met mensen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Geert »

Die mensen worden dan geacht opzij te gaan voor de rolstoel...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door AppleMoose »

Joshua schreef:Maar dan mag een bus wel rolstoelvriendelijk zijn. Als ik hier in Nijmegen met de bus ga komt het wel eens voor dat een complete rolstoel er gewoon niet meer bij past. En tja als je in je rolstoel lekker de stad in wilt dan is dat toch behoorlijk vervelend en zou ik ook eerder voor een bepaalde regiotaxi gaan met flinke korting dan met de bus. Want die rolstoelplaatsen staan hier meestal gewoon vol met mensen.
Tja, ware het niet dat regiotaxi's doorgaans een puinzooi zijn.
Je moet minimaal een uur van te voren een taxi boeken, en de taxi kan kwartier voor en kwartier na de afgesproken tijd komen, vaak rijden ze ook nog diverse omwegen.
Vaak zijn die regiotaxi's veel te laat, en maken ze alsnog een hele omweg, of ze komen helemaal niet.
Ook gehandicapten willen wel eens spontaan ergens naartoe gaan, en niet hele tijd in de stress zitten of de taxi wel komt ja of te nee.

Als ik besluit om naar de stad te gaan, ben ik er binnen een half uur. Iemand die gebruik maakt van de regiotaxi, moet minimaal een uur wachten, en dus ook nog vaak een (lange) omweg maken voor ze op plaats van bestemming komen, als ze genoeg hebben van de stad, moeten ze weer een uur wachten etc.
Natuurlijk kunnen ze ook van te voren de terugreis boeken, maar dan zit je weer aan de afgesproken tijd vast. Als wij eerder of later weg willen, dan kunnen we dat.

Ik zie wel regelmatig rolstoelers gebruik maken van de reguliere bus, nooit gemerkt dat een buschauffeur er problemen mee had. Zal denk ik ook wel komen omdat "Het Dorp" in Arnhem zit, en dus veel gehandicapten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Joshua »

9 van de 10 keer zie ik ook gewoon keurig een chauffeur of mede passagier helpen. Maar ik heb nog nooit iemand zien uitstappen om plaats te maken voor een rolstoel.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door fogeltje »

Donderdag stond er een "weerwoord" in het ED bij de ingezonden brieven. Heb het even ingescand.

http://dl.dropbox.com/u/39024733/Images/ED20111201.jpg
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Michael 1988 »

Joshua schreef:9 van de 10 keer zie ik ook gewoon keurig een chauffeur of mede passagier helpen. Maar ik heb nog nooit iemand zien uitstappen om plaats te maken voor een rolstoel.
Ik heb zelf ook vaak zat gezien dat mensen (chauffeur en/of medepassagiers) meehelpen om de rolstoelgebruikers de bus in en uit te krijgen. Maar ik denk niet dat het snel zal gebeuren om vooral bij volle bussen plaats te maken voor rolstoelgebruikers. Vooral niet in bussen waar achterin een stukje verhoogde vloer is. Ik heb daar nog nooit echt iemand zien staan zelfs. Maar ja iedereen wil juist die bus hebben en op tijd op hun plaats van bestemming komen en houden nou eenmaal niet zo van wachten. En dat er een rolstoel bij moet komen, in een volle bus, die meer plaatst inneemt dan iemand die niet ineen rolstoel zit, doet misschien veel mensen geen deugd.

Persoonlijk heb ik niets tegen rolstoelgebruikers, maar ik vind ze niet thuishoren in overvolle bussen (vooral tijdens de spits).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Suus »

Michael 1988 schreef:Persoonlijk heb ik niets tegen rolstoelgebruikers, maar ik vind ze niet thuishoren in overvolle bussen (vooral tijdens de spits).
Want? Het zijn ook gewoon mensen die vervoerd mogen worden!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Joshua »

Inderdaad, iemand in een rolstoel heeft evengoed het recht met die bus te mogen reizen. Of het praktisch is blijft natuurlijk een 2de. Maar dit is dan natuurlijk aan de vervoerder om te kijken hoe ze dit goed oplossen. het zou mij ook niet fijn lijken als ik in een rolstoel zou zitten dat ik dan ook nog eens met een apart busje moet. Want dan wordt je nog meer in een hokje gedrukt dan dat je al bent door die rolstoel.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:
Joshua schreef:9 van de 10 keer zie ik ook gewoon keurig een chauffeur of mede passagier helpen. Maar ik heb nog nooit iemand zien uitstappen om plaats te maken voor een rolstoel.
Vooral niet in bussen waar achterin een stukje verhoogde vloer is. Ik heb daar nog nooit echt iemand zien staan zelfs.
Dan heb je nog nooit in lijn 99 gezeten, daar heb ik zelf wel eens in de verhoging gestaan, vroeger toen er tussen Uden en Nijmegen nog geen kwartierdienst was in de spitsrichtingen.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Michael 1988 »

Bee schreef:
Michael 1988 schreef:Persoonlijk heb ik niets tegen rolstoelgebruikers, maar ik vind ze niet thuishoren in overvolle bussen (vooral tijdens de spits).
Want? Het zijn ook gewoon mensen die vervoerd mogen worden!
Ik zeg niet dat ze niet vervoerd mogen worden, maar een rolstoel neemt 3 a 4x zoveel ruimte in als iemand die geen rolstoel heeft. Als de bus vol zit en er moet nog een rolstoel bij vind ik het niet echt passen. Ook vanwege veiligheid vind ik dat een rolstoel niet in overvolle bussen thuis hoort. Niet alle bussen hebben speciale riemen. Alle bussen van Arriva bijvoorbeeld hebben dat niet. Als zo'n ding gaat rollen (stel dat door slechte remmen).... tja ik zou er dan niet graag langs willen staan.

Ze mogen van mij gerust de bus in, maar niet in de spits met overvolle bussen, waar de meeste mensen al tegen iemands kont aan staan.
fogeltje schreef:Dan heb je nog nooit in lijn 99 gezeten, daar heb ik zelf wel eens in de verhoging gestaan, vroeger toen er tussen Uden en Nijmegen nog geen kwartierdienst was in de spitsrichtingen.
Nee ik heb in de spits nog nooit in lijn 99 gezeten, wel vaak zat in lijn 160, maar in de afgelopen 7 jaar dat ik de bus neem heb ik maar 5x echt meegemaakt dat er mensen tot helemaal achterin de bus stonden. En daarvan was 3x zo'n 7 jaar geleden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Wubbo »

Dus als je in een rolstoel zit moet je vooral niet gaan werken, want dan kom je in de spits uit? :? Taxi's worden lang niet altijd meer vergoed omdat OV ook als alternatief wordt gezien. Kijk, vol = vol (als er bij een halte reizigers achterblijven en daarvan is er toevallig eentje met een rolstoel dan is dat inderdaad pech gehad) maar je kan rolstoelen niet uit de spits weren. Ik ga er van uit dat die mensen niet voor de lol in een overvolle bus gaan in de spits.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Suus »

Een vriend van mij zit sinds groep 6 van de basisschool in een rolstoel omdat hij Duchenne heeft. In de beginjaren was dat in een rolstoel die zijn vrienden (waaronder ik dus) overal naartoe duwden. Pas dan merk je wat voor hindernissen er overal zijn voor invaliden en met wat voor afgunst er naar gekeken wordt. Dit soort uitspraken zijn ontzettend frustrerend en die mensen in een rolstoel lopen continue tegen muren van onwil aan die ik eerlijk gezegd niet goed begrijp. Je kan toch wel een beetje respect voor de medemens tonen, ookal hebben ze een beetje meer hulp nodig dan de ander vanwege een beperking :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Geert »

Wij hebben op de basisschool wel eens met de hele klas in rolstoelen door de stad gereden om te ondervinden hoe dat is voor een rolstoeler, en dat is best leerzaam eergelijk gezegd :) (En ook wel leuk, voor een keertje ;))
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door AppleMoose »

We gaan alleen nog maar meer rolstoelgebruikers aantreffen in de bus.
O.a. provincie Gelderland gaat het gebruik van de regiotaxi flink versoberen.

Je moet zo onderhand al je benen en armen kwijt zijn en geestelijk behoorlijk in de war, wil je vanaf 2013 nog vervoerd worden door een regiotaxi. Heb je nog een arm over, of geestelijk nog niet te ver heen? Dan zetten we u af bij de eerst volgende bushalte of treinstation, wel ff 5 euro per zone betalen alstublieft!

Mijn moeder is deels afhankelijk van een rolstoel/scootmobiel.
Heb daar ook wel eens ingezeten, inderdaad erg leerzaam.
Tijdens m'n opleiding hebben we ook wel eens een opdracht gedaan, dat er een van ons blind was, en de ander die persoon moest begeleiden. O.a. de "blinde" zelf laten eten. Dan merk je pas echt hoe lastig zo'n handicap is :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Stefan »

Michael 1988 schreef:Niet alle bussen hebben speciale riemen. Alle bussen van Arriva bijvoorbeeld hebben dat niet.
De Ambassadors niet? Vreemd..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:
Bee schreef:
Michael 1988 schreef:Persoonlijk heb ik niets tegen rolstoelgebruikers, maar ik vind ze niet thuishoren in overvolle bussen (vooral tijdens de spits).
Want? Het zijn ook gewoon mensen die vervoerd mogen worden!
Ik zeg niet dat ze niet vervoerd mogen worden, maar een rolstoel neemt 3 a 4x zoveel ruimte in als iemand die geen rolstoel heeft. Als de bus vol zit en er moet nog een rolstoel bij vind ik het niet echt passen. Ook vanwege veiligheid vind ik dat een rolstoel niet in overvolle bussen thuis hoort. Niet alle bussen hebben speciale riemen. Alle bussen van Arriva bijvoorbeeld hebben dat niet. Als zo'n ding gaat rollen (stel dat door slechte remmen).... tja ik zou er dan niet graag langs willen staan.

Ze mogen van mij gerust de bus in, maar niet in de spits met overvolle bussen, waar de meeste mensen al tegen iemands kont aan staan.
fogeltje schreef:Dan heb je nog nooit in lijn 99 gezeten, daar heb ik zelf wel eens in de verhoging gestaan, vroeger toen er tussen Uden en Nijmegen nog geen kwartierdienst was in de spitsrichtingen.
Nee ik heb in de spits nog nooit in lijn 99 gezeten, wel vaak zat in lijn 160, maar in de afgelopen 7 jaar dat ik de bus neem heb ik maar 5x echt meegemaakt dat er mensen tot helemaal achterin de bus stonden. En daarvan was 3x zo'n 7 jaar geleden.
De bussen hebben wel een rolstoel sticker, volgens mij betekent dat ze een rolstoelplek hebben die aan alle eisen voldoet en daar hoort volgens mij ook de riem bij volgens mij. Wat betreft mensen die achterin staan, dat zal ook van de chauffeur afhangen. Als deze mensen niet oproept om HELEMAAL door te lopen dan blijven ze bij de uitstapdeur hangen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door Suus »

Het zou mij heel stug lijken dat er geen rolstoelplaats aanwezig is. Of er is een klapstoel met gordel, of er is een plank met gordel. Mocht er geen gordel zijn dan zijn het waarschijnlijk de enige bussen in Nederland zonder...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Onduidelijk beleid over hulp buschauffeur aan rolstoeler

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Het zou mij heel stug lijken dat er geen rolstoelplaats aanwezig is. Of er is een klapstoel met gordel, of er is een plank met gordel. Mocht er geen gordel zijn dan zijn het waarschijnlijk de enige bussen in Nederland zonder...
Er is plek als zijnde de open ruimte en volgens mij een plank. Maar ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik er nooit opgelet heb of ze een riem hebben, maar dat is volgens mij wel een essentieel onderdeel van de rolstoelplek.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten