Grenskaartjes

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Ook in Duitsland hebben ze een verhoogd treintarief, namelijk 10% van de waarde van het treinticket :idea:

De balietoeslag daar is trouwens 2 euro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Er is mij trouwens nog iets opgevallen: Vanaf de grens kon er geen kaartje naar Amsterdam Amstel worden aangeslagen, maar moest er een kaartje naar Amsterdam Centraal aangeslagen worden, omdat dat het station de zogenaamde agglomeratie was. Vorig jaar was mij dat ook al verteld toen ik een kaartje Bad Bentheim (Gr) - Diemen wilde maar een kaartje Bad Bentheim (Gr) - Amsterdam Centraal kreeg. Weet iemand daar iets meer over?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Daniel »

Vanuit het buitenland heb je inderdaad agglomeraties rond de grote steden. Daar kan je dan niet alleen heen reizen, maar je mag met dat kaartje dan ook nog onbeperkt rondreizen binnen die agglomeratie op de reisdag.

Vanuit Nederland naar België is dat trouwens wat duidelijker, dan krijg je daadwerkelijk een kaartje naar "Antwerpen Agglo" bijvoorbeeld, i.p.v. naar het centraal station zoals in jouw voorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Grenskaartjes

Bericht door Caspar »

Wat zijn dan de Nederlandse agglomeraties? Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam?
Of is het ook zo dat Waddinxveen als agglomeratie wordt aangemerkt, omdat er meerdere stations zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Daniel »

Die eerste vier lijkt me zo :P

Kan zogauw alleen een Belgisch lijstje vinden, geeft al een indruk aan wat voor steden je moet denken...
Aalst agglo
Antwerpen agglo
Brussels Agglo
Charleroi agglo
Denderleeuw agglo
Gent agglo
Knokke agglo
Liege agglo
Marche agglo
Mouscron/Moeskron agglo
Namen / Namur agglo

Edit: het zijn Amsterdam, Den Haag en Rotterdam volgens deze pagina. Waarbij Schiphol niet bij het gebied van Amsterdam hoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Grenskaartjes

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Ook in Duitsland hebben ze een verhoogd treintarief, namelijk 10% van de waarde van het treinticket :idea:

De balietoeslag daar is trouwens 2 euro.
Nou dan is een treinkaartje wat je in de trein koopt en goedkoper is dan 20 euro goedkoper te krijgen in de trein dan bij de balie..., daarmee kun je best wel wat bereizen: Amsterdam-Oldenzaal (enkele reis) is bijv. 20,40 euro, 2e klas voltarief.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Grenskaartjes

Bericht door ODRAIL »

Daniel schreef:Edit: het zijn Amsterdam, Den Haag en Rotterdam volgens deze pagina. Waarbij Schiphol niet bij het gebied van Amsterdam hoort.
Ja dat is leuk en aardig, op de site staat helmaal onderaan het volgende:
De laatste wijziging van deze pagina was op 16 oktober 2005
Dus ik vraag mij af of deze info nogwel actueel is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Wel interessant dat station Diemen ook bij het tariefpunt Amsterdam Centraal wordt gerekend. Dat zal dan voor Diemen Zuid en Duivendrecht ook wel het geval zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Grenskaartjes

Bericht door Wubbo »

Agglo's zijn er voor heel veel plaatsen. Bij meerdere stations in een plaats wordt het standaard Agglo bij buitenlandse kaartjes. Er is dus ook Waddinxveen Agglo, Geleen Agglo en Eijgelshoven Agglo volgens mij.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Grenskaartjes

Bericht door Ardan »

Wat ik me ook wel eens afvraag heh..

Zelf doe ik nog wel eens een dagje NRW met een SchönerTagTicket. Ik ga dan bij Enschede de grens over. Tot de grens is mijn SOVC geldig, na de grens het STT, die ik bij de Duitse automaat in Es koop (mits die het doet en anders bij de conducteur).
Op de terugweg ga ik altijd bij Venlo de grens over, hoewel daar strikt gezien het STT slechts tot Kaldenkirchen geldig is, en de SOVC vanaf Venlo. Nooit op het grensstuk gecontroleerd, maar mocht het gebeuren doe ik of mijn neus bloedt en doe ik alsof ik niet weet dat de Enschedese situatie daar niet is.

Maar eigenlijk wilde ik wat anders vragen. Als ik geld teveel heb, ga ik met de ICE terug naar Nederland. Ik koop dan keurig een kaartje van het vertrekstation naar Arnhem.
Vraag:
Kan ik het Nederlandse deel gratis krijgen, met alleen de toeslag?
Kan ik ook korting op het Duitse deel krijgen omdat ik al een STT heb? Dat ik alleen iets van een toeslag hoef te betalen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Het is vrij simpel met QDL/STT/SWT-tickets: Nooit toegang tot Fernverkehr en ook geen reductie of wat dan ook.

Overigens zijn het STT en SWT ticket al geldig vanaf station Enschede :)

Over de situatie tussen Venlo en Kaldenkirchen kan ik niets vinden online, ook staat niet de volledige voorwaarden van het STT online, alleen artikel 1.2 en bijlage 1c.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Grenskaartjes

Bericht door Fles »

Bee schreef:Het is vrij simpel met QDL/STT/SWT-tickets: Nooit toegang tot Fernverkehr en ook geen reductie of wat dan ook.
Behalve dan soms in de IC van Leer naar Norddeich Mole, begreep ik. Of is dat niet meer?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Daar weet ik niets van af, maar ik weet wel dat tussen Norddeich en Norddeich Mole bijvoorbeeld de SWT-ticket weer niet geldig is, daar geldt het SEE-tarief.

Door dat SEE-Tarief worden er ook geen kaarten met Sparprijzen verkocht naar Norddeich Mole :idea: Maar als je een kaartje boekt naar Norddeich weer wel. Je zou dat laatste stukje bijna gaan lopen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Grenskaartjes

Bericht door Ronald »

Bee schreef: Over de situatie tussen Venlo en Kaldenkirchen kan ik niets vinden online, ook staat niet de volledige voorwaarden van het STT online, alleen artikel 1.2 en bijlage 1c.
QDL/STT/SWT/VRR-tickets gelden van/tot Kaldenkirchen, voor het traject Venlo-Kaldenkirchen is officiëel een internationaal kaartje of een VRR-Zusatzticket nodig (te koop binnen het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, zeg maar het Roergebied). Is erg lastig als je uit Keulen komt bijvoorbeeld, dan heb je in Mönchengladbach geen tijd om een Zusatzticket te kopen (overstap 5 minuten).
Het schijnt dat vanaf 2012 het Zusatzticket niet meer nodig is vanwege de Floriade in Venlo. Dus dan wordt het een stukje makkelijker.
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Thomas »

Ardan schreef:Op de terugweg ga ik altijd bij Venlo de grens over, hoewel daar strikt gezien het STT slechts tot Kaldenkirchen geldig is, en de SOVC vanaf Venlo. Nooit op het grensstuk gecontroleerd, maar mocht het gebeuren doe ik of mijn neus bloedt en doe ik alsof ik niet weet dat de Enschedese situatie daar niet is.
De SOVC is geldig vanaf Venlo grens, dus je kunt met een retourtje Venlo grens-Kaldenkirchen (gewoon in de NS-automaat te krijgen) een maand lang heen en weer (tenzij het gestempeld wordt uiteraard). Kost 2,80 volgens de NS Hispeed-planner. Een Zusatzticket kost 2,60 voor een enkele reis.
Heb me er zelf in de tijd dat DB nog naar Venlo kwam ook een keer gewoon uit weten te kletsen door in het Engels te vertellen dat ik van een DB-servicemedewerker had gehoord dat de STT tot de grens geldig was en mijn SOV (toen nog geen chipkaart) gewoon geldig was vanaf de grens. De conducteur had volgens mij geen zin om Engels te praten, want hij zei niets, knipte het kaartje en liep door.
Maar eigenlijk wilde ik wat anders vragen. Als ik geld teveel heb, ga ik met de ICE terug naar Nederland. Ik koop dan keurig een kaartje van het vertrekstation naar Arnhem.
Vraag:
Kan ik het Nederlandse deel gratis krijgen, met alleen de toeslag?
Zou wel moeten kunnen, in ieder geval als je het van tevoren on line via NS Hispeed koopt met 'vrij reizen op NS-traject' ingevuld. Als je in de gelegenheid bent om enigszins van tevoren te boeken, kun je zo voor 18 euro retour naar bijvoorbeeld Düsseldorf of Keulen.
Ik neem aan dat je bij de DB-loketten ook wel een enkeltje naar Emmerich grens kunt krijgen, maar daar zal vast ook nog een balietoeslag bij komen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Grenskaartjes

Bericht door Stefan »

Fles schreef:Behalve dan soms in de IC van Leer naar Norddeich Mole, begreep ik. Of is dat niet meer?
Als het goed is nog wel, maar vanaf december 2013 (Joost mag weten waarom dat zo lang gaat duren :') ) vervalt het IC-tarief voor deze intercities, geldt voor het traject Bremen - Norddeich Mole. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Ik ga even het topic afstoffen want mij bereiken geluiden dat de knop NS-traject gratis aan de kaartjesautomaten zijn toegevoegd :o Dat ga ik morgen even controleren bij de kaartautomaat hier om de hoek :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Grenskaartjes

Bericht door Ardan »

Eeeeh, die knop gebruik ik al jaren..
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door webguy »

Inderdaad? Dat is al jaren zo, heb vorig jaar een kaartje gekocht naar Brussel Airport met NS traject gratis.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Ow chips, ik ben in de war, ik heb niets gezegd. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Grenskaartjes

Bericht door Fles »

Bee schreef:Ow chips, ik ben in de war, ik heb niets gezegd. :')
Gelukkig denkt iedereen dat je een onwetende newbie bent met die nieuwe avatar :lol:
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Thomas »

Ronald schreef:QDL/STT/SWT/VRR-tickets gelden van/tot Kaldenkirchen, voor het traject Venlo-Kaldenkirchen is officiëel een internationaal kaartje of een VRR-Zusatzticket nodig (te koop binnen het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, zeg maar het Roergebied). Is erg lastig als je uit Keulen komt bijvoorbeeld, dan heb je in Mönchengladbach geen tijd om een Zusatzticket te kopen (overstap 5 minuten).
Het schijnt dat vanaf 2012 het Zusatzticket niet meer nodig is vanwege de Floriade in Venlo. Dus dan wordt het een stukje makkelijker.
Topic-kickje: Sinds 1 januari is het in ieder geval bij een STT niet meer nodig om een Zusatzticket te kopen van/naar Venlo. Zie ook http://www.fachportal.nahverkehr.nrw.de ... =314#c2630. Over de andere kaartjes geeft die site geen uitsluitsel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grenskaartjes

Bericht door Suus »

Venlo is inderdaad een tariefgebied geworden van de VRR, maar alleen voor de trein naar Duitsland en bus 929.

Geldig zijn kaartjes van tariefgebied D-nord en E. Er zijn kaarten waar het foutief op staat in omloop, maar de grens van E bevat in principe ook Venlo (zie daarvoor ook de informatie op de site van de VRR). Voor kaartjes A t/m C en D-Süd moet je wel een Zusatzticket hebben.

Je wordt als je de trein gebruikt eigenlijk direct naar het E-ticket gestuurd aangezien D-Nord niet geldig is in Viersen. Gelukkig is dat niet zo heel erg, aangezien D en E even duur zijn, het verschil zit hem in een aantal randgebieden van de VRR waar tickets voor D wel geldig zijn maar E niet (D-Nord is geldig in Nijmegen, E niet bijvoorbeeld).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Grenskaartjes

Bericht door henrivanderweijden »

Iemand enig idee of een QDL ticket geldig is op de RE 19?
En dan bedoel uit uiteraard van/tot Arnhem.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Grenskaartjes

Bericht door dennistd »

Strikt genomen niet volgens de voorwaarden in elk geval: https://www.bahn.de/p/view/mdb/bahninte ... s-land.pdf
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten