Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Dubbele P »

Vandaag in Hengelo een mini-reportage gemaakt van een superklein en verlaten stationnetje dat ik onlangs op het spoor ben gekomen. Echter: mij ontbreekt informatie en zelfs de officiële naam! Ik kan hierover op internet niets vinden en ook bij de oude stations van Hengelo op stationsweb kan ik dit niet uithalen. Wie kan me verderhelpen?

Hierbij een foto:

Afbeelding
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Jurjen »

Staat gewoon op Stationsweb, alleen moet je niet op Hengelo zoeken, maar even het traject Zutphen-Enschede-Gronau opvragen en naar de tussenstations kijken. Voila! >KLIK<

PS. Meld volgende keer even erbij waar je het station aangetroffen hebt; scheelt zoeken met Google Maps. ;-)
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Dubbele P »

Dank Jurjen! :) Het heet volgens stationsweb dus 'stopplaats de Waarbeek'. Bij de opmerkingen op die site wordt er echter ook gesproken over het Fanny Blankers-Koen station. Draagt het deze naam ook nog steeds?

Wat meer informatie was inderdaad beter geweest, maar ik was in de veronderstelling dat jullie dit station wel zouden kennen (in ieder geval de mensen die uit de omgeving komen).
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Jurjen »

Haha, ongetwijfeld wisten mensen uit de buurt waar het lag, maar ik kom er maar max. 2 keer per jaar. Vaker nog ga ik na Hengelo door naar Bentheim volgens mij. XD

Wat ik uit de opmerkingen opmaak, heet deze halte 'Fanny Blankers Koen', en heeft er ooit in de buurt een stopplaats 'Waarbeek' gelegen, maar is dat eigenlijk heel iets anders... Maar dat maak ik op uit dezelfde informatie die jij ook gelezen heb. ;-)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Wubbo »

Volgens mij kan Mark hier heel veel over vertellen :).
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Mark »

Jazeker ;)

Dit station is het perron van Hengelo Fanny Blanckers Koenstadion. Het ligt aan de Kuipersdijk in Hengelo, aan de spoorlijn die verder richting Akzo gaat, parallel aan de lijn naar Enschede. Het perron is destijds aangelegd, om tijdens de FBK-games (atletiekwedstrijden in het stadion) mensen vanaf Hengelo dichtbij het stadion te krijgen. Er werd dan gereden met een rangeerbeweging, aangezien het officieel een onderdeel is van het emplacement van Hengelo.

Het perron is al jaren niet meer als dusdanig in gebruik, en ligt er nu verlaten bij ;) Enkel een RET-machinist die in Hgl met een rangeerbeweging via "het FBK-stadion" (term wordt nog altijd gebruikt) gaat komt er nog :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Dubbele P »

Ah, kijk eens aan! Bedankt voor de info Mark! :) Ik zag inderdaad dat er aan het eind van het perron (voor zover het die naam mag hebben) een bord 'einde bovenleiding' stond en vlak voor de overweg een S-bord met instructie voor het sluiten van de overweg. Hierna zie je het spoor een vreemde kronkel maken. Ik heb echter niet kunnen zien of het spoor na de overweg weer aansluit op de doorgaande spoorlijn of dat het eindigt in een juk. Volgens sporenplan kun je na het stationnetje niet meer op de hoofdbaan komen en kun je enkel nog de aansluiting naar de Akzo berijden. Ik neem aan dat deze nog structureel gebruikt wordt.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Daan »

Dubbele P schreef:Ik neem aan dat deze nog structureel gebruikt wordt.
Ik betwijfel het, Railion is druk bezig met het afstoten van vervoer... :( Ik geloof dat de Akzo in Hgl daar ook slachtoffer van is/wordt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Wubbo »

Aan de andere kant zie je op allerlei andere plekken opeens weer vervoer opduiken. Als je een jaar of 10 geleden had voorspeld dat er nu een shuttle Coevorden - Houtrakpolder zou zijn word je uitgelachen, we zullen dus zien hoe het met al die spooraansluitingen gaat.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Daan »

Jep, maar feit is dat Railion kapt met al die kleine bedieningen, en andere vervoerders zullen dat niet heel snel oppakken aangezien er niet veel winst mee te halen is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Meltrain »

Best wel jammer dat er nu geen treinen meer zijn voor de FBK-games.
Misschien een ideetje dat Syntus tijdens de FBK-games met twee Lintjes gaat pendelen tussen Hengelo en deze halte?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Mark »

Is totaal niet rendabel. Pendelbussen zijn sneller.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Thijs »

Als je een beetje een lange trein hebt, staat het voorste deel al bij het FBK station en het achterste nog langs het perron in Hengelo, bij wijze van spreken dan. :P Zo charmant!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Daniel »

Als dat dan ICM met doorloopkop zou zijn, had je er zo heen kunnen wandelen :P Overdekt voetpad nog ook, wat wil je nog meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Dubbele P »

Bus lijkt me inderdaad rendabeler, want die brengt je tot voor de deur. Als je bij die halte uitstapt, ben je nog niet eens bij het stadion.

Weet iemand in welk jaar deze halte voor het laatst gebruikt is?
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Mark »

Ik denk ergens begin of halverwege jaren '80
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Fles »

alleen bij evenenmenten. Inderdaad heeft er in elk geval begin jaren 90 zelfs een bordje gestaan (maar daar heb ik natuurlijk geen foto van :cry: ) Het is wat Mark al zei idd Hengelo Fanny Blankers-Koen Stadion.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Vinny »

Het O.L.V Ter Nood/Heiloo Kapel is volgens mij het kleinste station van Nederland. Wordt nog gebruikt als extra stopplaats indien er een bedevaart is. In de jaren '90 hing hier nog een (onogelijk)perronbordje. Alleen het perron in de richting Alkmaar is nog in dienst.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Mark »

Maar nu!!!!

www.ns.nl : # reis met de bus tussen Almelo en Bad Bentheim; voor reizigers vanaf Hengelo rijdt er een bus vanaf het Fanny Blankers Koen stadion naar Bad Bentheim (over de werkzaamheden op 11&12 oktober)

Zou er die 2 dagen werkelijk weer een trein gaan stoppen na 27 jaar? :D
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door playertwo »

In Stroe is het ook gedaan, dus het zou mij niets verbazen. Hengelo ligt midden in het centrum. Het stadion ligt waarschijnlijk beter bereikbaar, dus dan is de keuze snel gemaakt.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door dvdhoven »

Nee, er rijden geen treinen!
Het enige dat in Enschede rijdt, zijn de treinen naar Duitsland
Hengelo is geheel treinloos, net als Oldenzaal
Dick van den Hoven
Esther
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 13:46

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Esther »

Het FBK perron wordt nog steeds gebruikt (al ziet het er zo niet uit). En AKZO wordt nog altijd bediend door Railion en er zijn ook geen plannen om dat te staken. Alleen het chloorvervoer is beëindigd.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door Mark »

Esther schreef:Het FBK perron wordt nog steeds gebruikt (al ziet het er zo niet uit)
Waarvoor/door wie dan? (buiten de rangeermachinisten die hier hun trein kopmaken bij dergelijke rangeerbewegingen om)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Het kleinste station ligt in Hengelo en is verlaten...

Bericht door dvdhoven »

Esther schreef:Het FBK perron wordt nog steeds gebruikt (al ziet het er zo niet uit). En AKZO wordt nog altijd bediend door Railion en er zijn ook geen plannen om dat te staken. Alleen het chloorvervoer is beëindigd.
Railion heeft toch echt een paar maanden geleden het vervoer voor de AKZO gestaakt.
Dick van den Hoven
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten