Dienstregeling Dordrecht Stad 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Dienstregeling Dordrecht Stad 2012

Bericht door Stefan »

De dienstregeling van Dordrecht Stad staat inmiddels hier online. Volgens mij zijn er niet al te veel schokkende veranderingen, behalve dat lijn 1 en 6 (met een bezetting gemiddeld 1 tot 2 reizigers per dag!) opgeheven worden. Verder krijgt lijn 5 (vanwege het wegvallen van lijn 1) in de ochtendspits een extra rit van Stadspolders tot het station, daar gaat de bus over op lijn 8 richting Dordtse Kil III. In de middagspits is dit precies andersom.

Overigens voert Arriva met de nieuwe dienstregeling een thuisbrengservice in. :) Klein citaat uit het busboekje:
Ter vervanging van de laatste ritten op de lijnen 2, 3, 4, 5, 7 en 10 is in 2008 de Thuisbrengservice in het leven geroepen. Hebt u de laatste bus gemist of komt u toch met een late trein? Dan is er de Thuisbrengservice. Deze 8 persoonstaxi staat alle dagen gereed op het Centraal Station en vertrekt om 00.50 uur. Afhankelijk van de bestemming van de reiziger(s) wordt de kortste route gereden naar de gewenste uitstaphalte(s).
Ik verwacht dat de dienstregeling van DAV en HWGO binnenkort ook wel zullen volgen. De nieuwe dienstregeling gaat op 8 januari 2012 in. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling Dordrecht Stad 2012

Bericht door Daniel »

Alle wijzigingen staan al op de wiki hoor :wink:

En tja, wat wil je met lijn 6 die maar vijf (later vier, waarmee een uurdienst met een gat van 2 uur ontstond rond het middaguur) ritten in het dagdal had van maandag t/m vrijdag. Lijn 21 in de SVD-tijd haalde tenminste nog een stuk of 30 reizigers per dag maar die reed dan ook gewoon van 9 tot 17 uur.

Het vervallen van lijn 1 had ik nog niet direct verwacht voor de doordeweekse dagen, hooguit voor het weekend waarin die lijn al eerder met kleinere busjes (nog wel 15-persoons) is gaan rijden. Denk trouwens dat, in tegenstelling tot wat Arriva in het boekje stelt, de genadeklap is gekomen met het rechttrekken van de route in Dubbeldam waar nu zo'n beetje geen van de bejaardenhuizen nog bedient wordt terwijl juist daar het grootste deel van de reizigers op die lijn vandaan kwam. Daarnaast zal de zeer onregelmatige dienstregeling (uurdienst met één bus gereden terwijl de rijtijd net iets meer dan een uur was) de lijn ook geen goed gedaan hebben, bovenop de flinke klap die de lijn al in de SVD-tijd maakte toen de frequentie naar een uurdienst ging (reizigersaantal op zondag is toen bv. meer dan gehalveerd!!)
De gecombineerde rit 5/8 rijdt trouwens slechts tot Drechtwerk en niet door naar Dordtse Kil III.

En wat die thuisbrengservice betreft: zoals je quote al schrijft bestaat die sinds 2008 al en is 'ie dus niet nieuw in deze dienstregeling. Dit is ingevoerd toen de late ritten weer met grote bussen gingen rijden i.p.v. een taxibusje, waarbij de allerlaatste rit (rond 1.00 uur) die bij Arriva overigens juist nieuw was ingevoerd is vervangen door de thuisbrengservice.

Verder is er trouwens alleen nog een weinig schokkende wijziging in de vorm van enkele extra ritten Leerpark - Station op lijn 7 in de middag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling Dordrecht Stad 2012

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Het vervallen van lijn 1 had ik nog niet direct verwacht voor de doordeweekse dagen, hooguit voor het weekend waarin die lijn al eerder met kleinere busjes (nog wel 15-persoons) is gaan rijden.
O, ik dacht dat lijn 1 tegenwoordig altijd met dat 15-persoons busje reed.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling Dordrecht Stad 2012

Bericht door Daniel »

Tegenwoordig wel ja, maar ik doelde erop dat 'ie in het weekend al in 2008 door het 18-persoonsbusje gereden ging worden terwijl dat doordeweeks pas sinds dienstregeling 2011 gebeurd. Dan moet 'ie toch wel heel erg gekrompen zijn het afgelopen jaar wil het nu op opheffing uitkomen.
Volgens de laatste cijfers die ik heb zat lijn 1 doordeweeks vrij dicht onder lijn 2 in reizigersaantallen namelijk. En laatstgenoemde lijn rijdt gewoon 2x/uur met in de spits een 20-minutendienst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling Dordrecht Stad 2012

Bericht door Suus »

Vergeet niet dat er ook budgettair is gesneden door de overheid, op basis daarvan kan je vaststellen dat deze zwakke broeder geslachtofferd mag/kan worden en dat Dordrecht zich mag aansluiten bij een grote stoet steden waar wel stadsbussen rijden maar geen lijn 1 bestaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling Dordrecht Stad 2012

Bericht door Daniel »

Mja okee, het heeft natuurlijk ook met bezuinigingen te maken en lijn 1 is een lijn die vrij eenvoudig te schrappen valt: hij heeft bijna geen haltes waar het de enige lijn is, dus beinvloedt opheffing de loopafstanden naar een halte niet.
Echter zal de opheffing ook niet gek veel opleveren: een volledig vertaxibust lijntje waar maar één busje voor nodig is en wat al een zeer beperkte bedieningsperiode kent (ma-vr 7 - 18 uur, za 10 - 17 uur en zo 11 - 17 uur) is natuurlijk relatief goedkoop.
Ik had dan eerder verwacht dat er zou worden gesneden in lijn 2 die in de avond en op zondag erg zwak is, maar waarop desondanks een halfuursdienst wordt aangeboden (eis is een uurdienst in die tijdvakken). In de spits zou die op zich ook van 3x/uur naar 2x/uur kunnen als je 'm weer met grote bussen gaat rijden i.p.v. zoals nu 2x/uur een grote bus in het dagdal doordeweeks en op zaterdag en een midibus in de spits, vroege avond en zondag.

Al moet ik er wel bij zeggen: lijn 1 stond al in 2004 op de nominatie om opgeheven te worden i.v.m. bezuinigingen. Toen is 'ie naar z'n uurdienst gegaan en dat toonde toch wel het desastreuze effect van zoiets op de reizigersaantallen...
Ma-vr: -15%
Zaterdag: -16%
Zondag: -58%
...was toen het resultaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Dienstregeling Dordrecht Stad 2012

Bericht door Oud forumgebruiker »

je moet er rekening mee houden, dat het hier om arriva gaat en dat bedrijf zal echt geen bus laten rijden als het niet nodig is...
het zal mij niets verbazen, dat ze lijn 2 's avonds na 9 uur alleen maar laten rijden omdat ze al afspraken hadden gemaakt met het taxibedrijf en omdat een taxibusje dan niet genoeg is voor 1x per uur een rit...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling Dordrecht Stad 2012

Bericht door Daniel »

Stefan schreef:Ik verwacht dat de dienstregeling van DAV en HWGO binnenkort ook wel zullen volgen. De nieuwe dienstregeling gaat op 8 januari 2012 in. :)
DAV staat er inmiddels op. Vooralsnog de lijnnummers t/m 19 bekeken voor op de wiki waarbij vooral opvalt dat er geschrapt wordt in de taxibusjes: 11, 12 en 14 tot 21.00 uur met grote bus doordeweeks, 15 zelfs tot 22.00 uur en op 13 drie taxibusritten vervangen door een grote bus.
Verder fors geschuif in de vertrektijden (zag uurdiensten die 40 minuten verschuiven) en lijn 17 wordt volledig belbus, die zal volgend jaar wel opgeheven worden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling Dordrecht Stad 2012

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat het voor Arriva inmiddels duurder is om een taxibus in te huren dan om alles zelf te rijden.
Misschien dat dat ook de belangrijkste reden is geweest om lijn 1 op te heffen: de taxibus werd te duur en materieel om die lijn zelf te rijden is er misschien niet (daat weet ik niet zeker).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling Dordrecht Stad 2012

Bericht door Daniel »

Of 'tis natuurlijk gewoon reizigersgroei waar je in een taxibusje sneller last van krijgt. Het vertaxibussen van lijn 1 leverde overigens slechts één bus op die waarschijnlijk ergens voor verruiming van rijtijden is ingezet (zijn in 2011 geen frequenties verhoogd).
Denk trouwens dat die taxibus op lijn 1 niet gek veel goedkoper was gezien het een 15-persoonsbus betreft en er dus een chauffeur met busrijbewijs op moet rijden. En als je dat combineert met reizigersverlies door het strekken van de route waarbij juist enkele van de meest gebruikte haltes op de lijn vervallen, tja... Het was ook al jaren een lijn waarvan de frequentie een zooitje was (elk uur verspringend), dat helpt ook al niet echt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Toch hoop voor wegbezuinigde buslijnen Dordrecht

Bericht door Daniel »

Toch hoop voor wegbezuinigde buslijnen Dordrecht
Geplaatst op: woensdag 21 december 2011 22:26
Laatst bijgewerkt: woensdag 21 december 2011 22:28


Er is een goede kans, dat er toch onderzoek komt naar alternatieven voor de wegbezuinigde buslijnen 1 en 6, in Dordrecht. D66 diende daarvoor dinsdag, na een gloedvol betoog, een motie in waarin hij pleitte voor optimaal bereik voor iedereen van belangrijke plekken in Dordrecht, zoals begraafplaats Essenhof en de locatie Amstelwijk van het Albert Schweitzerziekenhuis. Omdat het ziekenhuis deze locatie wilde sluiten, hoeft daar geen bus meer naar toe, dacht vervoerder Arriva. Maar het ziekenhuis draaide die beslissing terug.
Deze motie haalde in de gemeenteraad geen meerderheid. Wim van de Kruijff (CDA) zei na afloop van het debat, dat dat kwam door een misverstand. Dat kan in januari gecorrigeerd worden.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 185 gasten