Arriva in Achterhoek-Rivierenland

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Michael 1988 »

Wat heeft een lijn uit Oost-Brabant, nu te maken met de Achterhoek of Rivierenland?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Meltrain »

Dat was mijn voorbeeld wat Arriva allemaal doet om een bus uit te sparen. ;)
(Gekko123 zei immers dat het hem niks zou verbazen als Arriva overstappen om zeep zou helpen met als enig doel om een bus uit te sparen.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door fogeltje »

Meltrain schreef:Dat was mijn voorbeeld wat Arriva allemaal doet om een bus uit te sparen. ;)
(Gekko123 zei immers dat het hem niks zou verbazen als Arriva overstappen om zeep zou helpen met als enig doel om een bus uit te sparen.)
Helemaal eerlijk is die vergelijking natuurlijk niet omdat de betreffende aangehaalde lijn een week voor het inkorten juist verlengd is naar Cuijk en dat toen bleek dat de rijtijd niet te halen was en toen weer twee haltes is ingekort. Netto was de lijn dus wel degelijk verlengd.
"Een touringcar is geen bus"
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Reiziger Delft »

Bovendien is het toch logisch dat Arriva probeert om haar omlopen zo efficiënt mogelijk te maken? Of wil je een keertijd van 58 minuten introduceren? Iedereen schreeuwt hier moord en brand als er bij bezuinigingen lijnen geschrapt moeten worden, of wanneer de prijzen hoger worden; met efficiency-maatregelen (waar Arriva blijkbaar goed in is) kan je dit deels voorkomen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door fogeltje »

Reiziger Delft schreef:Bovendien is het toch logisch dat Arriva probeert om haar omlopen zo efficiënt mogelijk te maken? Of wil je een keertijd van 58 minuten introduceren? Iedereen schreeuwt hier moord en brand als er bij bezuinigingen lijnen geschrapt moeten worden, of wanneer de prijzen hoger worden; met efficiency-maatregelen (waar Arriva blijkbaar goed in is) kan je dit deels voorkomen.
Je zou eens moeten weten hoeveel mensen er iets om geven als elders lijnen en dergelijke vervallen, zolang hun persoonlijke verbinding maar in stand blijft...maar als men daaraan gaat sleutelen, dan is de keet inderdaad te klein.

Verder heb ik niks toe te voegen, je hebt helemaal gelijk. Maar veel mensen kijken niet verder dan hun neus lang is (en ik zal me daar zelf ongetwijfeld ook wel eens schuldig aan maken).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Meltrain »

Dat Arriva efficiënter om wil gaan met haar keringen is volledig verdedigbaar en een lijn twee haltes inkorten on een kering te halen kan ik op zich ook nog begrijpen, maar als dat tot gevolg heeft dat een lijn dan bij de rand van het dorp eindigt en niet meer bij het station komt, vind ik dat op zijn minst opmerkelijk, zeker als er geen goede overstap (44 minuten) is op de lijn die wél doorrijdt naar het station.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door fogeltje »

Meltrain schreef:Dat Arriva efficiënter om wil gaan met haar keringen is volledig verdedigbaar en een lijn twee haltes inkorten on een kering te halen kan ik op zich ook nog begrijpen, maar als dat tot gevolg heeft dat een lijn dan bij de rand van het dorp eindigt en niet meer bij het station komt, vind ik dat op zijn minst opmerkelijk, zeker als er geen goede overstap (44 minuten) is op de lijn die wél doorrijdt naar het station.
Als dit nog gaat over lijn 93, dan is er de vraag hoe groot de vervoersvraag is omdat de lijn daarvoor ook nooit naar het station in Cuijk gereden heeft. Schijnbaar is er geen reden geweest om de situatie opnieuw te bekijken en voldoet het huidige aanbod, want in de regio veranderd per 8 januari niets.

Ik kan me verder niet uitspreken over de situatie in de Achterhoek welke deze discussie op gang gebracht heeft. Als grotere groepen reizigers gedupeerd gaan worden, dan is het op zijn minst de moeite waard of het niet toch anders kan.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door marvinkok »

Zo vaak reis ik niet meer naar Ulft met het OV (mn vriendin heeft een auto, das een stuk praktischer).
Ik weet wel dat de reis Ulft-Noord (waar mn ouders wonen) naar Enschede in de afgelopen 5 jaar alleen maar slechter is geworden. Met name op zondag. Toen ik net ging studeren in Enschede kon ik in 2:10 uur van deur tot deur zijn, onderhand is dat bijna een uur langer. Met name toen de 74 niet meer langs het station in Varsseveld ging rijden werd het drama, ook doordeweeks. De buurtbus die je dan naar het station kon nemen sloot dan wel netjes aan op de bus en trein, maar in Terborg had je dan weer een overstap van een half uur op lijn 42 (die nu dus vervalt), voor een stukje van nog geen kwartier.
Doorreizen naar Doetinchem was niet veel sneller, aangezien de overstap 74->28 25 minuten was en dan kwam je nog aan de rand van het dorp uit, waardoor je nog een dik kwartier kon gaan lopen over het industrieterrein, terwijl er een halte vrijwel voor de deur zat...
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

precies, men heeft bij syntus toen van lijnen 27/29 snelnet gemaakt tussen gendringen en Doetinchem, waardoor er van de 6 haltes in ulft nog maar 2 gebruikt werd. De centrale halte en er een aan de rand van het dorp , waar Marvin op doelt. Sinds Arriva vorig jaar stopt lijn 28 weer bij de eerste halte waardoor er nu 3 zijn , maar dat is nog lang niet genoeg.... wie ochtensvroeg mee wilt staat de knokken om er uberhaupt in te komen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Wubbo »

Wat heeft het aantal haltes van een buslijn te maken met of je nog in de bus past? Ik mis het verband...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door fogeltje »

Wubbo schreef:Wat heeft het aantal haltes van een buslijn te maken met of je nog in de bus past? Ik mis het verband...
Nou ja, dat kan wat uitmaken. Minder haltes is meer mensen per halte en dat kan soms een verschil maken of een volle bus nog stopt. Als ik in Nimwegen bij Universiteit O.Z. richting CS voor de lijnen 1/3/4/11/25 ga staan, dan stopt een volle bus eerder wanneer ik er alleen sta (en er nog wel bij kan) dan wanneer er een groep staat te wachten waarvan de chauffeur weet dat ze allemaal niet passen en dan bij zichzelf denkt "dit doe ik mezelf niet aan, die mensen lopen maar naar station Heyendaal of wachten op de volgende of lopen maar naar de overkant naar lijn 10".
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Wubbo »

Om nog even wat perspectief in de discussie te krijgen: Ulft heeft 10.583 inwoners (1 januari 2011, bron: wikipedia). Ik moet eerlijk zeggen dat ik van het hele gat nog niet gehoord had voor deze discussie.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Voor de achterhoek zijn we al een groot dorp. Moet ik toch iets meer promotie maken voor mijn dorpke. :Y Het scheelt inderdaad of er 3 mensen staan of 25 mensen. Want ik heb als een eens om 7.30 gestaan , dat wij (man of 5) nog mee mochten en de halte erna stonden dan 30 mensen dan was het , succes mensen, wacht maar.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door waldo79 »

Een dorp met 10.000 inwoners een gat noemen...het moet niet gekker worden.
Het is dat Est een station heeft... (A)
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Tochjo »

Weet iemand hoe Arriva met ingang van deze dienstregeling de route van lijn 28, tussen Gendringen en Doetinchem v.v. over de provinciale weg, met zo'n twee à drie kilometer heeft weten te bekorten? Tot en met gisteren kostte een ritje van Ulft, Berghseweg naar Doetinchem, station € 2,29 en de omgekeerde route zelfs € 2,45, terwijl er vanaf vandaag € 2,10 betaald mag worden voor beide richtingen.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door busentrein »

Dat is bijzonder knap ja :)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Michael 1988 »

Tochjo schreef:Weet iemand hoe Arriva met ingang van deze dienstregeling de route van lijn 28, tussen Gendringen en Doetinchem v.v. over de provinciale weg, met zo'n twee à drie kilometer heeft weten te bekorten? Tot en met gisteren kostte een ritje van Ulft, Berghseweg naar Doetinchem, station € 2,29 en de omgekeerde route zelfs € 2,45, terwijl er vanaf vandaag € 2,10 betaald mag worden voor beide richtingen.
Hoe kan nu 2 ritten op dezelfde lijn in tegengestelde richtin nu €0,16 schelen? Fout van de OV-chipkaart?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Tochjo »

In theorie kan het voorkomen dat de bus niet beide richtingen op dezelfde route volgt. In dit geval was daar geen sprake van. Hierover wilde ik al eens eerder contact opnemen met Arriva, maar daar is het nooit van gekomen. Heb de bewuste reis ook maar een paar keer gemaakt het afgelopen jaar, dus vond het ook niet zo belangrijk.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door midnet »

dan lijkt het mij eerder een gecorrigeerde oudere fout-altijd in het nadeel van de reiziger.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door midnet »

mb90 schreef:De nieuwe tijden zijn al op de Arriva-site te vinden, alleen via een omweg. Door bij de vertrektijden de betreffende lijn te kiezen kun je daarna de dienstregeling per lijn vanaf 11 december bekijken. De nieuwe lijn 22 staat er ook bij.
Helaas biedt die service gerichte ARR dit keer geen handig beknopt klein overzichtje van de belangrijke wijzigingen, wat ze trouwens in veel andere regio's ook niet meer voor elkaar krijgen. Weet iemand misschie een compleet overzicht ergens? Uit een plaatselijke krant?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Tochjo »

midnet schreef:dan lijkt het mij eerder een gecorrigeerde oudere fout-altijd in het nadeel van de reiziger.
Ja, dat leek mij dan ook. Aparte situatie.

midnet schreef:klein overzichtje van de belangrijke wijzigingen
In de busboekjes van de Achterhoek en Rivierenland vind je vanaf pagina 4 een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Tochjo »

Tochjo schreef:Weet iemand hoe Arriva met ingang van deze dienstregeling de route van lijn 28, tussen Gendringen en Doetinchem v.v. over de provinciale weg, met zo'n twee à drie kilometer heeft weten te bekorten? Tot en met gisteren kostte een ritje van Ulft, Berghseweg naar Doetinchem, station € 2,29 en de omgekeerde route zelfs € 2,45, terwijl er vanaf vandaag € 2,10 betaald mag worden voor beide richtingen.
Ik heb de vraag voorgelegd aan Arriva, waarop ik vandaag de volgende reactie ontving:
Lijn 28 kende in de vorige dienstregeling ook een lange variant via Terborg die alle avonden en op zondag reed. Deze variant kende meer kilometers. Voor de *totaalprijs* van een rit op lijn 28 werd een (gewogen) gemiddelde genomen van de korte en de lange route* of je nou 's ochtends via de korte of 's avonds via de lange route reed maakte voor de prijs van de rit niet uit. In de nieuwe dienstregeling kent lijn 28 alleen nog maar de korte route* die afstand bepaalt dus nu het tarief. Omdat het gemiddelde door het schrappen van de lange variant lager is geworden, is de prijs van een rit ook lager dan vorig jaar (ondanks de tariefverhoging)
Een interessante redenering, waaruit blijkt dat eenduidigheid voor de klant (reis van A naar B altijd even duur) blijkbaar belangrijker gevonden werd dan het betalen voor de kilometers die je reist. Voor beide punten vind ik wel iets te zeggen eigenlijk :)
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Dave4055 »

Vandaag is officieel besloten dat de lijnen 52,54,56 en 81 van Syntus, al per 9 december a.s. naar Arriva gaan!
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door huibf »

Reiziger Delft schreef:Bovendien is het toch logisch dat Arriva probeert om haar omlopen zo efficiënt mogelijk te maken? Of wil je een keertijd van 58 minuten introduceren? Iedereen schreeuwt hier moord en brand als er bij bezuinigingen lijnen geschrapt moeten worden, of wanneer de prijzen hoger worden; met efficiency-maatregelen (waar Arriva blijkbaar goed in is) kan je dit deels voorkomen.
Ach Veolia doet dat ook...
Eerst een lijntje opknippen en weigeren het andere deel te rijden. De andere vervoerder moet 25 km afleggen met 3 mat.ritten (op 16 retourritten per dag).
Door die knip van Veolia moet je een overstap realiseren voor overstappers wat 2 minuten kost per richting (dus 4 minuten). Vervolgens zijn die 4 minuten wel nodig om een omloop precies te laten uitkomen (retourrit met aansluiting = 62 minuten. Die 4 minuten blijken dus cruciaal te zijn.
Fogeltje schreef:...Maar veel mensen kijken niet verder dan hun neus lang is (en ik zal me daar zelf ongetwijfeld ook wel eens schuldig aan maken).
Maar vervoerders (en hun opdrachtgevers) kijken ook niet verder dan hun neus (concessiegrens red.) en dat is een verkeerde instelling. Zolang de vervoerder de opdrachtgever als klant ziet zal er nooit wat veranderen.
Laatst gewijzigd door huibf op ma 13 aug 2012, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva presenteert plannen Achterhoek-Rivierenland

Bericht door Daniel »

@Syntus1526: Wat is de reden om dat te vervroegen eigenlijk? De financiële situatie van Syntus? De overgang in december 2013 was nog logisch omdat dan de concessie ZHO afloopt en ze niet meegaan naar de nieuwe concessie Twente.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten