Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Daniel »

Verkoop landelijke sterabonnementen stopt
Geplaatst op: donderdag 8 december 2011 21:58
Laatst bijgewerkt: donderdag 8 december 2011 21:59


Met ingang van 1 januari 2012 stopt in heel Nederland de verkoop van VBN-sterabonnementen bij de landelijke verkooppunten zoals postkantoren en andere winkels.

Deze abonnementen worden vervangen door regio-sterabonnementen en zijn tot en met 30 juni 2012 bij Arriva te bestellen als een maand- of een jaarabonnement via internet of een bestelformulier. In de loop van 2012 worden de regio-sterabonnementen definitief vervangen door nieuwe reisproducten voor de OV-chipkaart.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door webguy »

Oh ja, we kunnen het niet in een keer goed doen, de apparaten zijn al naar de sloop, dus doen we maar een tussenoplossing om het vervolgens nog een keer te veranderen. Ja ja, hoezo gaan we reizigers niet persten en is de OVC beter?
Oud forumgebruiker

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Oud forumgebruiker »

tja, dit krijg je als er bedrijven zijn, die voor abonnementen nog steeds geen gebruik maken van de ovc, maar vbn er wel mee op houdt...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door groningen »

Sterabonnementen kunnen in Groningen stad vanaf januari niet meer bij de Arriva gekocht worden, maar bij het knusse kantoortje van de Qbuzz op het busstation. Het schijnt dat een sterabonnement alleen maar op een OV-chipkaart gezet kan worden.
stefanos
Berichten: 36
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 15:00
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door stefanos »

@groningen.

Dat is op Rotterdam Zuidplein ook al. Je krijgt daar ook geen stamkaart meer. Alleen voor Arriva krijg je nog een zichcoupon mee;)
Dagelijks Oud-Beijerland <->Zuid-Beijerland(lijn 162)
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door hauptbahnhof »

Stamkaart?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Klaasje »

Dat ding dat van een abonnement een persoongebonden abonnement maakt. Tegenwoordig wordt de chipkaart daar vaak voor gebruikt icm een zichtcoupon.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Meltrain »

Bij Syntus kun je vanaf 1 januari alleen nog een abonnement bestellen via de webshop van Mijn Syntus.

(@Beheer: Misschien een idee om dit topic te verplaatsen naar 'Ov in Geheel Nederland'?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jessewillem
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 20:13

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door jessewillem »

Ik zag op ov-chipkaart.nl dat ster abonnementen met meer dan 3 sterren niet verkocht worden als reisproduct. Gaan die hogere sterabonnementen eruit of komen ze toch nog? I.v.m. het verdwijnen van de oude papieren abonnementen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Meltrain »

Vanaf 1 januari 2012 zijn de zgn. 'sterabonnementen' niet meer geldig bij Hermes. In plaats daarvan kunt u gebruikmaken van aantrekkelijke kortingsproducten.

Vanaf 1 januari 2012 kunt u geen papieren sterabonnementen meer kopen bij Hermes. Als u vóór die tijd een abonnement heeft gekocht, blijft dat wel tot de einddatum geldig in de Hermes-bussen.

In plaats van een abonnement, kunt u voortaan gebruikmaken van kortingsproducten op de persoonlijke OV-chipkaart.
Bijvoorbeeld Dalkorting, Leeftijdskorting, Altijd Korting of het Jeugd Maandabonnement.

Bron
In die link staat ook een link naar de folder met daarin de kortingstarieven in Brabant.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Meltrain »

Ik heb eens een overzichtje gemaakt hoe het in de verschillende regio's geregeld is qua sterabonnementen:

RET, GVB, HTM, Qbuzz, Connexxion:
-Sterabonnementen op een OV-Chipkaart worden herkend.

Veolia Transport:
Haaglanden en Zeeuws-Vlanderen: Sterabonnementen op een OV-Chipkaart worden herkend.
Limburg (bus): weet ik niet zeker, maar zo te zien geldt er een papieren abonnement
Limburg (trein): abonnement niet geldig? (kan ik verder niks over vinden)
Noord-Brabant: abonnementen worden niet meer verkocht. Ik neem aan dat eerder gekochten papieren abonnementen gewoon geldig blijven, maar ik weet niet of verchipte abonnementen worden herkend.

Arriva:
Lelystad en Qliners in Noord-Nederland: Zowel verchipte als papieren abonnementen zijn geldig.
Zuid-Holland (bus) en Gelderland (bus): Alleen papieren abonnementen zijn geldig; verchipte abonnementen worden niet herkend.
Groningen (trein): Verchipte abonnementen worden niet herkend: reizigers met een abonnement van Qbuzz kunnen bij de Arriva Store een papieren kaartje krijgen op vertoon van een uitdraai van hun OVC waarop staat dat ze een abonnement hebben (of gelijk een papieren abonnement aanschaffen bij Arriva, daar deze ook herkend woordt bij Qbuzz).
Friesland (trein) en Zuid-Holland (trein): Sterabonnementen zijn niet geldig.
Noord-Brabant: Papieren abonnementen zijn nog wel geldig, maar kunnen niet meer aangeschaft worden binnen de provincie; verchipte abonnementen worden niet herkend.

Hermes:
Sterabonnementen zijn niet meer te koop. Ik weet niet hoe het zit met de huidige abonnementen, dus of deze verchipt zijn of niet.

Syntus:
Verchipte abonnementen zijn niet geldig. Papieren abonnementen kunnen aangeschat worden via de site van Syntus.


Conclusie: het is lekker eenduidig allemaal. :roll:
Dan blijf ik erbij: wat is er zo moeilijk aan om alle vervoerders verchipte abonnemneten te laten accepteren in alle regio's? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Freek »

Dat is zo moeilijk omdat het geen landelijke producten meer zijn. Alle regio's moeten zelf beslissen of de sterabo's geaccepteerd worden en dan in welke vorm. Omdat de kosten voor het verchippen voor sommige overheden te groot zijn is er voor gekozen om niet te verchippen. Voor Gelderland zou het voor haar 2 concessies oplopen tot enkele tonnen. Omdat de meeste overheden er bovendien aan denken om de sterabo's af te schaffen vanaf het moment dat het een jaar na uitschakelen van het NVB in de betreffende regio is, is het niet die tonnen waard om te gaan verchippen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door huibf »

Meltrain schreef:Ik heb eens een overzichtje gemaakt hoe het in de verschillende regio's geregeld is qua sterabonnementen:
Aanvullingen:

RET, GVB, HTM, EBS, Qbuzz, Connexxion + dochters (muv Hermes):
Alleen verchipte Sterabonnementen.
In een aantal regio's (onder andere SAN/Gelderland en Groningen) dient men naast het verchipte Sterabonnement OOK een 'zicht' Sterabonnement te tonen dit omdat de 'buur'concessies niet overweg kunnen met verchipte Sterabonnementen.

Hermes:
Sterabonnementen worden niet meer verkocht maar zijn zijn wel geldig conform de stervoorwaarden. (alleen als 'zicht' Sterabonnement)
Onduidelijk is of op de buurtbussen nu ook eventuele sterabonnementen, conform de stervoorwaarden, geldig zijn.

Veolia Transport:
* Haaglanden en Zeeuws-Vlaanderen: Alleen verchipte Sterabonnementen.
* Limburg (bus): Alleen 'zicht' Sterabonnementen.
* Limburg (trein): Sterabonnementen zijn niet geldig.
* Noord-Brabant: Sterabonnementen worden niet meer verkocht maar zijn zijn wel geldig conform de stervoorwaarden. (alleen als 'zicht' Sterabonnement)

Arriva:
* Lelystad en Qliners in Noord-Nederland: Zowel verchipte Sterabonnementen als 'zicht' Sterabonnementen.
* Zuid-Holland (bus) en Gelderland (bus): 'zicht' Sterabonnementen.
* Groningen (trein): Alleen 'zicht' Sterabonnementen.
* Friesland (trein) en Zuid-Holland (trein): Sterabonnementen zijn niet geldig.
* Noord-Brabant: Sterabonnementen worden niet meer verkocht maar zijn zijn wel geldig conform de stervoorwaarden. (alleen als 'zicht' Sterabonnement)

Syntus:
Alleen 'zicht' Sterabonnementen. Niet geldig in de treinen van Syntus.
Meltrain schreef: Conclusie: het is lekker eenduidig allemaal. :roll:
Dan blijf ik erbij: wat is er zo moeilijk aan om alle vervoerders verchipte abonnemeeten te laten accepteren in alle regio's? :?
Helemaal mee eens, het is erg onduidelijk. ECHTER
Alleen Brabant en SRE zijn degene die zich aan de regels hebben gehouden! Het was niet de bedoeling dat er Sterabonnementen op de chipkaart kwamen, immers de zonenummers zouden verleden tijd zijn.
Er is nu bakken geld uitgegeven aan software voor een verchipt abonnement wat toch weer gaat verdwijnen.
Had beter het bij het oude gelaten voor die 1 a 2 jaar. dus een zichtabonnement dat te koop is een een 'centrale' webshop.
De webshop van Arriva en Veolia zijn EXACT hetzelfde en met dezelfde toegangscode te benaderen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Freek »

Als aanvulling op Syntus: papieren zichtkaart is WEL geldig in de treinen muv (zoals altijd al het geval was) Arnhem-Tiel
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Meltrain »

huibf schreef:
Meltrain schreef: Conclusie: het is lekker eenduidig allemaal. :roll:
Dan blijf ik erbij: wat is er zo moeilijk aan om alle vervoerders verchipte abonnemeeten te laten accepteren in alle regio's? :?
Helemaal mee eens, het is erg onduidelijk. ECHTER
Alleen Brabant en SRE zijn degene die zich aan de regels hebben gehouden! Het was niet de bedoeling dat er Sterabonnementen op de chipkaart kwamen, immers de zonenummers zouden verleden tijd zijn.
Het had beter geweest om de abonnementen gewoon te laten bestaan. Er zijn zovéél mensen die er gebruik van maken dat het me ruim de moeite lijkt om ze gewoon te bewaren.
Van de alternatieven word je ook niet vrolijk: in heel Noord-Brabant is er voor volwassenen géén alternatief gekomen en voor jongeren dat zij voor €78,70 een maand door de hele provincie* mogen reizen. Ik geef toe dat dat niet duur is, maar ik vraag me af hoe makkelijk je dat eruit rijdt.
Ik en een heleboel mensen vond het fijn van een abonnement juist dat je (binnen je gebied) nooit hoeft op te letten of je nog genoeg saldo hebt en dat je gewoon onbeperkt kunt reizen, waardoor het OV een stuk anatrekkelijker wordt om voor de kortere afstand het OV te nemen i.p.v. de auto ("Ik heb toch al betaald, dan kan ik net zo goed met het OV.")
Ik vrees dat het OV een stuk minder toegankelijk wordt als de abonnementen worden afgeschaft.

*Geldt dit ook voor de Brabantse lijnen die concessie overschrijdend rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door huibf »

Meltrain schreef: Het had beter geweest om de abonnementen gewoon te laten bestaan. Er zijn zovéél mensen die er gebruik van maken dat het me ruim de moeite lijkt om ze gewoon te bewaren.
Van de alternatieven word je ook niet vrolijk: in heel Noord-Brabant is er voor volwassenen géén alternatief gekomen en voor jongeren dat zij voor €78,70 een maand door de hele provincie* mogen reizen. Ik geef toe dat dat niet duur is, maar ik vraag me af hoe makkelijk je dat eruit rijdt.
Dan ken je niet goed het tariefsysteem van Brabant en SRE.
Jongeren van 12+ en 19- krijgen STANDAARD ook altijd 34% korting (ook spits dus)
Daarbij kan iedereen 40% korting dalurenkorting kopen voor 10,50 per jaar.
Voor 90% van de jongeren is het nieuwe tarief, i.v.g. de jeugd-sterabonnementen echt veel aantrekkelijker.
In de ochtendspits voor 9.00 uur dus 34% korting. In de middag is de korting stapelbaar waardoor het 60,4% korting wordt.
Voor de normale voormalige voltarief- sterabonnementen heb ik niet zon goed overzicht, maar deze zijn per saldo wat meer kwijt. Voltarief in de ochtend en 40% korting in de daluren.
Het jeugdabonnement van Brabant/SRE is pas vaak aantrekkelijk als je rond de 25 km (enkele rit) aflegd
Meltrain schreef: *Geldt dit ook voor de Brabantse lijnen die concessie overschrijdend rijden?
Uiteraard alleen geldig is de BRABANTSE en SRE bussen. Dus Veolia Brabant, Arriva Brabant en Hermes.
Dus ook op het HELE traject buiten de concessiegrens (technisch kan het niet anders)

muv lijn 99. Hier is op de Arriva-Brabant bussen het hele traject het jeugdabonnement geldig. Op de bussen van BRENG juist het hele traject niet. (technisch kan het niet anders)
Dit geldt overigens ook voor de overige 'kortingsabonnementen van zowel Brabant als SAN. (en kunnen ook NIET samen op een kaart worden gezet)

Men is druk bezig om dit op te lossen met 4 mogelijkheden (concessielijndelen zijn ongeveer even lang = gunstig). Maar alle opties bevat veel haken en ogen wat betreft verdeelsleutels
- Bussen van Arriva gaan rijden onder de SAN-concessie (zal arriva niet boeien, Brabant is nl. opbrengstverantwoordelijk)
- Bussen van Breng gaan rijden onder de Brabant-concessie (Breng zal dit niet leuk vinden. is nl. inkomstenderving omdat de tarieven van Brabant veel gunstiger zijn dan SAN, voor de reiziger. Breng loopt dus geld mis
- lijn opsplitsen in Grave. Niet wenselijk, reiziger moet dan overstappen.
- zichtabonnement verstrekken op de bussen van Breng en compensatie voor kortingshouders. Ook hier weer inkomstenderving bij Breng en kost veel administratie en een lastige verdeelsleutel.
- apart tarief voor 99. Weer veel nieuwe producten en dubbele opstaptarieven bij overstappen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Daniel »

huibf schreef:Voor de normale voormalige voltarief- sterabonnementen heb ik niet zon goed overzicht, maar deze zijn per saldo wat meer kwijt. Voltarief in de ochtend en 40% korting in de daluren.
Gemiddeld is dat dus 20% korting op het volle tarief. Als ik even vergelijk met de situatie uit het verleden: uitgaande van 22 werkdagen in een maand en reizen met een 15-strippenkaart zit je bij een 1-sterabonnement op ca. 15% korting op het volle tarief.
Als je je abonnement dus puur voor het woon-werkverkeer gebruikt kan je voordeliger uit zijn (mits de ritprijs met de chipkaart niet al te veel hoger is dan de ritprijs in het verleden met de strippenkaart was). Maar het voordeel van onbeperkt kunnen reizen voor een vaste prijs verlies je wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:Men is druk bezig om dit op te lossen met 4 mogelijkheden (concessielijndelen zijn ongeveer even lang = gunstig). Maar alle opties bevat veel haken en ogen wat betreft verdeelsleutels
- Bussen van Arriva gaan rijden onder de SAN-concessie (zal arriva niet boeien, Brabant is nl. opbrengstverantwoordelijk)
Ik ben bang dat het deze gaat worden. Het feit dat dit reizigers flink op de kosten jaagt maakt deze partijen namelijk niets uit. 40% t.o.v. 20% korting op Uden - Grave hakt er flink in hoor.
huibf schreef:- Bussen van Breng gaan rijden onder de Brabant-concessie (Breng zal dit niet leuk vinden. is nl. inkomstenderving omdat de tarieven van Brabant veel gunstiger zijn dan SAN, voor de reiziger. Breng loopt dus geld mis
Voor mij als reiziger natuurlijk het aantrekkelijkst, maar het is niet eerlijk. Ik wil gewoon betalen wat ik moet betalen, niet te weinig maar zeer zeker ook niet te veel.
huibf schreef:- lijn opsplitsen in Grave. Niet wenselijk, reiziger moet dan overstappen.
Eens, meest onwenselijke, dit kost alleen maar reizigers. De 21/121 hebben flink geleden onder de knip in Uden wat betreft doorgaande reizigers vanuit SRE naar Nijmegen.

In plaats van een vervoerder te duperen met optie 2 of de reiziger met optie 1 of 3 zie ik meer in het bieden van compensatie als daar een efficiënte manier voor gevonden kan worden (zowel voor reiziger als vervoerder die al die aanvragen moet bewerken) (optie 4).

Een ander belangrijk punt is dat de reiziger weer 1 kaart kan gaan gebruiken, want dat is helemaal vervelend. Het dubbele opstaptarief blijft voorlopig in alle gevallen bestaan als een reiziger zowel DNB als DO wil gebruiken voor zijn gehele reis.
"Een touringcar is geen bus"
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Gemiddeld is dat dus 20% korting op het volle tarief. Als ik even vergelijk met de situatie uit het verleden: uitgaande van 22 werkdagen in een maand en reizen met een 15-strippenkaart zit je bij een 1-sterabonnement op ca. 15% korting op het volle tarief.
Ik weet niet wat je berekening is, maar een zoneabonnement bij een NS-abonnement kan (vaak) in (minstens) twee zones geldig zijn. Je moet dus de prijs van 2x1-sterabonnement nemen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Meltrain »

huibf schreef: Dan ken je niet goed het tariefsysteem van Brabant en SRE.
Ik weet dat er kortingsproducten bestaan, maar deze bieden niet onbeperkt reizen voor één vaste prijs, dus daarom nam ik ze niet mee.
Maar goed: hieronder zal ik er verder op ingaan:
huibf schreef: muv lijn 99. Hier is op de Arriva-Brabant bussen het hele traject het jeugdabonnement geldig. Op de bussen van BRENG juist het hele traject niet. (technisch kan het niet anders)
Dit geldt overigens ook voor de overige 'kortingsabonnementen van zowel Brabant als SAN. (en kunnen ook NIET samen op een kaart worden gezet)
Het meest eerlijke zou in dit geval zijn, om reizigers met Brabantse korting het hele traject Brabant-korting te geven en reizigers met Dalkorting Oost-Nederland op de gehele lijn die korting te geven. Dan kijk je dus niet naar welke vervoerder er rijdt, maar gewoon naar wat er op de kaart staat.
Verder lijkt het me niet dat het technisch onmogelijk is dat er verschillende kortingsproducten op één kaart staan. Volgens mij is het eerder onwil bij de betrokken vervoerders / overheden.
En als het echt technisch onmogelijk is, moet TLS maar een kaart bedenken waar het wel mee lukt.
Die OV-Chipkaart wordt ons door de s***t geduwd, dus dan mogen we toch wel verwachten dat men ook wel over de gevolgen nagedacht heeft? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:
Daniel schreef:Gemiddeld is dat dus 20% korting op het volle tarief. Als ik even vergelijk met de situatie uit het verleden: uitgaande van 22 werkdagen in een maand en reizen met een 15-strippenkaart zit je bij een 1-sterabonnement op ca. 15% korting op het volle tarief.
Ik weet niet wat je berekening is, maar een zoneabonnement bij een NS-abonnement kan (vaak) in (minstens) twee zones geldig zijn. Je moet dus de prijs van 2x1-sterabonnement nemen.
Ik ben nu van een normaal 1-sterabonnement uitgegaan. De NS-supplementen zijn én relatief voordelig én op twee plekken geldig waardoor het plaatje er heel anders uit komt te zien (lees: veel duurder)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Verkoop landelijke sterabonnementen stopt

Bericht door huibf »

De sterabonnementen zijn dus wel geldig in brabant, je kan ze alleen niet kopen! Maar wel bij ns. Je kan ook bijvoorbeeld centrumzone deurne (sre) kopen bij veolia limburg, omdat hier lijn 27 (limburg) komt.

Ja duidelijk is het niet.... Voor de leek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten